W słuchawce telefonu słyszysz głos wirtualnego konsultanta, odblokowujesz smartfon przy użyciu funkcji rozpoznawania twarzy, a wyszukiwarka na stronie internetowej z wyprzedzeniem koryguje twoje literówki - to wszystko nie byłoby możliwe bez rozwoju sztucznej inteligencji. Dlaczego określa się ją mianem 4 rewolucji przemysłowej? W jaki sposób z artificial intelligence korzysta branża eCommerce? Dlaczego warto wprowadzić tę technologię do swojego sklepu internetowego? Odpowiedzi na te pytania - w naszym artykule, zapraszamy do lektury!
Choć pojęcie “sztuczna inteligencja” może wciąż brzmieć surrealistycznie, to po raz pierwszy wybrzmiało już w 1956 r., a zaledwie 10 lat później premierę miał nowatorski prototyp chatbota. Od tego momentu innowacje oparte na sztucznej inteligencji przeszły do porządku dziennego - od kas samoobsługowych, poprzez samochody elektryczne, aż po roboty wykonujące zabiegi medyczne. Czym właściwie jest sztuczna inteligencja?
W dużym uproszczeniu sztuczna inteligencja zastępuje pracę ludzkiego umysłu - jak to możliwe? Za większość rozwiązań z rodziny AI odpowiada uczenie maszynowe, czyli charakterystyczna dla systemu komputerowego zdolność samodzielnego uczenia się. Koncentruje swoje działania wokół tzw. Big Data - zebrane dane są wpierw opracowywane, a następnie na ich podstawie tworzy się odpowiednie algorytmy i modele. Dzięki dogłębnej analizie danych maszyna jest w stanie nie tylko wykonać konkretne zadania, ale także rozwiązać całkowicie nowy problem.
Tym sposobem możliwe jest obsługa wielu obszarów strony internetowej bez wkładu ludzkiej pracy - personalizacja oferty, wykrycie błedów czy zapewnienie zgodności z SEO. Powyższa metoda wymaga wysokich nakładów finansowych, jednak mimo to firmy coraz częściej wykorzystują machine learning, osiągając tym samym proporcjonalnie wysokie wyniki sprzedaży.
Jeszcze do niedawna technologie artificial inteligance były zarezerwowane wyłącznie dla liderów w biznesie. Obecnie na rynku dostępne są gotowe narzędzia dedykowane dla mniejszych firm - tym sposobem sztuczna inteligencja zaczyna dominować w całej gospodarce, czego doskonałym przykładem jest branża eCommerce. Wg badania SearchNode aż 96% właścicieli sklepów internetowych wierzy, że AI wpływa pozytywnie na ich działalność. Chatboty czy wirtualni asystenci to już właściwie standard, ale jak jeszcze systemy oparte na sztucznej inteligencji są wykorzystywane w eCommerce? Przykłady - znajdziesz poniżej!
Czy wiedziałeś, że Amazon zmienia ceny swoich produktów średnio co 10 minut? Wydawać by się mogło, że takie działanie wprowadza klienta jedynie w zakłopotanie. Nic bardziej mylnego - dynamiczne dostosowywanie cen jest częścią złożonego procesu, który wpływa na zwiększenie przychodów. Proces ten polega na stałym monitorowaniu, analizie oraz reagowaniu na ceny konkurencji przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji.
Strategia elastycznej wyceny produktów pozwala na utrzymanie pozycji konkurencyjnej, optymalnej marży zysków oraz długotrwałych relacji z konsumentem. W tym celu wykorzystuje się dane statystyczne dotyczące nie tylko samej konkurencji, ale także czynników zewnętrznych. Najczęściej bada się:
Inteligentny system ustalania cen gwarantuje skuteczne przewidywanie zachowań rynkowych w odpowiedzi na nagłe zmiany sytuacji ekonomicznej. Wykorzystując dynamiczny model wyceny, Amazon zwiększył swoją rentowność o 25%. Warto reagować na bieżąco!
Rozmawiałeś niedawno z przyjaciółmi na temat wakacyjnych planów? Sprawdzałeś ceny biletów lotniczych w internecie? Przeglądałeś strony ze atrakcjami turystycznymi w wybranym mieście? Na pewno więc dobrze wiesz, że zaraz Twoja przeglądarka zacznie wyświetlać Ci atrakcyjne oferty hoteli. W mgnieniu oka będziesz w pełni gotowy na wyjazd - a w przygotowaniach wyręczyła Cię sztuczna inteligencja.
Dlaczego personalizacja w sprzedaży jest tak ważna? Z uwagi na to, że przynosi realne efekty - badania przeprowadzone w największych państwach Europy i Ameryki Północnej wykazały, że aż 65% konsumentów chętniej kupuje prezentowane w spersonalizowany sposób produkty. Co więcej, 40% z nich deklaruje, że w takiej sytuacji przeznacza na zakupy większą kwotę niż planowana. Jak zapewnić indywidualne podejście do klienta w eCommerce? Poniżej przedstawiamy kilka przykładów, które możesz odnieść do swojej branży.
Czy warto wprowadzić ten sposób komunikacji do swojego eCommerce? Z badań Reach Relevance wynika, że jak najbardziej, bowiem personalizacja może przyczynić się nawet do 5-krotnego zwiększenia sprzedaży.
Cenimy sobie oszczędność czasu - szczególnie w internecie, gdzie możemy wiele osiągnąć przy pomocy zaledwie paru kliknięć myszki. A co gdyby jeszcze bardziej zminimalizować ten wysiłek i móc robić codzienne zakupy za pośrednictwem jednej komendy głosowej? Google, Apple czy Amazon już od dłuższego czasu doskonalą swoich wirtualnych asystentów, a na popularności zyskuje nowe rozwiązanie - voice commerce.
Robienie zakupów przy pomocy głosu stawia dopiero pierwsze kroki w branży, jednak dzięki temu, że wykorzystuje rozwiązania znane z tradycyjnych opcji sprzedażowych, cechuje się niezwykle dynamicznym rozwojem. Co jeszcze czyni voice commerce tak atrakcyjnym? Bezapelacyjnie największą zaletą tej metody jest szybkość. Wypowiadamy około 160 słów na minutę - zdecydowanie mniej jesteśmy w stanie przekazać w formie pisanej. Zakupy głosem pozwalają także na całkowicie bezdotykowe sfinalizowanie transakcji.
Mimo to przed voice commerce stoją pewne wyzwania. Najpopularniejsze systemy tego typu wymagają wykorzystania urządzeń dedykowanych takich jak Amazon Echo czy Google Home. Stanowią dodatkowy wydatek, który może zniechęcać potencjalnych użytkowników. Rozwiązaniem problemu okazują się niezawodne smartfony, za pomocą których można “skontaktować” się m.in. z wirtualną Siri czy samsungowym Bixby.
Rozpoznawalność głosu wciąż jest daleka od perfekcji - obecnie wskaźnik błędu oscyluje wokół 60%. Często dochodzi do pomyłek spowodowanych zmianą tonu czy tempa mowy, co z kolei powoduje frustrację klientów. Największym wyzwaniem okazuje się jednak samo podejście do rozmowy z elektronicznym urządzeniem. Taki rodzaj komunikacji stanowi trudną do wyeliminowania barierę, szczególnie dla osób urodzonych przed 2000 r.
Zalety voice commerce | Wady voice commerce |
---|---|
Szybkość | Wysoki wskaźnik błędów rozumienia mowy |
Możliwość bezdotykowych zakupów | Potrzeba zakupu urządzeń wspierających, np. Amazon Echo |
Intuicyjność | Bariera psychologiczna związana z rozmową z wirtualnym systemem |
Zgodnie ze statystykami 80% konsumentów jest zadowolonych z zakupów dokonywanych za pośrednictwem voice commerce. Duże sklepy internetowe inwestują w powstałą technologię, wierząc, że w niedalekiej przyszłości może zyskać na znaczeniu. W Polsce testy nad tym sposobem sprzedaży intensywnie prowadzi Google. Kto wie - może robienie zakupów za pomocą głosu stanie się częścią codziennej rutyny?
Miliardy kliknięć, miliony zawieranych transakcji i tysiące sklepów internetowych - analiza wszystkich tych danych może stanowić ogromne wyzwanie. Sztuczna inteligencja jest więc niezbędna, by poradzić sobie z taką ilością informacji. Pozwala nie tylko pozostać na bieżąco z wymaganiami rynku, ale nawet je wyprzedzić. Bez względu na to, czym zaskoczy nas jeszcze sztuczna inteligencja, to jedno jest pewne - z biegiem czasu zapotrzebowanie na taką technologię w eCommerce będzie rosło.
Chcesz sprzedawać inteligentnie? Wprowadź nowoczesne rozwiązania do swojego eCommerce!