Branża IT rozwija się dynamicznie, wciąż powstają nowe technologie, a języki programowania, którymi posługują się developerzy, wciąż ewoluują. Na przestrzeni lat równie intensywnie zmienia się także podejście oraz narzędzia wykorzystywane do projektowania sklepów internetowych. Od prostych witryn tekstowych, poprzez dominację technologii flash (pamiętasz strony przepełnione efektami wizualnymi?) po dzisiejsze platformy eCommerce oparte na rozwiązaniach PWA, wykorzystujące automatyzację czy nawet AI. Transformacja, jaka zaszła w postrzeganiu tradycyjnego wyglądu sklepu oznacza także zmiany w oczekiwaniach odwiedzających, a tym samym wpływa na sposób projektowania User Experience. Na jakie cechy procesu zakupowego warto zwrócić szczególną uwagę podczas tworzenia sklepu internetowego?
Po wejściu na stronę sklepu internetowego na pierwszy rzut oka możesz dostrzec banner z aktualnymi promocjami, obok znajdują się spersonalizowane propozycje produktów, a ponadto - wciąż w zasięgu wzroku - możliwe jest szybkie zalogowanie do konta klienta (np. za pośrednictwem mediów społecznościowych). Właśnie tego, czyli zapewnienia płynnych doświadczeń zakupowych oczekują użytkownicy eCommerce. W jaki sposób User Experience przyczynia się do sprostania aktualnym potrzebom kupujących?
UX to nic innego jak wrażenia oraz odczucia towarzyszące użytkownikowi podczas korzystania ze sklepu internetowego. Na komfort podczas zakupów wpływa szereg czynników związanych w dużej mierze z podejściem do projektowania strony oraz wyborem konkretnych rozwiązań technologicznych. Jakie elementy wpływają na budowanie pozytywnych doświadczeń zakupowych?
Estetyka, przejrzystość czy nawigacja - powyższe punkty to podstawa przy projektowaniu jakichkolwiek stron internetowych. Ponadto istnieją punkty, które powinny być szczególnie istotne z perspektywy osób zarządzających eCommerce. Co dodatkowo zasługuje na wyróżnienie?
Nie powinno dziwić, że w przypadku tego typu pytań nie ma jednoznacznej odpowiedzi, a uniwersalna recepta na sukces w świecie UX nie istnieje. Różne branże oraz wysoki poziom zróżnicowania typów klienta wymagają odmiennego podejścia do projektowania eCommerce oraz customer journey. W branżach, w których szczególnie istotna jest estetyka (np. fashion, beauty czy tekstylia) nacisk na design będzie większy niż w przypadku sprzedaży artykułów technicznych, gdzie ważniejsza może okazać się sama przejrzystość bądź łatwość filtrowania. Należy jednak mieć na uwadze, że dla rosnącej grupy odbiorców estetyka nie jest obojętna podczas podejmowania decyzji zakupowych, dlatego nie należy jej bagatelizować. Co jeszcze może wpłynąć na zmianę podejścia do projektowania platformy?
Klient B2C, czyli konsument kupujący produkty na swoje potrzeby oraz kontrahent B2B, czyli przedsiębiorca, wymagają zaprojektowania doświadczeń zakupowych w inny sposób. Co prawda pewne podstawowe elementy takie jak przejrzystość czy nawigacja strony pozostają równie istotne dla obu grup, ale w wielu kwestiach występują różnice. W jakich obszarach należy dostosować User Experience do konkretnych wymagań naszego klienta?
B2C | B2B | |
---|---|---|
Prezentacja produktów | Atrakcyjne przedstawienie każdego produktu w ofercie | Przejrzyste przedstawienie listy produktów w ofercie |
Konto klienta/kontrahenta | Minimalizacja kroków niezbędnych do finalizacji zamówienia | Uwzględnienie indywidualnych potrzeb kontrahenta |
Czas ładowania | W sposób istotny wpływa na decyzję o pozostaniu na stronie sklepu | Ryzyko, że użytkownik zrezygnuje z pozostania na stronie ze względu na jej zbyt długi czas ładownia jest mniejsze (ale nie zerowe) |
Kontakt | Chatbot, który odpowie na ewentualne wątpliwości | Możliwość kontaktu z dedykowanym asystentem w razie wątpliwości |
Powyższe pytanie jest przewrotne, ponieważ User Experience to odrębny obszar projektowania sklepu internetowego, który powinien być uwzględniany od samego początku prac nad platformą. Tym samym na UX składa się nie tylko sam design. Zbyt duże przywiązanie do warstwy estetycznej strony może spowodować, że “ładny wygląd” odwróci uwagę kupującego i myśl o zakupie produktu. Warto dlatego poświęcić podobny wysiłek na opracowywanie wszystkich elementów UX, które przedstawiamy w artykule.
Interfejs nie powinien stwarzać poczucia zakłopotania u użytkownika końcowego, a samo korzystanie z platformy powinno być intuicyjne i nie wymagać dodatkowego wysiłku związanego z jej zrozumieniem. Dla zaprojektowanie strony e-sklepu zgodnie z zasadami UX potrzebna jest dokładna znajomość charakterystyki branży oraz jej klientów. Często wprowadzenie skutecznych zmian i dostrzeżenie ich efektów wymaga czasu. Z tego względu warto rozważnie testować nowe rozwiązania, pamiętając jednocześnie, że ślepe podążanie za branżowymi trendami może okazać się zgubne.
Chcesz poznać najczęściej popełniane UX-owe błędy oraz problemy, z jakimi zmagają się właściciele eCommerce podczas projektowania strony? Obserwuj naszego bloga, gdzie wkrótce pojawią się nowe artykuły dotyczące User Experience.
Ta strona korzysta z plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu. W celu określenia uprawnień plików cookies edytuj ustawienia w swojej przeglądarce.