15.05.2025
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Shopify vs Magento - jaką platformę eCommerce wybrać?

Wybór platformy sprzedażowej to jedna z kluczowych decyzji w eCommerce – wpływa nie tylko na koszty, ale też na sposób pracy, skalowalność i dalszy rozwój biznesu. Magento i Shopify to dwa popularne, ale odmienne rozwiązania: pierwsze oferuje pełną elastyczność i dostęp do kodu przy większym nakładzie inwestycyjnym, drugie – gotową infrastrukturę oraz szybki start w ramach bardziej pudełkowego rozwiązania. W artykule porównujemy oba rozwiązania.

Spis treści:


Rozpoczęcie nowej działalności? Wejście do świata online? Chęć dalszego rozwoju? Motywacje do wdrożenia zupełnie nowej platformy dla eCommerce mogą być różne. Niezależnie od powodów tej decyzji, kluczowe jest zadanie sobie na początku kilku kluczowych pytań. Poznanie odpowiedzi na nie pozwoli Ci wybrać rozwiązanie, które najlepiej spełni Twoje potrzeby i oczekiwania. Dzięki temu będziesz w stanie trafnie ocenić, na jaką platformę warto się zdecydować. Przemyśl kwestie takie, jak:

  • Na jaką skalę obecnie działasz i czy planujesz rozwijać swój eCommerce?
  • Ile czasu oraz jaki budżet możesz przeznaczyć na wdrożenie platformy?
  • Jakie są Twoje potrzeby w kwestii podstawowych funkcjonalności?
  • W jakim stopniu zależy Ci na możliwości personalizacji i dostosowania platformy do swoich potrzeb?
  • Jesteś w stanie dostosować część swoich procesów wewnętrznych do platformy, czy oczekujesz, że to platforma będzie w stanie się zawsze od nich dostosować?

Zanim podejmiesz wybór… Typy platform eCommerce

Obecnie wyróżnia się trzy najpopularniejsze rodzaje oprogramowania do tworzenia sklepów internetowych. Czym charakteryzują się narzędzia typu SaaS (z Shopify na czele) i Open Source (do którego należy Magento)? Wszystkie te pojęcia wyjaśniamy poniżej w zestawieniu Magento vs Shopify.

SaaS (Software-as-a-Service)

Platformy typu SaaS stanowią jedno z najbardziej popularnych rozwiązań. Dlaczego? Często są uznawane za dobry wybór na samym starcie działalności w ramach eCommerce w przypadku, gdy zależy nam na szybkim i niskokosztowym wejściu na rynek. Pozwalają także poznać swoje potrzeby i wymagania od platformy internetowej. Ich największą zaletą jest stosunkowo krótki czas potrzebny na wdrożenie sklepu. W zależności od złożoności projektu cały proces może być zamknięty w zaledwie kilka tygodni, a nawet dni (dla naprawdę skromnych wdrożeń).

Pudełkowe rozwiązania są z reguły też tańsze niż te customowe - utrzymanie platformy najczęściej wymaga opłat w postaci okresowej subskrypcji. Największą wadą platformy SaaS jest jednak mocno ograniczona możliwość modyfikacji i rozbudowy. Jeśli planujesz ciągły rozwój działalności, musisz się liczyć z tym, że pogodzenie go z technicznymi możliwościami sklepu internetowego przy rozwiązaniu typu SaaS przestanie być w pewnym momencie możliwe lub opłacalne. Podobnie może być w przypadku wymaganych nietypowych i skomplikowanych integracji z systemami zewnętrznymi. Producenci takich oprogramowań nie udostępniają kodu, więc jeśli platforma przestanie być wystarczająca, budowę sklepu będziesz musiał zacząć od nowa.

Open Source

Open Source, czyli najprościej - platformy zbudowane na licencji otwartej, to również częsty wybór przedstawicieli eCommerce. Zalicza się do nich m.in. Magento. W praktyce rozwiązanie Open Source to takie, w którym mamy dostęp do kodu, z możliwością wprowadzania modyfikacji. Umożliwia rozwój i dostosowanie oprogramowania do indywidualnych potrzeb.

Wykorzystanie tego typu platform w podstawowej wersji jest większości przypadków bezpłatne (należy jednak wziąć pod uwagę dodatkowe koszty jak określone wtyczki, rozszerzenia czy dodatkowe moduły, a także koszty związane z wdrożeniem). Otwarty kod pozwala na dowolną konfigurację i personalizację, a tym samym uzyskanie funkcjonalności oraz zewnętrznych integracji. Dodatkowo niezależność technologiczna, którą oferuje Open Source, w kwestii hostingu pozostawia klientowi dużą dowolność wyboru odpowiedniego serwera i infrastruktury.

Do integracji i zmian jest jednak potrzebna wiedza programistyczna, a najczęściej wsparcie zewnętrznej agencji. Dodatkową zaletą rozwiązań typu Open Source jest otaczająca je społeczność i możliwość czerpania z wiedzy i doświadczenia innych użytkowników.

Wiesz już czym różnią się od siebie poszczególne rodzaje platform - najwyższa pora stanąć przed ostatecznym wyborem. Firmy z branży eCommerce oferują dziesiątki platform typu SaaS czy Open Source. W tym artykule zestawiamy najpopularniejsze z nich, czyli Shopify vs Magento.

Shopify w pigułce

Shopify to rozwiązanie oferowane przez kanadyjską firmę oparte na modelu SaaS. Powstało w 2004 roku i od tego momentu cieszy się popularnością szczególnie wśród przedstawicieli małych i średnich eCommerce, choć Shopify Plus zdobywa uznanie również większych graczy. Rozwiązanie jest dla nich szczególnie atrakcyjne, ponieważ pozwala na uproszczone i zautomatyzowane zarządzanie. W dodatku nie wymaga zaawansowanych umiejętności technicznych oraz pozwala na szybkie rozpoczęcie działalności od zera, przy jednoczesnej możliwości wizualnej personalizacji wielu elementów strony. Jak to możliwe?

Dlaczego Shopify?

Platformy postawione na Shopify opierają się głównie na szablonie Liquid stworzonym w języku programowania Ruby. Tworząc sklep internetowy na Shopify, jego właściciel nie może ingerować w kod (nie jest też jego właścicielem). Proces edytowania strony polega na wyborze szablonu oraz dostosowania go do własnych potrzeb w ramach udostępnionych narzędzi do edycji. W ten sposób możliwe jest pewne dostosowanie m.in. prezentacji produktów, konfiguracji sposobów płatności i wysyłki czy stawki podatków. Strony można rozbudowywać też przy pomocy aplikacji wdrażających nowe funkcjonalności. Zakres możliwości różni się w zależności od wybranego planu.

Koszt wdrożenia i utrzymania Shopify

Scenariusz, w którym właściciel eCommerce lub jego zespół wdraża i konfiguruje Shopify od podstaw, jest mimo wszystko rzadki. W praktyce oznacza to konieczność uwzględnienia kosztów implementacji i optymalizacji ustawień, ustalanych indywidualnie z agencją wdrożeniową. Platforma działa w modelu subskrypcyjnym, co wiąże się z regularnymi opłatami (od 29 do 2500 dolarów miesięcznie). Użytkownicy Shopify zobowiązani są do płacenia cyklicznej prowizji od sprzedaży, która w przypadku dużych biznesów potrafi być wysoka. Dodatkowe opłaty mogą wystąpić także przy transakcjach międzynarodowych i przewalutowaniu. Jeszcze inne, ponadplanowe koszty może generować chęć dodania do platformy dodatków czy modułów - każdy z nich trzeba zakupić, a jego integracja z podstawową wersją platformy ma miejsce za pośrednictwem API.

Elastyczność, personalizacja i skalowanie Shopify

Należy pamiętać, że Shopify nie jest rozwiązaniem w pełni personalizowanym. Jeśli planujesz rozwijać swoją działalność w przyszłości na szeroką skalę (np. powiększyć asortyment lub wejść na nowe rynki), musisz wiedzieć, że w pewnym momencie zaczną ograniczać Twoje możliwości technologiczne. Niewykonalne lub trudne i nieopłacalne może być też dokonywanie drobnych zmian do istniejących funkcjonalności w celu dostosowywania ich do swoich potrzeb - często musimy przyjąć je "as is".

Wsparcie techniczne i społeczność

W ramach subskrypcji Shopify dostarcza wsparcie techniczne – dostępne 24/7 przez czat, e-mail i telefon. Użytkownicy mogą korzystać z oficjalnej dokumentacji, poradników w Shopify Academy, a także forum Shopify Community, gdzie aktywna społeczność dzieli się rozwiązaniami i doświadczeniem, co ułatwia samodzielne rozwiązywanie problemów.

Bezpieczeństwo

Centralne zarządzanie bezpieczeństwem w ramach Shopify zdejmuje odpowiedzialność z użytkownika. Certyfikat SSL jest włączony domyślnie, a platforma spełnia wymagania PCI-DSS - bez ingerencji użytkownika. Nie ma potrzeby samodzielnie wdrażać aktualizacji, co jest szczególnie wartościowe dla nietechnicznych osób zarządzających sklepem.

Integracje i dodatki

Różnorodność aplikacji dedykowanych Shopify to katalog funkcjonalności, o które użytkownik może poszerzać działanie sklepu internetowego. W ten sposób dostawca umożliwia rozwój w zakresach sprzedaży, księgowości czy marketingu.

Łatwość obsługi

Prosty interfejs panelu administracyjnego typu "przeciągnij i upuść" sprawia, że Shopify to platforma szczególnie atrakcyjna dla początkujących użytkowników. Panel administracyjny jest intuicyjny, a większość funkcji można skonfigurować bez znajomości kodu.

Marketing i SEO

Shopify udostępnia podstawowe narzędzia SEO i marketingowe – edycję meta danych, prostą konfigurację mapy strony czy integrację z Google Analytics w gotowym modelu. Dodatkowe, bardziej zaawansowane funkcje, takie jak automatyzacja kampanii, dostępne są poprzez aplikacje z App Store.

6 najważniejszych zalet Shopify

Choć Shopify ma wiele zalet w postaci łatwości użytkowania, szerokiego wyboru rozszerzeń czy całodobowego wsparcia, to jest to rozwiązanie typu SaaS o zamkniętej strukturze i ograniczeniach technicznych, co może stanowić barierę przy dynamicznym skalowaniu biznesu.

Magento w pigułce

Historia Magento rozpoczęła się w 2008 roku, kiedy zadebiutowała pierwsza wersja platformy. Od tego czasu wiele się jednak zmieniło - wdrożonych zostało wiele aktualizacji, wydano też drugą wersję - Magento 2. W 2018 roku platforma została wykupiona przez firmę Adobe. Obecnie jest dostępna w bezpłatnej wersji Open Source i płatnej licencji Adobe Commerce (różnice między nimi przedstawiamy w odrębnym artykule). Ciągły rozwój platformy sprawia, że wciąż przybywa klientów, którzy decydują się właśnie na nim postawić swój sklep internetowy. W 2023 roku Magento było jednym z głównych dostawców platform eCommerce w Europie (źródło: Statista - Most popular e-commerce platforms used in Europe in 2023). Co wyróżnia Magento na tle innych rozwiązań?

Koszt wdrożenia i utrzymania Magento

Silnik Magento zbudowany jest na podstawie języka PHP, a jego możliwości udostępnione są użytkownikom w ramach licencji otwartej (Open Source). W tym miejscu pojawia się pierwsza zasadnicza różnica między przedstawianymi rozwiązaniami. Magento vs Shopify - samo zainstalowanie pierwszego narzędzia (w wersji podstawowej) jest bezpłatne. Natomiast koszty prac programistycznych i budowania funkcjonalności własnego sklepu zależą od stawki software house'u wdrażającego rozwiązanie i spoczywają po stronie właściciela platformy.

Dlaczego Magento?

Wybór Magento to pełny dostęp do kodu i możliwość jego dowolnej modyfikacji. Dzięki temu właściciel sklepu może dostosować funkcjonalność do potrzeb biznesu, zarówno na poziomie operacyjnym, jak i strategicznym. Poniżej przedstawiamy główne cechy tego rozwiązania.

Elastyczność, personalizacja i skalowanie Magento

Swoboda w tworzeniu sklepu na Magento jest widoczna już na pierwszym etapie, czyli w czasie decyzji o hostingu. Wybór serwera i jego utrzymanie leży po stronie właściciela sklepu - może on wybrać spośród podmiotów zewnętrznych, oferujących tego typu usługi lub skorzystać z chmury Adobe (w ramach Magento Commerce). W ten sposób zyskuje większą kontrolę nad prędkością działania, bezpieczeństwem i ewentualną obsługą techniczną w razie problemów. Jednakże samodzielne utrzymanie serwera wymaga stałego monitorowania pod kątem technicznym i poniesienia kosztów. Właśnie ze względu na możliwości skalowania sklepu według własnych potrzeb, po Magento sięgają zarówno właściciele dużych sklepów internetowych z właściwie każdej branży (m.in. Samsung, Land Rover czy Coca-Cola), jak i średni przedsiębiorcy stawiający na rozwój w przyszłości.

Magento, będąc wysoce elastycznym rozwiązaniem, zapewnia niemal nieskończone możliwości personalizacji kodu. W zależności od potrzeb Twojego biznesu możesz w każdym momencie zdecydować się na wprowadzenie nowych funkcjonalności, modułów, integracji, czy aktualizacji lub całkowitą zmianę software house'u, z którego usług korzystasz, ponieważ w większości przypadków to Ty jesteś właścicielem kodu. Taki układ pozwala na dowolne skalowanie możliwości sklepu internetowego. Z tego względu Magento wykorzystują przedsiębiorcy wkraczający w nowe segmenty handlu (np. sprzedaż B2B), rozbudowujący znacznie swoją ofertę lub rozpoczynający karierę na rynkach zagranicznych.

Wsparcie techniczne i społeczność

Magento Open Source nie zapewnia oficjalnego supportu technicznego. W praktyce oznacza to konieczność współpracy z agencją wdrożeniową i korzystanie z wiedzy oraz doświadczenia rozbudowanej społeczności – na forach, blogach, repozytoriach kodu i grupach tematycznych, w tym bardzo aktywnej sekcji na Reddicie. Wersja Adobe Commerce oferuje dodatkowo płatne wsparcie producenta.

Bezpieczeństwo

Adobe dostarcza oficjalne łatki bezpieczeństwa (security patches) dla wersji objętych aktywnym wsparciem - obecnie są to wydania utrzymywane przez dwa lata od daty publikacji (np. 2.4.4 i nowsze). W przypadku Magento Open Source odpowiedzialność za bezpieczeństwo spoczywa po stronie właściciela sklepu lub zespołu wdrożeniowego. Dotyczy to m.in. regularnych aktualizacji, konfiguracji serwera, implementacji certyfikatu SSL i zgodności z PCI-DSS. Choć wymaga to większego zaangażowania, pozwala na dostosowanie polityki bezpieczeństwa do specyfiki danego biznesu.

Integracje i dodatki

Magento umożliwia integrację z zewnętrznymi systemami, takimi jak ERP, PIM czy WMS. Do dyspozycji użytkowników pozostają tysiące wtyczek i szablonów, a wiele z nich dostępnych jest bezpłatnie (choć nie wszystkie są dobrej jakości). To platforma, która dobrze wpisuje się w skomplikowaną architekturę technologiczną średnich i dużych firm.

Łatwość obsługi

Magento jest bardziej złożone niż Shopify – wymaga wdrożenia przez specjalistów oraz podstawowej wiedzy technicznej do codziennej obsługi. Pozwala natomiast na znacznie większe możliwości konfiguracji i rozbudowy, np. zarządzanie nawet kilkudziesięcioma sklepami w ramach jednego panelu administracyjnego (tzw. Multistore) czy wsparcie wielojęzycznych wersji sklepu.

Marketing i SEO

Zaletą Magento jest szeroki zakres funkcji SEO, takich jak pełna edycja meta tagów, zarządzanie przekierowaniami, kontrola struktury URL i generowanie mapy. Platforma umożliwia również tworzenie zaawansowanych reguł promocji oraz grupowanie klientów. Warto jednak pamiętać, że wdrożenie zaawansowanych działań marketingowych często wymaga wsparcia technicznego.

6 najważniejszych zalet Magento Open Source

Od kwestii związanych z zarządzaniem sklepem po User Experience - Magento oferuje szeroki katalog możliwości do Twojej dyspozycji. Przed rozpoczęciem prac nad projektem, warto dokładnie przeanalizować swoje przyszłe oraz bieżące potrzeby. Magento słynie z bezkonkurencyjnych zasobów w zakresie personalizacji, elastyczności i wszechstronności działania. Jednak wybierając to rozwiązanie, należy pamiętać o relatywnie wysokim koszcie wdrożenia czy odpowiedzialności w zakresie bezpieczeństwa. W tym aspekcie pomocna może okazać się rozmowa z software housem, który specjalizuje się w takich wdrożeniach i zna dokładnie ich specyfikę. Właśnie w ten sposób od ponad 15 lat tworzymy projekty i chętnie odpowiemy na Twoje wszelkie wątpliwości!

Shopify vs Magento - kto wygra ostateczne starcie?

Twoje oczekiwania, potrzeby klientów, rodzaj oferowanych produktów, aż wreszcie budżet, który możesz poświęcić - za wyborem platformy eCommerce stoi szereg elementów. Aby ułatwić Ci wybór, przygotowaliśmy krótkie zestawienie najważniejszych cech Magento vs Shopify, które może okazać się pomocne w podjęciu ostatecznej decyzji.

Shopify Magento
Typ platformy Saas (Software as Service) Open Source
Opłaty Comiesięczne opłaty subskrypcyjne w wysokości zależnej od wybranego pakietu. Brak opłat subskrypcyjnych w wersji podstawowej (niektóre zaawansowane wtyczki są płatne).
Dodatkowe prowizje Shopify pobiera prowizje od każdej sprzedaży. Jej wysokość zależy od posiadanego pakietu. Magento nie pobiera prowizji, (mogą się pojawić na poziomie dostawcy płatności)
Personalizacja Ograniczone możliwości modyfikacji sklepu. Pełna możliwość personalizacji sklepu.
Gotowe szablony Szeroki katalog gotowych szablonów. Szeroki katalog gotowych szablonów.
Wykorzystanie wsparcia developerów Zaprojektowanie platformy nie wymaga pracy programistów. Zaprojektowanie platformy wymaga pracy programistów.
Integracja z zewnętrznymi systemami Ograniczona. Rozbudowana.
Hosting Serwer obsługiwany po stronie Shopify. Utrzymanie w chmurze Magento lub na własnym serwerze.
Obsługa Łatwa, intuicyjna nawet dla nietechnicznych użytkowników. Wymaga podstawowej wiedzy technicznej.
Wsparcie techniczne i społeczność Dostępne w ramach subskrypcji 24/7. Wsparcie techniczne i obsługa awarii po stronie software house'u. Oparcie w rozbudowanej społeczności na forach i grupach tematycznych.
Marketing i SEO Podstawowe narzędzia marketingowe. Rozbudowane narzędzia marketingowe.

Magento - dla większych, wymagających biznesów i sprzedaży B2B

Magento sprawdzi się tam, gdzie istnieje potrzeba elastyczności, indywidualnych rozwiązań i pełnej kontroli nad infrastrukturą. To dobry wybór dla firm z rozbudowaną ofertą produktową, złożonymi procesami sprzedażowymi, np. w B2B, wymagających integracji z systemami zewnętrznymi (ERP, PIM, CRM), marek prowadzących sprzedaż międzynarodową czy dynamicznie rosnących biznesów. Magento będzie również bardziej opłacalne w przypadku dużych sklepów, gdzie wysokie koszty wdrożenia rozkładają się na skalę działania.

Shopify - głównie dla małych i średnich biznesów

Shopify jest odpowiedzią na potrzeby firm, które chcą szybko uruchomić sklep, nie mają zaplecza IT i wymagają gotowego systemu. Dlatego też sprawdza się głównie w małych i średnich sklepach oraz w eCommerce opartym na prostych procesach sprzedażowych. Dzięki gotowemu i łatwemu w obsłudze szablonowi i licznym integracjom Shopify upraszcza start oraz zarządzanie sklepem bez angażowania programistów, co czyni go szczególnie atrakcyjnym dla startupów i marek D2C. Warto jednak zaznaczyć, że Shopify to nie tylko rozwiązanie dla początkujących. Wersja Shopify Plus - skierowana do firm o większych wymaganiach - oferuje rozszerzone możliwości, takie jak większe limity API, dostęp do zaawansowanej personalizacji checkoutu czy indywidualne katalogi cenowe, co czyni ją również interesującą opcją dla biznesów B2B.

Ostateczny wybór platformy eCommerce zależy od Ciebie

Znasz już zarówno "za", jak i "przeciw" w starciu Shopify vs Magento. Wiesz, że po pierwszą platformę sięgają najczęściej przedstawiciele mniejszych firm (ze względu na niskie skomplikowanie techniczne i łatwy start). Z kolei druga opcja cieszy się większą popularnością wśród dużych przedsiębiorstw, nastawionych na rozwój (w związku z wysoką skalowalnością).

Należy pamiętać, że wybór platformy eCommerce to inwestycja, która ma pozwolić Ci z sukcesem przez lata prowadzić sklep internetowy. W powyższym artykule przedstawiamy najważniejsze elementy, na które powinieneś zwrócić uwagę podczas podejmowania decyzji. Jeśli potrzebujesz wsparcia w wyborze i wdrożeniu technologii - porozmawiajmy!

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość