19.05.2023
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

User Generated Content i eCommerce, czyli jak klienci wspierają sprzedaż online?

Treści publikowane w mediach społecznościowych oddziałują na coraz więcej aspektów życia ich odbiorców. User Generated Content stał się nieodłącznym elementem współczesnego świata cyfrowego, w tym także e-handlu. Jakie konkretne działania skrywa powyższe pojęcie? Jakie korzyści dla Twojego eCommerce mogą generować treści tworzone przez użytkowników? Dlaczego warto postawić na tę strategię w swoim sklepie internetowym. Odpowiedzi na te pytania odnajdziesz dzięki lekturze tego artykułu!

Co skrywa skrót UGC? Definicja User Generated Content w eCommerce

Wyobraź sobie, że jesteś w sklepie i masz do wyboru dwa produkty o podobnych cechach. Jednak tylko jeden z nich posiada na swoim koncie coś, czego nie można przecenić - opinię prawdziwego użytkownika, która (wg.badania firmy Podium) wpływa na ostateczną decyzję 93% konsumentów. Jak osiągnąć podobny efekt w swoim eCommerce?

Takie wrażenie możesz uzyskać, stawiając na User Generated Content. UGC to nic innego jak wszystkie treści generowane przez użytkowników, którzy są klientami lub odbiorcami platformy sprzedażowej. Tego typu content stanowi bezpośrednie odzwierciedlenie doświadczeń, opinii i wrażeń kupujących. W opozycji do treści tworzonych przez np. popularnych influencerów UGC powstaje nieodpłatnie i dobrowolnie, a więc nie tylko reprezentuje głos społeczności użytkowników, ale także wzmacnia ich zaangażowanie oraz wpływa pozytywnie na poziom zaufania względem marki.

Innymi słowami User Generated Content to odświeżone i przystosowane do nowych warunków technologicznych spojrzenie na społeczny dowód słuszności. Zdaniem prawie 80% kupujących (wg. raportu przeprowadzonego przez Steckla) User Generated Content ma największy wpływ na podjęcie ostatecznej decyzji o zakupie. Dlaczego? Konsumenci poszukują potwierdzenia jakości produktów pośród osób, które faktycznie z nich korzystały lub korzystają - właśnie taką informację mogą odnaleźć w treściach publikowanych przez innych kupujących.

Jakie treści tworzą użytkownicy? Rodzaje User Generated Content

Zdarzyło Ci się kiedyś dowiedzieć o nowym, interesującym produkcie, bo zobaczyłeś, że w mediach społecznościowych poleca go Twój znajomy? Obejrzany film z unboxingiem na portalu YouTube zmniejszył Twoją niepewność względem artykułów danej marki? Wysoka liczba pozytywnych opinii przekonała Cię do zakupu konkretnej rzeczy? Każde z tych pytań związane jest z User Generated Content, który wciąż się przyjmuje nowe formy. W dynamicznie rozwijającej się rzeczywistości social mediów klienci mają niemal niewyczerpywalne możliwości tworzenia różnych rodzajów treści. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze z nich.

Treści tekstowe

Można powiedzieć, że tekstowe treści generowane przez użytkowników to podstawa UGC, ponieważ powstały najwcześniej. Należą do nich m.in. komentarze i wpisy blogowe, opinie o produktach lub usługach na stronie e-sklepu czy recenzje konkretnych artykułów. Są szczególnie istotne w przypadku podejmowania decyzji zakupowych związanych z większymi wydatkami, ponieważ to z nich można najwięcej dowiedzieć się o szczegółach i specyfice produktów lub usług.

Opinie użytkowników na stronie sklepu mediaexpert.pl

Zdjęcia i grafiki

Portale społecznościowe, takie jak Instagram czy Pinterest, obfitują w fotografie tworzone przez samych użytkowników. Selfie, zdjęcia produktów, kreatywne kompozycje – to wszystko stanowi potwierdzenie zadowolenia z zamówienia i w dużej mierze wzmaga chęć posiadania własnego egzemplarza.

Zdjęcia użytkowników na oficjalnym profilu marketplace Zalando

Video

Mówi się, że 2023 to rok video - dynamiczne treści są znacznie bardziej angażujące niż treści pisane czy nawet zdjęcia. Tym samym pozwalają na dłużej utrzymać uwagę potencjalnych kupujących. Serwisy takie jak YouTube czy obecnie - TikTok gromadzą imponującą społeczność zarówno odbiorców, jak i twórców. Vlogi, poradniki, wyzwania czy skecze to tylko niektóre z form, w jakich UGC w formie wideo zbiera imponujące liczby wyświetleń w internecie.

Profil na platformie TikTok firmy Nike

Unikalne formy

Istnieje wiele innych rodzajów User Generated Content, które odgrywają istotną rolę w kształtowaniu internetowej społeczności. Są to m.in. podcasty, fora dyskusyjne, a nawet aplikacje oraz gry mobilne. Każda z tych form UGC ma swoje unikalne cechy i przyciąga różne (często bardzo zawężone) grupy odbiorców, co ułatwia znalezienie odpowiedniej niszy dla promocji produktów.

Co wyróżnia User Generated Content?

Posiadanie w swojej ofercie dobrej jakości produktów, które mogą odpowiadać na potrzeby potencjalnej grupy odbiorczej to podstawa, bez której trudno będzie wykorzystać oddolne polecenia. Zadowolenie z zakupu jest bowiem podstawą pozytywnego User Generated Contentu. W jaki sposób jednak zachęcić zadowolonych z produktu (czy całego doświadczenia zakupowego) klientów do tworzenia tego typu treści?

Budowanie zaangażowania wymaga horyzontalnego podejścia - warto skupić się zarówno na projekcie platformy (np. wykorzystując CTA lub umożliwiając pozostawienie opinii bezpośrednio na karcie produktu), jak i opracowywując kampanie oparte o UGC. Popularnym przykładem tego typu akcji są np. kampanie zachęcające do publikowania zdjęć z użyciem hasztagu dedykowanego marce w social media. Takie strategie mogą przynieść wiele korzyści dla sklepu internetowego. Co dokładnie zyskuje eCommerce, stawiając na UGC?

Autentyczność

Użytkownicy dzielą się swoimi prawdziwymi doświadczeniami oraz opiniami, co przyciąga uwagę innych osób (w tym potencjalnych kupujących). Ponadto UGC jest często bardziej wiarygodne i prawdziwe, niż tradycyjne reklamy czy treści generowane przez marki. Takiego właśnie podejścia oczekują coraz częściej klienci, a w tym szczególnie przedstawiciele młodych pokoleń - w badaniu Forbes aż 84% badanych konsumentów z pokolenia Z zadeklarowało, że zwraca szczególną uwagę na autentyczne treści. Z tego względu warto wdrożyć w swoim e-sklepie moduł umożliwiający pozostawianie opinii, dzięki czemuu klienci nie będą musieli przeszukiwać internetu (i opuszczać Twojej strony), by znaleźć interesujące ich informacje.

Siła oddziaływania

Treści tworzone przez użytkowników mają potencjał dotarcia do szerokiego grona odbiorców, budowania zaangażowania społeczności oraz wpływania na decyzje zakupowe. UGC stał się również cennym narzędziem dla marketerów, którzy wykorzystują go do budowania reputacji marki, zwiększania świadomości, a nawet do tworzenia kampanii marketingowych opartych na udziale treści tworzonych przez klientów. W ten sposób komunikuje się modowy marketplace Zalando, który zarówno na swoich profilach społecznościowych, jak i bezpośrednio na platformie dzieli się zdjęciami klientów, prezentujących stylizacje z zakupionych produktów.

Dopasowanie do nowych kanałów komunikacji

W dobie rozwoju platform społecznościowych, User Generated Content wpływa na kształtowanie opinii klientów. Użytkownicy social media spędzają na tych kanałach coraz więcej czasu - według statystyk aktywnie używają tego typu portali ponad 2 godziny dziennie. Tym samym UGC to dobry pomysł na zwiększenie organicznego ruchu na stronie i portalach społecznościowych e-sklepu. Dzięki temu marki mogą korzystać z autentycznej, użytecznej i zróżnicowanej treści, bez konieczności angażowania zasobów finansowych na jej tworzenie.

eCommerce + klient = współpraca idealna. Postaw na UGC w sprzedaży online

Jeśli Twoi klienci dzielą się zdjęciami zakupionych produktów, pozostawiają pozytywne opinie na stronie czy nawet podejmują wysiłek w postaci nakręcenia wideo, oznacza to, że Twój sklep internetowy ma szansę wykorzystać User Generated Content jako istotny element strategii marketingowej. UGC może przyczynić się do zdobycia nowych klientów, wzmacniając jednocześnie wizerunek Twojej marki i przynosząc realne zyski. Z tego względu warto docenić publikowane przez klientów treści, wykorzystując je na stronie czy profilach społecznościowych e-sklepu. Z pewnością taka współpraca z klientem zaowocuje zadowoleniem obu stron! Podejmiesz się jej?

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość