02.06.2023
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Koniec darmowych zwrotów w sklepach internetowych? eCommerce news #no.46

Pierwszy wtorek miesiąca? To idealny moment, by odświeżyć swoją wiedzę na temat najnowszych wiadomości w branży eCommerce. W tym, jak zawsze pomoże nasza Advoxowa Prasówka. O czym dowiesz się dzięki lekturze jej 46. wydania? W najnowszej edycji publikacji zdradzamy, dlaczego live commerce nie rozwija się tak dynamicznie. Dzielimy się także wieściami o kontrowersyjnym pomyśle jednego ze szwedzkich sklepów internetowych oraz o innowacyjnym spojrzeniu na logistykę polskich naukowców. Jesteś ciekawy? Przeczytaj i rozpocznij czerwiec, pozostając na fali eCommercowych zmian.

Live commerce okazał się jedynie chwilowym trendem. Raport agencji Inquiry

Rosnąca popularność live commerce (e-zakupów przy wykorzystaniu transmisji na żywo) stanowiła jeden z tzw. branżowych hot topics w zeszłym roku. Jak ten rodzaj sprzedaży online rozwija się w tym roku? Okazuje się, że w porównaniu do innych form zakupów w mediach społecznościowych live commerce radzi sobie zdecydowanie gorzej. Takie wnioski wynikają z kolejnej edycji raportu pt. “Live Commerce w Polsce 2023” przeprowadzonego przez agencję Inquiry.

Czego jeszcze można dowiedzieć się z tegorocznego raportu?

  • Niemal 40% Polaków oglądało transmisje sprzedażowe online, a 12% zdecydowało się na zakupy w ich trakcie.
  • Live commerce cieszy się największą popularnością wśród użytkowników między 18 a 34 rokiem życia.
  • Większość odbiorców ogląda tego typu transmisje za pośrednictwem platform takich jak: Facebook (64%), YouTube (31%), Instagram (25%) oraz TikTok (16%).
  • Tak jak w poprzednim roku, największą popularnością cieszą się”live’y”, na których można nabyć ubrania i akcesoria.
  • W porównaniu do ubiegłego roku średnia kwota zakupów dokonywanych w ten sposób spadła z 310 zł do 210 zł w bieżącym roku. Oznacza to spadek o ponad 30%.

Mimo powyższych wyników należy podkreślić, że udział różnych form sprzedaży w social media wciąż wzrasta. 47% Polaków informuje, że zdecydowało się zakupy poprzez tego typu portale, co stanowi wzrost o 7 punktów procentowych w porównaniu do 2022 roku.

Ze szczegółowymi wynikami raportu zapoznasz się tutaj. A ty - rozwijasz swój eCommerce w mediach społecznościowych?

Czy nadchodzi koniec ery darmowych zwrotów?

Od dłuższego czasu sklepy internetowe starają się ograniczyć zwroty zamówień w celu optymalizacji sprzedaży. Z tego względu właściciele eCommerce nieustannie udoskonalają swoje platformy. Dbają m.in. o odpowiednie i wyczerpujące przedstawienie informacji o ofercie na karcie produktu. Często decydują się także na wdrożenie innowacyjnych funkcjonalności (np. wirtualnych przymierzalni), by zminimalizować szansę na dokonanie właściwego wyboru przez kupującego. O innych sposobach na zredukowanie liczby odsyłanych przesyłek pisaliśmy niedawno na naszym blogu.

Szwedzki sklep internetowy z odzieżą Boozt Fashion postanowił, jednak powziąć bardziej kontrowersyjne kroki w celu redukcji poziomu zwrotów. Zarządzający e-sklepem zdecydowali się usunąć konta użytkowników, którzy korzystali z opcji darmowych zwrotów z ponadprzeciętną częstotliwością. W efekcie liczba kont zarejestrowanych użytkowników (do tej pory wynosiła ona ponad 3 miliony kupujących) zmniejszyła się o 2%. Jak zarządzający tłumaczą swoją decyzję?

O podjęciu takich działań przeważyły nadmierne koszty generowane przez opisane wyżej zachowania konsumentów. Ponadto firma wyjaśnia, że jednym z czynników była także chęć zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska. Ograniczając niepotrzebne zwroty, Boozt wyeliminował potrzebę wykorzystywania ok. 600 ciężarówek dostawczych w ciągu jednego roku. Pozwoliło to zaoszczędzić około 791 ton CO² w 2022 r.

Warto dodać, że działania skandynawskiego e-sklepu nie są pierwszym tego typu pomysłem. Na podobne działania zdecydował się także marketplace Amazon.

Jak postrzegasz przyszłość darmowych zwrotów? Więcej informacji o planach szwedzkiej firmy znajdziesz w tym artykule.

O krok od paczki przyszłości - Sieć Badawcza Łukasiewicz kontynuuje projekt e-Pack

Wyobraź sobie, że przesyłka ze sklepu internetowego samodzielnie zabezpiecza towar, monitoruje swój stan i położenie, a w dodatku jest wielokrotnego użytku… W takie funkcjonalności została wyposażona inteligenta paczka o nazwie e-Pack opracowana przez Sieć Badawczą Łukasiewicz. O projekcie polskich naukowców pisaliśmy już w poprzednich wydaniach Prasówki. Jak od tego czasu kształtują się postępy w pracach?

Obecnie (po trzech latach intensywnych prac) trwają przygotowania do przetestowania produktu w praktyce. Twórcy rozwiązania poszukują sklepów internetowych zainteresowanych wypróbowaniem inteligentnych paczek. Na początku planują wprowadzić około 50 tysięcy sztuk produktu na rynek. Dlaczego właściciele eCommerce powinni zdecydować się na wykorzystanie e-Pack’a w swoim biznesie?

Choć e-Pack na pierwszy rzut oka przypomina składane pudełko, przyglądając mu się dokładniej, można dostrzec wiele innowacji. Jakich?

  • Paczka wyposażona jest w elektroniczną etykietę oraz mały panel fotowoltaiczny. Ponadto w jej wnętrzu znajduje się wiele sensorów, które monitorują na bieżąco stan przesyłki i rejestrują wszystkie informacje o jej transporcie.
  • e-Pack wyposażony jest także w czujniki wilgotności i temperatury, co pozwala mieć większą kontrolę nad wrażliwymi towarami (np. lekami).
  • Dzięki modułowej konstrukcji opakowanie jest niezwykle trwałe. Twórcy szacują, że może być używane nawet przez 5 lat.
  • Podczas dokonywania zakupów w sklepie internetowym, klienci będą mieć możliwość wyboru rodzaju opakowania, w tym również e-Packa. Aby skorzystać z tej formy dostawy, konieczna będzie rejestracja w systemie. Przy zamówieniu paczki kupujący będzie musiał opłacić kilkuzłotową kaucję.

Należy także wspomnieć, że e-Pack jest opakowaniem wielokrotnego użytku. Bez względu na to, czy klient będzie chciał zwrócić, czy pozostawić zamówienie, będzie musiał oddać opakowanie (np. zostawiając je u kuriera, zanosząc do automatu paczkowego lub punktu odbioru).

Czy e-Pack zwiastuje rewolucję w branży logistycznej? Przekonaj się, zapoznając się ze szczegółami projektu.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość