Szybkie, innowacyjne i elastyczne rozwiązania - właśnie takich cech poszukują właściciele eCommerce, projektując własną platformę sprzedażową. Rozwiązaniem, które łączy te wszystkie potrzeby, jest innowacyjne podejście do tworzenia sklepu internetowego, czyli composable commerce. Na czym polega ta architektura? Co czyni ją tak wyjątkową? Jakie korzyści może przynieść wdrożenie jej w Twoim sklepie internetowym? Przeczytaj artykuł i przekonaj się, dlaczego najwięksi liderzy w branży tacy jak Zalando, Coca-Cola czy Netflix stawiają właśnie na composable commerce!
Celem nowoczesnego eCommerce jest nie tylko maksymalizacja sprzedaży, ale także dostarczanie klientom najlepszych doświadczeń zakupowych. Obecnie istotna jest m.in. szybkość składania zamówień, możliwość działania w wielu kanałach sprzedaży czy dostępność innowacyjnych rozwiązań (np. VR, AR, AI). Rosnące potrzeby właścicieli sklepów internetowych niosą ze sobą nie tylko potrzebę tworzenia nowych technologii, ale także konieczność zmiany podejścia do projektowania platform sprzedażowych. Architektura e-sklepu przestała być postrzegana, jako nierozerwalna całość. Obecnie coraz częściej stawia się się na elastyczność, którą gwarantuje podział architektury na niezależne, ale pasujące do siebie elementy. Sprawdź, co charakteryzuje najpopularniejsze rozwiązania w branży. Poznaj różnice między podejściem monolitycznym, headless, mikroserwisami, aż wreszcie coraz częściej pojawiającym się w branżowych trendach - composable commerce.
Tradycyjne platformy eCommerce są najczęściej dostarczane jako rozwiązania all-in-one. Co to oznacza w praktyce? W ramach jednego systemu oraz jednego kodu zamknięte jest wszystko to, co potrzebne do stworzenia i zarządzania sklepem internetowym. Każdy z komponentów jest więc częścią jednej platformy. W obrębie jednej aplikacji obsługiwane są takie funkcje jak: zarządzanie stanami magazynowymi, obsługa zamówień, wyszukiwanie konkretnych artykułów w sklepie czy zarządzanie systemami PIM lub CMS.
Choć firmy działające online rezygnują z monolitów na rzecz bardziej elastycznych rozwiązań, platformy zaprojektowane w ten sposób, wciąż można spotkać wśród przedstawicieli e-biznesów, które postawiły na proste rozwiązania na początku swojej działalności. Monolit może okazać się wystarczający, ale tylko do pewnego momentu. W obliczu ciągłych zmian na rynku, a także potrzeby rozwoju własnego sklepu internetowego taka architektura może stać się ograniczeniem. Dlaczego? Wprowadzanie coraz to nowszych funkcjonalności może skutkować nadmiernym skomplikowaniem kodu (co utrudni pracę developerów i zwiększy ryzyko powstawania błędów). Przede wszystkim należy się jednak liczyć z tym, że wprowadzenie zmian w jednym obszarze monolitu będzie wymagało modyfikacji całej platformy. Jeśli podczas tego procesu pojawi się jakiś błąd, konieczny będzie przegląd całej platformy, a w sytuacji krytycznych usterek - zwiększy się ryzyko zakłócenia działania całego eCommerce. Jak jego uniknąć?
W miarę upływu czasu nowe urządzenia, aplikacje i kanały sprzedaży stały się częścią podróży kupującego. Przyczyniło się to do powstania architektury headless commerce będącej kolejnym krokiem ku zwiększeniu elastyczności. Istotą tego rozwiązania jest oddzielenie frontendu od backendu. Dzięki takiemu podejściu można łatwo wprowadzać zmiany i testować nowe elementy widoczne dla użytkowników bez ingerencji w część backendową. To z kolei minimalizuje ryzyko powstawania krytycznych błędów, które mogłyby zakłócić działanie sklepu. Ponadto usprawnia także proces rozwijania sklepu w przyszłości, zmniejszając liczbę godzin pracy programistów potrzebną podczas wdrażania kolejnych funkcjonalności.
Headless pozwala także zastosować rozwiązania spójne z podejściem PWA, gwarantując konsumentom unikalne doświadczenia zakupowe. Dzięki temu platforma sprzedażowa zyskuje cechy natywnej aplikacji mobilnej. Możliwe jest np. przesyłanie klientom powiadomień push czy wykorzystywanie lokalizacji. Takie podejście jest szczególnie pożądane w kontekście rozwoju handlu mobilnego oraz strategii omnichannel (zakładającej sprzedaż w różnych kanałach jednocześnie).
Rosnąca konkurencja w branży wciąż jednak wzmaga potrzebę projektowania rozwiązań, które gwarantują szybkie i bezproblemowe działanie sklepów internetowych. W odpowiedzi na coraz bardziej specyficzne potrzeby branży (wymagające często skomplikowanychintegracji z zewnętrznymi systemami oraz wymiany danych między nimi) powstała idea mikroserwisów. Co ją wyróżnia? Jednym z założeń tego rozwiązania jest podział całego systemu na pojedyncze usługi. Każdy mikroserwis odpowiada za konkretną funkcję biznesową (np. płatności, zarządzanie produktami czy obsługę zwrotów). Wszystkie elementy systemu są w pełni autonomiczne i komunikują się z innymi mikroserwisami w ustalonym standardzie (i tylko niezbędnym dla nich zakresie). Dzięki temu możliwe jest wdrażanie i rozbudowywanie konkretnych funkcjonalności bez konieczności aktualizacji całej platformy. Takie podejście pozwala na swobodne rozbudowywanie swojego e-sklepu zgodnie z własnym tempem i potrzebami, a także uniknąć powstania błędów krytycznych podczas wdrażania aktualizacji. Należy jednak liczyć się z tym, że wdrożenie poszczególnych mikroserwisów jest czasochłonnym procesem i często wymaga pracy wielu specjalistów. Z tego względu właściciele eCommerce często decydują się na połączenie mikroserwisów z innymi rozwiązaniami lub całkowicie z nich rezygnują.
Wyobraź sobie układankę, w której każdy z elementów jest samodzielny, jednak ich połączenie pozwala na dowolne rozbudowywanie i rozwijanie finalnego produktu. Podobna filozofia towarzyszy composable commerce. W przypadku tej architektury poszczególne komponenty są autonomiczne, a dzięki ich integracji możliwe jest zbudowanie elastycznego i skalowalnego sklepu internetowego. Co powinieneś wiedzieć o tym podejściu?
Istotą Composable Commerce jest to, że każdy element platformy jest niezależny i łączy się w spójny system. Taki efekt osiąga się w pierwszej kolejności poprzez rozdzielenie części frontendowej i backendowej platformy, a następnie każda z funkcjonalności po obu stronach również wdrażana jest osobno. Taki podział jest mylony często z mikroserwisami, którym towarzyszy podobna idea. Zdarza się nawet, że terminy te są używane zamiennie. Na co jednak należy zwrócić uwagę, by zrozumieć zachodzącą między nimi różnicę?
Architektura mikroserwisowa polega na podziale całego systemu na pojedyncze usługi. Z kolei poszczególne komponenty w composable commerce, czyli Packaged Business Capabilities (PBC) odpowiadają za spełnienie konkretnych wymagań biznesowych. Każdy PBC odpowiada na przypisane mu zadanie lub funkcję, co daje większą elastyczność i swobodę w komponowaniu i personalizowaniu eCommerce. Co więcej, każdy z nich może pochodzić od zupełnie innego dostawcy, co umożliwia jeszcze większą dywersyfikację.
Przykładowo sklep internetowy może wykorzystywać jeden PBC do obsługi płatności, inny do wysyłki, a jeszcze inny - do zarządzania treściami na stronie. Wszystkie te elementy komunikacją się ze sobą przy wykorzystaniu API, dzięki czemu mogą być na bieżąco zmieniane bez obaw o to, że sklep “przestanie sprzedawać”. Dzięki temu firmy, które wybierają to rozwiązanie, mogą stworzyć platformę wyposażoną w unikalne funkcjonalności.
Firmy, które zdecydowały się na rozwiązania oparte o composable commerce, wyprzedzają swoich konkurentów o 80% pod względem wprowadzania nowych funkcjonalności - takie wnioski wynikają z badania przeprowadzonego przez firmę Gartner w 2023 roku. Co czyni ten rodzaj architektury jednym z najbardziej atrakcyjnych rozwiązań na na rynku? Poznaj najważniejsze korzyści płynące z idei composable.
Wiesz już, na czym polega architektura composable commerce, a także poznałeś najważniejsze cechy i korzyści, jakie niesie jej wdrożenie. W takim wypadku, z pewnością w Twoich myślach pojawiło się pytanie dotyczące tego, czy to rozwiązanie na pewno sprawdzi się w Twoim biznesie? W celu poznania odpowiedzi powinieneś dokładnie przeanalizować kluczowe obszary w swoim sklepie internetowym. W pierwszej kolejności zastanów się nad tym jakie są cele biznesowego Twojego eCommerce?
Jeśli Twoje potrzeby obejmują skalowalność, personalizację i elastyczność to composable commerce może być dla Ciebie odpowiednim rozwiązaniem. Ta architektura sprawdzi się świetnie w przypadku dużych eCommerce, zarządzającymi wieloma produktami czy działającymi na różnych platformach (np. w ramach sprzedaży zagranicznej czy B2B). Mniejsze sklepy internetowe, które chcą rozwijać się w przyszłości, także powinny rozważyć to rozwiązanie - szczególnie jeśli zależy im na dostarczaniu spersonalizowanych doświadczeń klienta i innowacyjnych pomysłów.
Composable Commerce jest odpowiedzią na rosnące oczekiwania właścicieli eCommerce, którzy poszukują szybkich, innowacyjnych i elastycznych rozwiązań do projektowania swoich platform sprzedażowych. To podejście pozwala na niemal natychmiastowe wdrażanie zmian, eksperymentowanie z innowacjami i dostosowywanie platformy do specyficznych potrzeb biznesowych, co przekłada się na lepsze wyniki sprzedażowe i zadowolenie klientów. W ostatecznym rozrachunku composable commerce to rozwiązanie, które może usprawnić działanie Twojego e-sklepu - zarówno teraz, jak i na przyszłość. Jesteś gotowy na zmiany w swoim biznesie?