06.02.2023
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Jak rozwijają się najnowsze trendy w świecie e-handlu? eCommerce news #no. 38

Bez przerwy śledzimy najnowsze wiadomości ze świata eCommerce - co wydarzyło się na przełomie stycznia i lutego? Zgodnie z przewidywaniami tempa nabiera rozwój tegorocznych trendów. Debiut nowych platform sprzedażowych wskazuje na to, że konsumenci coraz chętniej kupują w duchu live commerce i reCommerce. Zmiany dotyczą także przedsiębiorców z branży online. Prezes UOKIK sprawdził, w jaki sposób właściciele sklepów internetowych poradzili sobie z wdrożeniem przepisów wynikających z dyrektywy Omnibus. Jesteś ciekawy rezultatów? Zapraszamy do lektury 38. wydania Advoxowej Prasówki!

Kupuje.Live, czyli pomysł na live commerce

Live commerce, czyli sprzedaż online za pośrednictwem transmisji na żywo cieszy się rosnącą popularnością na świecie. Jak chętnie z tej opcji korzystają nasi rodzimi konsumenci? Z raportu przeprowadzonego przez fundację Kobiety E-Biznesu w 2022 roku zakupów w formie live dokonał już co czwarty Polak. Do skorzystania z tej formy przekonuje ich przede wszystkim możliwość dokładnego obejrzenia produktów, a także doświadczenie bezpośredniej interakcji podczas zakupów. W odpowiedzi na tak duże zainteresowanie live commerce powstało nowe rozwiązanie, czyli pierwsza w Polsce technologia dedykowana sprzedaży live - Kupuje.Live. Jakie są jej główne zalety?

Wygodna i zautomatyzowana sprzedaż za pośrednictwem transmisji live - to główna myśl, która przyświecała twórcom start-up’u. Rozwiązanie opiera się na oprogramowaniu typu Saas wspieranym przez inteligentny chatbot, który pozwala na przyspieszenie obsługi klientów. Usługi Kupuje.live oferowane są w 3 pakietch o zróżnicowanym zakresie możliwości w rocznej lub miesięcznej subskrypcji. W zależności od wybranej opcji sprzedawcy mogą skorzystać z takich udogodnień, jak:

  • zbieranie zamówień w czasie rzeczywistym, w tym sprzedaż poprzez komentarze i posty w mediach społecznościowych,
  • zarządzanie komunikacją z klientami z wykorzystaniem sztucznej inteligencji,
  • działania promocyjne zwiększające zasięgi podczas transmisji,
  • zintegrowane płatności oraz dostawy,
  • zarządzanie produktami i magazynem.

To jednak nie wszystko - właściciele technologii planują rozwijać sieć swoich usług. W ciągu paru miesięcy zadebiutować ma pierwszy marketplace grupujący najpopularniejszych i największych sprzedawców wykorzystujących transmisję na żywo. Twórcy zapowiadają także wyjście na rynek zagraniczny oraz integrację z kolejnymi platformami społecznościowymi w celu rozszerzenia grona stałych odbiorców.

Czy live commerce jest także rozwiązaniem dla Twojego sklepu internetowego? Z możliwościami rozwiązania Kupuje.Live zapoznasz się tutaj.

Platforma Vilandy - sposób na reCommerce w branży Home&Garden

Live commerce to nie jedyny trend pod wpływem, którego powstają innowacyjne rozwiązania w branży - na popularności zyskuje także sprzedaż online z drugiej ręki, czyli reCommerce. Dotychczas e-kosumenci najchętniej kupowali w ten sposób artykuły z kategorii fashion, o czym świadczy rozpoznawalność marketplace Vinted. W 2023 nadszedł czas na debiut w branży meblarskiej, za którym stoi nowa platforma Vilandy. Co wyróżnia ją spośród funkcjonujących już tego typu portali?

Vilandy to rozwiązanie ułatwiające szybki kontakt z klientami i zawieranie transakcji dedykowane dla producentów i sprzedawców wyposażenia wnętrz. Mogą z niego skorzystać firmy, które obawiają się rosnących kosztów sprzedaży stacjonarnej lub po prostu chcą pozbyć się zapasów magazynowych i produktów pochodzących ze zwrotów, ekspozycji czy nadwyżki produkcyjnej.

Platforma zapewnia zautomatyzowany kreator ofert, dostęp do profilu firmowego, możliwość wystawiania rachunków klientom, a także w pełni bezpieczne płatności oraz ochronę danych osobowych użytkowników. Czy to wszystko? Nie - właściciele platformy opracowali bezpłatny w pierwszych miesiącach współpracy program partnerski. Ponadto wystawcy mają zagwarantowane także wsparcie przy transporcie przesyłek o dużym gabarycie w systemie kurierskim.

Powstawanie tego typu platform to sygnał, że sprzedaż towarów z drugiej ręki przeżywa okres świetności. Konsumenci nie tylko coraz częściej szukają oszczędności podczas codziennych zakupów, ale także zwracają uwagę na korzyści dla środowiska, jakie zapewnia sprzedaż produktów w formie reCommerce.

Jesteś ciekawy, jak w praktyce funkcjonuje Vilandy? Zajrzyj na stronę platformy.

Czy polski e-handel był gotowy na zmiany wprowadzone przez dyrektywę Omnibus?

Od wdrożenia dyrektywy Omnibus do polskiego porządku prawnego minął już ponad miesiąc. Nowe przepisy wymagają wprowadzania szeregu zmian w funkjonawaniu sklepów internetowych. Właściciele eCommerce są m.in. zobowiązani do transparentnego informowania o obniżkach cen, zasadach plasowania ofert w wynikach wyszukiwaniach czy zapewnieniu o prawdziwości opinii. Jak e-przedsiębiorcy poradzili sobie z przystosowaniem się do nowych regulacji?

Na przestrzeni stycznia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów niustannie monitorował stopień przestrzegania dyrektywy. Tomasz Chróstny, Prezes UOKIK oznajmił, że jak dotąd o wyjaśnienia związane z ewentualnymi nieprawidłowościami poproszono około 40 przedsiębiorców z branży eCommerce. Z czym najczęściej wiążą się wątpliwości?

Najczęstsze nieprawidłowości dotyczą niejasnego informowania o obniżkach cen. Na mocy nowych przepisów w przypadku wprowadzania promocji obok kwoty do zapłaty po zniżce powinna zostać podana także najniższa cena towarów lub usług z ostatnich 30 dni. Zdarza się, że przedsiębiorcy całkowicie unikają wykonania tego obowiązku bądź stosują inne praktyki np.:

  • przedstawienie dokładnego komunikatu o najniższej cenie dopiero po rozwinięciu strony produktu,
  • posługiwanie się innymi wartościami referencyjnymi niż ustalony okres 30 dni
  • prezentowanie wymagalnych informacji w sposób nieczytelny poprzez użycie np. nieodpowiednich kolorów czy fontów.

Co w praktyce może powodować dostrzeżenie takich nieprawidłowości? Niezastosowanie się do przepisów dyrektywy może zostać uznane za nieuczciwą praktykę rynkową oraz powodować naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. W takim przypadku przedsiębiorcom grozi kara nałożona przez Prezesa UOKIK w wysokości do 10%. obrotu e-sklepu lub do 2 mln zł na osobę zarządzającą.

Warto odwiedzić stronę UOKIK w celu zapoznania z przykładami dobrych praktyk w zakresie nowo obowiązujących przepisów.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość