Od 500 do kilku tysięcy — właśnie tyle produktów liczy zazwyczaj oferta średniej wielkości sklepu internetowego. Ta wartość zwiększa się często wraz z rozwojem sklepu, umacnianiem się marki oraz ekspansją na nowe rynki (coraz częściej również zagraniczne). To świetny znak — w końcu sklep generuje większy ruch, a tym samym więcej zamówień. Jednak rosnąca liczba produktów to także rosnące wyzwania związane z zarządzaniem całym asortymentem.
Każdy dodatkowy produkt oznacza nie tylko większy potencjał sprzedaży, ale też więcej pracy przy aktualizacji opisów, dopasowywaniu treści do różnych kanałów, czy nawet tłumaczeniu informacji na obce języki (przy sprzedaży zagranicznej). Bez właściwego wsparcia technologicznego, łatwo o błędy, które mogą skutkować nieaktualnymi danymi produktowymi, przegapionymi zamówieniami czy niewłaściwymi cenami. Wówczas Twój biznes będzie tracił także na efektywności.
Ręczne wprowadzanie i aktualizowanie danych to czasochłonne procesy, które mogą angażować zasoby, które mogłyby być lepiej wykorzystane w działaniach strategicznych. W rezultacie, zamiast dynamicznego rozwoju, Twoja firma może zacząć tracić tempo i przegrywać z konkurencją. Jak zapewnić to wsparcie? Decydując się na wdrożenie systemu PIM, któremu poświęcony jest ten artykuł. Przeczytaj, by dowiedzieć się więcej!
Produkt w sklepie internetowym stanowi centralny punkt każdej transakcji, ale zarządzanie nim nie zawsze jest proste. Właściciele eCommerce często zmagają się z chaosem związanym z gromadzeniem, aktualizowaniem i porządkowaniem danych produktowych. Problemy takie jak niespójne opisy, brakujące zdjęcia czy błędne parametry mogą prowadzić do frustracji klientów, obniżając zaufanie do marki, a ostatecznie - zmniejszać zyski. Nieład pośród informacji produktowych to jednak szczyt góry lodowej wyzwań związanych z zarządzaniem produktem. Na jakie jeszcze trudności można natrafić?
Jak widzisz - katalog produktów w sklepie internetowym to w rzeczywistości rozbudowany zestaw informacji, który musisz nie tylko bezpiecznie przechowywać, ale także stale aktualizować. Skuteczne zarządzanie produktami wymaga kontrolowania wielu różnych danych jednocześnie – od specyfikacji technicznej, przez opisy marketingowe, po informacje logistyczne i ceny. Dlatego, szczególnie jeśli Twoja oferta często się zmienia lub planujesz ją w przyszłości rozszerzać (co jest naturalnym etapem rozwoju większości sklepów internetowych), warto rozważyć wdrożenie systemu PIM (Product Information Management). Co dokładnie charakteryzuje takie rozwiązanie?
System PIM umożliwia centralne zarządzanie wszystkimi danymi produktowymi w jednym miejscu. Dzięki temu masz pewność, że każda osoba w Twoim zespole pracuje na aktualnych danych, a wszelkie zmiany są automatycznie wprowadzane do wszystkich kanałów sprzedaży. To nie tylko oszczędność czasu, ale także eliminacja błędów wynikających z ręcznego wprowadzania danych do różnych systemów.
W skrócie - korzystanie z systemu PIM pomaga utrzymać porządek w informacjach produktowych i usprawnia pracę nad ich aktualizacją, co jest szczególnie istotne w przypadku dużych e-sklepów z tysiącami produktów. Centralizacja danych sprawia, że łatwiej jest wprowadzać zmiany, rozwijać ofertę, a także przygotowywać się do sezonowych promocji czy dynamicznego skalowania działalności. Dzięki PIM wszystkie informacje są spójne i dostępne w jednym miejscu, co znacznie poprawia efektywność operacyjną i pozytywnie wpływa na doświadczenie klienta.
Podobnie jak w przypadku wyboru platformy eCommerce, decyzja o wdrożeniu odpowiedniego systemu PIM (Product Information Management) wymaga staranności i przemyślanej analizy – w końcu to rozwiązanie, które będzie wspierać Twoje działania przez najbliższe lata. System PIM powinien być elastyczny, wydajny i zdolny do rozwoju razem z Twoim biznesem. Jak mieć pewność, że wybierzesz ten właściwy system PIM spośród wielu dostępnych na rynku?
Tak jak w przypadku silnika dla e-sklepu, musisz uwzględnić wiele czynników. Na ostateczny wybór wpłyną m.in.: wielkość Twojej oferty, liczba osób pracujących nad treściami oraz to, czy prowadzisz sprzedaż wyłącznie w Polsce czy również na rynkach zagranicznych. Dodatkowo istotne będą Twoje plany dotyczące rozwoju, dostępny budżet oraz czas, jaki możesz przeznaczyć na wdrożenie.
Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań PIM, z różnorodnym zakresem funkcjonalności i elastyczności. Aby ułatwić wybór, warto zwrócić uwagę na kluczowe czynniki, które mogą mieć decydujące znaczenie:
Jeśli zastanawiasz się, jak system wybrać to warto w pierwszej kolejności rozpatrzyć system Pimcore. Dlaczego? Ponieważ to rozwiązanie, które daleko wykracza poza tradycyjne możliwości systemów PIM. Pimcore oprócz zaawansowanego zarządzania produktami oferuje szeroki wachlarz funkcji, które pomagają usprawnić procesy biznesowe i podnieść konkurencyjność na rynku. Decydując się na ten system, zyskujesz szereg korzyści. Do najważniejszych z nich należą:
Elastyczność i szerokie możliwości personalizacji sprawiają, że Pimcore można dostosować do specyficznych potrzeb każdej firmy, niezależnie od jej wielkości czy branży. Możliwość definiowania niestandardowych funkcji, zarządzania dostępami czy integracji z nowymi technologiami sprawiają, że Pimcore jest narzędziem, które będzie (odpowiednio zaopiekowane) ewoluować razem z Twoim biznesem. W skrócie - wybierając Pimcore, inwestujesz w platformę, która rośnie wraz z Tobą, umożliwiając szybkie dostosowanie się do zmian rynkowych i skuteczne wykorzystanie szans rozwojowych.
Oczywiście - możesz zarządzać produktami w swoim e-sklepie, korzystając z podstawowych narzędzi takich jak tradycyjne arkusze kalkulacyjne. Jednak wówczas musisz mieć świadomość, że wraz z rozwojem Twojego biznesu wprowadzanie danych ręcznie, zarządzanie ich spójnością w różnych kanałach sprzedaży oraz synchronizacja informacji produktowych stają się coraz trudniejsze do opanowania. W skrócie - ryzyko błędów będzie rosnąć, a wydajność Twojego e-sklepu spadać. W uniknięciu takiego scenariusza pomaga system PIM.
PIM pozwala centralnie zarządzać wszystkimi danymi produktowymi, zapewniając ich spójność w różnych kanałach sprzedaży. Dzięki temu oszczędzasz czas, eliminujesz błędy i zwiększasz wydajność – przygotowując swój sklep na dalszy rozwój. Zastanawiasz się, od czego zacząć wdrożenie takiego systemu? Napisz do nas - pomożemy Ci w wyborze najlepszego systemu PIM dla Twojego biznesu i przeprowadzimy cały proces wdrożenia, byś mógł, jak najszybciej czerpać korzyści z dopasowanego do własnych potrzeb biznesowych systemu PIM!