23.01.2023
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Najnowszy raport e-Izby, czyli co zmieniło się w branży przez ostatnie 10 lat? eCommerce news #no. 37

Pierwszy miesiąc 2023 roku nie przestaje zaskakiwać pod względem zaskakujących wiadomości w świecie eCommerce. Od 14 stycznia e-konsumenci nie mogą już składać zamówień za pośrednictwem polskiej wersji platformy Shopee, branża logistyczna rozwija ekologiczne formy zwrotów, a Izba Gospodarki Elektronicznej świętuje dziesięciolecie działalności i z tej okazji wydaje jubileuszowy raport. Lektura Advoxowej Prasówki - stanowiącej podsumowanie najważniejszych wieści z branży - z pewnością sprawi, że “nie zagubisz się” w gąszczu informacji - przeczytaj i upewnij się, że jesteś na bieżąco!

Kolejny krok branży logistycznej w stronę zrównoważonych dostaw

O pierwszych próbach wprowadzania opakowań wielokrotnego użytku w eCommerce pisaliśmy już parę miesięcy temu przy okazji InPost i MODIVO. W jej wyniku powstał EkoBox, czyli opakowanie wykonane z certyfikowanego i wytrzymałego kartonu przeznaczonego do ponownego użytku. Dalsze kroki w kierunku popularyzacji zrównoważonych dostaw podjęły dwie polskie firmy z branży logistycznej - Packhelp oraz PickPack połączyły siły i wprowadziły pierwszą komercyjną ofertę wykorzystania tego typu rozwiązań dla przedstawicieli ehandlu. Na czym dokładnie opierają się innowacyjne usługi?

Nowa propozycja nosi nazwę LoopPack, a jej celem jest nie tylko zapewnienia warunków wysyłki przyjaznych dla środowiska, ale także poprawa doświadczeń w tym obszarze. To co wyróżnia rozwiązanie to fakt, że kupujący nie musi zwracać opakowania sami - za wszystko odpowiada kurier. W momencie dostawy pracownik firmy odbiera opakowanie główne, przekazując towar klientowi w foliopaku wykonanym z recyklatu. Jeśli natomiast zajdzie potrzeba odbioru produktów, dostawca sam przygotowuje przesyłkę do transportu. Efekt? Opakowanie trafia do ponownego obiegu, a klient nie musi martwić się o dopilnowanie formalności związanych z wysyłką.

Opakowania wielokrotnego użytku muszą być odpowiednio wytrzymałe - gwarantuje to wykorzystanie zaawansowanych materiałów przy ich produkcji. Dzięki temu są trwalsze niż kartony wykorzystywane podczas tradycyjnej wysyłki. Czy innowacyjne rozwiązanie okaże się przyszłością logistyki w eCommerce? O tym przekonamy się wkrótce. Pewne jest jednak to, że liczba zwrotów nieustannie wzrasta. Z analizy przeprowadzonej przez firmę Dun & Bradstreet w 2022 roku wynika, że Polacy coraz częściej decydują się na odsyłanie zamówień. Rosnący poziom zwrotów to problem nie tylko w kraju, ale i w całej Europie. Dostrzegła to Komisja Europejska, która zaproponowała serię zmian w rozporządzeniu dotyczącym opakowań. Organ UE dąży do redukcji odpadów powstałych w wyniku wysyłki poprzez m.in. promowanie rozwiązań w zakresie materiałów wielokrotnego użytku oraz ich recyklingu.

Czy rynek logistyczny czeka rewolucja? Więcej o nowych pomysłach w świecie dostaw przeczytasz w tym artykule.

Jak upłynęło ostatnich 10 lat w eCommerce?

Rozważając zakup nowego produktu, niemal od razu przychodzi nam na myśl sprawdzenie jego dostępności w internecie i wygodne zakupy za pośrednictwem eCommerce. Trudno pomyśleć, że jeszcze do niedawna podjęcie takiej decyzji nie było oczywiste, a gwałtowny rozwój e-handlu trwa od zaledwie 10 lat. Dekadę swojej działalności obchodzi także Izba Gospodarki Elektronicznej, która z tej okazji wydała raport podsumowujący transformacje, która zaszła w branży w tym okresie. Co zmieniło się w przeciągu ostatnich lat w świecie sprzedaży online?

Publikacja pt. “Dekada polskiego e-commerce” szczegółowo przedstawia zarówno rozwój samych sklepów internetowych, jak i zmiany w zachowaniu polskich e-konsumentów (których odsetek wzrósł aż do 87%). Kluczowymi czynnikami wpływającymi na ciągłe ulepszanie handlu elektronicznego są przede wszystkim nowoczesne technologie, ale także wzrost popularności sprzedaży omnichannel oraz rosnąca świadomość możliwości, jakie niesie crossboarder commerce, czyli handel transgraniczny.

Jakie dokładnie wnioski przedstawia raport?

  • W ciągu 10 lat rynek eCommerce osiągnął 5-krotny wzrost wartości w obszarze B2C i 3,5-krotny wzrost w branży B2B,
  • Obecnie liczba e-sprzedawców (zarówno tych sprzedających za pośrednictwem własnej platformy, jak i tych korzystających z portali typu marketplace czy mediów społecznościowych) wynosi ponad 150 tysięcy,
  • Handel elektroniczny odgrywa coraz większą rolę w strukturze handlu ogółem, a w niektórych jego gałęziach (np. tekstylia, odzież czy obuwie) generuje nawet co 5-tą złotówkę,
  • Ponad 90% konsumentów jest w stanie powiedzieć, jakie atuty wpływają na to, że kupują za pośrednictwem internetu. Takie liczby wskazują na znaczną poprawę poziomu edukacji polskich kupujących w tym obszarze.

Najprawdopodobniej w 2022 roku sprzedaż cyfrowa w kanałach B2B i B2C przekroczyła 850 mld złotych. Choć nadchodzący rok z pewnością nie będzie należał do najłatwiejszych (chociażby ze względu na wciąż niestabilną inflację) to prognozy dla handlu elektronicznego wciąż są pozytywne. Utrzymanie zadowalającej dynamiki rozwoju jest możliwe dzięki temu, że eCommerce błyskawicznie odpowiada na potrzeby odbiorców. Kupujący w dobie kryzysu doceniają to, że sklepy internetowe pozwalają na większą kontrolę wydatków, często oferują atrakcyjne ceny, a dodatkowo gwarantują wiele form zapłaty (w tym płatności odroczone). Nic dziwnego, że w takiej sytuacji co 3. konsument postrzega kanały online jako te najbardziej innowacyjne i wyznaczające trendy.

Z pełną treścią raportu zapoznasz się tutaj. Jak sądzisz, jak będzie kształtował się e-handel za kolejne 10 lat?

Czy to koniec działalności Shopee w Polsce?

Choć dla większości nowy rok sprzyja rozpoczynaniu nowych projektów to chiński marketplace Shopee podjął decyzję dotyczącą zakończenia swojej działalności w Polsce, a także w innych krajach. Platforma zakupowa wycofała się już także z Hiszpanii i Francji oraz poza Europą - z Meksyku, Chile, Argentyny i Kolumbii.

13 stycznia, godzina 23:59 - właśnie o tej porze możliwość składania zamówień za pośrednictwem Shoppee Polska została wstrzymana. W praktyce oznacza to, że polscy konsumenci nie będą mogli korzystać już z oferty platformy ukierunkowanej na rodzimy rynek, jednak wciąż będą mieli możliwość składania zakupów na jej zagranicznych odpowiednikach. Co było przyczyną niepowodzeń azjatyckiego giganta?

Pierwsze straty Shopee zanotowało już w maju 2022 roku, kiedy zmasowana kampania reklamowa nie przyniosła znaczącego wzrostu liczby kupujących. Firma zyskała jedynie pojedynczych klientów, którzy dokonywali zakupów na próbę (z wykorzystaniem kuponów rabatowych), jednak nie decydowali się na powtórzenie transakcji. Właściciele platformy w specjalnym oświadczeniu podali także, że zrezygnowali z ekspansji w Europie ze względu na niepewną sytuację makroekonomiczną regionu. Firma planuje skoncentrować się na rozwoju działalności w Azji i Ameryce Łacińskiej, gdzie dostrzega silny i długoterminowy potencjał wzrostu.

Z komunikatem Shopee zapoznasz się pod tym linkiem. Jak sądzisz - w jaki sposób zmniejszenie się konkurencji na rynku marketplaców wpłynie na sytuację innych tego typu platform?

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość