23.09.2022
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

10 błędów, jakie możesz popełnić, projektując sklep internetowy B2C

Praca nad sklepem internetowym zajęła miesiące, a Twój eCommerce nie przynosi oczekiwanych zysków - ten opis idealnie przedstawia sytuację, w jakiej na pewno nie chciałbyś się znaleźć jako wchodzący na rynek eCommerce przedsiębiorca w branży B2C. Co możesz zrobić, by uniknąć tego typu problemów? Przed podjęciem prac projektowych zorientować się w podstawowych błędach, jakie możesz popełnić. Ich katalog jest otwarty, a z uwagi na ciągły rozwój branż liczba się nieustannie zwiększa - niewłaściwy dobór platformy, nieintuicyjna nawigacja czy wydłużony proces składania zamówień to jedynie wierzchołek góry lodowej.

Zapoznaj się z naszym artykułem - odkryj 10 najważniejszych błędów popełnianych przy projektowaniu sklepów internetowych B2C, a następnie uniknij ich dzięki zwiększonej świadomości!

1. Nie zaczynasz od analizy biznesowej

Według raportu opracowanego przez BLIK w 2021 r. Polacy wykonali 363 mln transakcji internetowych. Wielu wchodzących na wirtualny rynek przedsiębiorców zakłada, że sama popularność zakupów online przełoży się na oczekiwanie efekty dostarczane przez ich sklep, co sprawia, że od razu przechodzą do kwestii technicznych (np. wyboru platformy sprzedażowej). Takie działanie stanowi pierwszy błąd, jaki można popełnić przy projektowaniu sklepu internetowego B2C - uchronić przed działaniem po omacku może rozpoczęcie prac nad eCommerce od analizy biznesowej.

Analiza biznesowa to pierwszy krok, jaki należy podjąć w ramach implementacji projektu - jest podstawą do decyzji o dalszych działaniach. Obejmuje m.in. przeprowadzenie badań rynku, opracowywanie profili klientów, wyciąganie wniosków ze zmian zachodzących w gospodarce. Te wszystkie kroki mają na celu zrozumienie potrzeb odbiorców Twojego biznesu i dokonanie przekrojowego przeglądu obecnego stanu rzeczy pod kątem możliwości realizacji założonych celów. Pomoże wyodrębnić pożądane funkcjonalności sklepu, a także określić potrzebny czas i budżet na realizację projektu. Nie pomijaj więc analizy, jeśli chcesz uniknąć fundamentalnych błędów już na początku działania w świecie eCommerce.

Porada:

Analiza biznesowa opiera się na ocenie potrzeb i rozwiązań, a w jej jak najlepszym opracowaniu z pewnością pomoże praca w dużym zespole. Analitycy, specjaliści ds. sprzedaży, zespół IT - wiedza i doświadczenie każdej z tych grup pozwoli sprostać oczekiwaniom potencjalnych klientów.

2. Wybierasz niewłaściwą platformę eCommerce

Co należy wziąć pod uwagę, dokonując wyboru między platformami B2C dostępnymi na rynku? Błędem jest założenie, że istotne są jedynie koszty i czas poświęcony na wdrożenie sklepu na wybranej platformie - dużo ważniejsze jest znalezienie rozwiązania, które idealnie odpowiada na indywidualne potrzeby Twojego eCommerce. Podejmując decyzję, należy tym samym wziąć pod uwagę m.in.:

  • przewidywany obszar i zakres działania sklepu,
  • perspektywy rozwoju,
  • kluczowe funkcjonalności z perspektywy przyszłej działalności.

Dopiero po tym, jak odpowiednio określisz swoje potrzeby, możesz zacząć porównywać dostępne na rynku rozwiązania, zapoznając się z cechami m.in. WooCommerce, Magento, Shopware czy Shoper. Pomocny w tym aspekcie może okazać się m.in. artykuł dostępny na naszym blogu dotyczący porównania dwóch platform stworzonych dla średnich i dużych eCommerce - Magento oraz Shopware.

Porada:

Pamiętaj, że decyzja o wyborze platformy nie musi należeć tylko do Ciebie - w końcu dopiero zakładasz sklep internetowy i brak wielkiego doświadczenia w tym zakresie jest naturalny. Z tego powodu warto się zwrócić o poradę do software house’u - cechująca tego typu firmy znajomość branży i dziesiątki projektów wykonanych na różnych platformach z pewnością pomogą Ci w wyborze najlepszego rozwiązania.

3. Zaniedbujesz UX design

Oferujesz swoim klientom konkurencyjne ceny, atrakcyjne promocje i szeroki katalog produktów, a wciąż nie osiągasz oczekiwanych wyników? Bardzo możliwe, że popełniasz kolejny błąd w postaci zaniedbania doświadczeń zakupowych użytkowników - czyli nieodpowiedniego UX design. Nieintuicyjne menu nawigacyjne, niewystarczająco rozbudowane filtry, agresywna kolorystyka to tylko przykłady odrzucających od korzystania ze sklepu internetowego błędów.

Sklep zaprojektowany zgodnie z zasadami UX powinien być nie tylko praktyczny i intuicyjny, ale także łatwy w nawigacji oraz przyjemny w przeglądaniu - można to osiągnąć dzięki dbałości o takie elementy jak m.in.:

  • inteligentne wyszukiwanie,
  • wysokiej jakości zdjęcia oraz konkretne (choć zwięzłe) opisy produktów,
  • przemyślana struktura formularzy,
  • łatwy dostęp do koszyka zakupowego.

Jak widzisz, na polepszenie doświadczeń zakupowych klienta B2C mogą wpłynąć nawet najmniejsze szczegóły. W ich dostrzeżeniu przydatne może okazać się zlecenie audytu UX sklepu internetowego firmie zewnętrznej. W profesjonalny sposób przeprowadzi analizę oraz dokona oceny Twojej witryny pod kątem dostosowania do oczekiwań oraz potrzeb użytkowników, co pomoże wyeliminować dotychczasowe błędy.

Porada:

Identyfikacja wizualna Twojej marki pozwala na budowanie rozpoznawalności na lata. Pamiętaj jednak, że UX design nie powinien opierać się jedynie na estetyce. Użytkownikowi zależy na sprawnym dokonaniu zakupu, a nadmierna liczba elementów wizualnych może utrudnić ten proces. Projektuj więc swoją witrynę w zgodzie z zasadą “użyteczność ponad estetykę”.

4. Twój sklep ładuje się zbyt długo

Strategia opracowana, platforma wybrana, sklep zaprojektowany - czy sukces gwarantowany? Nie w każdej sytuacji. Na niepowodzenie może wpłynąć chociażby zbyt długie ładowanie strony internetowej - statystyki wskazują, że wydłużenie tego czasu od 1 do 2 sekund powoduje wzrost współczynnika odrzuceń o 32%. Dlaczego? Ponieważ użytkownicy eCommerce są niecierpliwi i oczekują otrzymania wyników w najkrótszym możliwym czasie. Co więcej - po co czekać, gdy zamknięcie karty zajmuje ułamek sekundy i można poszukać potrzebnych produktów oraz usług na innych stronach?

Jak uniknąć powyższego błędu? Przyśpieszenie ładowania sklepu internetowego B2C wymaga wykonania określonych czynności dot. aspektów technicznych. Zmiana serwera, odinstalowanie niepotrzebnych wtyczek, optymalizacja grafik to tylko część rozwiązań, które przyczynią się do szybszego działania witryny. Więcej porad dotyczących tego zagadnienia znajdziesz w dedykowanym wpisie na naszym blogu.

Porada:

Wolne ładowanie sklepu internetowego wpływa nie tylko na doświadczenia użytkowników, ale również na pozycjonowanie witryny w wyszukiwarce Google. Co więcej, niska prędkość strony często sprawia, że inne dotychczas podjęte działania optymalizacyjne nie przynoszą oczekiwanych efektów. Z uwagi na wszystkie wymienione powody warto podjąć konkretne działania optymalizacyjne w swoim eCommerce.

5. Nie automatyzujesz procesów w swoim eCommerce

Niezależnie od tego, jak duży zespół pracuje nad sukcesem sklepu internetowego B2C, to zawsze pojawią się obszary, w których można “odebrać” konieczność wykonywania zadań poszczególnym specjalistom - nie skorzystanie z tej możliwości to kolejny błąd, jaki można popełnić. W tym obszarze warto zdecydować się na automatyzację, szczególnie w zakresie czynności powtarzalnych, szablonowych czy pochłaniających bardzo dużo czasu. Wprowadzenie zautomatyzowanych rozwiązań do projektu sklepu pozwoli nie tylko przenieść zasoby czasowe na inne obszary funkcjonowania, ale również zredukować koszty. Zastanów się więc nad integracją sklepu z zewnętrznymi systemami takimi jak:

  • ERP - zagwarantuje skuteczne administrowanie przedsiębiorstwem,
  • PIM - ułatwi zarządzanie informacją o produkcie w każdym kanale sprzedażowym,
  • WMS - pozwoli sprawnie zarządzać magazynem
  • CRM - ułatwi kontakt z klientem.

Porada:

Automatyzacja w eCommerce możliwa jest w wielu obszarach - nie tylko stricte technicznym. Idealnym przykładem przynoszącym wymierne korzyści Twojemu biznesowi B2C jest marketing automation. Możesz przeczytać więcej na temat możliwości i zastosowań praktycznych MA na naszym blogu.

6. Oferujesz jedynie tradycyjne metody płatności

Badania przeprowadzone przez Baymard Institute wykazały, że aż 68% konsumentów porzuca swój koszyk podczas zakupów online, a wśród najczęściej podnoszonych przyczyn takiego zachowania uwagę zwraca brak wyczerpującego katalogu metod płatności. Jak uniknąć tego błędu i zadbać o to, by kupujący nie tylko sfinalizował zamówienie w Twoim eCommerce, ale także powtórzył je w przyszłości?

Przelew oraz zapłata kartą to współcześnie jedynie podstawa - konsumenci coraz odważniej sięgają po nowoczesne rozwiązania, które cechują się wysoką innowacyjnością. W 2021 r. największą popularnością cieszyły się: płatności BLIKiem oraz system pay-by-link (czyli tzw. szybki przelew). W 2022 r. z kolei aż 13% kupujących wybrało model “buy now, pay later”.

Porada:

Nowoczesne rozwiązania pojawiają się w zawrotnym tempie w odpowiedzi na sytuację rynkową - analizując katalog dostępnych metod płatności, nigdy nie trać czujności. Wprowadzając nowe rozwiązania, pamiętaj z kolei o tym, by powiadomić o nich klienta. Pop-up z informacją o możliwości odroczenia płatności, banery przedstawiające metody płatności, promocja w mediach społecznościowych - podkreśl korzyści swojego eCommerce B2C na każdym etapie ścieżki zakupowej.

7. Proces składania zamówienia się wydłuża

Wyobraź sobie, że stoisz w bardzo długiej kolejce w sklepie stacjonarnym - jak reagujesz na taką sytuację? Bardzo prawdopodobne jest, że będą to Twoje ostatnie zakupy w tym miejscu, a nawet że zrezygnujesz z czekania na dotarcie do kasy. W sklepie internetowym porzucić koszyk jest jeszcze łatwiej - wystarczy tylko zamknąć kartę przeglądarki. Odpowiednikiem zbyt długiej kolejki w eCommerce jest wieloetapowy proces finalizacji zamówienia, który stanowi kolejny błąd przy projektowaniu sklepu B2C. W jaki sposób możesz go uniknąć?

W uproszczeniu procesu pomoże m.in. one-step-checkout, dzięki któremu klient jest w stanie przejść przez wszystkie etapy zamówienia w ramach jednej strony - od koszyka zakupowego, poprzez dane do wysyłki, aż po opcję płatności i dostawy. Zwróć jednak uwagę na to, że błędy przy projektowaniu okna mogą przyczynić się do tego, że zawarte w nim informacje staną się nieczytelne - warto powierzyć to zadanie specjalistom, by (zgodnie z założeniem) uniknąć zmniejszenia konwersji.

Porada:

One-step-checkout to nie jedyna droga do skrócenia procesu składania zamówienia. Zastanów się także nad wprowadzeniem np. możliwości zakupu bez rejestracji, alternatywnych form logowania (np. za pośrednictwem mediów społecznościowych) czy automatycznego wypełniania formularzy. Jednym słowem - kreuj doświadczenia zakupowe klienta zgodnie z zasadą “im szybciej, tym lepiej”.

8. Sprzedajesz tylko w jednym miejscu

Wychodzisz z założenia, że dopracowana strona internetowa Twojego sklepu wystarczy, by uzyskać oczekiwane efekty? W taki sposób popełniasz kolejny błąd. Konsumenci są wszędzie - i nie jest to jedynie chwytliwe hasło, ale opis tego, jak funkcjonuje współczesny rynek. Nie ograniczaj się więc do jednego miejsca prowadzenia sprzedaży i dostosuj projekt sklepu B2C do koncepcji omnichannel, która zakłada spójną integrację wielu kanałów komunikacji w celu zapewnienia klientowi pozytywnych doświadczeń zakupowych. Sklep stacjonarny i online, marketplacy, social media - prowadź swój e-biznes wszędzie.

Porada:

Prowadzisz nie tylko sklep online, ale również stacjonarny? Wykorzystaj go jako wsparcie dla Twojego eCommerce B2C (i na odwrót). Niektórzy konsumenci odnajdując się na nowo w popandemicznej rzeczywistości, powracają do tradycyjnej formy zakupów. Umożliwienie odbioru zamówienia w sklepie stacjonarnym (tzw. click and collect) jest świetnym sposobem, by sprzedawać w zgodzie z omnichannel i zwiększyć tym samym grupę lojalnych klientów.

9. Twój eCommerce nie jest responsywny

Bez wątpienia nastała era smartfonów - już nie tylko pokolenie Z czy Milenialsi wykorzystują urządzenia mobilne do dokonywania zakupów online, ale z tego sposobu korzysta już 71% wszystkich konsumentów. Pominięcie tak licznej grupy odbiorców jest poważnym błędem - zadbaj więc o mobilną wersję swojego sklepu internetowego B2C. Ulepszenie responsywności strony, opracowanie dedykowanej aplikacji mobilnej, rozwiązania oparte na technologii PWA - sposobów, by sprzedawać zgodnie z ideą mobile first, jest wiele. Wybierz to, które najlepiej sprawdzi się w Twoim eCommerce.

Porada:

Oczekiwania użytkowników smartfonów i komputerów pod wieloma względami się pokrywają - użytkownicy urządzeń mobilnych zgłaszają jednak niekiedy inne potrzeby. Zaprojektowanie sklepu internetowego pod kątem wszystkich systemów mobilnych, dostosowanie do różnej wielkości wyświetlaczy, uproszczona nawigacja - m.in. tych cech nie możesz pominąć przy tworzeniu wersji mobilnej Twojego eCommerce.

10. Nie aktualizujesz ciągle swojego sklepu internetowego

Projektowanie sklepu internetowego B2C to nie jednorazowa czynność, ale długotrwały proces. Nowe trendy w branży, innowacyjne użyteczności, zmiany w przepisach prawnych wymuszają potrzebę ciągłego dostosowania eCommerce do realiów rynkowych. Niedostrzeżenie powyższych kwestii może stanowić poważny błąd rzutujący na funkcjonowanie Twojego eCommerce. Pamiętaj o tym, że systematyczny rozwój to najprostszy sposób na to, by sklep był atrakcyjny dla użytkowników.

Porada:

By pozostać na bieżąco z wymogami branży i utrzymywać przewagę konkurencyjną, zwróć szczególną uwagę na optymalizację sklepu pod kątem technicznym, contentowym (co wpłynie pozytywnie także na wyniki SEO) oraz designowym. Pamiętaj, że aktualizowanie platformy zawsze powinno być motywowane potrzebami zarówno eCommerce, jak i klientów. Istotne jest również to, by nie wprowadzać wszystkich zmian za jednym razem - użytkownicy łatwo przyzwyczajają się do już funkcjonujących rozwiązań i potrzebują czasu, by zaakceptować nowe. Nie zapomnij również o testowaniu dodanych funkcjonalności - nie ma w końcu nic gorszego niż aktualizacja z błędami.

Bezbłędnie zaprojektowany sklep B2C - podejmiesz wyzwanie?

Warto uczyć się na własnych błędach, ale dużo lepiej korzystać z doświadczenia innych - zwłaszcza w tak wymagającym temacie, jakim jest projektowanie sklepu internetowego B2C. Mamy nadzieję, że lektura tego artykułu zawierającego najpopularniejsze błędy, jakie można popełnić, zapewni Ci bezpieczny start na rynku eCommerce. Już wiesz, od czego zacząć - pytanie brzmi: kiedy rozpoczniesz swoją przygodę?

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość