12.10.2022
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Raport Gemius o handlu elektronicznym w Polsce w 2022 roku - eCommerce news #no. 30

Kolejne dwa tygodnie minęły, a my niczym z zegarkiem w ręku przychodzimy z kolejnym wydaniem eCommercowej Prasówki. O czym przeczytasz w 30. edycji? Jak na jubileusz przystało, skupimy się na podsumowaniach, a także - zgodnie z ideą stojącą za całą serią - spojrzymy w przyszłość, przyglądając się najnowszym rozwiązaniom wdrażanym przez branżowych gigantów. Co wynika z najnowszego raportu Gemius na temat tego, jak eCommerce radzi sobie w 2022 r.? Czy BLIK zrewolucjonizuje rynek odroczonych płatności? Jak na rynek marketplaców wpłynie najnowsza decyzja Empiku? Odpowiedzi na te pytania poznasz dzięki lekturze najnowszej Advoxowej Prasówki!

Czy 2022 r. należał do eCommerce? Raport “E-Commerce w Polsce 2022” Gemius

Kolejny rok powoli dobiega końca, przez co w mediach coraz częściej pojawiają się podsumowania tegorocznych osiągnięć w różnych dziedzinach. Nie mogło zabraknąć wśród nich raportu dotyczącego branży eCommerce, rokrocznie opracowywanego przez firmę Gemius we współpracy z IAB Polska oraz Polskie Badania Internetu. Czy mijający okres okazał się łaskawy dla e-handlu?

Rok 2022 był przełomowy dla eCommerce, chociaż zdecydowanie z innych względów niż w ciągu ostatnich 2 lat (rozwój pandemiczny). Z jednej strony rynek musiał stawić czoła namnażającym się wyzwaniom takim jak kryzys gospodarczy, inflacja na dwucyfrowym poziomie, napięta sytuacja polityczna w związku z sytuacją na Ukrainie czy braki w dostawach surowców. Z drugiej strony - mijające miesiące wykształciły nowe nawyki konsumenckie, które wciąż zmuszają e-biznes do generowania innowacyjnych rozwiązań. W jaki sposób można dostosować swój sklep internetowy do wymagań współczesnych klientów? Między innymi poprzez zapoznanie się z najważniejszymi danymi i wnioskami płynącymi z 10. wydania badania Gemius. Na co warto zwrócić uwagę?

  • Smartfon stał się najpopularniejszym urządzeniem wykorzystywanym do e-zakupów - aż 75% badanych deklaruje, że robi zakupy przy użyciu telefonu. Choć różnica między drugim najchętniej wybieranym urządzeniem (laptopem) jest niewielka (korzysta z niego 73% kupujących), to jest to pierwsza w historii badania zmiana na pozycji lidera w rankingu.
  • mCommerce nie jest już tylko trendem wśród najmłodszych pokoleń - za jego pośrednictwem zakupów dokonuje przynajmniej połowa respondentów z każdej grupy wiekowej.
  • Choć klienci najczęściej dokonują płatności szybkim przelewem (aż 70% badanych) i BLIKiem (58%), to swoją obecność wyraźnie zaznaczyły płatności odroczone. Z Buy Now, Pay Later korzysta już 12% respondentów (w 2021 ten udział wynosił 9%).
  • W przypadku dostawy konsumenci wciąż najbardziej cenią darmowe opcje, jednak coraz częściej stawiają czas doręczenia ponad cenę. Najczęściej wybieranym sposobem dostawy okazały się: Paczkomat InPost (81%), dostawa kurierem do domu lub pracy (43%) oraz dostawa do punktu partnerskiego (17%).
  • W porównaniu do zeszłego roku respondenci przykuli większą uwagę do atrakcyjności ceny samych produktów - aż 67% uznaje aspekt finansowy za największą motywację do zakupów w sieci.

Jubileuszowa edycja raportu została wzbogacona o opinie ekspertów działających w ramach Grupy Roboczej E-commerce IAB Polska, które stanowią merytoryczne uzupełnienie wyników badań ankietowych.

Z pełnymi wynikami oraz stanowiskami ekspertów zapoznasz się tutaj. Obowiązkowa lektura dla każdego właściciela sklepu internetowego czy specjalisty ds. eCommerce - być może po zapoznaniu się z raportem zmienisz strategię swojego działania lub wprowadzić do swojego sklepu nowe rozwiązania?

Debiut BLIK w obszarze Buy Now, Pay Later

Odroczone płatności zyskują na popularności w błyskawicznym tempie - pod koniec 2022 r. Polacy sięgali po nie znacznie częściej niż po tradycyjną formę kredytu czy pożyczki. Nic więc dziwnego, że na wdrożenie tego sposobu płatności decyduje się coraz więcej operatorów. Niedawno Polski Standard Płatności BLIK (PSP) we współpracy z bankiem Millennium uruchomił testy usługi BLIK Płacę Później.

W codziennych transakcjach BLIK wykorzystuje 11 milionów klientów. Czego mogą spodziewać się po nowej usłudze BNPL? Dokładnie tego samego co w przypadku jej tradycyjnego odpowiednika - płatności odroczone BLIK będzie cechować wygoda, szybkość i bezpieczeństwo. W momencie wyboru metody zapłaty w aplikacji banku, oprócz standardowego pola BLIK, pojawi się także opcja “Płacę później”. Po kliknięciu w nią klient będzie poproszony jedynie o wpisanie kodu oraz potwierdzenie płatności.

Zdaniem Witolda Litaszewskiego, Head of Consumer Finance Department PSP, największą przewagą testowanego rozwiązania jest to, że do skorzystania z usługi niepotrzebne jest żadne oprogramowanie zewnętrzne, a usługobiorca nie musi udostępniać dodatkowych informacji na swój temat.

Obecnie narzędzie testowane jest w sklepie internetowym mediamarkt.pl, a skorzystać z niego mogą jedynie klienci banku Millennium. Zgodnie z decyzją Prezesa UOKIK usługa będzie dostępna także dla klientów m.in. ING, mBank czy Santander. Firma chce mieć jednak pewność, że nowa metoda płatności zapewni odbiorcom pełną wygodę oraz bezpieczeństwo, dlatego zapowiada premierę narzędzia dopiero na 2023 r. Pozostaje jednak zadać sobie pytanie o to, jak do tego czasu zmieni się sytuacja BNPL, zwłaszcza w zakresie obszarów, o których pisaliśmy w poprzednim artykule. Zmiany prawne w zakresie kredytów konsumenckich, ponadprzeciętne wahania stóp procentowych aż wreszcie widocznie rosnąca konkurencja to tylko część wyzwań, które już teraz mają znaczenie.

O szczegółach nowej usługi oferowanej przez Polski Standard Płatności przeczytasz tutaj. A czy Ty wdrożyłeś już płatności odroczone w swoim sklepie internetowym, by odpowiedzieć na potrzeby swoich klientów?

Marketplace Empik.com stawia na reklamy

32 mln wizyt na stronie oraz ponad 5 mln dostępnych produktów - takie liczby dotyczą platformy Empik.com, która od 2017 r. jest jednym z liderów wśród polskich marketplace’ów. Firma dostrzega swój rosnący potencjał mediowy, dlatego z początkiem października zdecydowała się uruchomić zautomatyzowany system Empik Ads dla klientów biznesowych. Nowa funkcjonalność opiera się na modelu CPC (cost per click), co oznacza, że koszty ponoszone przez reklamodawców są zależne od liczby kliknięć w reklamę, a nie samych wyświetleń. Sprzedawcy, producenci, a także dystrybutorzy produktów mogą skorzystać z dwóch pakietów reklamowych:

  • 1. Produkt sponsorowany - umożliwia dotarcie do klienta, który znajduje się dopiero na początku ścieżki zakupowej i nie posiada jeszcze w pełni sprecyzowanych potrzeb. Reklama będzie sugerowała mu proponowany artykuł poprzez pozycjonowanie na liście ofert oraz w wynikach wyszukiwania.
  • 2. Marka sponsorowana - pozwala wystawcom na zwiększenie rozpoznawalności swojej firmy. W ramach tego pakietu firmy mogą skorzystać z możliwości wyświetlania materiałów reklamowych na podstawie słów kluczowych wyszukiwanych przez kupujących.
  • Reklama digital jest jedną ze skuteczniejszych metod promocji w internecie - zgodnie z raportem strategicznym IAB Polska w 2021 r. jej popularność wzrosła o 20% w stosunku do zeszłego roku. Wiele wskazuje także na to, że może stać się wiodącym rozwiązaniem w eCommerce. Zdjęcia, wideo czy inne treści wizualne - to przyszłość technologii. Zgodnie z przewidywaniami opracowanymi przez ekspertów w zakresie mediów i technologii - holdingu GroupM promocja sklepów internetowych wyniesie 12% udziału w ogólnych wydatkach na reklamę digital w Polsce.

    Płatne treści wizualne to szansa na poszerzenie grona klientów - jesteś przekonany do takiej formy inwestycji? Jeśli tak, to przeczytaj więcej o nowej usłudze Empik na stronie marketplace'u i postaw na rozwój swojego biznesu.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość