Jeśli prowadzisz swój eCommerce, z pewnością zależy Ci, aby wszystkie elementy w e-sklepie były jak najbardziej przystępne dla użytkownika oraz odpowiadały jego przyzwyczajeniom ze świata offline. Co w przypadku, gdy klient odwiedzając stronę internetową, siłą rzeczy nie będzie w stanie dotknąć czy wypróbować interesującej go rzeczy? Odpowiednio zaprojektowana strona produktu może wypełnić tę lukę, dostarczając nie tylko istotnych informacji o ofercie, ale także poprawiając doświadczenia zakupowe. Warto więc postawić sobie pytanie: jak stworzyć stronę produktową, która sprzedaje? Istnieje wiele różnych sposobów i podejść do jej projektowania. W tym artykule przedstawimy Ci 5 wskazówek, które pozwolą skutecznie osiągać postawione cele biznesowe!
Budując sklep internetowy, zazwyczaj wiele uwagi poświęca się projektowi strony głównej - w końcu to właśnie ona stanowi pewnego rodzaju “wizytówkę” e-sklepu. Nie należy jednak zapominać, że głównym celem każdego eCommerce jest sprzedaż, która nie jest możliwa bez udoskonalenia strony produktowej. Dlaczego jest to tak ważne? To właśnie na karcie produktu prezentowane są szczegółowe informacje o konkretnych towarach w e-sklepie. W tym miejscu klienci mogą zapoznać się z opisem produktu, obejrzeć jego zdjęcia, dowiedzieć się o jego cechach technicznych, przeczytać opinie innych użytkowników oraz sprawdzić dostępność i cenę. W skrócie - dobrze zaprojektowane strona nie tylko przekazuje informacje o produkcie, ale także wpływa na poprawę doświadczeń użytkownika i jego decyzje zakupowe.
W jaki sposób przedstawić wszystkie najważniejsze informacje o produkcie, by nie wywołać w użytkowniku uczucia przytłoczenia? Każdy element na stronie ofertowej powinien służyć określonemu celowi i dostarczać konkretnej wiedzy o produkcie. Aby podjąć decyzję o tym, jakie informacje powinny w pierwszej kolejności pojawić się na karcie, zacznij od planowania. Zastanów się, jakie są najważniejsze wyróżniki Twojego produktu, jakich informacji nie możesz pominąć oraz co przyciągnie uwagę klienta. W tym celu możesz wykorzystać metodę planowania zaproponowaną przez Nielsen Norman Group. Podziel informacje o produkcie na kategorie:
Must haves - najistotniejsze elementy i informacje, które są niezbędne w przypadku większości produktów na rynku,
Nice to have - treści, których kupujący zazwyczaj oczekują, jednak nie są one wymagane,
Fancy features - dodatkowe elementy, które mogą przyciągnąć uwagę konsumentów. Będą skuteczne tylko wtedy, gdy podstawy strony będą wykonane poprawnie.
Must haves | Nice to have | Fancy features |
---|---|---|
|
|
|
W rzeczywistości przepełnionej różnego rodzaju treściami coraz trudniej o utrzymanie uwagi odbiorcy, który w mgnieniu oka przenosi swoje zainteresowanie z jednego tematu na drugi. Z tego względu dla utrzymania uwagi klienta konieczne jest elastyczne podejście do prezentowania produktu. Jak je wdrożyć w swoim eCommerce?
Jednym z najskuteczniejszych rozwiązań tego problemu będzie różnicowanie treści. Według statystyk strony, które uwzględniają treści wizualne generują ruch 12 razy skuteczniej niż te wypełnione bardziej statycznym contentem (np. tekstem). Właśnie dlatego warto zadbać o to, by prezentować ofertę na wiele sposobów równocześnie. Możesz to zrobić, wykorzystując takie elementy jak:
Brak dostępności produktów w sklepie internetowym może okazać się frustrujący dla klienta. Wyobraź sobie chociażby sytuację, w której podczas składnia zamówienia nie możesz sfinalizować transakcji, bo jeden z artykułów nie jest dostępny w magazynie. Brzmi irytująco, prawda? Z tego względu umieszczenie w widocznym miejscu komunikatu o dostępności asortymentu w czasie rzeczywistym może znacznie poprawić użyteczność strony produktowej. W ten sposób unikniesz rozczarowania klientów, którzy dokonają zakupu, a następnie otrzymają informację o braku dostępności. Taka transparentność zwiększy zaufanie klienta i pozwoli mu lepiej zaplanować zakupy.
Aby zadbać o stabilne działanie takiej funkcjonalności, warto połączyć platformę sprzedażową z zewnętrznymi systemami, takimi jak ERP czy WMS. W zależności od rodzaju produktów oferowanych w Twoim sklepie internetowym możesz wykorzystać różne metody informowania o dostępności asortymentu. Na przykład, jeśli sprzedajesz produkty, które są łatwo dostępne, wystarczy poinformować klientów o chwilowej niedostępności w magazynie. Jeśli jednak w Twojej ofercie znajdują się produkty, które wymagają skomplikowanych procesów produkcyjnych lub sprowadzania z zagranicy, warto dodać informacje o przewidywanym czasie oczekiwania lub dostępnej liczbie artykułów. Taka informacja może okazać się kluczowa dla klienta, który waha się nad zakupem. Jeśli zauważy on, że pozostało tylko kilka sztuk danego produktu, będzie bardziej skłonny do natychmiastowego złożenia zamówienia.
Social proof nie jest kolejnym branżowym buzzword’em - w dobie silnej konkurencji opinie użytkowników wpływają na podejmowanie decyzji zakupowych. Przeprowadzone przez firmę Bizrate Insights badanie wskazuje, że ponad połowa e-kupujących (54,7%) czyta co najmniej cztery recenzje produktu przed jego zakupem. Jak skutecznie uwzględnić siłę społecznego dowodu słuszności wewnątrz karty produktu?
Jednym z najskuteczniejszych sposobów jest po prostu umieszczenie opinii klientów w wybranej sekcji na karcie produktu. Zazwyczaj takie oceny umieszcza się tuż za podstawowymi informacjami o ofercie (opis, specyfikacja techniczna itp.). W ten sposób zyskasz pewność, że kolejność przeglądania treści na stronie będzie zgodna z flow podejmowania decyzji. Klient zazwyczaj najpierw weryfikuje czy produkt jest zgodny z jego potrzebami, a dopiero potem poszukuje potwierdzania swojego wyboru pośród innych kupujących. Dzięki informacjom zwrotnym od osób, które używały danej rzeczy lub korzystały z danej usługi, przyszły nabywca zyskuje większą pewność i zaufanie do e-sklepu. W następnej sekcji warto dodać także wzmianki o możliwościach dostawy (szczególnie tej bezpłatnej), płatności i dokonania zwrotów. Użytkownik uzyska w ten sposób pełny zakres wiedzy o procesie składania zamówienia.
Jak jeszcze uwzględnić social proof na karcie produktu? Warto wykorzystać także User Generated Content oraz informacje takie jak liczba polubień, udostępnień i komentarzy w mediach społecznościowych. Możesz je umieścić np. w postaci dynamicznie zmieniających się widgetów na karcie. Zdjęcia użytkowników cieszących się otrzymanym zamówieniem czy okienka z rosnącą liczbą polubień z pewnością wpłyną pozytywnie na większą wiarygodność oraz lepszy odbiór oferty produktowej.
Karta produktu powinna przede wszystkim zaprezentować sam produkt, z jak najlepszej strony. Jeśli uda Ci się już zaprojektować ją tak, by przedstawić wszystkie najistotniejsze informacje oraz zadbać o atrakcyjne przedstawienie oferty, warto posunąć się o krok dalej i postawić na strategie cross sellingową. Na czym ona polega? Cross selling to inaczej sprzedaż krzyżowa, której celem jest zwiększenie wartości koszyka zakupowego poprzez proponowanie klientom produktów komplementarnych.
Dobrze zaprojektowane pola "podobne produkty" lub "produkty, które mogą Cię zainteresować" mogą skutecznie zachęcić klientów do dokonywania dodatkowych zakupów. Należy jednak pamiętać, że wdrożenie strategii cross sellingowej wymaga odpowiedniego przygotowania. Proponując kupującym dodatkowe artykuły, zwróć uwagę na:
Projektując stronę produktu, pamiętaj, że cross selling to jedynie działanie wspierające sprzedaż. Dodatkowe opcje zakupowe nie powinny odciągać uwagi klienta od podstawowego produktu. Upewnij się, że propozycje zakupów krzyżowych są wyraźnie widoczne na karcie produktu, ale nie przytłaczają klienta. Warto także obserwować czy strategia przynosi zyski, czyli czy wartość koszyka faktycznie wzrasta.
Projektując stronę produktową, warto spojrzeć na cały proces holistycznie - głównym celem tej karty jest pomoc użytkownikowi w podjęciu decyzji o zakupie produktu lub jego pominięciu. Właśnie dlatego istotne jest, aby na stronie zawarte były zarówno informacje techniczne, jak i inne atrakcyjne elementy przedstawiające produkt w pełnej okazałości. Klienci oczekują coraz bardziej innowacyjnego podejścia do doświadczeń zakupowych i często wyjścia poza dobrze im znane ramy. Warto być stale na bieżąco z nowymi trendami i możliwościami, aby stale ulepszać swój eCommerce. Gdzie szukać inspiracji? 5 wskazówek dotyczących projektowania strony produktowej poznałeś już w tym artykule. Więcej porad dotyczących prowadzenia sklepu internetowego odnajdziesz, zagłębiając się w inne treści na naszym blogu!