06.03.2023
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Euromonitor na tropie trendów w świecie cyfrowych zakupów - eCommerce news #no. 40

Chciałoby się rzec: “40 Prasówek minęło jak jeden dzień” - już od ponad 1,5 roku na naszym blogu regularnie pojawia się zestawienie najważniejszych wiadomości ze świata eCommerce. W jubileuszowym wydaniu Prasówki czeka na Ciebie m.in. podsumowanie 8-lat działalności BLIK w Polsce, cyfrowe trendy zaproponowane przez firmę Euromonitor oraz wyniki badań Komisji Europejskiej dotyczące nieuczciwych praktyk w sklepach internetowych. Zachęcamy do lektury tej oraz (przynajmniej) 40 kolejnych edycji, by pozostać na bieżąco z branżą e-handlu!

Czy w Europie przestrzegane są prawa e-konsumentów?

Nieraz na łamach Prasówki opisywaliśmy działania polskiego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, które przeciwdziałały nieuczciwym praktykom na rynku online (i nie tylko). Niedawno Prezes UOKiK badał sklepy internetowe pod kątem zgodności ich funkcjonowania z przepisami dyrektywy Omnibus. Wydał także decyzje w sprawie nadużywania pozycji dominującej przez popularny marketplace. To wszystko w celu ochrony praw konsumentów, których pozycja względem przedsiębiorców jest słabsza (z uwagi na mniejszą znajomość rynku). Jak w obliczu rosnącej popularności cross border commerce kształtuje się sytuacja kupujących na rynkach zagranicznych?

Komisja Europejska wraz z państwowymi organami z 23 krajów (państw członkowskich Unii Europejskiej, a także Norwegii i Islandii) skontrolowała prawie 400 sklepów internetowych z różnych branż. Co wynika z tych badań? Okazało się, że prawie 40% platform eCommerce stosuje względem odwiedzających tzw. “dark patterns”, czyli praktyki manipulacyjne. Na czym dokładnie polegają?

Dark patterns (inaczej “zwodnicze interfejsy”) wiążą się najczęściej z zaprojektowaniem UX strony w taki sposób, aby skłaniał on użytkownika do wykonania określonych działań. Techniki wykorzystywane w tym celu są różnorodne - Komisja zwraca szczególną uwagę na 3 z nich:

  • fałszywe liczniki odmierzające czas, które wywierają presję na kupującym podczas podejmowania decyzji o zakończeniu transakcji,
  • wykorzystywanie grafik, banerów, a nawet opcji wyboru języka, aby skupić uwagę konsumenta na określonym wyborze np. zakupie droższego produktu czy wykupieniu subskrypcji,
  • ukrywanie istotnych informacji na stronie dotyczących tańszych opcji, kosztów dostawy czy składu produktów.

Komisja Europejska dąży do jak najlepszego dostosowania przepisów konsumenckich do realiów ery cyfrowej i usunięcia luk w systemie. Obecnie trwają pracę nad nowym aktem, który wprowadzi zakaz stosowania zwodniczych interfejsów na platformach internetowych. Komisja apeluje także do organów krajowych o walkę ze szkodliwymi praktykami w eCommerce poprzez podejmowanie odpowiednich działań zgodnie z przepisami obowiązującymi w poszczególnych państwach.

Jak sądzisz, jak na funkcjonowanie rynku w przyszłości wpłyną proponowane zmiany? Więcej o badaniu Komisji Europejskiej przeczytasz tutaj.

BLIK triumfuje wśród sposobów płatności w eCommerce

Blisko 2,8 miliardów transakcji o łącznej wartości przekraczającej 370 miliardów złotych - takie wyniki osiągnął operator Polskiego Standardu Płatności BLIK, który w ubiegłym miesiącu podsumował 8 lat działalności w kraju.

Płatności BLIKiem zadebiutowały już w 2015 roku, jednak nie od razu wzbudziły zainteresowanie wśród odbiorców. Kluczowy okazał się 2018 rok. Wtedy BLIK wyprzedził popularne wówczas sposoby płatności (zapłata kartą) pod względem liczby transakcji realizowanych w krajowych e-sklepach. Dlaczego przypadł on tak bardzo do gustu kupującym online?

Konsumenci cenią sobie szybkość i bezpieczeństwo, jakie oferuje powyższa metoda. Z raportu wynika, że najczęściej wykorzystują BLIK podczas zakupów na platformach typu marketplace oraz by opłacić rachunki. Wraz z upowszechnieniem tej formy płatności z kwartału na kwartał rośnie także jej udział w sklepach internetowych. Silną pozycję BLIKa w e-handlu potwierdzają cykliczne dane Narodowego Banku Polskiego - wyniki pierwszego półrocza 2022 roku pokazują, że liczba transakcji dokonywanych za jego pośrednictwem była aż o 215% wyższa niż ta przy pomocy wcześniej wspomnianych kart płatniczych.

Pełne podsumowanie działalności operatora Polskiego Standardu Płatności znajdziesz pod tym linkiem. Czy BLIK utrzyma swoją pozycję także w kolejnych latach?

rel=”nofollow”

Przyszłość sklepów internetowych oczami firmy Euromonitor

Pod koniec ubiegłego roku na naszym blogu pojawił się artykuł stanowiący subiektywne podsumowanie eCommercowych trendów na 2023 rok. Zwróciliśmy w nim uwagę m.in. na rosnące znaczenie e-handlu zagranicznego czy popularność reCommerce, czyli internetowej sprzedaży z tzw. “drugiej ręki”. Własne podsumowanie branżowych trendów opracowała także firma Euromonitor, wskazując na 5 kierunków, w jakich będzie zmierzała cyfrowa rzeczywistość. Jakie zmiany czekają branżę w kolejnych miesiącach?

  • Personalizacja

Z badania przeprowadzonego przez firmę wynika, że prawie 50% konsumentów oczekuje spersonalizowanej ścieżki zakupowej. Indywidualnie dopasowane promocje, rekomendacje produktowe na podstawie historii zakupów czy dostosowanie widoku do preferencji użytkownika to tylko przykłady działań, jakie zapewne podejmą (a nawet już podejmują) właściciele eCommerce.

  • Game-Changers

Grywalizacja - to hasło obrazuje kolejny kierunek, w jakim zmierza kreowanie doświadczeń zakupowych online. Nagrody i konkursy znacznie zwiększają zaangażowanie i budują długoterminowe (bo oparte na emocjach) relacje z użytkownikami.

  • eZakupy oddziałujące na zmysły

Postęp technologiczny pozwala coraz lepiej zwizualizować produkty w świecie online. Właśnie z tego względu konsumenci doceniają, gdy eCommerce kreuje multisensoryczne doświadczenia zakupowe. Czym one są? Doskonały przykład to wirtualne przymierzalnie, które pozwalają sprawdzić, jak dana część garderoby będzie prezentowała się na sylwetce bez wychodzenia z domu.

Jesteś ciekawy, jakie jeszcze trendy opisał Euromonitor w swoim raporcie? Zajrzyj tutaj.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość