19.08.2022
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Mikroserwisy czy monolit - która architektura sprawdzi się w Twoim projekcie eCommerce?

Zwinna metodyka króluje nie tylko w realizacji projektów w branży IT (podejścia znane jako Agile lub Scrum), ale staje się powszechniejsza również w temacie budowy architektury sklepów internetowych. Przedsiębiorstwa działające w różnych branżach coraz częściej decydują się na odejście od tradycyjnego monolitu do systemu zbudowanego na architekturze mikroserwisów. Wybór architektury eCommerce stanowi decyzję biznesową o istotnym znaczeniu, która odznacza się szeregiem konsekwencji na przyszłość. Warto więc już na samym początku zastanowić się, które rozwiązanie - mikroserwisy czy monolit z budową modułową - będzie najlepsze właśnie dla Twojego sklepu internetowego.

Dlaczego wybór architektury jest tak istotny?

Podejmując każdą decyzję biznesową, myślisz zarówno o tym, jakie efekty przyniesie w przyszłości, jak i o tym, przed czym pozwoli Ci się uchronić. Nie inaczej jest w sytuacji wyboru architektury stanowiącej podstawę Twojego sklepu internetowego. Odpowiednie jej dopasowanie do specyfiki firmy, sposobu działania w wybranej przez Ciebie branży czy przede wszystkim planów rozwojowych stanowi sposób na to, by już na samym początku zabezpieczyć się przed potencjalnym, możliwe że kosztownym oraz nieraz bardzo czasochłonnym procesem migracji na inny model architektury.

Oczywiście, nie jest tak, że migracja zawsze pochłonie mnóstwo czasu i środków finansowych - wszystko zależne jest od wielkości biznesu, jakości dotychczasowego kodu, modularności czy innych czynników. Faktem jest jednak, że zarówno mikroserwisy, jak i monolit, mają swoje zalety oraz wady, co sprawia, że nie należy zawsze iść za buzzwordem i decydować się na najpopularniejsze w danym momencie rozwiązanie, a z drugiej strony - sztywno trzymać się tradycyjnych wyborów. Lepszym wyjściem jest dokładne przemyślenie i przedyskutowanie kwestii wyboru architektury sklepu internetowego z wybranym software housem.

Mikroserwisy w projekcie eCommerce - czyli właściwie co?

Najprostsza definicja mikroserwisów zakłada, że są to niezależne od siebie komponenty (inaczej moduły, aplikacje, procesy) niewielkich rozmiarów, które pozwalają na pracę nad poszczególnymi elementami w sklepie internetowym bez ingerencji w architekturę całego systemu. Każdy z tych komponentów odpowiada za realizację innej funkcjonalności lub usługi (np. płatności, zamówienia, zarządzanie informacją o produkcie) i posiada własną bazę danych, a ich sprawne współdziałanie czy wymienianie się danymi możliwe jest np. dzięki połączeniu API.

Co to oznacza w praktyce? Dzięki wykorzystaniu mikroserwisów poszczególne części systemu eCommerce mogą być niezależnie od siebie projektowane oraz wdrażane - również przez inne zespoły developerskie, które mogą wykorzystywać zróżnicowane języki oraz technologie w zależności od komponentu. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie jesteśmy ograniczeni do jednej lub kilku technologii, ale możemy korzystać z pełnego katalogu (oczywiście, dbając o dopasowanie do potrzeb projektu).

Taki sposób projektowania sklepów internetowych jest zgodny z podejściem headless eCommerce (a także composable commerce) zakładającym rozwój i modyfikację systemu w ramach poszczególnych elementów, bez ingerencji w pozostałe. Uniezależnienie frontendu od backendu przekłada się na większą elastyczność we wdrażaniu nowych rozwiązań, co pozwala zadbać o lepszą jakość obsługi użytkownika sklepu internetowego.

Mikroserwisy - odpowiedź na wymagania cyfrowego biznesu

Rezygnacja ze sztywnego sposobu zaprojektowania platformy eCommerce przekłada się na szereg korzyści dla właścicieli sklepów internetowych. Na pierwszym miejscu należy wymienić możliwość skalowania biznesu zgodnie z potrzebami rozwojowymi i związaną z tym opcję ciągłego developmentu - mikroserwisy pozwalają na to, by aktualizacje czy unowocześnienia mogły być często wprowadzane. Tym samym możliwe jest również regularne testowanie proponowanych rozwiązań.

Architektura mikroserwisowa daje również możliwość, by poszczególne komponenty wykorzystywały zróżnicowane języki i technologie, co nie jest możliwe w przypadku tradycyjnego monolitu. W taki sposób można zadbać o wybór najlepszego rozwiązania w zależności od potrzeb klienta i wymagań projektu w konkretnych obszarach.

Co więcej, mikroserwisy:

  • podnoszą bezpieczeństwo sklepu internetowego dzięki odłączeniu od siebie niektórych funkcji - brak relacyjności zmniejsza szansę na pojawienie się awarii krytycznej, która całkowicie wstrzyma działanie naszego sklepu internetowego,
  • przyspieszają proces deploymentu (skracają cykl produkcyjny) oraz działanie sklepu,
  • zmniejszają dług technologiczny, który mógłby zablokować rozwój firmy (ułatwiają wdrażanie nowych technologii),
  • zwiększają stabilność systemu.

Zbierając w całość te wszystkie korzyści związane z wykorzystaniem architektury mikroserwisowej, należy stwierdzić, że to rozwiązanie pozwala zwiększyć wydajność w trakcie procesu tworzenia sklepów internetowych. Warunkiem takiej sytuacji jest jednak podejmowanie odpowiednich działań z zakresu DevOps (utrzymania eCommerce).

Czy mikroserwisy mają jakieś wady?

Gdy omawia się korzyści związane z konkretnym rozwiązaniem, nie można też nie wspomnieć o wadach i wynikających z nich zagrożeniach dla projektu, których również trzeba być świadomym. Przede wszystkim wykorzystanie architektury rozproszonej zwiększa stopień skomplikowania projektu (z uwagi na konieczność wdrożenia mechanizmu komunikacji między poszczególnymi elementami), co przekłada się na wyższe koszty developmentu oraz utrzymania systemu. Co więcej, trudniejsze jest również wprowadzanie zmian, które mają obejmować kilka procesów, ponieważ konieczne jest działanie oddzielnie w ramach każdego autonomicznego elementu. W konsekwencji proces projektowania eCommerce może się znacząco wydłużyć.

O wadach mikroserwisów nie można zapominać - wymienione minusy tego rozwiązania nie oznaczają jednak, że w przypadku części projektów nie będzie to bardziej optymalna opcja niż wykorzystanie architektury monolitycznej.

Czy architektura monolityczna może wygrać z mikroserwisami?

Podczas gdy mikroserwisy obejmują niezależnie działające od siebie elementy, komunikujące się np. za pomocą API, to w ramach monolitu wszystkie elementy umieszczone są w jednej bazie danych, stanowiącej efekt wytężonej pracy jednego zespołu developerskiego. Powiązanie wszystkich procesów sprawia, że proces deploymentu nie trwa długo, a debugowanie oraz testowanie przychodzi łatwiej. Z drugiej jednak strony - wdrażanie zmian w monolicie oznacza wpływ na całość kodu, co w konsekwencji może sprawić, że pojedynczy błąd, który się pojawi, zakłóci funkcjonowanie całego sklepu internetowego. Właśnie ta cecha jest używana za najważniejszą wadę architektury monolitycznej, utrudniająca funkcjonowanie systemu w momencie, w którym stanie się zbyt duży, a potrzeby pod względem skalowalności się zwiększą.

Budowa rozproszona a monolitowa - porównanie

Mikroserwisy czy monolit - szukając odpowiedzi na to pytanie, musimy przede wszystkim wziąć pod uwagę potrzeby biznesu. Wskazuje się, że monolit świetnie się sprawdzi wśród firm, które dopiero rozpoczynają swoją działalność i same do końca nie wiedzą, w jaki sposób będą się rozwijać. Jeśli nasz system ma obsługiwać jeden proces na niezbyt dużą skalę, takie rozwiązanie powinno się najlepiej sprawić. Z kolei jeśli stawiamy na takie cele jak skalowalność biznesu wymagająca elastyczności w budowie systemu, to zdecydowanie powinniśmy skierować swoją uwagę w stronę mikroserwisów zapewniających autonomiczny rozwój poszczególnych elementów. Warto też pamiętać o tym, że możliwa jest migracja na inną architekturę (całości lub części elementów, w zależności od potrzeb), ale może to być proces niezwykle czasochłonny oraz kosztowny.

Podsumowanie najważniejszych cech architektury monolitycznej oraz mikroserwisowej zamieszczamy poniżej:

Mikroserwisy Architektura monolityczna
rozwiązanie dla firm potrzebujących możliwości szybkiego wdrażania zmian i elastyczności rozwiązanie dobre na start biznesu przy niewielkich potrzebach
aktualizacja poszczególnych elementów aktualizacja całego systemu
zwiększone możliwości skalowalności ograniczona skalowalność
wysoki stopień skomplikowania systemu niższy stopień skomplikowania systemu
szybkie wprowadzanie zmian wolniejsze tempo wprowadzania zmian
elastyczność pod względem technologii brak elastyczności pod względem technologii
błędy pojawiające się w konkretnych obszarach awarie dotykające cały system

Mikroserwisy - czy to już standard w IT?

Mikroserwisy nie są buzzwordem 2022 roku, bowiem wykorzystywane są już od paru lat, ale nie da się ukryć, że wciąż są tematem, o którym jest głośno. Szturmem przejmują uwagę środowiska IT, które od ponad 20 lat korzystało jedynie z monolitowych rozwiązań. W XXI wieku, w którym potrzeby biznesów oraz wymagania klientów dynamicznie się zmieniają, a nowe technologie ciągle rozwijają, elastycznie podejście do projektowania platform eCommerce staje się po prostu standardem. Patrząc na korzyści wynikające z wykorzystania mikroserwisów, taka sytuacja nikogo nie powinna zaskakiwać - w wyścigu technologicznym w tym momencie nie ma rozwiązania odpowiadającego lepiej na tempo zachodzących zmian.

Nie można jednak zapominać o tym, że mikroserwisy nie stanowią rozwiązania idealnego dla każdego projektu. Każdorazowo wybrany software house powinien przeanalizować, jaka architektura najlepiej odpowie na potrzeby danego biznesu: monolit lub mikroserwisy, a może hybryda tych dwóch sposobów (tak, to też jest możliwe!).

To jak - sprawdzisz, które rozwiązanie będzie doskonałe dla Twojego projektu?

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość