22.07.2022
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Social Commerce - czy warto sprzedawać za pomocą social mediów?

4,2 miliarda aktywnych użytkowników na świecie oraz ponad 27 milionów korzystających w Polsce. Co kryje się za tymi liczbami? Mowa tu o użytkownikach mediów społecznościowych, którzy stanowią najliczniejszą i najbardziej zaangażowaną grupę w Internecie. Potencjał gwarantowany przez social media coraz aktywnej wykorzystują firmy działające w różnych branżach, a trend na social commerce szturmem podbija świat handlu internetowego.

Social commerce oznacza sprzedaż z wykorzystaniem mediów społecznościowych. Za standard działania z wykorzystaniem tych kanałów uważa się już od dłuższego czasu prowadzenie kampanii reklamowych, jednak coraz częściej przedsiębiorcy decydują się także i na realną sprzedaż. Do tej rewolucji bezapelacyjne przyczyniła się pandemia, która mocno wpłynęła na zwyczaje zakupowe konsumentów. W czasie lockdownu Polacy zwiększyli poziom zakupów poprzez wirtualne profile o ponad 20%. Co czyni Facebooka tak atrakcyjnym medium dla przedsiębiorców? Czy Tiktok stanie się liderem także w kwestiach sprzedaży? Czy social commerce całkowicie wyprze tradycyjne sklepy internetowe? O tym wszystkim dowiesz się z naszego artykułu - może wykorzystasz otrzymane informacje w swoim e-biznesie?

Dlaczego tak chętnie kupujemy w social media?

Najbliższe grono znajomych, kariera ulubionego artysty, relacje z wakacji czy zapowiedzi nowych seriali - lubimy obserwować to, co nas interesuje i sprawia nam przyjemność, zwłaszcza z poziomu telefonu, który zawsze mamy pod ręką. Media społecznościowe niosą ze sobą pewien komfort, który z powodzeniem można wykorzystać w budowaniu strategii sprzedażowych. To niepowtarzalna szansa na umocnienie długotrwałych relacji z klientem i budowanie aktywnych społeczności. Platformy oferują bowiem narzędzia, przy pomocy których możliwe jest wzmacnianie świadomości marki w sposób naturalny i właściwie niepostrzeżony dla odbiorcy. Firmy z powodzeniem je wykorzystują np. tworząc grupy tematyczne, zbierając opinie i komentarze bądź przygotowując kreacje sponsorowane.

Narzędzia przydatne w rozwoju social commerce
spersonalizowane reklamy - możliwość skorzystania z bogatego katalogu opcji reklamowych dla swojego sklepu internetowego (posty sponsorowane, relacje, filmy)
innowacyjne rozwiązania - nowoczesne sposoby zawierania transakcji oferowane ekskluzywnie przez dane media społecznościowe np. Instagram Drops lub TikTok brandtakover
live shopping - zakupy na żywo jako dodatkowy sposób na zwiększenie sprzedaży
profil biznesowy (np. Meta Business Suite) - możliwość śledzenia wyników Twojego sklepu internetowego na bieżąco
chatbot - prosty sposób na komunikację z użytkownikami mediów społecznościowych

Zakupy w social media - zalety

Gdzie tak dobrze sprawdzimy, jak dana rzecz będzie się prezentować w domowym zaciszu, jeśli nie na Instagramie? Najlepsze potwierdzenie jakości produktu otrzymamy od naszych znajomych z Facebooka, a najnowsze trendy najprędzej znajdziemy na Tiktoku. Media społecznościowe królują pod względem orientacji na treści wizualne oraz estetykę. Możliwość dobrego zaprezentowania produktu pobudza potrzeby zakupowe, a to wiąże się bezpośrednio ze wzrostem sprzedaży. Jakie są inne korzyści wynikające z zakupów w social media?

  • Oszczędność czasu

Szacuje się, że użytkownicy mediów społecznościowych są obecni w sieci średnio aż 2 godziny i 25 minut dziennie. Social commerce daje możliwość wykorzystania tych chwil na zakupy. Oszczędność czasu - wraz z sprawnym dokonywaniem transakcji - stanowi więc jedną z przyczyn, która najbardziej zachęca do wdrożenia tej formy zakupów do swoich działań sprzedażowych.

  • Dostęp do bogatej oferty

Od kurtek i płaszczy, przez orientalne przekąski, aż po najnowszy sprzęt elektroniczny. Niezaprzeczalną zaletę social commerce stanowi różnorodność oferty dostępnej na portalach społecznościowych. Choć największy wzrost sprzedaży w mediach społecznościowych odnotowano w obrębie fashion&beauty, to na Facebooku, Instagramie czy Twitterze znajdziemy produkty z prawie każdej kategorii.

  • Szerokie grono odbiorców

Planujesz wakacje nad morzem, a na Twojej tablicy pojawiają się jedynie reklamy sprzętu narciarskiego? Nie pijesz kawy, a Instagram wciąż poleca Ci nowe kawiarnie w okolicy? Sport nigdy nie był twoją pasją, jednak wszędzie natrafiasz na relację z meczów piłki nożnej? Twórcy mediów społecznościowych doskonale zdają sobie sprawę z tego, że takie treści negatywnie wpływają na ruch w ich witrynach, dlatego wciąż udoskonalają swoje algorytmy. Treści sponsorowane są tworzone tak, by trafiać do jak największego grona osób wpisujących się w profil danej działalności - zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio.

  • Niskie koszty wejścia na rynek

Do zaistnienia w świecie social commerce zachęcają także niewielkie koszty wejścia na rynek. Według raportu przygotowanego przez Fundację Kobiety e-biznesu aż 44% odpowiadających stwierdziło, że to właśnie ta cecha zachęciła ich do sprzedaży za pomocą serwisów społecznościowych. W czym dokładnie przejawia się ekonomiczność tego rozwiązania? Wśród przyczyn wymienia się m.in. brak konieczności tworzenia e-sklepu, a także akceptowalne koszty dotarcia do klienta. Taka forma to często doskonałe rozwiązanie dla lokalnych biznesów, które, mając ograniczone możliwości, chcą w prosty sposób rozpocząć własną działalność.

zalety social commerce

Jakie kanały sprzedaży będą najlepsze dla Twojego social commerce?

Największe media społecznościowe prześcigają się w ulepszaniu swoich rozwiązań wspierających sprzedaż. Obecnie zakupy zrobimy już nie tylko w Facebook Marketplace czy w Instagram Shops - coraz odważniej możemy korzystać z funkcji sprzedażowych na Twitterze czy Tiktoku. Jakie funkcje oferowane przez poszczególne serwisy mogą się okazać przydatne w przypadku Twojego eCommerce?

Facebook - początki social commerce

Rok 2017 - to właśnie wtedy w Polsce oficjalnie pojawił się Facebook Marketplace. Już wcześniej użytkownicy prowadzili działania sprzedażowe na tym portalu, tworząc posty ofertowe oraz zamieszczając w nich linki przenoszące do witryn zewnętrznych eCommerce. Jednak to właśnie Marketplace przyczynił się do znacznego upowszechnienia oraz uproszczenia zawieranych transakcji. Rozwiązanie Marka Zuckerberga wyznaczyło drogę działania dla konkurencji.

Facebookowy marketplace to usługa intuicyjna - by uzyskać nieograniczony dostęp do zamieszczanych ogłoszeń, wystarczy jedynie posiadać konto w serwisie. Słowo “ogłoszeń” zostało użyte celowo, ponieważ wielu wciąż traktuje Facebooka jako jedynie tablicę ogłoszeń. Podnosi się, że platforma nie nadzoruje procesu sprzedaży, w wyniku czego występują problemy z płatnością, wysyłką czy ewentualnym zwrotem. Pozwala jednak na oszczędności (brak opłat i prowizji), co stanowi niebywałą zaletę dla małych, lokalnych biznesów - a to ich przedstawiciele są głównym targetem Facebooka.

Instagram Shop

Z Instagrama korzysta ponad 500 milionów osób, z czego ponad 50% obserwuje przynajmniej jeden profil biznesowy. Brzmi jak idealne miejsce do rozwoju social commerce, prawda? Użytkownicy social media mają tendencję do podejmowania decyzji szybko i intuicyjnie - warto więc zadbać, aby ich ścieżka zakupowa była jak najkrótsza. Pomocna w tym względzie może okazać się funkcja Instagram Shops, która daje możliwość zintegrowania katalogu własnych produktów bezpośrednio z profilem marki. W taki sposób potencjalny klient ma szansę zapoznać się z produktem za pośrednictwem postów, relacji, a także dedykowanej zakładki “sklep”. Aby dokonać zakupu, wystarczy kliknąć w ikonkę koszyka na zdjęciu, która przeniesie zainteresowanego do panelu umożliwiającego zakup.

To nie wszystko - niezaprzeczalną zaletą jest także możliwość integracji Instagram Shops z Facebook Shops.Twórcy obu aplikacji dążą do tego, by wszystkie niezbędne działania dokonywane były wewnątrz platform. Kontakt ze sklepem prowadzi się odpowiednio za pośrednictwem direct message na Instagramie lub Messengera, a składanie zamówień i płatności odbywa się poprzez profil sklepu. Zadbano także o możliwość korzystania z programów lojalnościowych w ramach zakupów dokonywanych tą metodą.

Twitter Shop Spotlight

O umocnienie swojej pozycji wśród socialowych kanałów sprzedaży walczy też Twitter. Twitter Shop Spotlight to próba połączenia możliwości sprzedażowych ze sposobem komunikacji stanowiących esencję platformy. Twitter to bowiem nieskończone pole dyskusji - to tu pojawiają się najświeższe newsy, a użytkownicy dzielą się prawdziwymi informacjami oraz opiniami o interesujących ich produktach. Dlaczego więc nie dać im od razu możliwości zakupu? Z takiego właśnie założenia wyszli twórcy serwisu, tworząc Spotlight.

Spotlight to wyodrębniona przestrzeń w profilach firm, w której możliwe jest informowanie o produkcie i jego cenie, a potencjalny klient może wygodnie przeglądać katalog towarów w formie karuzeli. Możliwość dokonania zakupu w taki sposób nie jest jednak jeszcze powszechnie dostępna - trafiła jedynie do użytkowników z USA korzystających z iOS. Twórcy zapowiadają jednak, że obecna wersja to jedynie preludium dla większego konceptu.

TikTok

Omawiany trend musiał dotrzeć także na TikToka - ulubioną aplikację pokolenia Z, służącą do publikacji krótkich treści, która staje się coraz bardziej atrakcyjna dla przedsiębiorców. Już teraz istnieje możliwość skorzystania z kampanii reklamowych oraz tzw. brandtakover, czyli 5-sekundowej, pełnoekranowej kreacji lub materiału wideo ukazujących się wszystkim użytkownikom po uruchomieniu aplikacji.

Co więcej, trwają prace nad uruchomieniem oddzielnej zakładki sklepowej. Rozwiązanie to funkcjonuje już m.in. w Chinach (kraju, w którym narodziła się aplikacja), a także w innych częściach Azji, a obecnie jest testowane m. in. w Wielkiej Brytanii. Zakładkę wyróżniać ma możliwość kolekcjonowania kuponów zniżkowych. Ponadto strona została zaprojektowana w taki sposób, aby móc śledzić cały proces zamówienia.

TikTok planuje również wprowadzić opcje sprzedaży live. Wszystko wskazuje na to, że takie działania mogą okazać się konkurencyjnym wyzwaniem dla spółki Meta.

Chwilowy trend czy kierunek rozwoju? O przyszłości social commerce

Aktualnie social commerce stanowi jedynie wsparcie tradycyjnego eCommerce. Choć sprzedaż w mediach społecznościowych charakteryzuje szeroki katalog zalet, musi mierzyć się także z wieloma wyzwaniami. Co czyni ten obszar wciąż niewystarczającym, by w pełni konkurować z dobrze znanymi już rozwiązaniami?

  • Brak szczegółowych regulacji prawnych

Sprzedający zwracają przede wszystkim uwagę na potrzebę opracowania zasad sprzedaży. Brakuje regulacji dotyczących aspektów takich jak m.in. zwroty bądź reklamacje, a w szczególności niezbędne jest usystematyzowanie przepisów z zakresu ochrony konsumenta. Potwierdza to chociażby problem, z jakim w ostatnim czasie zmagał się serwis Vinted.

  • Koncentracja na współpracy z serwisami społecznościowymi

Dopracowania wymagają także warunki współpracy. Oczekuje się rozwiązań wypracowanych bezpośrednio przez serwisy społecznościowe, które wpłynęłyby pozytywnie na obsługę logistyczną (np. umowy z firmami kurierskimi czy firmami ubezpieczeniowymi).

  • Silna konkurencja w branży eCommerce

Wielość platform, specyficzne sposoby promocji i ciągle zmieniające się internetowe trendy sprawiają, że efektywne wypromowanie biznesu wymaga coraz większego budżetu. Kryzys w pozyskiwaniu klientów może dotknąć w szczególności mniejszych przedsiębiorców, dla których social media stanowiły jeszcze niedawno szansę na wyróżnienie się na rynku.

  • Rosnące potrzeby użytkowników mediów społecznościowych

Klienci liczą na innowacyjne podejścia do przedstawienia produktu. Często także oczekują wprowadzania nowoczesnych metod płatności i integracji z pozostałymi kanałami sprzedaży.

Wszystko wskazuje na to, że dla prowadzenia odnoszącego sukcesy social commerce niezbędna będzie kompleksowa obsługa wymagająca zarówno umiejętności technologicznych, wiedzy marketingowej czy nawet prawnej.

Wykorzystaj potencjał social commerce

Social commerce wciąż niesie ze sobą ogromne pokłady potencjału.Gwarantuje możliwość bycia “na bieżąco” oraz szybkiego wykorzystania najnowszych rozwiązań bez nadmiernego obciążenia budżetu. Aby się o tym przekonać, wystarczy chociażby przeanalizować, jak tego typu sprzedaż rozwijała się w USA. W Polsce - co prawda - ta forma dopiero zyskuje na popularności, jednakże prężnie rozwijające się firmy traktują social commerce jako nieodłączną część strategii. Warto zastanowić się nad wprowadzeniem jej również i do swojego eCommerce. Kluczem do sukcesu może okazać się jedynie samo opracowanie wyczerpującej, długoterminowej strategii. Media społecznościowe dzięki swoim możliwościom pomogą w prostym spersonalizowaniu indywidualnych potrzeb, a dalej - w śledzeniu wyników i osiągnięć.

To jak - gotowy na przełom i zdobycie popularności dzięki social commerce?

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość