Gdy podejmiesz decyzję o tym, by swój sklep internetowy (zarówno od podstaw, jak i w ramach przeniesienia czy rozbudowy) postawić na Magento, szybko odkryjesz, że do wyboru są dwie wersje: bezpłatna Magento Open Source oraz płatna Adobe Commerce. Zanim jednak zaczniesz liczyć, ile będzie Cię kosztować licencja (zgodnie z przekonaniem, że to, za co trzeba zapłacić, jest lepsze niż rozwiązanie bezpłatne, prawda?), sprawdź, czym różnią się od siebie oba dostępne rozwiązania. Wówczas odkryjesz, że przy wyborze należy brać pod uwagę nie tylko kwestie finansowe, ale również (a raczej przede wszystkim) potrzeby Twojego biznesu.
Już na samym początku wspomnieliśmy, czym przejawia się podstawowa różnica między wersją Magento Open Source a Adobe Commerce - kosztami. Podczas gdy pierwsza jest bezpłatna, w przypadku drugiej opłaty zaczynają się na poziomie ok. 22 000 dolarów rocznie, w zależności od obrotów osiąganych przez eCommerce (koszt rośnie wraz z wartością sprzedaży brutto). Z tego powodu bardzo często wskazuje się, że Magento OS sprawdzi się lepiej w przypadku sklepów rozpoczynających działalność czy średniej wielkości, a Adobe Commerce stanowi rozwiązanie dla dużych działalności z szerokim katalogiem produktów. Nie można jednak traktować tego stwierdzenia jako nadrzędnej zasady - przy wyborze kierować należy się przede wszystkim przyjętą strategią rozwoju i perspektywą biznesową.
Bezpłatna wersja oprogramowania rozwijana przez bogatą społeczność specjalistów (m.in. należących do nowozałożonego stowarzyszenia Mage-OS) czy płatna wersja wyposażona w szereg funkcjonalności? Żeby odpowiedzieć na to pytanie, należy przeprowadzić szeroko zakrojone rozważania. Wyjść powinno się od myśli, że wcale nie jest tak, że wybierając wersję open source platformy sprzedażowej, popełnimy błąd, bo “płatne jest zawsze lepsze niż bezpłatne”. Wszystko bowiem zamyka się w tym, jakie są potrzeby Twojego biznesu - je trzeba zdiagnozować najpierw, by później zapoznać się z charakterystyką obu wersji i sprawdzić, która będzie stanowić lepszą na nie odpowiedź.
Podsumowanie najważniejszych cech Magento OS oraz Adobe Commerce, o których musisz zawsze pamiętać, znajdziesz w tabelce poniżej. Stanowią punkt wyjścia do dyskusji na temat tego, jaka decyzja będzie najlepsza dla naszego biznesu.
Magento Open Source | Adobe Commerce |
---|---|
dostęp bezpłatny | płatna licencja |
brak kosztu stałego użytkowania platformy | koszt użytkowania zależny od obrotów (ok. 22 000 - 125 000 USD rocznie) |
możliwość rozbudowy z pomocą deweloperów wewnętrznych oraz zewnętrznych | większe możliwości pod względem funkcjonalności już na starcie |
koszty związane z wdrażaniem dodatkowych modułów, rozszerzeń i integracji | możliwe koszty dalszego developmentu |
wsparcie szerokiej społeczności | wsparcie techniczne Adobe 24/7 |
brak możliwości wdrożenia w chmurze | możliwość wdrożenia w chmurze |
Czy przy pomocy Magento Open Source zbudujesz od podstaw prosty eCommerce wyposażony we wszystkie niezbędne do prowadzenia sprzedaży funkcje? Jak najbardziej, gdyż wbudowane moduły (tożsame z Adobe Commerce) obejmują:
Co więcej, Magento Open Source zapewnia dostęp do szeregu rozszerzeń w ramach Magento Marketplace - zarówno bezpłatnych (do pobrania i używania od razu), jak i płatnych (rozszerzenia premium pozwalające uzyskać większą różnorodność funkcji), a także do wtyczek pochodzących od zewnętrznych producentów (np. Aheadworks). Skorzystanie z takich możliwości stanowi sposób na zwiększenie funkcjonalności sklepów - zgodnie z potrzebami konkretnego klienta - w takich obszarach jak:
Nie można zapomnieć również o tym, że software house, któremu zlecasz projekt, może się zdecydować na samodzielne zaprojektowanie danego modułu w ramach jak najlepszego dostosowania do potrzeb Twojego biznesu.
W wersji Open Source platforma rozwijana jest przez specjalistów zajmujących się obsługą prawie 200 000 obecnie funkcjonujących sklepów internetowych na Magento (ok. 10% wszystkich witryn eCommerce na całym świecie). Developerzy dbają o to, by ekosystem odpowiadał na potrzeby biznesów z różnych branż, rozwiązując jednocześnie wszelkie napotykane problemy. Porozumiewają się głównie w języku angielskim (ponad 50% eCommerce na tej platformie znajduje się na terenie USA), co ułatwia pozyskiwanie informacji przez zagranicznych programistów, którzy cechują się znajomością tego języka na wysokim poziomie.
Co więcej, o rozwój platformy dbają firmy na całym świecie, nieustannie tworząc nowe rozwiązania, które po okresie testowania są udostępniane do użytku publicznego lub zakupu. Należy podkreślić, że wersja open-source nie pozostaje również bez wsparcia Adobe (chociaż obszar wsparcia jest ograniczony). Świadczy o tym na przykład fakt, że w zeszłym roku (sierpień 2021) wraz z wydaniem wersji Magento 2.4.3. Page Builder (funkcjonalność służąca do tworzenia treści przy użyciu drag&drop) zostało wdrożone do open-source, zapewniając określoną część doświadczeń dotychczas zarezerwowanych dla Adobe Commerce (od 2018 roku).
Samo korzystanie z Magento Open nie wiąże się z żadnymi kosztami licencji, ale ta “bezpłatność” nie zwalnia Cię z konieczności poniesienia innych kosztów, takich jak np. za skonfigurowanie serwera i hostingu. Dopiero po wykonaniu tego kroku możliwe jest rozpoczęcie prac nad budową eCommerce.
W projektowaniu designu sklepu możesz korzystać z gotowych motywów Magento (tzw. themes), które pozwalają przekształcać wygląd interfejsów graficznych w sposób dostosowany do potrzeb konkretnego klienta. Inną opcją jest użycie motywów od firmy zewnętrznej lub stworzenie samodzielnie od podstaw przez software house, któremu zlecisz zaprojektowanie eCommerce. W każdej sytuacji musisz się jednak liczyć nie tylko z kosztami postawienia i developmentu, ale również motywów i wspomnianych już przez nas dodatkowych modułów, rozszerzeń czy integracji.
Adobe Commerce posiada wszystkie podstawowe funkcjonalności, które cechują Magento Open Source, ale ich katalog wychodzi szeroko poza bezpłatną wersję. Szczególnym udogodnieniem są dodatkowe możliwości charakteryzujące Page Buildera takie jak podgląd treści, bloki dynamiczne czy natywna integracja z rekomendacjami produktów, a także m.in.:
Wymienione elementy wyraźnie wskazują na to, że Adobe Commerce charakteryzuje się zwiększonymi możliwościami i świetnie się sprawdzi w przypadku sklepów internetowych, które dokładnie wiedzą, jakie funkcjonalności chciałyby zaproponować swoim klientów. Warto wspomnieć również o tym, że wersja płatna jest ciągle rozwijana i wspierana przez Adobe, a także ma gwarancję pomocy technicznej 24/7.
Jeśli prowadzisz sprzedaż B2B, to na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że potrzeby klientów biznesowych wymagają wdrożenia konkretnych funkcjonalności, dzięki którym robienie zakupów hurtowych będzie przebiegać szybko, prosto i bez zakłóceń. Tego typu platforma może zostać zbudowana zarówno na Magento Open Source, jak i Adobe Commerce.
Nie da się ukryć, że to Adobe Commerce dysponuje licznymi możliwościami wspierającymi współpracę biznesową w takich obszarach jak negocjacja ceny (prośba o dokonanie wyceny produktów w koszyku), płatności (akceptacja zaliczek, kredyt kupiecki), personalizacja zakupów (przydzielanie katalogów oraz cenników zgodnie z umowami) czy składanie zamówień (tworzenie list produktów często zamawianych, tworzenie list produktów do zamówienia później, szybkie składanie zamówień).
Podsumowanie funkcjonalności stworzonych z myślą o sprzedaży B2B, a udostępnionych w Magento Open Source oraz Adobe Commerce, dostępne jest w tabelce poniżej.
Funkcjonalność dla B2B | Magento Open Source | Adobe Commerce |
---|---|---|
Obsługa sprzedaży | ||
Marketing i promocje | ||
Rozbudowane kategorie produktów | ||
Filtry produktów | ||
Dostępność produktu | ||
Stany magazynowe | ||
Wyszukiwarka produktów | ||
Płatności, dostawy, wysyłki | ||
Struktury kontrahenta (grupy zakupowe, konsorcja) | ||
Konto kontrahenta | ||
Listy zakupowe | ||
Koszyki oczekujące | ||
Zapytania ofertowe i oferty | ||
Obsługa uprawnień |
Dlaczego powinieneś wybrać Magento Open Source? Ponieważ w ten sposób unikniesz stosunkowo wysokich kosztów licencji, a uzyskasz sklep internetowy dostosowany do Twoich potrzeb dzięki wdrożeniu dodatkowych rozszerzeń i integracji. Musisz jednak sprawdzić, jaki będzie ostateczny koszt dostosowania tej wersji jednej z najpopularniejszych platform eCommerce na świecie. Może się bowiem okazać, że dodatkowe koszty związane zarówno z zakupem potrzebnych modułów, jak i ich wdrożeniem (prawidłową konfiguracją zaawansowanych funkcji przeprowadzoną przez deweloperów) sprawią, że inwestycja w Adobe Commerce będzie bardziej opłacalna z biznesowego punktu widzenia.
Tego typu sytuacja jest najbardziej prawdopodobna, gdy planujesz szeroko zakrojony rozwój biznesu i potrzebna Ci będzie duża elastyczność oraz skalowalność platformy. Trzeba bowiem podkreślić, że w tym zakresie pojawiają się pewne ograniczenia Magento OS - jeśli Twój eCommerce zacznie się szybko rozwijać o nowe strony i witryny sklepowe, to platforma na darmowej licencji może nie wytrzymać obciążenia z uwagi na ograniczenia bazy danych. W konsekwencji strona może zacząć wolniej działać, co przełoży się na negatywne konsekwencje dla Twojego biznesu.
Które rozwiązanie jest lepsze? Kolejny raz, jak w przypadku wielu pytań dotyczących branży eCommerce, odpowiedź brzmi: “to zależy”, więc tak naprawdę musisz sam podjąć decyzję, która z dostępnych wersji będzie dla Ciebie odpowiednia. W jaki sposób możesz to zrobić? Zacznij od określenia swoich potrzeb w zakresie funkcjonalności, jakie musi spełniać wybrana przez Ciebie platforma. Następnie porównaj możliwości Magento Open Source oraz Adobe Commerce w zakresie otrzymania niezbędnych modułów, sprawdzając które z nich są wbudowane, a które trzeba będzie dodatkowo zaprojektować lub dokupić. Na końcu zestaw ze sobą przeprowadzone wyliczenia, które powinny wykazać, czy bardziej optymalna kosztowo jest dla Ciebie wersja open source czy płatna.
Pamiętaj, że w tym procesie nie musisz być sam - możesz skorzystać z wiedzy oraz doświadczenia wybranego software house’u, który na pewno bez problemu przygotuje Ci ofertę najlepiej dostosowaną do potrzeb. Nie zawsze bowiem odpowiedź brzmi: wybierz płatne, na pewno będzie lepsze. Jako Advox zrealizowaliśmy szereg projektów dla klientów działających w różnych branżach, korzystając z darmowej wersji Magento 2 i nie mamy wątpliwości, że w przypadku części eCommerce jest to najlepsze rozwiązanie. Na potrzeby wielu projektów już na samym początku lepiej odpowie płatna wersja Magento.
Skontaktuj się z nami, a wspólnie wybierzemy najlepsze rozwiązanie dla Twojego biznesu!
Ta strona korzysta z plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu. W celu określenia uprawnień plików cookies edytuj ustawienia w swojej przeglądarce.