10.06.2022
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

mCommerce - podejście mobile first dla rozwoju biznesu

Kiedyś - komputer, laptop. Teraz - coraz częściej smartfon, tablet i inne urządzenia mobilne, zwłaszcza wśród najmłodszych grup konsumentów. Wraz z rozwojem technologii zmieniają się zachowania konsumenckie, co powoduje, że z roku na rok coraz większy odsetek konsumentów przekonuje się do dokonywania zakupów w sklepach internetowych z poziomu urządzenia mobilnego. Skąd wynika taka sytuacja? Przyczyn powinniśmy zapewne upatrywać w szybkości oraz wygodzie dokonania transakcji - jest to w końcu możliwe w dowolnym czasie oraz miejscu. Jak rozwija się mCommerce? Czy zakupy na wersjach mobilnych są wolne od trudności? I wreszcie - jakie technologie wspierają rozwój tego segmentu eCommerce?

mCommerce - coraz ważniejszy wycinek eCommerce

mCommerce to określenie opisujące dokonywanie transakcji zakupowych z poziomu aplikacji mobilnych. Według szacunków jego udział w sprzedaży eCommerce sięgnął ponad 70% w 2021 roku, rozwijając się dynamicznie w trakcie pandemii. Stanowi trend charakterystyczny zwłaszcza dla najmłodszych grup klientów, ale nie omijający osób ze starszych pokoleń. Jego rosnąca popularność związana jest przede wszystkim z niezwykle łatwą dostępnością - nieograniczonymi godzinami funkcjonowania sklepów i koniecznością sięgnięcia jedynie po szybko ładujące się urządzenie mobilne. Istotny jest również brak konieczności wyjścia z domu lub możliwość dokonania zakupów na wyjeździe, w kolejce do lekarza czy w trakcie jazdy tramwajem. Znaczenie mają także często lepsze ceny oraz szerszy asortyment.

Nie jest jednak tak, że wystarczy jedynie posiadać wersję mobilną strony czy aplikację. Z racji rozwijającego się trendu jeszcze istotniejsze wydaje się odpowiednie zadbanie o intuicyjny interfejs, dostosowane do telefonu możliwości płatności, a także kampanie reklamowe, które będą w każdym aspekcie - tematu, formy czy sposobu wykonania - odpowiednie dla wersji mobile.

eCommerce 2022 - kanały robienia zakupów

Z raportu E-commerce w Polsce 2021 opracowanego przez firmę Gemius wynika, że najczęściej dokonujemy zakupów z poziomu laptopa oraz telefonu komórkowego. W przypadku smartfonów odnotowaliśmy w tym zakresie wzrost o aż 7 punktów procentowych w stosunku do roku 2020. W następnej kolejności pojawia się komputer stacjonarny, tablet oraz czytnik ebooków.

urządzenia

Bardzo istotne z punktu widzenia właścicieli eCommerce są dane dot. tego, jakie problemy napotykają użytkownicy w trakcie zakupów online na telefonach mobilnych - zwłaszcza, gdy aż 80% konsumentów zadeklarowało w badaniu Gemiusa, że taka sytuacja ich spotkała. Wśród najczęstszych przeszkód, jakie wymieniali zwolennicy dokonywania zakupów online, znalazły się niewygodne formularze (38%) oraz niedostosowanie stron zakupowych do urządzeń mobilnych (36%). Ciekawe są również dane zróżnicowane z uwagi na wiek. Osoby do 24 roku życia za istotne przeszkody uznały również brak aplikacji oraz niewygodne sposoby płatności, podczas gdy dla osób po 50 roku życia przeszkodą w przypadku wersji mobilnej stają się zbyt małe litery.

Warto wspomnieć również o tym, że transakcje z poziomu telefonu wspierane są przez media społecznościowe, które po kolei wprowadzają rozwiązania social sellingu oraz live commerce.

Mobile - w rękach młodych osób

I to dosłownie, co możemy zobaczyć w każdym możliwym miejscu - na spacerze, w metrze czy w trakcie wyjścia do restauracji. Nasze wrażenia potwierdzają dane - 92% osób w grupie młodych w wieku od 15 do 24 lat oraz 87% konsumentów w przedziale wiekowym 25-35 lat częściej wybiera smartfon niż jakiekolwiek inne urządzenie do dokonania zakupów kanałem online. Ta zasada w kontekście eCommerce dotyczy przede wszystkim osób z tzw. pokolenia Z oraz urodzonych po 2000 roku, którzy przyzwyczajeni są do tego, że wszystko co trzeba mają zawsze pod ręką.

Jak wygodnie kupować z telefonu?

Dla użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych bardzo istotny jest przyjazny interfejs. Tym samym nie wystarczy zadbać o responsywność - trzeba jeszcze zapewnić, że korzystanie z witryny na dotykowym ekranie będzie przychodziło z łatwością. Znaczenie ma również wspomniane już szybkie ładowanie strony, w czym pomóc może kompresja grafik, a take rezygnacja ze zbyt wielu pól, które koniecznie trzeba uzupełnić w formularzu (np. rejestracyjnym lub zakupowym). Prosty checkout ma znaczenie także na telefonie - chociaż lepiej zrezygnować z typowego dla eCommerce one-step-checkout z uwagi na konieczność przewijania, a rozbić proces na kilka kroków, które zmieszczą się w całości na ekranie telefonu.

Pay-by-link (szybkie płatności elektroniczne) poprzez takich operatorów jak TPay, Paypal czy Przelewy24.pl to najchętniej wybierana przez konsumentów możliwość dokonania zapłaty w ramach transakcji. Coraz większą popularnością cieszą się także płatności przy pomocy BLIKa, zwłaszcza wśród najmłodszych, oraz z opcją One Click czy płatności biometryczne (np. przez Apple Pay). Przelew tradycyjny czy płatność za pobraniem już nie wystarczą, żeby zachęcić konsumentów do dokonania zakupów. Badania Izby Gospodarki Elektronicznej wskazują, że aż 40% użytkowników rezygnuje z samego dokonania płatności, jeśli nie znajdują odpowiadających im rozwiązań.

Czytelne ikony i przyciski, wygodna nawigacja, prosto skonstruowane menu, filtrowanie przy pomocy zaledwie jednego kliknięcia oraz sprawna finalizacja transakcji - to wszystko ma ogromne znaczenie dla współczesnych użytkowników sklepów internetowych!

Wersja mobilna strony WWW - czy działa prawidłowo?

Użytkownicy chcą, by strona - zarówno w wersji desktopowej, jak i mobilnej - ładowała się z najkrótszym możliwym czasie, oznaczała się przyjaznym interfejsem, zapewniała ograniczenie w contencie do najważniejszych informacji i form, a także odpowiadała na inne najlepsze praktyki z zakresu User Experience. Niestety, w dalszym ciągu spora część firm zapomina o tym, by strona WWW została dostosowana do wyświetlania na telefonie komórkowym. I widzą tego konsekwencje - badania wyraźnie wskazują, że 70% osób rezygnuje z interakcji ze stroną, jeśli jej wersja na telefony odznacza się słabym UX. W czasach, których smartfony mają największe znaczenie w trakcie zakupów - zwłaszcza u młodych konsumentów - trzeba obowiązkowo pomyśleć nad rozwiązaniem tego problemu.

PWA - odpowiedź na trend mobile-first

Technologia przychodzi na pomoc wtedy, kiedy pojawiają się ograniczenia - oraz wtedy, gdy mikroserwisy wydają się bardziej na czasie niż architektura monolityczna. Progressive Web App (PWA) stanowi połączenie cech charakterystycznych dla stron internetowych oraz aplikacji. Sprawia, że Twoja witryna działa jak natywna aplikacja mobilna - możesz ją zapisać na telefonie i otwierać bez konieczności wpisywania adresu strony w wyszukiwarce. Co więcej, aplikacja nie wymaga pobrania z Google Play czy App Store - wystarczy w jednym kroku dodać witrynę do ekranu głównego swojego telefonu i przeglądać w dowolnie wybranym momencie.

Główną zaletą PWA jest to, że zapewnia dostęp do Twojej witryny internetowej także w trybie offline - nie straszne jej są żadne problemy związane z brakiem sieci. Co więcej, PWA zapewnia ten sam wygląd strony na różnych urządzeniach, co oznacza, że w żaden sposób nie musisz się martwić o dostosowywanie witryny do poszczególnych systemów operacyjnych. Dodatkowo PWA obniża bounce rate i poprawia wyniki SEO dzięki m.in. szybszemu ładowaniu oraz wysokiej reaktywności. Nie można nie wspomnieć również o powiadomieniach push, które - jeśli zostaną w odpowiedni sposób zaprojektowane - potrafią podnieść poziom konwersji sklepu internetowego.

W Advox stawiamy sklepy internetowe na Magento oraz Shopware z wykorzystaniem technologii PWA. Jeśli zainteresował Cię ten temat i zależy Ci, żeby już teraz wyprzedzić nadchodzącą przyszłość eCommerce, skontaktuj się z nami - im szybciej, tym lepiej! A jeśli wciąż się wahasz, sprawdź case study z realizacji dla portalu ślubnego Amoreo, wdrożenia Magento 2 wraz z PWA dla niemieckiej firmy kosmetycznej Asambeauty czy realizację dla Kratki.com.

Mobile czy desktop - które rozwiązanie lepsze?

Klasycznie - nie jest to pytanie, na które można jednoznacznie odpowiedzieć. Badania wyraźnie wskazują, że wciąż są osoby, dla których przyjemniejsze jest dokonywanie zakupów z poziomu laptopa czy komputera stacjonarnego. Nie można jednak nie być świadomym tego, że mobile Commerce bardzo dynamicznie się rozwija - wskazują na to nie tylko trendy konsumenckie, ale również dynamiczny rozwój technologii. Obecnie widać dążenia specjalistów z zakresu IT do wykreowania sytuacji, w której transakcje z poziomu telefonu komórkowego będą odznaczać się dokładnie taką samą wygodą jak w przypadku otwartego ekranu laptopa. mCommerce zyskuje więc coraz większe znaczenie zarówno od strony konsumentów, jak i sprzedawców - jako właściciel sklepu internetowego nie możesz koło tego faktu przechodzić obojętnie.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość