07.06.2023
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Między Shopify a Magento - jaką platformę eCommerce wybrać?

Przeczytaj, aby dowiedzieć się:


    Rozpoczęcie nowej działalności? Wejście do świata online? Chęć dalszego rozwoju? Motywacje do wdrożenia zupełnie nowej platformy dla eCommerce mogą być różne. Niezależnie od powodów tej decyzji, kluczowe jest zadanie sobie na początku kilku kluczowych pytań. Poznanie odpowiedzi na nie pozwoli Ci wybrać rozwiązanie, które najlepiej spełni Twoje potrzeby i oczekiwania. Tylko wtedy będziesz w stanie trafnie ocenić, na jaką platformę warto się zdecydować. Zastanów się, więc:

    • Na jaką skalę obecnie działasz i/lub czy planujesz rozwijać swój eCommerce?
    • Ile czasu oraz jaki budżet możesz przeznaczyć na wdrożenie platformy?
    • Jakie są Twoje potrzeby w kwestii podstawowych funkcjonalności?
    • Czy potrzebujesz wprowadzić customowe rozwiązania i zewnętrzne moduły?
    • W jakim stopniu zależy Ci na możliwości personalizacji i dostosowania platformy do swoich potrzeb?

    Zanim podejmiesz wybór… Typy platform eCommerce

    Znasz już kluczowe założenia, które musi spełniać platforma - pora przejść o krok dalej. Obecnie wyróżnia się 3 najpopularniejsze rodzaje oprogramowania do tworzenia sklepów internetowych. Czym charakteryzują się narzędzia typu SaaS (z Shopify na czele) i Open Source (do którego należy Magento) oraz dedykowane aplikacje webowe? Wszystkie pojęcia wyjaśniamy poniżej.

    SaaS (Software-as-a-Service)

    Platformy typu SaaS stanowią jedno z najbardziej popularnych rozwiązań. Dlaczego? Często są uznawane za dobry wybór na samym starcie swojej działalności w ramach eCommerce w przypadku, gdy zależy nam na szybkim i niskokosztowym wejściu na rynek. Pozwalają także poznać swoich potrzeby i wymagania od platformy internetowej. Ich największą zaletą jest stosunkowo krótki czas potrzebny na wdrożenie sklepu. W zależności od złożoności projektu cały proces może być zamknięty w zaledwie kilka tygodni a nawet dni. Pudełkowe rozwiązania są też tańsze niż te customowe - utrzymanie platformy najczęściej wymaga opłat w postaci okresowej subskrypcji. Największą wadą platformy SaaS jest jednak mocno ograniczona możliwość modyfikacji i rozbudowy - jeśli planujesz ciągły rozwój działalności musisz się liczyć z tym, że pogodzenie go z technicznymi możliwościami sklepu internetowego przestanie być w pewnym momencie możliwe. Podobnie może być w przypadku wymaganych nietypowych i skomplikowanych integracji z systemami zewnętrznymi. Producenci takich rozwiązań nie udostępniają kodu, więc jeśli platforma przestanie być wystarczająca, budowę sklepu będziesz musiał zacząć od nowa.

    Open Source

    Open source czyli najprościej - platformy zbudowane na licencji otwartej to również częsty wybór przedstawicieli eCommerce. Zalicza się do nich m.in. Magento czy Shopware. W praktyce rozwiązanie open source to takie, w którym mamy dostęp do kodu, z możliwością wprowadzania modyfikacji. Umożliwia rozwój i dostosowanie oprogramowania do indywidualnych potrzeb. Wykorzystanie platform open source w podstawowej wersji jest większości przypadków bezpłatne (należy jednak wziąć pod uwagę dodatkowe koszty jak określone wtyczki, rozszerzenia czy dodatkowe moduły a także inne koszty związane z wdrożeniem). Otwarty kod pozwala na dowolną konfigurację i personalizację kodu, a tym samym uzyskanie funkcjonalności i zewnętrznych integracji zgodnie z potrzebami. Umożliwia także na rozbudowywanie platformy wraz z rosnącymi potrzebami. Do integracji i zmian jest jednak potrzebna wiedza programistyczna, a najczęściej wsparcie zewnętrznej agencji. Dodatkową zaletą rozwiązań open source jest otaczająca je społeczność i możliwość czerpania z wiedzy i doświadczenia innych użytkowników. Ze względu na łatwiejsze sprawdzanie jakości oprogramowania i identyfikację potencjalnych luk w kodzie, może być uznawana za rozwiązanie bezpieczniejsze.

    Dedykowane aplikacje webowe

    Rozwiązanie, które od początku powstaje z myślą o danym projekcie. Kod dedykowanych aplikacji webowych jest pisany dla jednej platformy sprzedażowej i pozwala dostosować do niej potrzebne rozwiązania. Decydując się na tzw. “dedyk” to Ty wybierasz, jakie funkcje i moduły będzie posiadała strona Twojego sklepu, a więc jesteś w stanie odpowiedzieć na wszystkie potrzeby (zarówno te własne, jak i klientów). Najczęściej proces tworzenia jest jednak wydłużony (opóźniając wejście na rynek), a poniesione koszty związane z tworzeniem strony od podstaw - wysokie. Tak duża inwestycja to często decyzja równoznaczna z przywiązaniem się do jednego rozwiązania na stałe, zmniejszająca późniejszą elastyczność zmian. Największą przeszkodą w przypadku dedykowanych rozwiązań, które dostrzegają przedstawiciele eCommerce, jest wysokie uzależnienie się od ich twórców i utrudnione rozbudowanie platformy po jej uruchomieniu, zwłaszcza jeśli ich zasoby czasowe są ograniczone.

    Wiesz już czym różnią się od siebie poszczególne rodzaje platform - najwyższa pora stanąć przed ostatecznym wyborem. Firmy z branży eCommerce oferują dziesiątki platform typu SaaS czy Open Source. W tym artykule zastanowimy najpopularniejsze z nich, czyli Shopify i Magento.

    Shopify w pigułce

    Ponad 2 miliony aktywnych użytkowników, więcej niż miliard złożonych zamówień i łączne zyski przedsiębiorców przekraczające 300 miliardów dolarów globalnie - co sprawia, że Shopify jest jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań na rynku?

    Shopify to rozwiązanie oferowane przez kanadyjską firmę oparte na modelu SaaS. Powstało w 2004 roku i od tego momentu cieszy się popularnością szczególnie wśród przedstawicieli małych i średnich eCommerce. Rozwiązanie jest dla nich szczególnie atrakcyjne ponieważ pozwala na uproszczone i zautomatyzowane zarządzanie, nie wymaga zaawansowanych umiejętności technicznych oraz pozwala na szybkie rozpoczęcie działalności od zera przy jednoczesnej możliwości personalizacji prawie wszystkich elementów strony. Jak to możliwe?

    Dlaczego Shopify?

    Platformy postawione na Shopify opierają głównie na szablonie Liquid stworzonym w języku programowania Ruby. Tworząc sklep internetowy na Shopify, jego właściciel nie może ingerować w kod (nie jest też jego właścicielem). Proces edytowania strony polega na wyborze szablonu oraz dostosowania go do własnych potrzeb w ramach udostępnionych narzędzi do edycji. W ten sposób możliwe jest pewne dostosowanie m.in. prezentacji produktów, konfiguracji sposobów płatności i wysyłki czy stawki podatków.

    Zakres możliwości różni się w zależności od wybranego planu. Shopify działa w modelu subskrypcyjnym, co oznacza, że posiadanie sklepu na platformie wiąże się z koniecznością ponoszenia regularnych opłat (od 29 do 299 dolarów miesięcznie). Dodatkowe koszty może generować także chęć dodania do platformy dodatków czy modułów - każdy z nich trzeba zakupić, a jego integracja z podstawową wersją platformy ma miejsce za pośrednictwem API.

    Należy jednak pamiętać, że Shopify nie jest rozwiązaniem w pełni personalizowalnym. Jeśli planujesz rozwijać swoją działalność w przyszłości na szeroką skalę (np. powiększyć asortyment czy wejść na nowe rynki) musisz mieć na uwadze, że w pewnym momencie zaczną ograniczać Cię możliwości technologiczne. Ze względu na to, że firma Shopify jest właścicielem kodu to chcąc przenieść sklep na nową platformę, będziesz musiał stworzyć platformę od nowa. Ograniczeniem może okazać się także serwer, który również jest hostowany przez dostawcę - w przypadku problemów z jego wydajnością ich naprawienie będzie leżało właśnie po jego stronie.

    Magento w pigułce

    Historia Magento rozpoczęła się w 2008 roku, kiedy zadebiutowała pierwsza wersja platformy. Od tego czasu wiele jednak się zmieniło - wdrożonych zostało wiele aktualizacji, wydano drugą wersję Magento 2, a w 2018 roku platforma została wykupiona przez firmę Adobe, zmieniając nazwę na Adobe Commerce. Obecnie jest dostępna w wersji Open Source i Adobe Commerce (różnice między nimi przedstawiamy w odrębnym artykule). Ciągły rozwój rozwiązania sprawia, że wciąż przybywa klientów, którzy decydują się właśnie na nim postawić swój sklep internetowy. Według danych z 2020 roku co 10 sklep internetowy na świecie wykorzystuje właśnie te oprogramowanie. Co wyróżnia Magento na tle innych rozwiązań?

    Silnik Magento zbudowany jest na podstawie języka PHP, a jego możliwości udostępnione są użytkownikom w ramach licencji otwartej (Open Source). W tym miejscu pojawia się pierwsza zasadnicza różnica między rozwiązaniem Adobe a Shopify - samo zainstalowanie narzędzia (w wersji podstawowej) jest bezpłatne, a większość prac programistycznych oraz budowanie funkcjonalności własnego sklepu spoczywa po stronie właściciela platformy. Właśnie ze względu na możliwości skalowania e-sklepu według własnych potrzeb po Magento sięgają zarówno właściciele dużych sklepów internetowych z właściwie każdej branży (m.in. Samsung, Land Rover czy Coca-Cola), jak i średni przedsiębiorcy stawiający na rozwój w przyszłości. Dlaczego zaufali oni Magento?

    Dlaczego Magento?

    Swoboda w tworzeniu e-sklepu w oparciu o Magento jest widoczna już na pierwszym etapie, czyli w czasie wyboru hostingu. Wybór serwera oraz jego utrzymanie leży po stronie właściciela sklepu - może on wybrać spośród podmiotów zewnętrznych oferujących tego typu usługi lub skorzystać z chmury Adobe (w ramach Magento Commerce). W ten sposób zyskuje większą kontrolę nad prędkością działania, bezpieczeństwem i ewentualną obsługą techniczną w razie problemów. Jednakże utrzymanie serwera na własny rachunek wymaga także poniesienia kosztów. Do nich należy także wkalkulować koszt usług programistycznych.

    Magento będąc wysoce elastycznym rozwiązaniem, zapewnia niemal nieskończone możliwości personalizacji kodu. W zależności od potrzeb Twojego biznesu możesz w każdym momencie zdecydować się na wprowadzenie nowych funkcjonalności, modułów, integracji, czy aktualizacji lub całkowitą zmianę software house, z którego usług korzystasz, ponieważ w większości przypadków jesteś właścicielem kodu.

    Taki układ pozwala na dowolne skalowanie możliwości sklepu internetowego, dlatego Magento wykorzystują przedsiębiorcy wkraczający w nowe segmenty handlu (np. sprzedaż B2B), rozbudowujący znacznie swoją ofertę lub rozpoczynający karierę na rynkach zagranicznych. Magento oferuje m.in.:

    • integracje z zewnętrznymi systemami do zarządzania firmą np. CMS, ERP czy PIM,
    • zarządzanie wieloma sklepami w ramach jednego panelu administracyjnego (tzw. Multistore),
    • wsparcie wielojęzycznych wersji sklepu,
    • możliwość wyboru różnych form płatności i dostawy kompatybilnych z platformą,
    • wbudowane narzędzia analityczne i marketingowe,
    • przystosowanie do wersji mobilnej eCommerce,
    • dodatkowe wtyczki i szablony (często darmowe) oraz wsparcie międzynarodowej społeczności Magento.

    Od kwestii związanych z zarządzaniem sklepem po User Experience - Magento oferuje szeroki katalog możliwości do Twojej dyspozycji. Przed rozpoczęciem prac nad projektem, warto dokładnie przeanalizować swoje przyszłe oraz bieżące potrzeby. W tym aspekcie pomocna może okazać się rozmowa z software housem, który specjalizuje się w takich wdrożeniach i zna dokładnie ich specyfikę. Właśnie w ten sposób od ponad 13 lat tworzymy projekty i chętnie odpowiemy na Twoje wszelkie wątpliwości!

    Shopify vs Magento - kto wygra ostateczne starcie?

    Twoje oczekiwania, potrzeby klientów, rodzaj oferowanych produktów, aż wreszcie budżet, który możesz poświęcić - za wyborem platformy eCommerce stoi szereg elementów. Aby ułatwić Ci wybór, przygotowaliśmy krótkie zestawienie najważniejszych cech Magento i Shopify, które mogą okazać się pomocne w podjęciu ostatecznej decyzji.

    Shopify Magento
    Typ platformy
    Saas (Software as Service)
    Open source
    Opłaty
    Comiesięczne opłaty subskrypcyjne w wysokości zależnej od wybranego pakietu
    Brak opłat subskrypcyjnych w wersji podstawowej (niektóre zaawansowane wtyczki są płatne)
    Dodatkowe prowizje
    Shopify pobiera prowizje od każdej sprzedaży. Jej wysokość zależy od posiadanego pakietu.
    Magento nie pobiera prowizji, (mogą się pojawić na poziomie dostawcy płatności)
    Personalizacja
    Ograniczone możliwości modyfikacji strony sklepu
    Pełna możliwości personalizacji strony sklepu, możliwość wykorzystania dedykowanych grafik
    Gotowe szablony
    Szeroki katalog gotowych szablonów
    Szeroki katalog gotowych szablonów
    Wykorzystanie wsparcia developerów
    Zaprojektowanie platformy nie wymaga pracy programistów
    Zaprojektowanie platformy wymaga pracy programistów
    Integracja z zewnętrznymi systemami
    Ograniczona
    Rozbudowana
    Hosting
    Serwer obsługiwany po stronie Shopify
    Utrzymanie w chmurze Magento lub na własnym serwerze
    Obsługa i serwis
    Wsparcie techniczne 24/7 dostępne dla każdego korzystającego
    Społeczność platformy będąca wsparciem w rozwiązywaniu problemów, wsparcie techniczne i obsługa awarii po stronie software house’u

    Ostateczny wybór platformy eCommerce zależy tylko od Ciebie

    Znasz już zarówno specyfikę Shopify, jak i Magento. Wiesz, że po pierwszą platformę sięgają najczęściej przedstawiciele małych firm (ze względu na niskie skomplikowanie techniczne i łatwy start). Z kolei druga opcja cieszy się większą popularnością wśród większych przedsiębiorstw nastawionych na rozwój (w związku z wysoką skalowalnością).

    Należy pamiętać, że odpowiedni wybór platformy eCommerce to inwestycja, która pozwoli Ci z sukcesem przez lata prowadzić sklep internetowy. W powyższym artykule przedstawiamy najważniejsze elementy, na które powinieneś zwrócić uwagę podczas wyboru. Jeśli wciąż masz wątpliwości, skonsultuj je ze specjalistami w branży - my chętnie odpowiemy na wszystkie Twoje pytania!

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość