05.07.2022
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

eCommerce news #no. 23

Wakacyjny czas już w pełni, ale to nie oznacza, że zawieszamy na dwa miesiące tworzenie naszych codwutygodniowych eCommercowych Prasówek! Wręcz przeciwnie - przez cały ten okres będziemy dbać o to, żebyś po powrocie z urlopu nad morzem, w górach czy za granicą miał możliwość zapoznania się z najważniejszymi wydarzeniami, które miały miejsce w świecie handlu elektronicznego podczas Twojej nieobecności. W pierwszej letniej edycji piszemy m.in. o wynikach badania dot. zakupów wielokanałowych przeprowadzonego na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej, EkoBoxach wprowadzonych przez InPost we współpracy z MODIVO oraz donosach o tym, że właściciele galerii domagają się od najemców większego czynszu z uwagi na e-sprzedaż. Zaciekawiony? Zapraszamy do lektury!

Co wynika z najnowszej edycji badania Izby Gospodarki Elektronicznej?

Już po raz siódmy Izba Gospodarki Elektronicznej przychodzi do nas ze szczegółowymi wynikami badań na temat wielokanałowości zakupów i raportem “Omni-commerce. Kupuję wygodnie”, w ramach których analizie poddane zostały zachowania konsumenckie Polaków (online oraz offline) na przestrzeni roku. Jakie wnioski płyną z tegorocznej edycji badania? IGE stwierdza, że mamy nową e-normalność, ale jednocześnie wciąż spore wymagania wobec podmiotów sprzedających stacjonarnie (coraz częściej liczymy na przenikanie się rozwiązań ze sfery online do offline, a nie na odwrót).

Przeprowadzone przez IGE badanie pozwoliło nam się dowiedzieć m.in., że:

  • aż 87% internautów dokonuje zakupów w sieci, z czego 61% kupuje od 2 do 5 razy w miesiącu, a 16% ponad 5 razy w miesiącu (wzrost o 6 punktów procentowych w stosunku do zeszłego roku),
  • z nowoczesnych rozwiązań e-zakupowych (takich jak np. mobilne formy płatności, prezentacje produktów w formie video czy wirtualne przymierzalnie wykorzystujące technologię AR) korzysta aż 79% badanych (przy 59% rok wcześniej),
  • na popularności zyskują płatności odroczone BNPL (korzysta z nich 38% e-kupujących),
  • 64% klientów wymaga, by sklep posiadał responsywną wersję mobilną.

Co więcej, z badania należy wysunąć wniosek, że klienci oczekują od eCommerce wyznaczania trendów i standardów zakupowych. Coraz bardziej zwiększają średnią wartość wydatków online, jednocześnie wymagając od e-sklepów jak najlepszej obsługi i wysokiej jakości przeprowadzonych transakcji.

Badanie zrealizowane przez firmę badawczą Mobile Institute na zlecenie IGE dostępne jest na stronie e-Izby.

Czy ekologiczne opakowania wielokrotnego użytku spełnią swój cel?

Już jakiś czas temu wspominaliśmy o tym, że lider na rynku dostaw dla eCommerce InPost nawiązał współpracę z platformą modową MODIVO, w ramach której obie firmy dążyły do wprowadzenia wtórnego obiegu opakowań poprzez stworzenie kartonów wielokrotnego użytku. Ten cel został osiągnięty - zaprojektowany przez InPost i MODIVO EkoBox wykonany jest z kartonu posiadającego certyfikat FSC, co oznacza, że pochodzi z odpowiedzialnej gospodarki leśnej i nadaje się do recyklingu.

Możliwość zamówienia produktu w ekologicznym opakowaniu została już udostępniona klientom platformy MODIVO. Jedyne, co należy zrobić, to wybrać odpowiednią opcję na stronie internetowej sklepu. Po otrzymaniu przesyłki należy z kolei wyjąć zamówione produkty, ponownie złożyć opakowanie zgodnie ze wskazaniami, a następnie zwrócić w wybranym paczkomacie (bez ograniczeń czasowych), skanując kod umieszczony na opakowaniu. W taki sposób opakowanie trafia do obiegu wtórnego. Obecnie na stronie MODIVO trwa promocja i z opcji wyboru zwrotnego opakowania można skorzystać bezpłatnie. Co więcej, za każde zakupy dokonane z taką opcją dostawy klient otrzymuje voucher z rabatem na ponowne zakupy.

Jak podaje Rafał Brzoska, już od początku system EkoBox spotkał się z olbrzymim zainteresowaniem klientów, dlatego firmy bardzo szybko podjęły decyzję o wprowadzeniu opakowań wielokrotnego użytku na szeroką skalę. Motywacją jest dla nich również duży odsetek zakupów dokonywanych drogą online, a przez to - zwiększającą się nieustannie produkcją opakowań, a tym samym także odpadów. InPost przewiduje, że dzięki EkoBox nawet dziesięciokrotnie uda się ograniczyć ilość kartonu wykorzystywanego w obiegu, co uczyni logistykę eCommerce bardziej przyjazną środowisku.

Do programu może dołączyć każdy podmiot na rynku eCommerce, który stawia na uczynienie swojej logistyki bardziej ekologiczną. Brzoska zachęca do takiego działania, wskazując na fakt, że wszystkie firmy działające w ramach handlu elektronicznego są odpowiedzialne za produkcję śmieci i powinny wspólnie zmierzyć się z tym wyzwaniem.

Szczegółowe informacje na temat EkoBoxu dostępne są na stronie internetowej InPostu.

Zwiększone czynsze dla najemców powierzchni w galerii handlowej?

Ostatnim czasie w Internecie pojawiła się alarmująca informacja przekazana przez Polskie Stowarzyszenie Najemców Powierzchni Handlowych dotycząca tego, że właściciele centrów handlowych próbują forsować nowe umowy ze zwiększonymi czynszami dla swoich najemców. Decyzja o podniesieniu kosztów za wynajem ma być podyktowana uzyskiwaniem obrotów w Internecie, ale PSNPH podkreśla, że sprzedaż online jest całkowicie odrębna od stacjonarnej. Różnice między tymi dwoma obszarami pojawiają się właściwie w każdym aspekcie (nakłady finansowe, strategia, zespoły), a żądanie opłat za obroty w Internecie nie znajduje uzasadnienia.

PSNPH podkreśla również, że to właśnie najemcy powierzchni galerii handlowych odpowiadają za oferowanie miejsc pracy, stymulowanie rozwoju gospodarki, ponoszenie kosztów obsługi galerii. Co więcej, dzięki możliwości odbioru paczek zamówionych online w placówkach stacjonarnych - zwiększają codzienny ruch i zapewniają dodatkowe korzyści (np. kolejne zakupy w innych placówkach). Przy nieustannie zwiększających się kosztach dla najemców galerii handlowych (czynsz, energia, kursy walut, wynagrodzenia, transport) podwyżka związana z obrotem internetowym budzi bardzo duże opory w branży.

Więcej na temat tej sytuacji możesz przeczytać tutaj.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość