02.12.2022
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Czym będzie żyła branża eCommerce w 2023 r.?

W ubiegłych latach trendy na rynku eCommerce dyktowała pandemia, potem zmiany wymusiła rosnąca inflacja - co wpłynie na branżę w 2023 roku? Bez względu na to co przyniesie przyszłość - warto obserwować, jak zmieniają się preferencje rynkowe i oczekiwania klientów. Zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju, zróżnicowane formy płatności czy sprzedaż transgraniczna to tylko część trendów, które poznasz dzięki lekturze artykułu. Gotowy, by wprowadzić swój sklep internetowy pewnie w kolejny rok?

trendy

Nowy rok nie ma granic - Crossborder Commerce

Amazon, Ebay czy Aliexpress - zapewne doskonale kojarzysz te nazwy. Wszystkie z tych marketplace funkcjonują na wielu rynkach zagranicznych. Odpowiednie warunki techniczne oraz stopniowe ujednolicanie regulacji prawnych dotyczących handlu transgranicznego (ang. crossborder commerce) sprawiają, że obecnie nie tylko najwięksi giganci mogą odnieść sukces poza granicami kraju - sprzedaż zagraniczna jest szansą na wzrost wyników, bez względu na wielkość sklepu internetowego.

Crossborder commmerce to wymagający trend, na który składa się rozbudowany katalog zagadnień, takich jak: kwestie podatkowe, logistyka czy lojalność klientów. Mimo to może przynieść korzyści, które trudno osiągnąć, działając jedynie wewnątrz kraju. Co można zyskać, decydując się na poszerzenie horyzontów?

Ekspansja na inne rynki minimalizuje wpływ wahań sezonowych na sprzedaż, buduje globalną świadomości marki, a przede wszystkim pozwala dotrzeć do znacznie szerszego grona klientów końcowych. Należy jednak pamiętać, że praca w takim trybie wiążę się z odpowiednim przygotowaniem. Na jakie kwestie warto zwrócić uwagę, wdrażając swój sklep internetowy poza granicami kraju?

  • Zapewnienie zgodności z lokalnym prawem
  • Uwzględnienie różnic walutowych
  • Zapoznanie się ze specyfiką rynku, który w wielu przypadkach cechuje odmienna kultura biznesowa
  • Sprostanie odmiennym potrzebom klientów uwarunkowanych różnymi doświadczeniami zakupowymi
  • Ujednolicenie kwestii logistycznych takich jak: dostawy, opłaty celne, a także polityka zwrotów

Z raportu PayU wynika, że w 2022 r. aż 88% Polaków kupiło towary z zagranicy. Przyszły rok przyniesie z pewnością równie wysokie, a nawet rekordowe wyniki. Choć liczby przedstawiają ten trend niezwykle atrakcyjnie - należy pamiętać, że obecność na międzynarodowym rynku wymaga kompleksowego przygotowania zarówno od strony technicznej, jak i biznesowej. Jesteś gotowy rozpocząć sprzedaż w modelu cross border?

Inflacja - zmiana strategii prowadzenia eCommerce

Wzrost cen podczas mijającego roku wpłynął na zachowania konsumentów, jak i podejście do prowadzenia eCommerce, ale na tym zmiany się nie kończą. Zgodnie z prognozami na 2023 rok inflacja już w pierwszych miesiącach osiągnie szczyt, przyjmując wartości wynoszące ponad 20%. Jakie działania należy podjąć w obliczu takiego wyzwania?

Elastyczność w prowadzeniu działalności stanie się kluczem do ograniczenia problemów doskwierających gospodarce. Jej zapewnieniu sprzyja sprzedaż w modelu omnichannel. Integracja kanałów sprzedaży zakłada odpowiednie przygotowanie techniczne, a w tym: zapewnienie jednakowych cen, dopasowanie form płatności (o których przeczytasz w dalszej części artykułu) oraz usystematyzowanie polityki rabatowej. Właśnie ten ostatni aspekt jest szczególnie istotny w czasach dotkniętych inflacją, ponieważ dba o budowanie lojalności. Polacy coraz pewniej rezygnują z zakupu preferowanych produktów na rzecz tańszych odpowiedników. Równie często poszukują korzystnych cenowo alternatyw w internecie. Jak zapobiegać odpływowi stałych klientów?

Budowanie przywiązania do marki wspierają programy lojalnościowe - łączące zarówno sklepy online, jak i offline. Punkty za wydane pieniądze, rabaty czy popularne “pieczątki” powinny znaleźć swoje odzwierciedlenie podczas zakupów w galerii handlowej oraz w trakcie składania zamówienia w domowym zaciszu. Wiele firm decyduje się także rozszerzyć swoją ofertę o wirtualne karty podarunkowe, które można wykorzystać stacjonarnie.

Spójne doświadczenia zakupowe to hasło, które trafnie opisuje potrzeby klientów w następnych miesiącach, a może nawet i dłużej. Skrupulatne planowanie budżetu oraz zwiększona potrzeba oszczędności z pewnością przełożą się na zachowania klientów w długim okresie. Omnichannel to trend, który szybko nie straci na popularności - zdecydujesz się na jego wdrożenie?

Katalog płatności na miarę 2023 roku

Klienci przywykli do prostej i intuicyjnej formy składania zamówienia w sklepach internetowych, do tego stopnia, że stają się coraz mniej tolerancji na wszelkiego rodzaju bariery i utrudnienia podczas finalizacji transakcji. Rosnące oczekiwania konsumentów są doskonale widoczne na etapie płatności - z raportu PayPal wynika, że co 3 z nich rezygnuje z zakupów z uwagi na to, że e-sklep nie oferuje preferowanej przez niego opcji zapłaty. Kluczem do zbudowania długotrwałych relacji z kupującymi jest więc zagwarantowanie zróżnicowanych sposobów zapłaty. Z jakich metod płatności klienci będą korzystać najchętniej w 2023 r.?

Płatności odroczone wciąż będą wiodły prym - Polacy coraz częściej decydują się na wybór tej metody, pozwalającej zapłacić za zamówienie w późniejszym terminie bez dodatkowych opłat. Co więcej, nie tylko konsumenci dostrzegli potencjał usługi Buy Now Pay, Later (ang. „Kup Teraz, Zapłać Później”), ale także zainteresowali się nim branżowi liderzy. Operator płatności BLIK prowadzi obecnie testy nad usługą „BLIK Płacę Później”. Podobną ścieżkę obrał przewoźnik InPost, opracowując własny system tego typu płatności pod nową marką - InPost Izi. Na fali popularności BNPL nie można zapomnieć, jednak o innych potrzebach. Co jeszcze jest istotne dla dokonujących zapłaty?

Według badania Mobile Institue tylko 32% badanych nie dostrzega żadnych problemów podczas regulowania należności online. Niezadowolenie konsumentów wynika w dużej mierze z zaniedbania drobnych szczegółów, które w momencie płatności, będącej jednym z ostatnich etapów na ścieżce zakupowej, mogą rzutować na decyzję o całkowitej rezygnacji zamówienia. Brak możliwości zapamiętania preferowanej metody oraz niedostępność używanych przez klienta form płatności to najczęściej podawane przez ankietowanych błędy. Wprowadzenie drobnych zmian może skutkować znacznym zwiększeniem liczby sfinalizowanych transakcji, a tym samym spełnić wymagania stawiane przez przyszłoroczne trendy.

Jak zmiany w prawie wpłyną na branżowe trendy?

Prywatność i bezpieczeństwo stanowią podstawowe wartości dla konsumentów eCommerce, a w zbliżającym się roku zyskują także miano branżowego “hot topic” ze względu na nowe przepisy prawne. Jakie zmiany na następny rok zaplanował prawodawca?

Najistotniejszym aktem jest zdecydowanie unijna dyrektywa Omnibus. Z najnowszych doniesień wynika, że procesy legislacyjne związane z wdrożeniem aktu do polskiego porządku prawnego dobiegają końca, a nowe przepisy powinny obowiązywać od stycznia 2023 r. Dotyczą w szczególności:

  • Obowiązku informowania o najniższej cenie produktu znajdującego się aktualnie na wyprzedaży z 30 ostatnich dni,
  • Oznaczenia statusu sprzedawcy na platformach marketplace (osoba fizyczna lub przedsiębiorca) oraz zasad plasowania ofert,
  • Uregulowania części umów zawieranych i rozwiązywanych na odległość.

Zapoznanie się ze wszystkimi nowymi przepisami może stanowić wyzwanie - z tego względu przygotowaliśmy ebook będący kompleksowym omówieniem zmian, do którego lektury serdecznie zachęcamy.

Nowy rok prawie zawsze oznacza zmiany w prawie - 2023 r. wymaga, jednak szczególnego przygotowania, ponieważ zmiany rzutują bezpośrednio na sytuację kupujących. Wymagania stawiane przez dyrektywę kształtują nową sylwetkę świadomego konsumenta. Prowadzenie biznesu w zgodzie z jego potrzebami to nie tylko trend a rynkowy standard.

reCommerce - jak połączyć trendy z zasadami zrównoważonego rozwoju

W ubiegłych latach moda na zakup towarów z drugiej ręki skupiała się wokół branży fashion. Potwierdza to rozwój platformy Vinted - litewski marketplace skupia obecnie ponad 300 mln ofert ubrań i akcesoriów sprzedawanych przez użytkowników z Europy i Ameryki Południowej. Źródła tego międzynarodowego sukcesu można upatrywać m.in. wśród pokolenia Z, które zwraca szczególną uwagę na zasady zrównoważonego rozwoju, a także na ograniczenie konsumpcjonizmu podczas codziennych zakupów. Ponadto reCommerce świetnie wpisuje się w inflacyjne standardy, pozwalając na zakupy towarów dobrej jakości w niższej cenie.

W 2023 r. reCommerce przybliży się do formy odrębnego rynku, oferując sprzedaż innymi kanałami niż za pośrednictwem marketplace. Potwierdzają to działania IKEA - marka udostępniła w swoim sklepie internetowym zakładkę „Oddaj i Zyskaj”. W ramach strony klienci mogą zarówno wypełnić formularz ze zgłoszeniem chęci oddania niepotrzebnych mebli w drugi obieg, jak i dokonać zakupów nowych artykułów za środki otrzymane w nagrodę na kartę podarunkową.

Całkowicie nowym spojrzeniem na reCommerce jest ponadto opcja renowacji zniszczonych ubrań wprowadzana przez hiszpańską sieciówkę ZARA. W ramach nowej usługi klienci mogą skorzystać z prostych napraw takich jak: wymieniana guzika, zamka błyskawicznego czy szwów. Naprawom będą podlegały ubrania z metką marki niezależnie od tego, w którym roku i gdzie (online czy stacjonarnie) zostały zakupione. Choć firma testuje usługę na razie jedynie w Wielkiej Brytanii, może uznać to za zdecydowany krok poczyniony w stronę budowania wartości marki. Powyższe działania doskonale obrazują, że reCommerce to istotny trend z perspektywy 2023r. A Ty - planujesz sprzedawać zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju?

Jak przygotować swój eCommerce na 2023 rok?

Wymagające zmiany w prawie, rekordowo wysoka inflacja, rosnące wymagania konsumentów - mimo wyzwań, które przynosi nowy rok, globalna wartość eCommerce w 2023 r. zgodnie z prognozami Statista wyniesie 5,7 biliona dolarów. Z przewidywań wynika, że e-handel umocni swoją pozycję, stanowiąc istotny element dla całej gospodarki. Warto szybko zdecydować się na wdrożenie odpowiedniej strategii, by pozytywne przewidywania przełożyć na sukces dla swojego biznesu. Trendy już znasz - pozostaje tylko ich wykorzystanie!

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość