Pierwszy wtorek miesiąca? To idealny moment, by odświeżyć swoją wiedzę na temat najnowszych wiadomości w branży eCommerce. W tym, jak zawsze pomoże nasza Advoxowa Prasówka. O czym dowiesz się dzięki lekturze jej 46. wydania? W najnowszej edycji publikacji zdradzamy, dlaczego live commerce nie rozwija się tak dynamicznie. Dzielimy się także wieściami o kontrowersyjnym pomyśle jednego ze szwedzkich sklepów internetowych oraz o innowacyjnym spojrzeniu na logistykę polskich naukowców. Jesteś ciekawy? Przeczytaj i rozpocznij czerwiec, pozostając na fali eCommercowych zmian.
Rosnąca popularność live commerce (e-zakupów przy wykorzystaniu transmisji na żywo) stanowiła jeden z tzw. branżowych hot topics w zeszłym roku. Jak ten rodzaj sprzedaży online rozwija się w tym roku? Okazuje się, że w porównaniu do innych form zakupów w mediach społecznościowych live commerce radzi sobie zdecydowanie gorzej. Takie wnioski wynikają z kolejnej edycji raportu pt. “Live Commerce w Polsce 2023” przeprowadzonego przez agencję Inquiry.
Czego jeszcze można dowiedzieć się z tegorocznego raportu?
Mimo powyższych wyników należy podkreślić, że udział różnych form sprzedaży w social media wciąż wzrasta. 47% Polaków informuje, że zdecydowało się zakupy poprzez tego typu portale, co stanowi wzrost o 7 punktów procentowych w porównaniu do 2022 roku.
Ze szczegółowymi wynikami raportu zapoznasz się tutaj. A ty - rozwijasz swój eCommerce w mediach społecznościowych?
Od dłuższego czasu sklepy internetowe starają się ograniczyć zwroty zamówień w celu optymalizacji sprzedaży. Z tego względu właściciele eCommerce nieustannie udoskonalają swoje platformy. Dbają m.in. o odpowiednie i wyczerpujące przedstawienie informacji o ofercie na karcie produktu. Często decydują się także na wdrożenie innowacyjnych funkcjonalności (np. wirtualnych przymierzalni), by zminimalizować szansę na dokonanie właściwego wyboru przez kupującego. O innych sposobach na zredukowanie liczby odsyłanych przesyłek pisaliśmy niedawno na naszym blogu.
Szwedzki sklep internetowy z odzieżą Boozt Fashion postanowił, jednak powziąć bardziej kontrowersyjne kroki w celu redukcji poziomu zwrotów. Zarządzający e-sklepem zdecydowali się usunąć konta użytkowników, którzy korzystali z opcji darmowych zwrotów z ponadprzeciętną częstotliwością. W efekcie liczba kont zarejestrowanych użytkowników (do tej pory wynosiła ona ponad 3 miliony kupujących) zmniejszyła się o 2%. Jak zarządzający tłumaczą swoją decyzję?
O podjęciu takich działań przeważyły nadmierne koszty generowane przez opisane wyżej zachowania konsumentów. Ponadto firma wyjaśnia, że jednym z czynników była także chęć zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska. Ograniczając niepotrzebne zwroty, Boozt wyeliminował potrzebę wykorzystywania ok. 600 ciężarówek dostawczych w ciągu jednego roku. Pozwoliło to zaoszczędzić około 791 ton CO² w 2022 r.
Warto dodać, że działania skandynawskiego e-sklepu nie są pierwszym tego typu pomysłem. Na podobne działania zdecydował się także marketplace Amazon.
Jak postrzegasz przyszłość darmowych zwrotów? Więcej informacji o planach szwedzkiej firmy znajdziesz w tym artykule.
Wyobraź sobie, że przesyłka ze sklepu internetowego samodzielnie zabezpiecza towar, monitoruje swój stan i położenie, a w dodatku jest wielokrotnego użytku… W takie funkcjonalności została wyposażona inteligenta paczka o nazwie e-Pack opracowana przez Sieć Badawczą Łukasiewicz. O projekcie polskich naukowców pisaliśmy już w poprzednich wydaniach Prasówki. Jak od tego czasu kształtują się postępy w pracach?
Obecnie (po trzech latach intensywnych prac) trwają przygotowania do przetestowania produktu w praktyce. Twórcy rozwiązania poszukują sklepów internetowych zainteresowanych wypróbowaniem inteligentnych paczek. Na początku planują wprowadzić około 50 tysięcy sztuk produktu na rynek. Dlaczego właściciele eCommerce powinni zdecydować się na wykorzystanie e-Pack’a w swoim biznesie?
Choć e-Pack na pierwszy rzut oka przypomina składane pudełko, przyglądając mu się dokładniej, można dostrzec wiele innowacji. Jakich?
Należy także wspomnieć, że e-Pack jest opakowaniem wielokrotnego użytku. Bez względu na to, czy klient będzie chciał zwrócić, czy pozostawić zamówienie, będzie musiał oddać opakowanie (np. zostawiając je u kuriera, zanosząc do automatu paczkowego lub punktu odbioru).
Czy e-Pack zwiastuje rewolucję w branży logistycznej? Przekonaj się, zapoznając się ze szczegółami projektu.