22.06.2023
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Jeden krok do zwiększenia sprzedaży, czyli dlaczego warto wdrożyć one step checkout w swoim eCommerce

Finalizacja zamówienia w sklepie internetowym powinna być szybka i nie sprawiać kłopotów. W przeciwnym wypadku kupujący może porzucić myśl o jego złożeniu na ostatnim etapie ścieżki zakupowej. Jak się okazuje, takie sytuacje nie zdarzają się wcale rzadko - średnia wartość współczynnika porzucanych koszyków dla wszystkich branż może sięgać nawet 70% (wg. badania Baymard Institute). Ta liczba z kolei przekłada się na ponad 18 miliardów dolarów utraconego zysku w sklepach internetowych. Jak zminimalizować te straty w swoim eCommece? Może w tym pomoć starannie zaprojektowany checkout, uwzględniający preferencje klientów oraz wyniki osiągane przed i po zmianie. Zarówno wieloetapowy koszyk, jak i one step chekout, gromadzący najważniejsze informacje przy finalizacji zamówienia na jednej karcie, mają swoich zwolenników. W dzisiejszym artykule skupimy się na tym drugim rodzaju, ponieważ jego popularność nieustannie wzrasta. Zakupy w ten sposób sfinalizujesz w sklepie internetowym Apple, Adidas czy na platformie Amazon. Jesteś ciekawy, kiedy warto zdecydować się na one step checkout? Na co warto zwrócić uwagę podczas jego wdrażania? Aż wreszcie, jak wpływa na poziom sprzedaży? Zapraszamy do lektury!

One step vs many steps - które rozwiązanie wybrać?

Niezależnie od rodzaju produktu, ścieżka konsumenta prowadząca do finalizacji zamówienia jest z reguły podobna. Standardowo uwzględnia przede wszystkim:

  • dodanie produktu do koszyka i potwierdzenie wyboru,
  • wskazanie metody dostawy i płatności,
  • uzupełnienie danych klienta,
  • dokonanie zapłaty w preferowanej formie.

To jednak nie wszystkie kroki, na jakie może napotkać kupujący. Obecnie e-sklepy prześcigają się w oferowaniu dodatkowych możliwości (tzw. wartości dodanej), które mogą być docenione przez kupującego. Są to dla przykładu: usługi uzupełniające (np. ubezpieczenie przesyłki), wybór konkretnego terminu dostawy czy spersonalizowanie zamówienia (np. zapakowanie na prezent czy ozdobny grawer na produkcie). Każdy dodatkowy krok, wymaga jednak czasu i wysiłku związanego z podjęciem dodatkowych decyzji. Tak rozbudowany checkout może zniechęcać tych klientów, którym zależy na szybkiej finalizacji zamówienia lub skłonić ich do ponownego przemyślenia swojej decyzji zakupowej. Jak zatem przyspieszyć ten proces, dbając jednocześnie o komfort e-konsumentów?

Rozwiązaniem problemu mocno rozbudowanej ścieżki finalizacji zamówienia i potencjalnego porzucania koszyków, może okazać się one step checkout. Istotą tego podejścia do projektowania ścieżki zakupowej jest zamknięcie całego procesu zakupowego wewnątrz jednej strony. Wszystkie kroki niezbędne do złożenia zamówienia znajdują się w jednym miejscu, a użytkownik nie musi przechodzić na kolejne karty, by podać dane adresowe, wybrać rodzaj dostawy czy dokonać płatności. Ze względu na umieszczenie informacji na jednej stronie (i ograniczenie liczby koniecznych kliknięć), one step checkout pozwala na szybszą finalizację zakupu i sprawia, że staje się on bardziej intuicyjny.

Porzucone koszyki vs one step checkout - jak zaprojektować ścieżkę zakupową w e-sklepie?

Prawie 20% kupujących rezygnuje z zakupów online ze względu na zbyt skomplikowany checkout - to wnioski z badania przeprowadzonego w 2022 roku przez Baymard Institute. Z tej samej publikacji wynika także, że w przypadku większości e-sklepów możliwe jest zredukowanie domyślnej liczby elementów formularza zakupowego od 20 do nawet 60%. Uproszczenie tego procesu to korzyści zarówno dla zarządzających eCommerce, jak i ich klientów. Właściciele sklepów internetowych mogą w ten sposób zwiększyć konwersję na stronie, ponieważ prostszy proces zakupowy częściej kończy się finalizacją zamówienia. Konsumenci natomiast zyskują lepsze doświadczenie zakupowe i oszczędzają swój czas. Osiągnięcie tego efektu jest możliwe m.in. dzięki one step checkout. Jakie inne zalety niesie za sobą wdrożenie tej funkcjonalności w swoim eCommerce? Potencjalni klienci cenią sobie przede wszystkim:

  • Przejrzystość - zebranie wszystkich etapów zamówienia w jednym miejscu gwarantuje jasność ścieżki zakupowej. Klient nie musi przechodzić przez wiele stron, co ułatwia orientację w całym procesie.
  • Szybka finalizacja zamówienia - skrócenie ścieżki pozwala klientowi na błyskawiczne wprowadzenie niezbędnych informacji i dokonanie płatności. Dzięki temu zamówienie może być sfinalizowane w zaledwie kilka chwil.
  • Zminimalizowanie błędów - zastosowanie tego rozwiązania sprawia, że klient nie musi cofać się do poprzednich kroków, aby dokonać zmian czy sprawdzić czy wszystkie dane się zgadzają. Może zweryfikować je na jednym widoku przed złożeniem zamówienia, co zmniejsza ryzyko popełnienia błędów.
  • Zmniejszenie ryzyka porzucenia koszyka - im prostszy i szybszy proces zamawiania, tym większa szansa na zakończenie zakupu. Czasami nie musi to oznaczać nawet rezygnacji z poszczególnych punktów formularza. Przedstawienie ich na jednej stronie zamiast na wielu kartach będzie wizualnie sprawiać wrażenie mniejszego wymaganego zaangażowania, co nie zniechęci zamawiającego.
  • Oszczędność czasu klienta - często podczas przejścia przez kolejne etapy składania zamówienie, okazuje się, że pośród dostępnych opcji dostawy czy płatności brakuje preferowanych przez klienta metod. W takiej sytuacji odczuwa on rozszaczarownie i rezygnuje natychmiast z dalszych zakupów. W przypadku one step checkout kupujący ma możliwość przeskanowania wzrokiem całego procesu i podjęcia decyzji o złożeniu zamówienia na tej podstawie.

Właściciel eCommerce Kupujący
Zwiększenie konwersji
Oszczędność czasu
Zmniejszenie ryzyka porzucenia koszyka
Przejrzysta i szybka finalizacja zamówienia
Minimalizowanie błędów
Poprawa doświadczeń zakupowych


Check out & Twój eCommerce - wskazówki, które pozwolą Ci zaprojektować idealne rozwiązanie

Stawiając na one step checkout, musisz się liczyć z tym, że tak jak każde rozwiązanie ma ono także pewne wady. Podczas projektowania widoku największym wyzwaniem może okazać się czytelne i zgodne z zasadami UX rozmieszczenie wszystkich elementów na stronie. Jak uniknąć tego i innych błędów w trakcie tworzenia tej strony? Poznaj nasze wskazówki!

Zadbaj o czytelność

Pamiętaj, że klient nie może czuć się przytłoczony ilością informacji dostarczanych za jednym razem. W pierwszej kolejności zadbaj o czytelność - skoncentruj się na podstawowych danych, które są niezbędne do finalizacji zamówienia (m.in. dane kontaktowe, preferowane metody płatności czy dostawy). Co, jeśli musisz jednak uwzględnić dodatkowe pola w formularzu (np. wybór rozszerzonej gwarancji czy personalizacja zamówienia)? W takiej sytuacji warto ocenić i przetestować jakie rozwiązanie okaże się najskuteczniejsze. Czasami dodanie dodatkowej strony może okazać się koniecznie w celu uporządkowania etapów. Aby nie wzbudzić w kliencie poczucia przytłoczenia, warto rozważyć dodanie paska postępu na stronie, co pozwoli pokazać jego progres w składaniu zamówienia.

Stwórz responsywny checkout

Zwróć także uwagę na to, że w dobie sprzedaży omnichannel checkout w Twoim sklepie powinien wyświetlać się poprawnie na różnych typach urządzeń i ekranów. Upewnij się, że szczególnie na mniejszych wyświetlaczach nie występują problemy oraz monitoruj ich działanie na bieżąco. Niezależnie od tego, czy klient korzysta z telefonu komórkowego czy tabletu, musi mieć wygodny i płynny dostęp do procesu zakupowego, aby zachować pozytywne doświadczenie zakupowe.

Pamiętaj o przyzwyczajeniach klientów

Choć one stepcheck out posiada wiele zalet, to część klientów wciąż pozostaje przyzwyczajona do wieloetapowego rozwiązania. Wdrażając one step checkout, zadbaj więc o to, by proces zakupu pozostał naturalny. Klient powinien intuicyjnie i bez poczucia zagubienia poruszać się po formularzu

Wprowadź zmiany stopniowo i monitoruj reakcje klientów. Zbieraj opinie i uwagi, aby lepiej zrozumieć, jak one step checkout wpływa na doświadczenie zakupowe klientów. Na tej podstawie wprowadzaj ewentualne poprawki. W tym procesie możesz wykorzystać testy A/B, udostępniając one step checkout tylko części swoich odbiorców. Porównanie wyników i pozwoli Ci ocenić, jaki wybór jest najlepszy dla Twojego biznesu.

Upewnij się, że rozwiązanie pasuje do branży, w jakiej działasz

One step checkout może sprawdzić się szczególnie w branżach, w których istnieje potrzeba szybkiego i wygodnego finalizowania transakcji. Jeśli klienci w Twoim sklepie stawiają na czas, poszukują konkretnych produktów czy dokonują wielu zamówień w niewielkich odstępach czasu, jednoetapowy proces zakupowy może się okazać najlepszym rozwiązaniem. Ten typ formularzy zakupowych często można spotkać np. w e-sklepach z modą czy artykułami codziennego użytku.

Istnieją też branże, w których one step checkout może okazać się nienajlepszym wyborem. Jeśli stawiasz na wysoką konfigurowalność lub personalizację produktów (która wymaga uzupełniania dodatkowych informacji), wieloetapowe podejście może okazać się lepsze. Ponadto w przypadku produktów luksusowych klienci będą oczekiwali przestrzenie na przemyślenie swojej decyzji. W takim przypadku wydłużenie checkout’u może także wzmocnić wyjątkowe doświadczenia zakupowe związane z zakupem dóbr luksusowych.

Znajdź przestrzeń na dodatkowe funkcjonalności

Ostatni etap składania zamówienia to idealny moment na zaproponowanie klientowi dodatkowych produktów czy usług - np. wykorzystując w tym celu strategie up sellingowe i cross sellingowe. Wiesz jednak, że dbając o przejrzystość jednoetapowego checkout’u, warto ograniczać dodatkowe funkcjonalności na karcie. Czy to oznacza, że równocześnie należy zrezygnować z szansy na dodatkową sprzedaż?

Nie do końca! Warto przewidzieć umieszczenie tego typu funkcjonalności na wcześniejszych etapach ścieżki zakupowej. W tym celu świetnie sprawdzi się np. dodanie pop up’u z proponowanymi produktami powiązanymi zaraz po dodaniu wybranego przedmiotu do koszyka. Dobrą alternatywą będzie także dodanie tego typu sekcji na karcie produktu. W ten sposób możesz skutecznie zachęcić klienta do dokonania dodatkowych zakupów, nie zakłócając przejrzystości procesu finalizacji zamówienia.

Czy one step checkout przybliży Twój eCommerce do sukcesu?

Chwila, w której kupujący przechodzi do sfinalizowanie zamówienia, nie jest równoznaczna z podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie. Przed nim jest jeszcze ostatni etap, czyli checkout. Odpowiednie zaprojektowanie tej przestrzeni na stronie może okazać się kluczowe dla osiągnięcia zakładanych celów sprzedażowych. Ważne, aby nie stawiać przed kupującym zbędnych wyzwań i dopasować wszystkie funkcjonalności do jego potrzeb. Wybór między one step checkout a wieloetapową wersją procesu zakupowego powinien więc od wynikać ze specyfiki konkretnego e-sklepu. Jak sądzisz, czy Twój eCommerce i one step checkout to połączenie idealne?

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość