17.04.2023
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Sztuczna inteligencja i sprzedaż online - połączenie idealne? eCommerce news no.43

Jakie czynniki wpływają na zmiany zachodzące w eCommerce? Z pewnością jest ich wiele, jednak do najważniejszych należą: sytuacja gospodarcza, potrzeby konsumentów oraz przepisy prawne regulujące funkcjonowanie rynek, a także… sztuczna inteligencja. Odnalezienie się w nowej rzeczywistości wymaga ciągłego śledzenia nowych wiadomości, by pozostać na bieżąco z najnowszymi trendami i nie dać się wyprzedzić konkurencji. Zestawienie najważniejszych wieści ze świata e-handlu przedstawiamy w 43. wydaniu Advoxowej Prasówki. Przeczytaj i zrób krok w stronę przyszłości w eCommerce.

Czy sztuczna inteligencja zdominuje eCommerce?

Najnowsza 4. wersja Chat GPT, czyli narzędzia opartego na sztucznej inteligencji już w pierwszym tygodniu po premierze przekroczyła ponad milion aktywnych użytkowników. Takie wyniki nasuwają na myśl pytanie: W jaki sposób ciągły rozwój i upowszechnianie sztucznej inteligencji wpływa na kształtowanie się eCommerce? Właściciele e-sklepów coraz chętniej i odważniej korzystają z AI (ang. Artificial Intelligence). Powyższą zależność potwierdzają wyniki badania przeprowadzonego przez firmę Gartner, według których do 2027 roku ¼ przedsiębiorstw będzie polegać na wirtualnych asystentach w procesie obsługi klienta. A w jaki sposób sklepy internetowe obecnie wykorzystują sztuczną inteligencję?

  • Generowanie spersonalizowanych propozycji produktów dla klientów na podstawie historii wcześniejszych wyszukiwań lub złożonych zamówień,
  • Tworzenie opisów produktów oraz innych treści na stronę e-sklepu,
  • Bieżące udzielanie odpowiedzi na pytania użytkowników zainteresowanych zakupami na platformie (np. wątpliwości dotyczące zwrotów czy przewidywanego czasu dostawy),
  • Analizowanie ścieżki zakupowej klienta na podstawie badania interakcji z poszczególnymi elementami na stronie,

Powyższe działania to nie tylko szansa na zwiększenie sprzedaży i polepszenie doświadczeń zakupowych klientów (o czym jest przekonanych aż 70% ankietowanych przedsiębiorców), ale także możliwość na szybszy rozwój marki poprzez bardziej efektywny podział pracy i automatyzację procesów. Dzięki narzędziom AI pracownicy mogą skupić się na bardziej złożonych i skomplikowanych zadaniach, wykorzystując swój pełen potencjał.

Podsumowując, rozwój sztucznej inteligencji przynosi wiele korzyści dla firm z sektora eCommerce - przeczytasz o nich tutaj. Czy wykorzystujesz już AI w swoim sklepie internetowym?

Czy branża fashion wciąż króluje w świecie e-handlu? Raport Admitad

Zarówno wyniki osiągane w handlu tradycyjnym, jak i internetowym zależne są od wielu czynników zewnętrznych - szczególny wpływ na kształtowanie się rynku ma często sytuacja ekonomiczna, co można zauważyć obecnie. Prognozuje się, że rok 2023 i towarzysząca mu inflacja oraz kryzysy gospodarcze spowolnią rozwój wielu przedsiębiorstw zajmujących się sprzedażą. Czy oznacza to jednak, że żadna branża nie będzie miała szansy na rozwój?. Nie do końca - optymistyczne wyniki w pierwszym kwartale tego roku osiągnęły sklepy internetowe sprzedające ubrania i akcesoria modowe.

Według raportu przygotowanego przez firmę Admitad sprzedaż w polskim eCommerce w branży modowej wzrosła aż o 27% w przeciągu ostatnich 4 miesięcy. Ten wynik jest jeszcze bardziej zadowalający, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że sektor fashion był jednym z tych, które najmocniej odczuły skutki pandemicznego kryzysu. Jego odbudowa i powrót do poziomu sprzed 2020 roku trwała aż do dwa lata. Jakie czynniki wpływają na obecny wzrost sprzedaży online w tym obszarze i czynią rynek mody jedną z bardziej odpornych na kryzys gałęzi przemysłu?

  • Sezonowość - klienci najczęściej decydują się na uzupełnienie garderoby wiosną, wtedy też rozpoczynają się sezonowe wyprzedaże.
  • Inflacja - spadek wartości pieniądza skłania nabywców do poszukiwania (najczęściej online) bardziej atrakcyjnych cenowo artykułów.
  • Nowe kanały sprzedaży - klienci dokonują modowych zakupów nie tylko za pośrednictwem e-sklepów czy marketplaców, ale także coraz częściej korzystają z usług platform sprzedających artykuły z tzw. drugiej ręki (zgodnie z trendem na reCommerce) czy opcji zakupowych w mediach społecznościowych.
  • Innowacyjne narzędzia służące prezentacji produktów - liderzy w branży coraz częściej wdrażają w swoich sklepach wirtualne przymierzalnie, dzięki którym klienci mogą lepiej wyobrazić sobie to, jak produkt będzie prezentował się na sylwetce. Dzięki temu minimalizują ryzyko zwrotu i niezadowolenia z transakcji

Przedstawiciele branży nie powinni, jednak tracić czujności w związku z zadowalającymi wynikami na początku roku. Sytuacja na rynku, oczekiwania klientów oraz technologiczne trendy zmienią się dynamicznie - dlatego, tak ja w ubiegłym kwartale, warto nieustannie śledzić zmiany i jak najszybciej dostosowywać do nich swój sklep internetowy.

Jak oceniasz pozycję sektora fashion w świecie e-handlu w następnym kwartale? Więcej o kondycji branży przeczytasz tutaj.

Przepisy prawne w zgodzie z potrzebami e-konsumentów, czyli co kryje tzw. dyrektywa towarowa

Dyrektywa Omnibus była jednym z najczęstszych tematów podejmowanych podczas rozmów o eCommerce na początku 2023 roku - właściciele sklepów online musieli dostosować funkcjonowanie swoich platform do nowo obowiązujących przepisów unijnych. Na naszym blogu niejednokrotnie pisaliśmy o tym, jak przygotować swój biznes na zmiany (stworzyliśmy nawet eBook dotyczący tego tematu). Na tym jednak tegoroczne zmiany się nie kończą - warto pamiętać, że obok dyrektywy Omnibus w styczniu weszły w życie także przepisy zawarte w 2 innych aktach regulujących sprzedaż online. W triadzie unijnych dyrektyw należy uwzględnić także dyrektywę cyfrową oraz towarową. Choć regulacje obowiązują już ponad kwartał to ich stosowanie w praktyce wciąż stanowi trudność dla wielu e-przedsiębiorców. Jakich dokładnie obszarów dotyczą powyższe zmiany?

Podstawowym celem nowych przepisów jest zwiększenie ochrony kupujących w sieci oraz uregulowanie luk powstałych w wyniku dynamicznego postępu technologicznego w handlu. Najważniejsze zmiany związane z implementacją unijnych regulacji dotyczącą uregulowania zasad płatności za treści cyfrowe (dyrektywa cyfrowa) oraz doprecyzowanie kwestii niezgodności towaru z umową i gwarancji. Te ostanie kwestie stanowią przedmiot regulacji dyrektywy towarowej - regulacje zawarte w tym akcie zwróciły szczególną uwagę przedsiębiorców, ponieważ przejrzyste warunki reklamacji w dużej mierze wpływają na pozytywne decyzje zakupowe klienta. Potwierdza to badanie firmy WEBCON, z którego wynika, że 64% Polaków rezygnuje z zakupów, gdy warunki reklamacji lub zwrotów pozostają niekorzystne.

Na co należy zwrócić uwagę, by spełnić wymagania konsumentów w obszarze zwrotów i jednocześnie zadbać o zgodność z przepisami dyrektywy towarowej?

  • Zwiększenie zakresu odpowiedzialności sprzedawcy względem towarów - w przypadku jeśli zakupiony przedmiot nie spełni, chociażby jednego z określonych kryteriów, kupujący będzie mógł skorzystać z uprawnień wynikających z rękojmi konsumenckiej. Do powyższych kreteriów należą m.in.: opis towaru, jego przeznaczenie czy dołączenie instrukcji lub dodatkowych akcesoriów do zamówienia.
  • Wydłużenie terminu rękojmi - po tegorocznych zmianach klient może złożyć reklamację w czasie do dwóch lat od dostarczenia produktu. Natomiast sprzedawca ma obowiązek odpowiedzieć na zgłoszenie w terminie 14 dni (wcześniej 30 dni). W przypadku pozytywnie rozpatrzonej reklamacji towar musi zostać odebrany od klienta na koszt e-sklepu.
  • Uwzględnienie możliwości reklamacji towarów z elementami cyfrowymi - przywilej ten dotyczy jedynie takich artykułów, których usługi cyfrowe (m.in. oprogramowanie, system operacyjny) stanowią integralną część i są tym samym przedmiotem zawieranej umowy (np. smart zegarki, inteligentne sprzęty RTV i AGD czy telewizory wyposażone w narzędzia AI). W przypadku gdy dany produkt nie działa prawidłowo ze względu na błędy w oprogramowaniu, sprzedawca ma obowiązek udostępnienia odpowiednich aktualizacji systemu. Ich instalacja w rozsądnym czasie pozostaje jednak wciąż po stronie kupującego (przedsiębiorca nie odpowiada za szkody związane z tym, że klient nie wykonał aktualizacji).
  • Wprowadzenie hierarchii roszczeń reklamacyjnych - w pierwszej kolejności klient powinien złożyć wniosek o naprawę lub wymianę produktu, a w przypadku odmowy sprzedawcy, może dopiero zażądać zwrotu pieniędzy lub obniżenia ceny.

Więcej o tegorocznych zmianach przeczytasz w tym artykule. Jak oceniasz ich stosowanie w praktyce?

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość