13.05.2022
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Czy marketplace to lepszy wybór niż sklep internetowy?

Allegro, Zalando, Empik, Morele.net, Amazon, eBay… Dostepne zarówno lokalnie (na terenie jednego kraju), jak i globalnie marketplace można by długo wymieniać. Co więcej, można by nawet stwierdzić, że niekiedy korzystamy z jakiejś strony internetowej, nie zdając sobie sprawy z tego, że wyposażona jest we wszystkie cechy przypisane typowym platformom handlowym. Skąd się wziął boom na tego typu rozwiązania, które nazywa się obecnie liderami rynku eCommerce? Dlaczego tak chętnie kupujemy na internetowych platfromach handlowych? I wreszcie - czy to rozwiązanie, nad którym jako właściciel e-biznesu powinieneś się zastanowić?

Statystyki marketplace - na dobry początek

Od czego najlepiej zacząć? Oczywiście - od liczb! Opracowane w ostatnim czasie szacunki wskazują na to, że platformy handlowe stanowią obecnie ok. 62% rynku eCommerce, a, zgodnie z tworzonymi przewidywaniami, ta wartość urośnie w najbliższych latach do poziomu nawet do 75%. Skąd takie duże liczby? Wszystko się zmieniło w 2020 roku wraz z początkiem pandemii COVID-19, gdy marki, które dotychczas działały głównie w kanale offline, nie chcąc wypaść z rynku na zbyt długo, w bardzo krótkim czasie przeprowadzały transformację cyfrową. Część z nich zdecydowała się na założenie własnego sklepu internetowego (zarówno na już posiadanej, jak i szybko zakupionej witrynie), podczas gdy druga część postanowiła skorzystać z możliwości, jakie oferują marketplaces lokalne i globalne, specyficzne i ogólnobranżowe. Takie postępowanie przełożyło się na wzrosty ze sprzedaży sięgające nawet 40%. Pomocne w tym zakresie były pozytywne user experience na internetowych platformach handlowych.

Takiego boomu na zakupy na marketplace nie można nie wykorzystać! Co więcej, nie tylko dostępne dane potwierdzają ten fakt - chociaż o danych (także dotyczących marketplaces) piszemy bardzo dużo w naszym ebooku pt. "Jak pandemia zmieniła rynek? Transformacja cyfrowa w wybranych branżach".

Kilka słów o user experience na platformach handlowych

Wchodzisz na stronę, wpisujesz najodpowiedniejszą frazę w wyszukiwarkę, wykorzystujesz pasujące filtry i w ciągu zaledwie kilku sekund otrzymujesz listę najbardziej dopasowanych do Twoich oczekiwań produktów. Zapoznajesz się z ofertami - cechami, cenami, zasadami dostawy i płatności, czasem oczekiwania na paczkę - a następnie wybierasz taką, która jest dla Ciebie idealna. Oszczędność czasu, łatwość znajdowania potrzebnych produktów, komfort w poruszaniu się po stronie w trakcie zakupów z uwagi na bardzo przyjazną nawigację - dlaczego by z tego nie skorzystać?

Klienci potwierdzają, że user experience podczas korzystania z internetowych platform handlowych stoi na bardzo wysokim poziomie. W dzisiejszych czasach konsumenci uważają, że zakupy w Internecie powinny być tak samo przyjemne jak w placówce stacjonarnej. Gdy pojawią się problemy związane z szybkością ładowania strony, nawigacją czy wyszukiwaniem niezbędnego produktu, zrezygnują z korzystania z danej strony. Znane i lubiane marketplace nie są narażone na takie problemy (a pojawiające się rozwiązują bardzo szybko), przez co znacząco zyskują w oczach konsumentów.

Dlaczego konsumenci kupują na marketplace?

Konsumenci pokochali zakupy na Allegro, Amazon czy Zalando z uwagi na takie korzyści jak:

  • możliwość wyboru niezbędnych produktów z bardzo szerokiego asortymentu (od najbardziej podstawowych po specjalistyczne),
  • możliwość kompleksowego porównania (pewność wyboru najlepszego produktu),
  • możliwość kupienia bardzo zróżnicowanych produktów w jednym miejscu - bez konieczności wizyty w kilku różnych sklepach stacjonarnych lub odwiedzin kilku witryn internetowych,
  • względnie wysoki poziom bezpieczeństwa w trakcie korzystania z serwisu (z uwagi na kroki podejmowane w tym zakresie przez dostawcę platformy),
  • w niektórych przypadkach możliwość zamówienia produktów różnych marek w jednej przesyłce.

Oczywiście, jak w przypadku każdego innego obszaru, można wskazać również wady związane z kupowaniem na marketplace - takie jak brak bezpośredniej interakcji ze sprzedawcą czy brak świadomości marki, od której nabywamy produkt. Może się również pojawić konieczność poniesienia osobno kosztów przesyłki w przypadku zamówienia składającego się z produktów kilku sprzedających. Należy jednak stwierdzić, że wymienione wady są niewspółmierne w stosunku do osiąganych przez konsumenta korzyści i sprawiają, że trzeba się dobrze zastanowić, czy platformy handlowe nie są wartym wykorzystania pomysłem na biznes.

Marketplace - zasady działania

Pamiętasz z dzieciństwa, jak przychodziłeś z samego rana na targ, oglądałeś warzywa od różnych sprzedawców, a następnie wybierałeś te, które najlepiej się prezentowały i odznaczały najlepszą dla Ciebie ceną? Marketplace działa w podobny sposób - to internetowa platforma handlowa, na której ze swoją ofertą mogą się ogłaszać zróżnicowani sprzedawcy, zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy. Zapewnia konsumentom dostęp do naprawdę szerokiej gamy produktów, w zależności od segmentu i skali działalności. Użytkownik wpisuje potrzebny produkt w wyszukiwarkę, po czym otrzymuje szereg ofert dopasowanych do zapytania. Następnie przekierowywany jest na stronę sprzedawcy i na podstawie dostępnych informacji podejmuje decyzję, czy korzysta z oferty czy nie. Proces zakupowy jest więc bardzo prosty i intuicyjny, przez co pozwala znacząco zaoszczędzić czas konsumenta.

Za przeprowadzenie transakcji pomiędzy sprzedającym a kupującym odpowiedzialny jest dostawca platformy - zawieranie umowy poprzez składanie i opłacanie zamówienia odbywa się na platformie przy zaangażowaniu operatora. Następnie, w zależności od indywidualnej polityki marketplace, platforma może odpowiadać za logistykę bądź przekazać obsługę dostaw sprzedawcy. Sprzedawca korzysta z gotowej infrastruktury oraz grona odbiorców, którzy są zarejestrowani na danym marketplace, na zasadzie abonamentu lub prowizji. To, że warto, potwierdzają poniższe liczby:

platformy

Z opisanych powyżej zasad działania na marketplace wynikają najważniejsze zalety i wady tego rozwiązania, które przedstawiamy w tabelce poniżej:

Marketplace dla sprzedawców

Zalety Wady
przygotowany i sprawdzony silnik konieczność zapłacenia prowizji od każdej transakcji
dostęp do szerokiego grona odbiorców duża konkurencja dostępna w tym samym miejscu
brak konieczności samodzielnego poszukiwania klientów oraz prowadzenia działań marketingowych mniejsze możliwości promocji własnej marki
łatwy i intuicyjny w obsłudze system ograniczone możliwości konkurowania, personalizacji oferty (np. swobodnego dostosowywania polityki rabatowej dla lojalnych klientów), budowania zwyczajów zakupowych klientów
brak konieczności ponoszenia kosztów rozwoju serwisu brak możliwości tworzenia bazy osób, które odwiedziły stronę

Jak widać, każda zaleta marketplace stoi w opozycji do istotnej wady dla marki, która myśli o tym, by stać się sprzedawcą. Szczególnie bolesne dla właściciela utożsamiającego się ze swoją marką może być brak możliwości personalizacji doświadczenia użytkowników - w tym zakresie można korzystać jedynie z funkcjonalności dostarczonych przez właściciela platformy handlowej.

Zakładam sklep internetowy?

Znasz już zalety i wady działania na marketplace - na pewno zastanawiasz się w takim razie, jak wygląda ta kwestia w przypadku sklepów internetowych. Wśród zalet indywidualnego eCommerce należy obowiązkowo wymienić pełną kontrolę nad biznesem, która widoczna jest w takich elementach jak:

  • możliwość dostosowania każdego elementu witryny internetowej do swoich oczekiwań oraz wytycznych w zakresie user experience,
  • tworzenie własnej marki, która będzie budować swoje przewagi konkurencyjne zgodnie z ustaloną misją, wizją i wartościami mającymi znaczenie dla właściciela,
  • podejmowanie dowolnych działań marketingowych i reklamowych w wybranych przez siebie kanałach offline i online
  • możliwość analizy efektów dzięki rozbudowanym narzędziom analitycznym,
  • możliwość planowania rozwoju marki i produktów w ramach celów strategicznych.

Oczywiście, skupienie się na prowadzeniu własnego sklepu internetowego w żaden sposób nie jest pozbawione wad. Zaczynając od kosztu technologii, zaangażowania programistów, czasu niezbędnego na uruchomienie aż do konieczności aktualizowania, wdrażania zmian, rozwijania strony oraz opłacania operatorów dostaw i płatności - praca nad sklepem internetowym nigdy się nie kończy, to jedyny sposób na to, by e-biznes działał sprawnie. Nie można o tym zapominać, jeśli chce się konkurować w wirtualnym świecie bardzo wzmożonej konkurencji.

Sklep internetowy versus marketplace

Marketplaces oraz sklepy internetowe toczą między sobą walkę o to, kto dostanie większy kawałek tortu z rynku eCommerce - dotrze do większego grona klientów, zbuduje sobie lojalność i będzie czerpał zyski. Nie ma w tym nic zaskakującego, bowiem odpowiedź na pytanie “które rozwiązanie jest lepsze?” będzie brzmiała (klasycznie w takich sytuacjach) “to zależy”. Zależy - i to od wielu czynników:

  • Twoich potrzeb i możliwości (zwłaszcza finansowych),
  • charakteru rynku, na których działasz lub planujesz rozpocząć działalność,
  • specyfiki produktów czy usług dostępnych w Twojej ofercie,
  • strategii sprzedaży, jaką przyjąłeś (czy kładziesz nacisk na eCommerce, czy może łączysz dwa kanały),
  • etapu, na jakim jest Twój biznes,
  • a także innych, indywidualnych kwestii.

Konieczne jest więc podjęcie decyzji, która będzie najlepsza dla Twojego biznesu.

Synergia wszystkich rozwiązań

Duże grono sprzedawców decyduje się na obecność w dwóch miejscach - posiada swój sklep internetowy, podchodząc kreatywnie do procesu budowania rozpoznawalności marki, a jednocześnie umieszcza ofertę na Allegro, korzystając z grona konsumentów dostępnych w obu miejscach. Platformy internetowe odznaczają się obecnie rozbudowanymi możliwościami integracji z różnego rodzaju systemami zewnętrznymi - marketplace, porównywarki cen i inne. W taki sposób możesz zapewnić swojemu klientowi omnichannelową sprzedaż, co zostanie na pewno pozytywnie odebrane.

A jeśli już od dawna działasz na internetowych platformach handlowych, wiesz, że Twój produkt się bardzo dobrze sprzedaje, a co więcej, zbudowałeś sobie oddane grono odbiorców, być może jest to dobry moment, by się zastanowić nad założeniem sklepu internetowego w budowania swojej marki. Większe sukcesy w świecie eCommerce? Kto by nie chciał!

A może własny marketplace?

Znany Lekarz w Klinika.pl w branży medycznej, Zalando, Vinted czy Domodi w branży ubraniowej, Allegro i Amazon dla szeroko pojętego eCommerce z najróżniejszymi kategoriami produktów… Należy stwierdzić, że koncept marketplace sprawdza się w naprawdę wielu obszarach rynku, zdobywając uznanie internetowego konsumenta. Może widzisz zapotrzebowanie na tego typu platformę w innym obszarze rynku? Bez względu na to, które rozwiązanie chodzi Ci po głowie, zgłoś się do nas, żeby zrealizować projekt. Wspólnie zbudujemy sklep internetowy na Magento czy Shopware lub marketplace, który spełni wszystkie Twoje oczekiwania.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość