08.08.2022
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Jak wybrać najlepszą technologię frontendową dla Twojego sklepu internetowego?

React, Angular, Vue.js, Node.js i wiele, wiele innych… Czy kiedykolwiek o uszy obiły Ci się te nazwy? Jeśli nie, to żaden powód do zmartwień - w końcu, zgodnie z promowaną przez nas ideą eCommerce 360 stopni, gdy zlecisz nam stworzenie sklepu internetowego, zapewnimy Ci kompleksowe wsparcie w wyborze tzw. “tech stacku”, czyli m.in. odpowiedniej technologii frontendowej dla Twojego projektu. Warto jednak mieć świadomość tego, jakie czynniki powinno się wziąć pod uwagę przy dokonywaniu wyboru między poszczególnymi rozwiązaniami - w taki sposób lepiej przygotujemy się do zmian w naszym sklepie internetowym.

Co to jest frontend? Strona eCommerce widoczna przez klienta

Wchodzisz na stronę internetową dowolnej marki - co widzisz? Jeśli po wpisaniu odpowiedniej frazy w Google trafiłeś na stronę główną, na pewno od razu zauważysz nagłówek, menu nawigacyjne, wyszukiwarkę czy grafikę (w zależności od konkretnego projektu czy branży). Być może kliknąłeś w reklamę, która wyświetliła Ci się w social mediach i od razu trafiłeś na kartę produktu. A może szukałeś jedynie danych kontaktowych czy oferty pracy w danej firmie i wszedłeś tylko na jedną podstronę. Wysłałeś CV, kupiłeś produkt, ściągnąłeś ebooka? Te wszystkie możliwości - zarówno w zakresie przeglądania, jak i interakcji ze stroną internetową - zapewnił Ci frontend.

Frontend stanowi więc jedno z pierwszych miejsc styku klienta z Twoją marką - tym samym ma ogromne znaczenie przy projektowaniu pozytywnych doświadczeń użytkowników. Dlaczego? Ponieważ przekłada się na oczekiwane rezultaty w formie konwersji (zakup, pobranie ebooka, zapis do newslettera itd). Jakie powody stoją za tym, że graficzny interfejs odgrywa tak dużą rolę?

Dlaczego frontend eCommerce ma znaczenie?

Każdy z nas słyszał kiedyś to mityczne stwierdzenie z myśli psychologicznej, że “pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz”. Tak jak w życiu codziennym, tak i wchodząc na stronę internetową, od razu przystępujemy do dokonywania oceny. Potrzebujemy zaledwie kilku sekund, żeby stwierdzić, że z daną osobą złapiemy kontakt (chociaż oczywiście zdarzają się również mylne pierwsze wrażenia), że dana czynność stanie się naszym nowym hobby czy że właśnie ten eCommerce dostarczy nam dokładnie to, czego potrzebujemy i w odpowiadający nam sposób (czyli “szybko, łatwo i przyjemnie”).

Żeby sklep internetowy zapewnił odpowiednie pierwsze wrażenie, niezbędne jest zaprojektowanie frontendu w sposób spełniający wymagania z zakresu UX Design. Interfejs graficzny powinien być m.in.

  • atrakcyjny pod względem wizualnym - każdy użytkownik zwróci na to uwagę,
  • intuicyjny - żeby odnajdywanie potrzebnych informacji odbywało się w najkrótszym możliwym czasie,
  • funkcjonalny - wyposażony w każde niezbędne rozwiązania z poziomu sklepu,
  • dający możliwość płynnego przechodzenia z podstrony na podstronę - dla szybkości poszczególnych czynności.

To jednak tylko niektóre cechy, które sprawiają, że użytkownik chce zostać na stronie danego eCommerce i w konsekwencji dokonać konwersji. Z tego właśnie powodu (a także z uwagi na niezwykle nasiloną - ogólnopolską czy globalną - konkurencję w handlu elektronicznym) niezbędne jest dbanie o pozytywne doświadczenia odwiedzających sklep. Istotne jest tym samym unikanie najgorszych błędów takich jak zbyt długie ładowanie, nieprawidłowe wyświetlanie się grafik czy nieprzyjazny dla oka design (np. pod kątem doboru kolorów czy rozłożenia treści).

Wybór technologii frontendowej - czynniki, które się liczą

Czy wybrana technologia cechuje się elastycznością i skalowalnością? Czy pomoże zaprojektować sklep internetowy w technologii PWA? Czy zapewni płynne przejścia między poszczególnymi elementami? To tylko niektóre z pytań, na które należy poznać odpowiedź przed podjęciem decyzji - cechy technologii frontendowej wpływają bowiem na wydajność Twojego sklepu internetowego (w wersji zarówno desktopowej, jak i mobilnej). To jednak tylko jedna strona medalu! Z drugiej strony cechy charakterystyczne projektu wpływają na to, jaka technologia będzie dla niego odpowiednia. Jak więc widzisz, wszystkie elementy się ze sobą przenikają i każdy ma znaczenie.

Unikalne potrzeby i oczekiwania - zawsze na pierwszym miejscu

Perspektywa biznesowa bez wątpienia ma najważniejsze znaczenie w wyborze technologii frontendowej! Rozwiązania wdrażane przez developerów muszą bowiem pozwolić na to, by Twój cel został osiągnięty - a także w najlepszy możliwy sposób przenieść design stworzony przez grafików na kod. Odpowiednie przedstawienie wymagań, potrzeb oraz oczekiwań zespołowi w software house ułatwi dokonanie wyboru narzędzia. W tym zakresie niezwykle ważna będzie m.in. elastyczność frameworka, dająca możliwość dostosowania do indywidualnych potrzeb.

Cechy charakterystyczne projektu - bez ich analizy się nie obejdzie

Jak duży będzie Twój sklep internetowy, ile będzie posiadał podstron, jakie rozwiązania będzie wykorzystywał, na jakie działania ma pozwalać użytkownikowi i wiele, wiele innych - charakterystyka projektu ma ogromne znaczenie przy wyborze technologii frontendowej. Mały, średni, duży? Musisz mieć dobrze przemyślane te kwestie, zanim zlecisz pierwsze prace nad projektem.

Cechy charakterystyczne technologii - szczegóły mają znaczenie

  • Czas potrzebny na napisanie kodu

Jak w każdym innym temacie, tak i w przypadku technologii frontendowych projektowanie może zająć inny okres w zależności od wybranych narzędzi - z tego powodu należy brać pod uwagę ten czynnik przy podejmowaniu decyzji. Zastanów się więc, jakim czasem dysponujesz i czy ważne będzie dla Ciebie przyspieszenie procesu projektowania oraz release. Potrzebujesz produktu za parę miesięcy? Wybierz framework z gotowymi rozwiązaniami lub zdecyduj się wypuścić MVP, który później będzie dopieszczany. Masz więcej czasu? Bardziej zaawansowane rozwiązania sprawdzą się w Twoim przypadku.

  • Możliwości rozwoju

W dzisiejszych, niezwykle dynamicznie rozwijających się czasach błędem jest poleganie na rozwiązaniu cechującym się statycznością. Co rusz pojawiają się nowe trendy, zmiany w zachowaniach konsumentów, ułatwienia i unowocześnienia, a stack technologiczny wybrany do stworzenia Twojego sklepu internetowego obowiązkowo musi na nie odpowiadać. Elastyczność i skalowalność to dwie cechy, które są już teraz na wagę złota (a będą zapewne jeszcze bardziej), co idealnie pokazuje widoczny obecnie trend mobile-first. Tym samym jest to kolejny czynnik, który zdecydowanie powinieneś brać pod uwagę.

  • Kwestie bezpieczeństwa

O nich nie da się zapomnieć - zwłaszcza żyjąc w XXI wieku, w którym coraz więcej i więcej czynności (także zawierających wrażliwe dane) dokonywanych jest przez Internet. Musisz upewnić się, że zastosowana technologia zapewni użytkownikowi wymagany poziom bezpieczeństwa.

Nie tylko wymienione elementy mają znaczenie, ale na pewno są niezwykle istotne w trakcie podejmowania decyzji. Możesz również pójść dalej - zastanowić się, jakie są możliwości pozyskania wsparcia w przyszłości dla frontendu wykonanego w wybranej technologii. Duża społeczność dbająca o rozwój produktu to w każdej sytuacji plus o dużym znaczeniu. Na pewno znaczenie mają dla Ciebie również kwestie finansowe - czy rozwiązanie jest dostępne jako open-source, czy może konieczny jest zakup licencji.

czynniki ważne w wyborze technologii frontendowej

Jakich technologii frontendowych używamy w Advox?

W codziennej działalności korzystamy z dwóch technologii uznawanych obecnie za najbardziej popularne - ReactJS oraz Angular. Każda z nich ma zarówno swoje wyróżniki, jak i ograniczenia, ale pod względem technicznym są do siebie bardzo zbliżone i pozwalają osiągnąć podobny efekt końcowy.

  • ReactJS

React to zdecydowanie jeden z najpopularniejszych rozwiązań technologicznych wykorzystywanych w dzisiejszych czasach, także przez największych graczy na rynku (m.in. Netflix czy Airbnb). Pozwala na tworzenie w pełni interaktywnych interfejsów graficznych. Wyróżnia się prostotą, dużą elastycznością oraz skalowalnością, dzięki czemu stanowi doskonałą odpowiedź na wymagania współczesnych czasów. Co więcej, doskonale sprawdza się w trakcie projektowania sklepów zbudowanych w PWA, wspierając trend mobile-first.

  • Angular

Angular to framework wykorzystywany na co dzień przez Google oraz Microsoft, co samo w sobie świadczy o jego jakości. Stosunkowo trudniejszy do nauczenia dla początkujących developerów, ale doskonale się sprawdza w tworzeniu jednostronnych wizytówek internetowych firm. Wyposażony w szereg przydatnych w procesie developmentu cech takich jak architektura oparta na komponentach, modułowość czy dostosowanie do podejścia mobile-first (wpływające na wydajność). Dzięki swoim cechom charakterystycznym pozwala znacząco przyspieszyć proces developmentu.

  • Vue.js

Najmłodsza spośród wymienionych technologii, której popularność ciągle wzrasta. Dla Vue charakterystyczne jest projektowanie sklepów internetowych zgodnie ze wzorcem architektury oprogramowania model-view-viewmodel. Według założeń miał w sobie łączyć najlepsze cechy Reacta oraz Angulara dzięki wykorzystaniu virtual DOM. Cechuje się szybkością, funkcjonalnością, prostotą, a także zauważalną elastycznością, która bardzo pomaga przy rozbudowanych projektach. Jest to technologia typu open-source, która jest nieustannie rozwijana przez stale zwiększającą się społeczność.

Frontend to nie wszystko - możesz nam zlecić nie tylko całkowity redesign Twojego sklepu internetowego, ale również odświeżenie, postawienie nowego czy migrację eCommerce na inną platformę sprzedażową. Zlecenie wszystkich działań jednemu software house zapewni Ci spójność oraz poczucie bezpieczeństwa. Wybierając Advox, masz również pewność, że frontend Twojego sklepu internetowego zostanie zaprojektowany zgodnie z wytycznymi z zakresu UX Design oraz najnowszymi trendami widocznymi w branży. Nieustannie za nimi podążamy, nie chcąc, żeby umknęła nam nowinka technologiczna, ulepszone narzędzie czy przydatne rozwiązanie.

Technologia frontendowa - jak wybrać najlepszą?

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, która technologia frontendowa jest najlepsza - wszystko zależy od indywidualnych czynników. Można jednak spróbować dobrać odpowiednie rozwiązanie do potrzeb klienta. W jaki sposób to zrobić? Najlepiej oprzeć się o specjalistyczną wiedzę oraz zróżnicowane doświadczenie praktyków w tym zakresie, którzy dokładnie wiedzą, na jakie cechy charakterystyczne (zarówno pozytywne, jak i negatywne) należy zwrócić uwagę. Pod uwagę warto również wziąć wymienione przez nas powyżej elementy: szybkość kodowania, bezpieczeństwo, potrzeby biznesu czy możliwości rozwoju.

Oczywiście, nie jest tak, że wyboru technologii frontendowej nie da się cofnąć - w każdym momencie możesz się zdecydować na redesign czy odświeżenie interfejsu graficznego. Musisz jednak mieć na uwadze to, że często tak duża zmiana powoduje trudności z wdrożeniem (pod względem czasu czy kosztów) oraz utratę części klientów, którzy byli przyzwyczajeni do dawnego wyglądu i nie dadzą szansy nowemu. W czasach w których klienci kupują oczami, warto już na początku dokonać w pełni świadomego wyboru - i postawić na elastyczność oraz możliwości rozwoju, o których pisaliśmy już wcześniej.

A może Ty masz jakieś rady dot. tego, co wziąć pod uwagę, wybierając najlepszą technologię frontendową dla swojego eCommerce?

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość