Bez przerwy śledzimy najnowsze wiadomości ze świata eCommerce - co wydarzyło się na przełomie stycznia i lutego? Zgodnie z przewidywaniami tempa nabiera rozwój tegorocznych trendów. Debiut nowych platform sprzedażowych wskazuje na to, że konsumenci coraz chętniej kupują w duchu live commerce i reCommerce. Zmiany dotyczą także przedsiębiorców z branży online. Prezes UOKIK sprawdził, w jaki sposób właściciele sklepów internetowych poradzili sobie z wdrożeniem przepisów wynikających z dyrektywy Omnibus. Jesteś ciekawy rezultatów? Zapraszamy do lektury 38. wydania Advoxowej Prasówki!
Live commerce, czyli sprzedaż online za pośrednictwem transmisji na żywo cieszy się rosnącą popularnością na świecie. Jak chętnie z tej opcji korzystają nasi rodzimi konsumenci? Z raportu przeprowadzonego przez fundację Kobiety E-Biznesu w 2022 roku zakupów w formie live dokonał już co czwarty Polak. Do skorzystania z tej formy przekonuje ich przede wszystkim możliwość dokładnego obejrzenia produktów, a także doświadczenie bezpośredniej interakcji podczas zakupów. W odpowiedzi na tak duże zainteresowanie live commerce powstało nowe rozwiązanie, czyli pierwsza w Polsce technologia dedykowana sprzedaży live - Kupuje.Live. Jakie są jej główne zalety?
Wygodna i zautomatyzowana sprzedaż za pośrednictwem transmisji live - to główna myśl, która przyświecała twórcom start-up’u. Rozwiązanie opiera się na oprogramowaniu typu Saas wspieranym przez inteligentny chatbot, który pozwala na przyspieszenie obsługi klientów. Usługi Kupuje.live oferowane są w 3 pakietch o zróżnicowanym zakresie możliwości w rocznej lub miesięcznej subskrypcji. W zależności od wybranej opcji sprzedawcy mogą skorzystać z takich udogodnień, jak:
To jednak nie wszystko - właściciele technologii planują rozwijać sieć swoich usług. W ciągu paru miesięcy zadebiutować ma pierwszy marketplace grupujący najpopularniejszych i największych sprzedawców wykorzystujących transmisję na żywo. Twórcy zapowiadają także wyjście na rynek zagraniczny oraz integrację z kolejnymi platformami społecznościowymi w celu rozszerzenia grona stałych odbiorców.
Czy live commerce jest także rozwiązaniem dla Twojego sklepu internetowego? Z możliwościami rozwiązania Kupuje.Live zapoznasz się tutaj.
Live commerce to nie jedyny trend pod wpływem, którego powstają innowacyjne rozwiązania w branży - na popularności zyskuje także sprzedaż online z drugiej ręki, czyli reCommerce. Dotychczas e-kosumenci najchętniej kupowali w ten sposób artykuły z kategorii fashion, o czym świadczy rozpoznawalność marketplace Vinted. W 2023 nadszedł czas na debiut w branży meblarskiej, za którym stoi nowa platforma Vilandy. Co wyróżnia ją spośród funkcjonujących już tego typu portali?
Vilandy to rozwiązanie ułatwiające szybki kontakt z klientami i zawieranie transakcji dedykowane dla producentów i sprzedawców wyposażenia wnętrz. Mogą z niego skorzystać firmy, które obawiają się rosnących kosztów sprzedaży stacjonarnej lub po prostu chcą pozbyć się zapasów magazynowych i produktów pochodzących ze zwrotów, ekspozycji czy nadwyżki produkcyjnej.
Platforma zapewnia zautomatyzowany kreator ofert, dostęp do profilu firmowego, możliwość wystawiania rachunków klientom, a także w pełni bezpieczne płatności oraz ochronę danych osobowych użytkowników. Czy to wszystko? Nie - właściciele platformy opracowali bezpłatny w pierwszych miesiącach współpracy program partnerski. Ponadto wystawcy mają zagwarantowane także wsparcie przy transporcie przesyłek o dużym gabarycie w systemie kurierskim.
Powstawanie tego typu platform to sygnał, że sprzedaż towarów z drugiej ręki przeżywa okres świetności. Konsumenci nie tylko coraz częściej szukają oszczędności podczas codziennych zakupów, ale także zwracają uwagę na korzyści dla środowiska, jakie zapewnia sprzedaż produktów w formie reCommerce.
Jesteś ciekawy, jak w praktyce funkcjonuje Vilandy? Zajrzyj na stronę platformy.
Od wdrożenia dyrektywy Omnibus do polskiego porządku prawnego minął już ponad miesiąc. Nowe przepisy wymagają wprowadzania szeregu zmian w funkjonawaniu sklepów internetowych. Właściciele eCommerce są m.in. zobowiązani do transparentnego informowania o obniżkach cen, zasadach plasowania ofert w wynikach wyszukiwaniach czy zapewnieniu o prawdziwości opinii. Jak e-przedsiębiorcy poradzili sobie z przystosowaniem się do nowych regulacji?
Na przestrzeni stycznia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów niustannie monitorował stopień przestrzegania dyrektywy. Tomasz Chróstny, Prezes UOKIK oznajmił, że jak dotąd o wyjaśnienia związane z ewentualnymi nieprawidłowościami poproszono około 40 przedsiębiorców z branży eCommerce. Z czym najczęściej wiążą się wątpliwości?
Najczęstsze nieprawidłowości dotyczą niejasnego informowania o obniżkach cen. Na mocy nowych przepisów w przypadku wprowadzania promocji obok kwoty do zapłaty po zniżce powinna zostać podana także najniższa cena towarów lub usług z ostatnich 30 dni. Zdarza się, że przedsiębiorcy całkowicie unikają wykonania tego obowiązku bądź stosują inne praktyki np.:
Co w praktyce może powodować dostrzeżenie takich nieprawidłowości? Niezastosowanie się do przepisów dyrektywy może zostać uznane za nieuczciwą praktykę rynkową oraz powodować naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. W takim przypadku przedsiębiorcom grozi kara nałożona przez Prezesa UOKIK w wysokości do 10%. obrotu e-sklepu lub do 2 mln zł na osobę zarządzającą.
Warto odwiedzić stronę UOKIK w celu zapoznania z przykładami dobrych praktyk w zakresie nowo obowiązujących przepisów.
Ta strona korzysta z plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu. W celu określenia uprawnień plików cookies edytuj ustawienia w swojej przeglądarce.