14.01.2022
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Czym żyło eCommerce w 2021 roku?

Dynamiczny rozwój InPostu, Amazon na polskim rynku, dostawy do paczkomatów wprowadzone przez Orlen oraz Pocztę Polską, a także generalny, widoczny na pierwszy rzut oka, niezwykle dynamiczny rozwój – o tych kwestiach bez wątpienia warto wspomnieć, gdy chce się podsumować 2021 rok w branży eCommerce. Poniżej przedstawiamy subiektywny przegląd najważniejszych tematów, które miały znaczenie w zeszłym roku i na pewno wpłyną na to, co wydarzy się w trwającym już 2022.

Amazon czy Allegro?

2 duże marketplace w jednym kraju? W branży eCommerce było o tym głośno na początku zeszłego roku. Pojawiły się wówczas dyskusje dotyczącego tego, czy amerykańskie przedsiębiorstwo wygryzie polski odpowiednik. Platforma próbowała wzmocnić swoją debiutancką pozycję, wprowadzając Amazon Prime (bezpłatne dostawy dla produktów z określonych kategorii) oraz dając roczny dostęp do Amazon Prime Video. Dane z odwiedzin platformy wyraźnie jednak wskazują, że Polacy (póki co) wybierają rodzimy odpowiednik. Nie da się jednak nie zgodzić z tym, że w najbliższym czasie będziemy obserwować ciekawą rywalizację marketplaces. W końcu platformy sprzedażowe to już konik nie tylko Allegro czy Amazona, ale obecnie również mediów społecznościowych.

Warto wspomnieć również o tym, że dzięki wejściu Amazona do Polski możliwe było wzmocnienie rozpoczętej w 2020 roku współpracy marketplace z InPostem, o czym już wcześniej pisaliśmy. Zainteresowanych tematem odsyłamy tutaj.

Boom w świecie eCommerce: paczkomaty

Wchodzisz na stronę internetową, wybierasz potrzebny Ci produkt, a następnie przechodzisz do szczegółów zamówienia, by zdecydować o sposobie płatności oraz dostawy – jakie jest prawdopodobieństwo, że wybierzesz paczkomat zamiast poczty czy kuriera? Dane nie kłamią: coraz więcej osób, szczególnie dla swojej własnej wygody, decyduje się właśnie na to rozwiązanie. Maszyny pojawiają się jedna po drugiej – widząc sukces InPostu, wprowadziły je również Allegro (zielone One Boxy), PKN Orlen (na swoich stacjach), Poczta Polska (we współpracy z Biedronką), a nawet AliExpress, pragnąc ułatwić dostawy z Chin. Z ciekawością będziemy obserwować dalsze wydarzenia na rynku paczkomatów w Polsce – na pewno będzie się dużo działo!

Debiutanci na giełdzie i wielkie przejęcia

Temat InPostu się nie kończy. W lipcu 2021 firma zwiększyła swoje znaczenie na rynku, przejmując francuskie przedsiębiorstwo realizujące dostawy przesyłek – Mondial Relay. Allegro z kolei przejęło Mall Group, pokazując, że jego pozycja w branży eCommerce w żaden sposób się nie osłabiła. Głośno było również o tym, że Shoper wykupił 100% udziału w Shoplo, stając się jeszcze większym graczem na rynku platform sklepów internetowych. Krakowska firma zadebiutowała również na giełdzie w Warszawie – podobnie jak InPost w Amsterdamie.

Ekologia? W dzisiejszych czasach eCommerce nie może o niej zapomnieć

Słyszałeś kiedyś określenie reCommerce? Promocją zachowań prośrodowiskowych żyjemy już od dobrych kilku lat, co widać zarówno w decyzjach zakupowych konsumentów, jak i działaniach podejmowanych przez mniejsze i większe przedsiębiorstwa funkcjonujące w różnych branżach. Wśród najciekawszych inicjatyw ekologicznych zeszłego roku należy wskazać:

  • wtórny obieg opakowań (współpraca InPost z MODIVO),
  • dopłaty za ekologiczną dostawę produktów (np. 1 zł w celu zmniejszenia śladu węglowego przy dostawach Zalando),
  • rozwój osobistych punktów odbioru (innych niż paczkomaty).

Promocja zachowań prośrodowiskowych łączy się obecnie również z dynamicznym rozwojem produktów, które pochodzą z drugiej ręki. Prym w internetowych second-hand wiedzie Vinted, a także Zalando, które wprowadziło w swoich systemach kategorię “Pre-owned”. Re-sale pojawia się jednak już nie tylko w świecie ubrań. Jako przykład należy wskazać IKEA (usługa “Oddaj i odzyskaj”) czy Too Good to Go, która dąży do zmniejszenia marnotrawstwa jedzenia. Przewidywania ekspertów wskazują, że do 2025 wartość rynku reCommerce zwiększy się nawet dwukrotnie.

Rewolucje w eCommerce: SXO oraz quick-commerce

W ciągu roku zwracaliśmy już uwagę na te zagadnienia z branży eCommerce, ale warto je przypomnieć, ponieważ na pewno będą miały znaczenie w 2022 roku. Na pierwszy rzut idzie SXO – Search Experience Optimization. Co się kryje pod tą nazwą? Nic innego jak połączenie optymalizacji stron internetowych oraz doświadczeń użytkownika: bardzo dobrze znanych SEO oraz UX. Branża wie, że bez pozycjonowania się nie obejdzie, ale jednocześnie odkrywa, że nie można w żaden sposób pomijać dążenia do pozytywnych doświadczeń użytkownika. Naturalna droga do SXO? Jak najbardziej! Jeśli ten temat Cię bardziej zainteresował, a nie trafiłeś wcześniej na naszego bloga, masz szansę to nadrobić: zapraszamy!

W 2021 firmy dążyły do tego, by zapewnić jak najszybszą dostawę towarów, co spowodowało, że rozwinął się termin quick-commerce. Takie zainteresowanie szybkimi zakupami (same-day-delivery) doprowadziło również do powstania tzw. dark-storów, czyli sieci centrów dystrybucyjnych, które realizują jedynie zamówienia online. Pisaliśmy o tym tutaj – warto odwiedzić naszą stronę i odświeżyć wiedzę, by być zawsze na bieżąco z nowinkami ze świata eCommerce.

By być lepszym niż konkurencja: headless commerce, composable commerce i PWA

Rozwój branży eCommerce sprawia, że coraz trudniej jest firmom wyprzedzić swoją konkurencję. Przedsiębiorstwa nieustannie zastanawiają się, co mogą zrobić, by się wyróżnić na rynku. Podstawą jest oczywiście innowacyjność oraz odpowiednia jakość produktu lub usługi, ale nie bez znaczenia pozostają działania marketingowe czy sposób przedstawienia swojej oferty na stronie internetowej.

Z tego powodu nie można zapomnieć o podjęciu działań mających na celu przyspieszenie działania wizytówki firmy (strony internetowej), by zmniejszyć wskaźnik odrzuceń. Istotna jest również responsywność strony (sprawne działanie zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i wersji mobilnej), wartościowy content oraz atrakcyjna część wizualna (UX oraz UI). Odpowiedź na te problemy? Headless commerce, composable commerce oraz PWA, czyli Progressive Web App. W świecie eCommerce nieustannie coś się zmienia – zadbaj o to, by nie zostać w tyle, zapoznając się z naszymi zeszłorocznymi artykułami.

2022, co nam przyniesiesz?

Wzrost wartości rynku z 27 mld zł do ponad 100 mld zł w ciągu zaledwie 5 lat – wszystko wskazuje na to, że branża eCommerce w żaden sposób się nie zatrzyma. Coraz więcej z nas kupuje online – nie tylko dla siebie, ale również w ramach działalności firmy. Sprzedaż B2B wspiera Allegro, wprowadzając specjalną platformę, na której dokonuje się zakupów hurtowych. Coraz częściej mamy możliwość wyboru płatności odroczonej, co ułatwia funkcjonowanie w sytuacji ograniczonych finansów. Rozwija się sztuczna inteligencja i maszyn learning, wielokanałowość (omnichannel), social selling (w tym live commerce) i inne trendy eCommerce, o których pisaliśmy niedawno.

Nieustannie coś się dzieje – można jedynie z ciekawością czekać na to, jakie rewolucje spowoduje w świecie eCommerce rok 2022. Witajcie w Nowym Roku!

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość