28.07.2023
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Ukryte koszty sprzedaży online, czyli kiedy platforma eCommerce staje się nieefektywna

Działając w sferze handlu elektronicznego bez względu na rodzaj branży, grupę klientów czy wielkość Twojego biznesu, kluczową rolę w sukcesie, czyli osiąganiu zadowalających wyników sprzedaży stanowi wybór odpowiedniej platformy. Jak wybrać najlepszy silnik dla swojego sklepu internetowego? Poznanie odpowiedzi na to pytanie wymaga rozważania wielu czynników, uwzględniając przy tym indywidualne potrzeby biznesowe. Wśród nich można wyróżnić m.in.: koszty i czas wdrożenia platformy, możliwości personalizacji, bezpieczeństwo i stabilność oprogramowania. Na co zwrócić uwagę podczas wyboru platformy sprzedażowej? Kiedy mogą pojawić się ukryte koszty związane z prowadzeniem e-sklepu? I najważniejsze - jak ich uniknąć? O tym wszystkim dowiesz się dzięki lekturze tego artykułu!

W pułapce opłat, czyli gdy utrzymanie platformy generuje coraz większe koszty

Połączenie wszystkich oczekiwań względem platformy może okazać się dużym wyzwaniem. Przykładowo - niektóre platformy cechuje niski startowy koszt konfiguracji. Jednak często okazuje się, że w trakcie prowadzenia e-sklepu pojawiają się pewne ograniczenia i przeszkody, których rozwiązanie wymaga dodatkowego budżetu. Nadprogramowe wydatki mogą wiązać się np. opłatami za przetwarzanie płatności, subskrypcjami czy koniecznością zakupu dodatkowych wtyczek. Takie opłaty z kolei sprawiają, że rzeczywiste zyski będą niższe niż oczekiwane, a co więcej - Twój sklep internetowy będzie rozwijał się mniej dynamicznie. Podobne wnioski dostrzegło ponad 40% przedsiębiorców w badaniu przeprowadzonym przez firmę Forrester Consulting pt.: "Understanding TCO When Evaluating Ecommerce Solutions". Jak uniknąć takiego scenariusza? Niezbędne jest nie tylko porównanie możliwości oferowanych przez różne platformy. Istotna okazuje się także świadomość tego, jakie czynniki generują ukryte koszty w e-sklepie. Aby pomóc Ci w wyborze, poniżej przedstawiamy podstawowe obszary, w których przedsiębiorcy działający online często stają przed nieprzewidzianymi kosztami. Przekonaj się, jak w pełni wykorzystać możliwości swojej platformy bez obaw o poczucie utraconych korzyści i nieuzasadnionych wydatków.

Licencje i subskrybcje

Jednym z podstawowych kosztów prowadzenia platformy sprzedażowej są opłaty za licencje i subskrypcje. Szczególnie decydując się na platformę typu SaaS (z ang. software as a service) o zamkniętym kodzie źródłowym, należy liczyć się z tym, że ponoszenie opłat subskrypcyjnych za jej wykorzystywanie jest standardem. Z tego względu przedsiębiorcy podczas wyboru konkretnego rozwiązania często koncentrują się na wysokości tych powtarzalnych kosztów, pomijając inne potencjalne wydatki (np. związane z dodatkowymi funkcjonalnościami czy większymi możliwościami personalizacji). Zdarza się, że po pewnym czasie okazuje się, że podstawowy pakiet wymaga rozszerzenia o dodatkowe funkcje, co wiąże się z koniecznością wykupienia droższego planu. Kiedy może dojść do takich sytuacji?

Bywa, że przedsiębiorcy w trakcie prowadzenia działalności online, dostrzegają, że zaczyna brakować im przestrzeni do wzrostu. Zauważają oni, że obecne oprogramowanie (nawet w najbardziej rozbudowanym pakiecie) nie dysponuje możliwościami, które pozwoliłby spełnić ich nowe potrzeby. W takim przypadku warto od początku zainwestować w platformę typu open source, która dzięki możliwości edycji kodu pozwoli na dowolne dostosowanie możliwości technicznych platformy do obecnych, ale także przyszłych potrzeb.

Dodatki i wtyczki

W miarę rozwoju firmy platforma sprzedażowa często wymaga dodatkowych funkcji i integracji, aby sprostać wymaganiom klientów i zachować konkurencyjność. Obecnie na rynku dostępnych jest coraz więcej narzędzi usprawniających działanie e-sklepu. Decydując się na platformę typu SaaS, będziesz mógł skorzystać z wielu dodatków takich jak np.: wtyczki do analizy danych czy zarządzania promocjami lub narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję (zgodnie z rynkowymi trendami). Musisz mieć na uwadzę, że rozwinięcie platformy w ten sposób będzie wymagało dodatkowych opłat - jednorazowych bądź subskrypcyjnych. Z czasem może się jednak okazać, że w ofercie gotowych wtyczek nie znajdziesz już takiej, która sprosta Twoim indywidualnym wymaganiom. Istnieje także ryzyko, że zewnętrzne funkcjonalności nie zawsze będą idealnie współpracować z bazowym oprogramowaniem, co może prowadzić do problemów technicznych i spadku wydajności sklepu. Jak z kolei ten proces kształtuje się w przypadku platform o otwartym kodzie źródłowym?

Platformy open source oferują zróżnicowany ekosystem wtyczek i rozszerzeń opracowanych i utrzymywanych przez społeczność programistów (lub napisanych specjalnie na Twoje potrzeby). Elastyczność wyboru z ogromnej biblioteki rozszerzeń open source zapewnia większe możliwości dostosowywania i skalowalności, umożliwiając przedsiębiorcom dostosowanie sklepu internetowego do zmieniających się wymagań rynku i preferencji klientów. Co więcej, musisz się także liczyć z tym, że w przypadku platform SaaS’owych rezygnacja z płatności za wtyczkę (np. w ramach subskrypcji) pozbawi Cię całkowicie możliwości korzystania z funkcjonalności. Natomiast w przypadku oprogramowania typu open source zawsze będziesz mógł wykorzystywać zakupione wtyczki, co najwyżej jeśli zrezygnujesz z płatności - utracisz możliwość aktualizacji.

Opłaty transakcyjne

Opłaty transakcyjne to kolejny ukryty koszt dla przedsiębiorców korzystających z platform sprzedażowych, szczególnie w przypadku, jeśli ustalane są w postaci prowizji od każdej transakcji wykonanej przez kupujących. Przykładowo, opłata za przetwarzanie płatności w wysokości 2% od sprzedaży po pomnożeniu przez wiele transakcji przekształca się już w odczuwalne koszty.

Wydatki związane z dokonywaniem transakcji mogą dodatkowo wzrastać, jeśli zdecydujesz się na obsługiwanie wielu sposobów płatności, a obecnie jest to standard. Zgodnie z badaniem Geminus, konsumenci oczekują różnorodnych form płatności. Istotne jest także poczucie bezpieczeństwa podczas dokonywania transakcji. Zdarza się, że część zewnętrznych dostawców pobiera opłaty za wykorzystanie ich usług w ramach platformy bądź wymaga odrębnych opłat za przeliczenie waluty (co może okazać się szczególnie uciążliwe w przypadku wyjścia ze sprzedażą na rynki zagraniczne). Jak ograniczyć dodatkowe koszty?

Platformy open source zazwyczaj nie nakładają opłat transakcyjnych za sprzedaż dokonywaną za jej pośrednictwem (dodatkowe opłaty mogą jednak pobierać zewnętrzni operatorzy płatności). W ten sposób możesz zatrzymać większą część swoich zysków, reinwestując oszczędności w rozwój firmy, działania marketingowe lub ulepszanie oferty produktowej.

Nie tylko opłaty - jakie dodatkowe koszty skrywa nieefektywna platforma sprzedażowa?

Posiadanie nieefektywnej platformy sprzedażowej może być uciążliwe nie tylko ze względu na dodatkowe koszty finansowe - co jeszcze może stanowić utrudnienie? Czynniki takie jak ograniczona skalowalność czy niedopasowanie do potrzeb kupujących mogą przyczynić się do wzrostu poziomu utraconych korzyści, które właściciel platformy mógłby zyskać, zarządzając elastyczną platformą. Niesprostanie potrzebom klientów niemal bezpośrednio przekłada się na zmniejszenie poziomu konwersji w e-sklepie, a tym samym - spadek ilości zamówień. Co więcej, prowadząc e-sklep, możesz napotkać również problemy z bezpieczeństwem, a tym samym zwiększyć ryzyko cyberataków. Zrozumienie i sprostanie tym wyzwaniom jest kluczowe, by odnieść długoterminowy sukces w konkurencyjnym środowisku eCommerce. Przekonaj się, w jaki sposób przybliżyć się do tego celu.

Niskie bezpieczeństwo, czyli ryzyko cyberataków

Jeśli prowadzisz sklep stacjonarny, z pewnością dbasz o jego bezpieczeństwo - instalujesz mechanizmy antywłamaniowe czy zabezpieczasz towary. Twój eCommerce także narażony jest na starty związane z nieodpowiednią ochroną. Ataki hakerów mogą przyczynić się nie tylko do powstania start finansowych, ale także zagrozić wizerunkowi sklepu. Odbudowanie zaufania może trwać latami. Jedną z głównych obaw konsumentów związanych z zakupami online (nawet mimo rosnącej popularności tej formy) pozostaje wciąż bezpieczeństwo transakcji. Klienci obawiają się wycieku ich danych czy innego rodzaju cyberataków (np. zainstalowania złośliwego oprogramowania). Z badania firmy Santander pt.: “Bezpieczni na e-zakupach 2022” wynika, że co 3 Polak miał do czynienia z oszustwem internetowym, co uzasadnia powyższy niepokój. Naruszenie bezpieczeństwa nie tylko powoduje straty finansowe, ale także szkodzi reputacji marki, podważając zaufanie i lojalność klientów. Posiadanie własnej platformy sprzedażowej wraz z kodem na wyłączność pozwala na szybszą identyfikację i rozwiązywanie ewentualnych problemów przez programistów. Dodatkową ochronę zapewnia także skorzystanie z usług SLA, czyli service level agreement. Taka umowa, podpisana np. z zaufanym software housem zapewnia wsparcie w wykrywaniu i rozwiązywaniu awarii.

Ograniczona skalowalność, czyli zamknięta droga rozwoju

Generujesz coraz większe zyski ze sprzedaży, a grupa lojalnych klientów Twojego eCommerce wciąż się powiększa. To idealny moment, by zastanowić się nad opracowaniem nowej linii produktów czy wyjściem na nowy rynek (np. zagraniczny). Jednak w tym miejscu możesz natrafić także na pewne przeszkody - Twoja obecna platforma sprzedażowa może mieć trudności z obsługą rosnącego ruchu i popytu. Taka sytuacja może mieć miejsce między innymi wtedy, gdy opierasz swoją sprzedaż na oprogramowaniu typu SaaS.

Chcąc się dalej rozwijać biznesowo, musisz mieć na uwadze, że konieczność migracji z jednej platformy na drugą może okazać się nieunikniona. W związku z tym, że jest to czasochłonny, jak i kosztowny proces, w arto od początku postawić na oprogramowanie, które będzie “rosło” jednocześnie z Twoim biznesem. W przypadku rozwiązań o otwartym kodzie masz możliwość większej personalizacji warstwy wizualnej. Ponadto platformy open source oferują bardziej konfigurowalne środowisko, które pozwala na komunikację z różnymi programami, aplikacjami lub serwisami. Umożliwia to API, czyli sposób komunikacji systemów zapewniający płynną współpracę i wymianę danych między nimi. W ten sposób można połączyć platformę z zewnętrznymi narzędziami takimi jak np. system PIM do zarządzania produktami, WMS do obsługi magazynów czy CMS usprawniający utrzymywanie relacji z klientami.

W razie jakichkolwiek błędów czy usterek możesz rozwiązać problem natychmiast z pomocą dedykowanych Twojej platformie developerów. W przypadku rozwiązań subskrypcyjnych zgłoszony problem trafi do kolejki i będzie rozpatrzony przez pracowników dostawcy usług, a to wiąże się z pewnym oczekiwaniem. Przed wyborem platformy warto sprawdzić także, czy wspiera ona ekspansję zagraniczną (w tym zakłada wiele wersji językowych lub osobne store views zarządzane w ramach jednego panelu administracyjnego).

Niedopasowanie do potrzeb klienta, czyli niewykorzystany potencjał sprzedażowy

Niewielka elastyczność platformy może skutkować także niewłaściwym rozpoznaniem potrzeb klientów, które obecnie stają się coraz bardziej złożone. Brak oczekiwanych doświadczeń może sprawić, że klient porzuci swój koszyk zakupowy i zrezygnuje z zakupów w Twoim sklepie. Warto więc zwrócić uwagę na to, czy platforma pozwala na personalizację ścieżki zakupowej klienta i dopasowanie jej poszczególnych etapów do indywidualnych preferencji danej grupy odbiorczej. Za utraconymi korzyściami mogą stać np.:

  • ograniczona liczba opcji płatności i dostawy,
  • brak lub słabe dopasowanie strony do ekranów urządzeń mobilnych, np. smartfonów, tabletów itp,
  • niedopracowany User Experience (UX) w szczególności: nieintuicyjna nawigacja, wolno ładująca się strona, nieestetyczny design.

Sprostanie tym wyzwaniom jest niezbędne, by utrzymać grono lojalnych klientów. Z tego względu warto postawić na elastyczne oprogramowanie, które zapewnia możliwość swobodnej edycji każdego obszaru e-sklepu począwszy od zapewnienia bezpieczeństwa, kończąc na personalizacji designu.

Platforma sprzedażowa - najlepsze narzędzie do rozwoju Twojego eCommerce

W handlu elektronicznym wybór odpowiedniej platformy sprzedażowej odgrywa kluczową rolę w osiąganiu sukcesu. Istnieje wiele czynników, które należy wziąć pod uwagę podczas wyboru, takich jak koszty i czas wdrożenia, możliwości personalizacji, bezpieczeństwo i stabilność oprogramowania. Aby uniknąć nieprzewidzianych kosztów, a także w pełni wykorzystać możliwości sprzedaży online warto zdecydować się na elastyczne oprogramowanie, które umożliwi personalizację, zapewni odpowiednie bezpieczeństwo i pomoże odnieść długoterminowy sukces w eCommerce. Sprawdź naszą zakładkę case studies i przekonaj się, w jaki sposób ten cel osiągnęliśmy projektując e-sklepy dla naszych klientów.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość