18.04.2023
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Rozmowy o cross border commerce cz. IV Jak płacą zagraniczni e-konsumenci - wywiad z tPay

Różne waluty, odmienne koszty transakcji, aż wreszcie zróżnicowane oczekiwania i preferencje kupujących względem sposobów płatności - zarządzanie kwestiami finansowymi to jedna z większych bolączek sklepów internetowych debiutujących na rynkach zagranicznych. Moment zapłaty stanowi jeden z krytycznych etapów podczas ścieżki zakupowej klienta - niespełnienie jego potrzeb w tym aspekcie może wiązać się nie tylko z porzuceniem koszyka, ale także grozi utratą zaufania względem sprzedającego. Przyglądając się naszemu rodzimemu rynkowi, Polacy najchętniej korzystają z płatności za pośrednictwem usługi BLIK lub szybkich przelewów. Coraz odważniej sięgają także po płatności odroczone (popularność metody Buy Now, Pay Later wzrosła o ponad 140% w stosunku do 2020 roku). O to, jak kształtują się lokalne preferencje użytkowników eCommerce w innych częściach Europy, zapytaliśmy Bartosza Witczaka - Partnership Program Manager’a w Tpay.

W kolejnym wywiadzie z serii poświęconej cross border commerce przyglądamy się najpopularniejszym metodom płatności w krajach stanowiących najczęstszy kierunek ekspansji polskich sklepów internetowych. Przedstawiamy różnice i podobieństwa między każdym z rynków oraz zdradzamy na co warto zwrócić szczególną uwagę, rozpoczynając sprzedaż w innym państwie. Wybór odpowiednich sposobów płatności może mieć duży wpływ na sukces ekspansji, dlatego warto skorzystać z doświadczenia eksperta w tym obszarze - lektura tego wywiadu z pewnością okaże się pomocna! Przeczytasz?

Sprawdź, na co jeszcze warto zwrócić uwagę, by odnieść sukces w cross border commerce


Rafał Gadomski: Jakie kraje są najczęściej wybierane przez polskie sklepy internetowe podczas ekspansji zagranicznej? W jakim stopniu dopasowanie metod płatności wpływa na skuteczność sprzedaży na nowych rynkach?

Bartosz Witczak: Polskie sklepy decydując się na ekspansję zagraniczną, najczęściej wybierają sprzedaż w Czechach, Słowacji oraz Rumunii. Powyższe rynki posiadają wspólny mianownik, czyli płatności online. Mimo to każdy region charakteryzuje się odrębnymi preferencjami płatniczymi klientów, dlatego planując ekspansję warto wiedzieć, jak dopasować metody płatności do danego rynku.

RG: Czy mógłbyś przybliżyć, jak kształtują się rynki walutowe w tych państwach?

BW: W Czechach (waluta CZK) dostępne są podobne metody płatności online jak w Polsce. Czesi najchętniej korzystają z przelewu online (34%). Równie często wybierają płatność za pomocą karty (29%) oraz sporadycznie - portfele kartowe (8%) typu Google Pay, Apple Pay lub PayPal.

Preferencje płatnicze Słowaków (waluta EUR) są podobne - 40 procent z nich sięga po kartę płatniczą. Przelewy online zajmują drugie miejsce pod względem popularności. Wybiera je 15% mieszkańców kraju.

W odróżnieniu od poprzednich rynków wchodząc na rynek rumuński (waluta RON), zdecydowanie warto postawić na płatności kartą oraz obsługę portfeli kartowych, ponieważ właśnie po te sposoby płatności sięgają tamtejsi konsumenci.

RG: Jak natomiast z perspektywy płatności wyróżnia się rynek brytyjski, który wciąż (mimo Brexitu) jest częstym kierunkiem zagranicznej e-sprzedaży?

BW:To prawda - rynek w Wielkiej Brytanii (waluta GBP) to trzeci co do wielkości rynek handlu elektronicznego. Według portalu Rapyd 75% respondentów korzysta z płatności kartą debetową, a aż 70% preferuje usługi PayPal. Co ciekawe, znaczny udział w statystykach zajmuje także Apple Pay (29%). Rozpoczynając sprzedaż w UK, warto również zwrócić uwagę na płatności odroczone, które umacniają swoją pozycję, szczególnie w branży fashion. Na uwagę zasługują także koszty ponoszone za transakcje dokonywane kartą debetową - w tym przypadku będą wyższe, ponieważ od stycznia 2020 roku Wielka Brytania nie jest wliczana do obszaru EEA (European Economic Area).

RG: Rozmawiając o płatnościach w Europie warto wspomnieć o naszym zachodnim sąsiedzie - jakie preferencje cechują niemieckich konsumentów?

BW: Niemcy w odróżnieniu od pozostałych rynków posiadają bardziej zróżnicowane preferencje płatnicze. Szczególną uwagę przykładają do lokalnych metod płatności.

RG: Mógłbyś podać przykłady lokalnych metod płatności charakterystycznych dla Niemiec?

BW: Po pierwsze będą to “otwarte faktury”, z których korzysta już ponad 90% niemieckich e-sklepów. Ta metoda przypomina hybrydę płatności za pobraniem i płatności odroczonych. Klient ma możliwość zamówienia towaru, wypróbowywania go i opłacenia w ciągu 14/28 dni lub zwrotu. Kolejnym charakterystycznym dla Niemiec sposobem rozliczeń jest Giropay. Poza wymienionymi lokalnymi metodami nie może zabraknąć portfeli kartowych w szczególności PayPal, Apple Pay, Google Pay oraz bramki kartowej.

RG: Poznaliśmy cechy charakterystyczne płatności w poszczególnych krajach, a jak pod tym względem kształtuje się rynek w całej Europie?

BW: Podsumowując, europejskie rynki wyglądają bardzo podobnie, jeżeli chodzi o rodzaje oraz dostępność metod płatności online. Wspólnym elementem są z pewnością karty debetowe oraz portfele kartowe. Właśnie dlatego, planując sprzedaż transgraniczną, warto zwrócić uwagę czy Wasz dostawca płatności udostępnia możliwość rozliczeń kartą w lokalnej walucie oraz czy możliwe jest przyjmowanie transakcji bez przewalutowywania. Ponadto ważne jest, aby zwrócić uwagę czy planowana sprzedaż będzie odbywać się w granicach Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Jeśli decydujemy się na działalność poza nim, musimy mieć świadomość, że cena za korzystanie z płatności online będzie wyższa z uwagi na większy koszt ponoszony przez operatora.

Płatności pod kontrolą - jaki będzie kolejny krok w ekspansji zagranicznej eCommerce?

Planując rozszerzenie sprzedaży online w innych państwach, musisz wziąć pod uwagę, że klienci w każdym kraju mają odmienne preferencje i zwyczaje zakupowe, także w aspekcie doboru sposobów płatności. Metody, które są najchętniej wybierane przez Polaków, mogą okazać się mniej atrakcyjne dla zagranicznych użytkowników eCommerce. Skutek? Ryzyko utraty zainteresowania i często zaufania do Twojej oferty oraz spadek liczby zamówień. W uniknięciu takiego scenariusza pomoże znajomość obcych rynków finansowych - tą wiedzę już zdobyłeś! Pora wykorzystać ją w praktyce!

Analiza konkurencji, organizacja pracy w sklepie internetowym i zarządzanie płatnościami - to obszary istotne z perspektyw sprzedaży zagranicznej, które dotychczas omówiliśmy w serii wywiadów z ekspertami poświęconej cross border commerce. Jak myślisz czego będzie dotyczyła jej kolejna część? Przekonaj się, zaglądając na naszego bloga w najbliższym czasie!

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość