21.09.2023
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Personalizacja eCommerce - jak zainteresować klienta ofertą sklepu internetowego?

Klient odwiedzając stronę e-sklepu, niemal natychmiast zauważa zakładkę z produktami dopasowanymi do jego profilu (a propozycje okazują się naprawdę trafne!). Przeglądając media społecznościowe, dostrzega reklamy artykułów, których zakup rozważa. W dodatku na skrzynkę mailową otrzymuje newsletter z interesującymi go treściami. Wszystkie powyższe działania to przykłady personalizacji, która obecnie stała się kluczowym elementem działań wielu sklepów internetowych. Na czym dokładnie polega ta strategia i jakie korzyści może przynieść Twojemu eCommerce? O tym dowiesz się, czytając ten artykuł.

Paradoks wyboru - dlaczego personalizacja oferty jest ważna?

Personalizacja w eCommerce to tworzenie doświadczeń zakupowych dopasowanych do potrzeb użytkownika. Polega na dostosowaniu produktów do jego konkretnych potrzeb, preferencji, oczekiwań czy estetyki. W ten sposób oferta sklepu internetowego staje się bardziej elastyczna, reagując na indywidualne wymagania każdego klienta. Personalizacja pozwala skoncentrować się na tym, co naprawdę ważne dla klienta. Często zdarza się bowiem, że szeroka oferta wywołuje w użytkowniku poczucie przytłoczenia. Może to sprawić, że zrezygnuje z zakupów ze względu na czas i wysiłek potrzebny do znalezienia idealnego produktu. Na tym właśnie polega paradoks wyboru w eCommerce, który można wyeliminować dzięki personalizacji.

Celem personalizacji jest więc przedstawienie oferty sklepu internetowego w taki sposób, by klient miał wrażenie, że jest ona dopasowana do jego indywidualnych potrzeb. Takie podejście pozwala nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale przede wszystkim zgromadzić grupę lojalnych kupujących. Warto jednak pamiętać, że aby skutecznie spersonalizować produkt, musisz dokładnie poznać swoich klientów i wiedzieć, do kogo kierujesz ofertę. Jak poznać oczekiwania odwiedzających Twój eCommerce?

Skuteczna personalizacja w eCommerce - od czego zacząć?

Prawie 90% konsumentów (zgodnie z badaniem firmy Infosys) wskazało, że personalizacja w eCommerce wpływa na ich decyzje zakupowe. Co to oznacza? Niezależnie od branży oraz bez względu na to, czy działasz na rynku B2C czy B2B, Twoi odbiorcy oczekują, że proces wyboru interesujących ich produktów będzie szybki i przyjemny. Właśnie takie odczucia może zapewnić m.in. odpowiednio opracowana personalizacja. Od czego zacząć budowanie takiej strategii?

Aby personalizacja była skuteczna, kluczowym krokiem jest rozpoznanie profilu klienta. Bez wiedzy na temat preferencji, historii zakupów i zachowań użytkowników, dostosowanie oferty do ich indywidualnych potrzeb nie będzie możliwe. Aby poznać potrzeby każdego z użytkowników z osobna warto wykorzystać zewnętrzne narzędzia do śledzenia ich działań. Narzędzia takie jak np. User.com pomogą Ci zebrać informacje o klientach, na podstawie których zaprojektujesz personalizowane doświadczenia zakupowe. Dodatkowo możesz także wykorzystać także inne narzędzia, które wspomogą ten proces takie jak np.:

  • badanie klientów - rozpoznanie klienta to nie tylko dane demograficzne, ale także jego preferencje zakupowe, historia transakcji oraz wystawiane recenzje i opinie. Takie dane możesz zbierać za pośrednictwem przeprowadzanych ankiet, programów lojalnościowych i inne narzędzia do zbierania tych danych.
  • analiza konkurencji - regularne badanie rynku i działań konkurencji to skuteczny sposób, by pozostawać na bieżąco z branżowymi trendami, a także odkrywać nowe możliwości personalizacji.
  • sztuczna inteligencja - technologie oparte na SI (np. uczenie maszynowe) potrafią analizować pokaźne ilości danych i wskazywać na wzorce w zachowaniach klientów. Dzięki nim możesz np. automatycznie generować rekomendacje produktów i dostarczać spersonalizowane treści w czasie rzeczywistym.

Tworząc strategię personalizacji warto łączyć ze sobą wiele narzędzi - im więcej informacji o kliencie posiadasz, tym lepiej możesz dostosować ofertę. Pamiętaj, aby regularnie zbierać dane i analizować wszelkie zmiany w zachowaniu użytkowników, by reagować na ich potrzeby na bieżąco.

Personalizacja w praktyce - jak dostosować ofertę do potrzeb klientów?

Znasz już preferencje konsumenta. Wiesz, po jakie produkty sięga najczęściej oraz które miejsca na stronie sklepu odwiedza najchętniej. Czas przełożyć tę wiedzę na praktykę i podejść kompleksowo do personalizacji platformy. W jakich obszarach sklepu internetowego warto uwzględnić te strategie?

Rekomendacje produktów

Znając preferencje klienta, możesz skutecznie wykorzystać personalizację poprzez tworzenie rekomendacji produktów. Umieszczenie na stronie głównej lub karcie produktu sekcji takich jak np. "Polecane dla Ciebie" czy “Ostatnio oglądane” zwiększa szansę na zainteresowanie klienta ofertą i dokonanie dodatkowych zakupów lub powrócenie do przerwanego procesu zakupowego.

Dynamic pricing

Dynamiczne strategie cenowe coraz chętniej wykorzystuje wielu eCommercowych liderów. Idea dynamic pricing polega na tym, że ceny produktów mogą zmieniać się w zależności od profilu klienta, historii zakupów, pory dnia czy sezonu. Pozwala to na zaoferowanie jak najbardziej optymalnego poziomu cen dla różnych grup klientów. Decydując się na dynamic pricing, należy jednak pamiętać o tym, by zmiany cen nie były zbyt częste (lub zbyt radykalne), ponieważ może to obniżyć zaufanie klientów do sklepu. Ponadto warto upewnić się także, że sposób wyświetlania cen jest zgodny ze wszystkimi standardami (np. wytycznymi dyrektywy Omnibus).

Check out

Proces finalizacji zakupu to kluczowy moment, w którym personalizacja może mieć duży wpływ na zachowanie klienta. Z tego względu warto dać klientowi szeroki wybór opcji płatności i wysyłki, aby mógł wybrać te najbardziej przez siebie preferowane. Dobrą praktyką będzie także wdrożenie samo uzupełniających się formularzy, co przyśpieszy proces składania zamówienia. Ponadto warto także wyświetlić kupującym dodatkowe informacje dotyczące zamówienia takie jak np. przewidywany czas wysyłki czy lokalizację najbliższego salonu w okolicy, gdy klient decyduje się na odbiór zamówienia stacjonarnie.

Marketing

Personalizacja nie musi ograniczać się jedynie do projektu strony i funkcjonowania Twojego sklepu internetowego. Warto wykorzystać ją w różnych kanałach (zgodnie z podejściem omnichannel) i czerpać pełnię korzyści z tej strategii. Możesz osiągnąć to poprzez m.in. zaawansowane targetowanie w reklamach w mediach społecznościowych. Możesz także zdecydować się na wysyłanie spersonalizowanego mailingu, w którym np. poinformujesz odbiorców o porzuconych koszykach, produktach na liście życzeń lub dostępności produktów, które wcześniej przeglądali. Aż wreszcie - możesz dopasować wariant strony sklepu do zainteresowań klienta (np. produkty z kategorii, którymi przeglądający się interesuje będą pojawiać się wyżej na stronie).

Personalizacja a customizacja - na czym polega różnica?

Personalizacja i customizacja to pojęcia, które bywają używane zamiennie. Każde z nich określa działania, które pozwalają dostosować doświadczenia zakupowe do indywidualnych potrzeb klientów. W tym miejscu podobieństwa się jednak kończą. Jakie są istotne różnice?

Personalizacja to proces, który koncentruje się na dostarczaniu klientowi tego, co potrzebuje w oparciu o zgromadzone dane. W ten sposób użytkownik może szybciej wybrać interesujący go produkt spośród stałej oferty sklepu. Tymczasem customizacja umożliwia tworzenie zupełnie nowych produktów (najczęściej na bazie wzorca). To podejście daje klientom kontrolę nad procesem projektowania produktu, np. poprzez wybór kolorów, materiałów, rozmiarów czy dodatkowych funkcjonalności. Przykładem customizacji może być możliwość nadrukowanie własnej grafiki na produkt

PERSONALIZACJA CUSTOMIZACJA
proces dostosowywania doświadczeń zakupowych do indywidualnych preferencji i zachowań klientów na podstawie danych i informacji o kupujących
możliwość tworzenia produktów według własnych specyfikacji i preferencji klientów, pozwalając im dostosować projekt do własnych potrzeb
np. rekomendacje produktów na stronie głównej
np. wykonanie graweru, własna grafika, produkt na wymiar

Zarówno personalizacja, jak i customizacja są cennymi narzędziami w eCommerce, ponieważ pozwalają dostosować ofertę do klientów. Wybór między nimi zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji użytkowników, a także od charakteru oferowanych produktów (nie każdy produkt można poddać procesowi customizacji).

Korzyści z personalizacji w Twoim sklepie internetowym

Przez ostatnie lata personalizacja zyskała miano branżowego trendu - nie jest ona jednak jedynie popularną strategią, ponieważ dobrze zrealizowana może przynieść szereg korzyści dla Twojego eCommerce. Świadczą o tym wyniki badania firmy Forrester, zgodnie z którymi 77% konsumentów wybrało, poleciło lub zapłaciło więcej za produkt marki, która zapewnia spersonalizowane doświadczenia. Personalizacja to jednak nie tylko większe zyski, ale także:

  • możliwość elastycznego zarządzania cenami produktów,
  • zmniejszenie ryzyka zwrotów,
  • szansa na ciekawe działania marketingowe,
  • wyróżnienie się na tle konkurencji,
  • budowanie lojalności konsumentów.

Personalizacja w sklepie internetowym - oceń, czy warto

Personalizacja to odpowiedź na coraz większe oczekiwania klientów. Z tego względu warto rozpatrywać ją jako integralną część strategii swojego eCommerce oraz inwestycję, która może przynieść wiele korzyści zarówno tych krótko-, jak i długoterminowo. Dostosowywanie oferty produktowej i doświadczeń zakupowych do indywidualnych potrzeb klientów ma wpływ nie tylko na wzrost sprzedaży czy budowanie lojalności klientów. To także narzędzie, które pozwoli Ci lepiej zarządzać własną ofertą poprzez np. ograniczenie liczby zwrotów czy skuteczniejsze ustalanie polityki cenowej. Podejmij kroki w stronę personalizacji i zapewnij klientom to czego naprawdę oczekują.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość