23.05.2025
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

mCommerce - co to jest i jak stworzyć mobilną wersję sklepu online?

5,81 mld osób na świecie korzysta z telefonów komórkowych, co stanowi 70,7% globalnej populacji Digital Global Statshot Report. Smartfony stały się centralnym punktem codziennego funkcjonowania - wykorzystywane są do komunikacji, pracy, rozrywki, zarządzania danymi oraz zakupów online. Z perspektywy danych, nie dziwi więc fakt, że handel mobilny, czyli mCommerce, należy dziś do najszybciej rozwijających się segmentów w eCommerce. Sprawdź, jak wykorzystać potencjał mobilnej wersji sklepu internetowego. W artykule znajdziesz kluczowe statystyki, aktualne trendy oraz praktyczne wskazówki, które pomogą dostosować platformę sprzedażową do potrzeb współczesnych użytkowników mobilnych.

Spis treści:


Czym jest mCommerce i dlaczego zyskuje na znaczeniu?

Mobile commerce to gałąź handlu internetowego skoncentrowana na transakcjach dokonywanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych - głównie smartfonów. Obejmuje nie tylko sam proces zakupowy, ale także wszystkie powiązane z nim działania, takie jak przeglądanie oferty, płatności mobilne czy kontakt z obsługą klienta. Rosnąca liczba użytkowników mobilnych sprawia, że mCommerce staje się kluczowym kanałem sprzedaży dla nowoczesnych sklepów internetowych. Jaki jest jego potencjał i jak go wykorzystać w swoim biznesie? O tym piszemy poniżej.

Wersja mobilna sklepu internetowego - standard czy dodatek?

Globalna wartość sprzedaży online przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych w 2018 wynosiła 982 biliony dolarów. W 2023 roku ta wartość wyniosła ponad dwukrotność - wzrosła do 2 169 bilionów. Natomiast zgodnie z przewidywaniami Oberlo w 2027 roku przekroczy 3 400 bilionów dolarów. Powyższe liczby wskazują, że idea mobile first przestała być jedynie trendem. Stała się standardem, zgodnie z którym przedsiębiorcy powinni tworzyć i rozwijać swoje sklepy internetowe. Zanim jednak przejdziemy do wskazówek dotyczących ulepszania mobilnej wersji e-sklepu, warto przyjrzeć się kilku istotnym danym z rynku mCommerce.

  • Zgodnie z raportem eCommerce w Polsce 2024 urządzenia, z których użytkownicy najczęściej korzystają, przeglądając sieć, to smartfony (75%), następnie laptopy (64%), a zdecydowanie rzadziej sięgają po komputery stacjonarne (37%), tablety (17%) czy czytniki e-booków (3%).
  • Płatności cyfrowe i mobilne stanowią 49% transakcji online na całym świecie.
  • Czas spędzony przez wszystkich użytkowników internetu na przeglądaniu aplikacji sprzedażowych może wynosić nawet ponad 100 bilionów godzin.
  • Ponad połowa kupujących mobilnie sprawdza opinie i recenzje produktów przed złożeniem zamówienia.
  • Ważnym parametrem jest także globalna wartość rynku mCommerce i prognozy wzrostu w kolejnych latach.

    Źródło: Statista

    Co wyróżnia mCommerce?

    Zrozumienie potrzeb użytkownika stanowi kluczowy fundament w tworzeniu mobilnej wersji sklepu internetowego. 72% badanych, robiących zakupy przez urządzenie mobilne, napotkało podczas tego procesu różnego rodzaju trudności. Według raportu eCommerce w Polsce 2024 najczęściej wymienianymi problemami są niewygodne formularze (32% badanych) oraz niedostosowanie stron zakupowych do urządzeń mobilnych (28%).

    Użytkownicy smartfonów i tabletów posiadają specyficzne nawyki związane z korzystaniem z przenośnych urządzeń, co obejmuje wykonywanie różnych gestów takich jak przesuwanie (z ang. swipe), stukanie czy zbliżanie. Mając to na uwadze, warto dostosować stronę lub aplikację e-sklepu pod kątem tych zachowań, aby zapewnić płynne i satysfakcjonujące wrażenia użytkownika. To jednak tylko przykład cech charakterystycznych dla mCommerce - istotne jest także udoskonalanie innych obszarów mobilnych sklepów internetowych. Kolejne z nich przedstawiamy poniżej.

    Inteligentne wyszukiwanie i elastyczne filtrowanie

    Wielu kupujących za pomocą urządzeń mobilnych składa zamówienia w pośpiechu - w oczekiwaniu w kolejce, w drodze do pracy czy w podróży. Z tego względu należy na początku zagwarantować im możliwość szybkiego odnalezienia interesujących ich produktów.

    Warto w pierwszej kolejności pozwolić klientom na zawężenie oferty, uwzględniając ich unikalne preferencje. W osiągnięciu tego efektu pomoże wykorzystanie narzędzia sztucznej inteligencji oraz danych o użytkownikach (np. historii zakupów). W ten sposób produkty, które interesują klientów, mogą wyświetlać się np. wyżej na stronie głównej lub w zakładce z proponowanymi produktami.

    Ponadto warto zadbać także o:

    • rozbudowane filtrowanie - elastyczny system selekcji wybranych parametrów ułatwia użytkownikom znalezienie produktów, które naprawdę ich interesują. Umożliwia to przeglądanie asortymentu według wybranych cen, marek, rozmiarów, kolorów czy kategorii charakterystycznych, np. rodzaj materiału w przypadku obuwia czy system operacyjny w przypadku elektroniki,
    • skaner produktów - aparat urządzeń przenośnych w połączeniu z algorytmami AI (z ang. Artificial Intelligence) pozwala na wyszukiwanie obrazem. Klienci mogą przesyłać zdjęcia artykułów, które ich interesują, a system będzie próbował znaleźć podobne lub identyczne w bazie sklepu. Ponadto aparat można wykorzystać także jako skaner kodów kreskowych lub kodów QR, co może być przydatne np. podczas odwiedzin w sklepie stacjonarnym, gdy kupujący chce zobaczyć produkt na żywo przed zakupem online,
    • inteligenta wyszukiwarka - wyszukiwarka zbudowana np. na silniku Elastic Search pozwala na wyszukiwanie produktów nie tylko przy pomocy ich pełnych nazw, ale także po wprowadzeniu słów kluczowych lub fraz. Technologia uwzględnia także tzw. “literówki”, które często popełniają użytkownicy piszący szybko na klawiaturach dotykowych. Poprawne odszukanie produktu mimo niezamierzonych błędów pozwala uniknąć frustracji, która w mCommerce może prowadzić do utracenia potencjału konwersji.

    Przejrzysty interfejs i skuteczna prezentacja produktów

    Kluczem do zaprojektowania łatwego w odbiorze interfejsu jest minimalizm. Mała rozdzielczość smartfonów wymusza na właścicielach mCommerce umiejętne projektowanie przestrzeni cyfrowej, w której liczy się każdy piksel i przoduje motto „Mniej znaczy więcej”.

    Chaotyczne i przesycone danymi interfejsy przytłaczają mobilnych klientów. Skuteczny projekt mobilnego sklepu internetowego powinien w danym kroku prezentować wyłącznie te informacje, których użytkownik potrzebuje na tym etapie ścieżki zakupowej. Ograniczanie każdego ekranu do jednej, głównej akcji potencjalnie zwiększa konwersję i pozytywne wrażenia zakupowe. Innym działaniem, skutecznym w projektowaniu interfejsu dostosowanego głównie do smartfonów, jest ukrywanie drugorzędnych opcji w rozwijanym menu, co pozytywnie wpłynie na intuicyjną nawigację w sklepie mobilnym.

    Maksymalne uproszczone i przejrzyste widoki pozwalają na intuicyjną orientację w mobilnej przestrzeni, co ma znaczenia także w kwestii prezentacji produktów. W tym miejscu należy zadbać o wyraźną hierarchię wizualną rozmiarów, kolorów i pozycji poszczególnych elementów interfejsu. Ważne jest także maksymalne uproszczenie informacji o produktach, tj. opisy, które powinny być krótkie i konkretne, np. w postaci wypunktowań kluczowych cech. Zaleca się także usuwanie elementów dekoracyjnych, niespełniających funkcji użytkowych, aby “oczyścić” przestrzeń mobilną i zadbać o klarowność akcji oraz przekazu.

    Opcje logowania i sposoby uwierzytelniania

    Projektowanie panelu użytkownika to integralna część tworzenia sklepu internetowego, w tym także jego wersji mobilnej. Możliwie najszybsze i intuicyjne sposoby logowania mają na celu zwiększyć komfort użytkownika oraz płynnie prowadzić go przez ścieżkę zakupową. Od tradycyjnych sposobów logowania (np. poprzez adres e-mail) po wygodne przechodzenie do panelu użytkownika za pomocą mediów społecznościowych - różnorodność opcji w tym zakresie powinna koncentrować się na potrzebach mobilnych klientów i sposobach ich poruszania się po internecie.

    Warto zdecydować się na przykład na wykorzystanie technologii wbudowanych w smartfony. Funkcje uwierzytelniania biometrycznego, takie jak rozpoznawanie twarzy czy odcisków palców, cieszą się dużą popularnością wśród użytkowników urządzeń mobilnych. Te metody uwierzytelniania umożliwiają klientom zalogowanie się jednym kliknięciem (lub za pomocą jednego gestu), eliminując potrzebę pamiętania wielu haseł.

    Kolejnym istotnym zagadnieniem w obszarze logowania do sklepów mobilnych jest sposób uwierzytelniania podczas logowania. W kontekście mCommerce skuteczniejszą alternatywą dla tradycyjnego potwierdzania tożsamości za pomocą adresu e-mail okazuje się uwierzytelnianie przez numer telefonu - na przykład poprzez kod SMS. Taka forma logowania jest nie tylko wielokrotnie szybsza, ale także ogranicza ryzyko rozproszenia uwagi użytkownika, co przekłada się na płynniejsze doświadczenie zakupowe.

    A co jeśli klient w ogóle nie chce się logować ani zakładać konta? W końcu nie ma na to czasu, spieszy się, ma tylko kilka minut na całą transakcję. Ważną kwestią jest w takim przypadku w możliwość składania zamówień bez konieczności rejestracji, a następnie logowania - w trybie gościa.

    Optymalizacja koszyka zakupowego

    Wyobraź sobie sytuację, w której klienci zapoznają się z produktami w sklepie na swoim smartfonie, ale nagle z jakiegoś powodu (np. niski poziom baterii lub słabe połączenie sieciowe) tracą możliwość dalszego przeglądania i w rezultacie - złożenia zamówienia. Taki scenariusz można przewidzieć, np. uwzględniając opcję samozapisywania się koszyka. Jak skutecznie zapobiec utracie koszyka zakupowego w mobilnej wersji e-sklepu?

    Po nagłym opuszczeniu użytkownik może otrzymać wiadomość mailową z przypomnieniem o sfinalizowaniu zamówienia. Dzięki temu wcześniej zgromadzone w koszyku produkty wciąż będą widoczne, a kupujący będzie mógł przejść do checkoutu nawet za pośrednictwem innego urządzenia, np. laptopa. Takie rozwiązanie to nie tylko oszczędność czasu, ale także dopasowanie się do indywidualnych preferencji i sposobu dokonywania zakupów przez klienta.

    Innym środkiem zapobiegawczym jest stworzenie solidnego środowiska offline dla mCommerce. Co w praktyce oznacza wprowadzenie możliwości dodawania produktów do listy życzeń lub automatyczne wznawianie zakupów w interfejsie sklepu, w którym został on utracony, po przywróceniu utraconej łączności. Dzięki takim rozwiązaniom użytkownik może kontynuować zakupy bez zakłóceń, co znacząco zwiększa wygodę korzystania z mobilnego sklepu i minimalizuje ryzyko porzucenia koszyka.

    Uproszczony checkout

    Szybki i usprawniony proces płatności jest potwierdzeniem koncentracji na użytkowniku. Zgodnie z badaniem Baymard Institute z 2023 roku odpowiednio zoptymalizowany proces finalizowania zamówienia może zwiększyć konwersję o ponad 36%. Jak osiągnąć takie efekty?

    W przypadku wersji mobilnej sklepu internetowego standardem jest one step checkout, czyli proces zakupowy zamknięty w jednej zakładce. To jednak nie koniec ułatwień. Warto także zapewnić użytkownikowi możliwość autouzupełniania formularzy oraz charakterystyczne dla smartfonów metody płatności (np. Apple Pay, Google Pay czy BLIK, odpowiadający za 58% płatności online w Polsce - raport Tpay 2024). Różnorodność metod płatności pozwala klientom finalizować transakcje bez konieczności każdorazowego wprowadzania danych jak w przypadku kart kredytowych. Innym rozwiązaniem zyskującym szczególne uznanie, zwłaszcza wśród młodych konsumentów pokolenia Z, są płatności odroczone, czyli tzw. Buy Now Pay Later (BNPL).

    Przejrzysty proces zakupowy, wygodna automatyzacja oraz różnorodne metody płatności to kluczowe elementy, które znacząco upraszczają mobilną ścieżkę zakupową klientów i bezpośrednio przekładają się na wzrost sprzedaży w kanale mobile.

    Integracja z social media

    Integracja mCommerce z mediami społecznościowymi od dłuższego czasu przestała stanowić jedynie narzędzie marketingowe. To także sposób na wygodne zakupy i dodatkowy kanał sprzedaży. Dzięki portalom takim jak YouTube, Facebook, Instagram, a także TikTok i Pinterest (szczególnie popularne wśród generacji Z) konsumenci mogą nie tylko sprawdzić ofertę e-sklepu i zapoznać się z autentycznymi opiniami prawdziwych użytkowników. To także miejsce, w którym przeglądając swój feed (obserwowane treści) mogą napotkać na interesujący ich produkt i zakupić go bezpośrednio w aplikacji społecznościowej.

    Przewidywania rynkowe wskazują, że przychody z social commerce osiągną wartość 6,2 triliona dolarów w 2030 roku. Ciekawym spostrzeżeniem jest fakt, że ten typ działań zyskał szczególne uznanie w krajach azjatyckich (Chiny, Tajlandia, Indie), jednak ekspansja na Europę jest prawdopodobna, chociażby ze względu na pierwsze kroki Tik Tok Shopu z początku 2025 roku. To dowodzi, że social commerce nie tylko wytycza nowe ścieżki dla handlu online, ale także staje się dominującym trendem oraz znacznie wpływa na przyzwyczajenia zakupowe e-konsumentów.

    Dostępność i bezpieczeństwo

    Ze smartfonów korzystają przedstawiciele niemal każdej grupy wiekowej. Z tego względu istotne jest to, aby mobilna wersja e-sklepu była zaprojektowana zgodnie z zasadami dostępności (z ang. accessibility). Celem jest to, aby spełniała potrzeby wszystkich grup społecznych bez względu na towarzyszące im ograniczenia, co aktualnie reguluje EAA. To oznacza, że aplikacja lub strona mobilna powinna uwzględniać takie aspekty jak: klarowność i czytelność treści, kompatybilność z czytnikami ekranów oraz mowy, odpowiedni kontrast kolorów, wielkość fontów, a także transkrypcję materiałów audio i wideo.

    Nie mniej istotnym elementem mCommerce jest również bezpieczeństwo. Aby zyskać zaufanie klientów, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych elementów. Są to m.in.: zabezpieczenia płatności i szyfrowanie wrażliwych danych (np. numerów kart kredytowych). Sklepy mobilne powinny także przestrzegać regulacji dotyczących ochrony danych osobowych (RODO).

    Zarówno dostępność, jak i bezpieczeństwo odgrywają istotną rolę w budowaniu zaufania klientów mCommerce. To nie tylko inwestycja, która przekłada się na długofalowy sukces, ale także obowiązek prawny.

    Jak stworzyć mCommerce na miarę przyszłości?

    Mobilny sklep internetowy to nie tylko kwestia dostosowania się do zmieniających się trendów, ale także skuteczne wdrożenie nowych technologii, które pozwolą na tworzenie innowacyjnych i satysfakcjonujących doświadczeń zakupowych. Oto jedne z kluczowych rozwiązań, które pomogą Ci stworzyć mobilną wersję platformy i pomoże dopasować ją do dynamicznie rozwijających się potrzeb klientów.

    • Funkcjonalności VR/ AR (Virtual Reality/ Augmented Reality) - rozwiązania wykorzystujące wirtualną rzeczywistość pozwalają klientom na zwizualizowanie produktu jeszcze przed dokonaniem zakupu. Na przykład w branży modowej klienci mogą przymierzyć odzież w wirtualnych przymierzalniach, a w sklepach z wyposażeniem wnętrz zobaczyć, jak dany element wystroju będzie pasował do ich wnętrza. Takie doświadczenie nie tylko zwiększa poczucie pewności klientów, ale także zmniejsza prawdopodobieństwo zwrotów, prowadząc do większego zadowolenia klientów.
    • Voice commerce - wyszukiwanie głosowe i korzystanie z pomocy wirtualnych asystentów takich jak Asystent Google czy Siri od Apple to codzienność dla wielu użytkowników smartfonów. Odpowiednio zaimplementowany voice commerce pozwala na szybkie zakupy online bez konieczności korzystania z klawiatury czy ekranu dotykowego. Komfort robienia zakupów bez użycia rąk poprawia ogólne wrażenia użytkownika, szczególnie w przypadku zapracowanych osób, które cenią możliwie krótką ścieżkę zakupową, pozwalającą im zaoszczędzić czas.
    • Powiadomienia push - to narzędzie, które pozwala na budowanie zaangażowania klientów. Dzięki nim możliwe jest wysyłanie do użytkowników spersonalizowanych wiadomości o nowościach, rabatach i porzuconych koszykach, zachęcając ich do ponownego odwiedzenia strony lub sfinalizowania zakupu. Ta funkcja sprawia, że klienci są na bieżąco z aktualnościami, co przyczynia się do utrzymania zaangażowania i grona stałych odbiorców.
    • Chatboty - zapewniają natychmiastową pomoc 24/7. Mogą nie tylko odpowiadać na pytania klientów, ale także pomagać w nawigacji po sklepie i doradzać przy wyborze produktów. Wdrażając chatbota do swojego mCommerce, warto także zintegrować system z popularnymi komunikatorami (np. Messenger, WhatsApp), co pozwoli klientom na natychmiastową komunikację w dowolnym momencie. Stosunkowo nowymi narzędziami wsparcia użytkowników podczas zakupów są inteligentne chatboty AI oraz AI Agents. Chatboty AI działają w modelu konwersacyjnym, wykazując znacznie większą elastyczność niż tradycyjne wersje - potrafią prowadzić naturalną i kontekstową rozmowę, dzięki czemu szybciej i trafniej reagują na potrzeby użytkowników. AI Agents cechują się wyższą autonomią działania - ich rolą jest samodzielne realizowanie zakupów w imieniu klienta. Mogą maksymalnie automatyzować proces zakupowy, bazując na zdefiniowanych wcześniej kryteriach, takich jak cena, rozmiar czy preferowana marka.

    mCommerce - postaw na przyszłość e-handlu

    Litera “m” poprzedza słowo “commerce”, równie często, co tradycyjne “e” w trakcie rozmów o handlu internetowym, a w 2024 roku aż 75% użytkowników korzystało ze smartfonów podczas zakupów online. Aby sprostać wymaganiom tej znacznej grupy klientów, kluczowe jest dostosowanie platformy sprzedażowej do mobilnych standardów - zarówno pod względem funkcjonalności, jak i komfortu użytkowania. Jeśli chcesz stworzyć mCommerce, który realnie wspiera rozwój Twojego biznesu, czas zastanowić się, jak zaprojektować go od podstaw z myślą o użytkowniku mobilnym. Chętnie o tym porozmawiamy.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość