Jest 2008 rok, ogólnoświatowy kryzys finansowy osiąga szczyt na prawie wszystkich rynkach, a zmuszeni przez trudną sytuację klienci dokonują dużo bardziej przemyślanych zakupów. Dlaczego w artykule dotyczącym współczesnych trendów w eCommerce cofamy się aż 14 lat wstecz? Ponieważ obecne realia mają dużo wspólnego z wydarzeniami z końcówki pierwszej dekady XXI wieku. Skutki trwającej już od ponad dwóch lat pandemii, rosnąca inflacja, podnoszone stopy procentowe - to wszystko sprawia, że potrzeba rozważniejszego gospodarowania budżetem powraca, tym razem ubrana w słowa “smart shopping”. Okazuje się, że dla wielu konsumentów zakupy przez internet to naturalny sposób na wcielenie tej idei w życie. W jaki sposób dostosować własny eCommerce do potrzeb nowoczesnego konsumenta? Lektura poniższego artykułu na pewno Ci to wyjaśni!
Niełatwo jest być przykładnym konsumentem i zawsze kupować tylko to, co potrzebne, w atrakcyjnej cenie, a na dodatek w odpowiedniej ilości. Smart shopping nie polega jednak na perfekcji - co więc kryje się pod tym pojęciem? Choć kupujący wciąż najczęściej zwracają uwagę na cenę, to coraz częściej dostrzegają również takie cechy jak wygoda czy szybkość transakcji, których brak zaczyna być rozpatrywany w kategorii kosztu. Istota koncepcji rozważnych zakupów tkwi nie tyle w wyszukiwaniu najtańszych produktów, co w rozsądnym gospodarowaniu budżetem i innymi elementami (np. własnym czasem). Rozsądnym - czyli pozwalającym jednocześnie zoptymalizować bieżące wydatki, ale także zapewnić sobie stabilną przyszłość finansową. Całokształt idei najłatwiej zawrzeć w trzech określeniach: przemyślane, racjonalne oraz nieszablonowe - bo smart shopping trudno jest wpisać w określoną definicję. Pojęcie wciąż się rozwija, także z uwagi na to, że pozostaje pod wpływem różnorodnych wydarzeń zewnętrznych (w tym momencie takich jak inflacja, wojna w Ukrainie czy pandemia). Istotne jest również to, że coraz częściej konsumenci rezygnują z trybu życia opartego na konsumpcjonizmie.
Często w codziennym grafiku brakuje nam miejsca na zakupy, asortyment w sklepach stacjonarnych jest ograniczony, a przejście między sklepowymi alejkami również wymaga czasu - te wszystkie elementy godzą w ideę racjonalnych zakupów. Natomiast eCommerce sprzyja smart shoppingowi poprzez: porównywanie ofert, intuicyjne filtrowanie produktów, łatwe zwroty i inne czynności, które można wykonać za pomocą zaledwie kilku kliknięć myszki.
Zmieniło się także podejście do samego procesu zakupowego online. Wiemy już, że liczy się nie tylko koszt wysyłki. Równie istotna jest forma płatności - szybki przelew czy karta bankowa już nie wystarczą. Badanie Koszyk Roku 2022 wykazało, że klienci coraz częściej wybierają możliwość zapłaty Blikiem, płatności odroczone oraz mobilne rozwiązania takie jak Gpay lub Apple Pay. Na jakie jeszcze czynniki zwracają uwagę rozważni kupujący?
Klienci stawiają przede wszystkim na komfort, są mniej chętni na kompromisy, a także nie chcą rezygnować z udogodnień, które są charakterystyczne dla sklepów stacjonarnych. W odpowiedzi na te oczekiwania sklepy internetowe stale ulepszają swój User Experience. Coraz odważniej wykorzystują nowe technologie, sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe - rozmowę z konsultantem zastępują chatboty, a wirtualne przymierzalnie stają się powoli standardem w sklepach internetowych z modą (takie rozwiązanie wprowadziło niedawno np. CCC, które umożliwiło swoim klientom przymierzenie butów za pośrednictwem metody VR).
Wszystko wskazuje na to, że sprzedaż internetowa to idealne środowisko dla rozwoju koncepcji smart shopping. Jak przygotować swój eCommerce na nowy wymiar rozsądnych zakupów?
Smart commerce to w dużym uproszczeniu dbałość o usprawnienie procesu zakupowego oraz odpowiednią komunikację między sprzedawcą a klientem. Jakie rozwiązania pomogą zagwarantować taki efekt w Twoim sklepie internetowym?
Decydując się na zakup konkretnego produktu w tradycyjny sposób, często decydujemy się na odwiedzenie galerii handlowej lub kilku konkurencyjnych sklepów w celu porównania ofert. Takie przygotowanie wymaga poświęcenia dużej ilości czasu oraz energii i zdecydowanie przeczy idei smart shopping. Nie ulega jednak wątpliwości, że reserch jest niezbędny, a najlepszym jego sposobem okazuje się wykorzystanie internetu - dlaczego?
Konsumenci podczas pandemii COVID-19 nauczyli się jeszcze sprawniej przeszukiwać zasoby internetu. Już nie tylko wyszukiwarka Google służy do zaczerpnięcia informacji i opinii na temat danego produktu - obecnie w ten sposób swoją ścieżkę zakupową rozpoczyna zaledwie 20% użytkowników. O wiele większą popularnością cieszą się porównywarki internetowe, których dodatkowym atutem jest to, że umożliwiają zakup z poziomu portalu bez konieczności przejścia na stronę sklepu. Doskonałe połączenie reaserchu i możliwości sprzedażowych oferuje także Allegro oraz jego zagraniczne odpowiedniki (Shopee, Aliexpress, Amazon czy eBay).
Choć kody rabatowe nie zawsze są łatwo dostępne, to smart shopper stara się nie dopuścić do sytuacji, w której okienko służące do wpisania takiego hasła pozostałoby puste. Jak może to robić? Najprostszym rozwiązaniem jest zapisanie się do newslettera marki, co pozwala uzyskać dostęp do promocji przygotowanych specjalnie dla lojalnych klientów. Warto także regularnie odwiedzać strony oferujące tzw. cashbacki (zwrot pewnego procentu wartości zamówienia) za wykonanie określonych transakcji. Najpopularniejsze portale tego typu (takie jak Picodi czy LetyShops) pozwalają na zainstalowanie wtyczki do przeglądarki, która automatycznie wykrywa aktualne promocje. Jest to niezwykle proste rozwiązanie, które przybliża o kolejny krok do perfekcji w oszczędzaniu.
Czasy, w których o wyborze formy dostawy decydowała jedynie wysokość dodatkowej opłaty, dobiegły końca. Pandemia udowodniła, że zamówienie możemy odebrać całkowicie bezdotykowo. W 2022 roku prawie połowa zamawiających wybrała dostawę do paczkomatu, która prześcignęła inne usługi kurierskie. Wzmożone tempo życia wymusiło z kolei planowanie dnia co do minuty, dlatego tak popularne stało się rozwiązanie Click and Collect, które pozwala na odbiór zamówienia w drodze do pracy lub do domu. O zminimalizowanie czasu oczekiwania zadbało qCommerce - firmy oferujące tę metodę prześcigają się w jak najszybszym dowiezieniu przesyłki do klienta. Otrzymanie zamówienia pod same drzwi nawet w 15 minut od jego sfinalizowania? Brzmi smart.
39% konsumentów rozpoczyna ścieżkę zakupową od zapoznania się z ofertą platform handlowych pod kątem znalezienia idealnego produktu. Często jednak marketplace’y pełnią jedynie rolę wyszukiwarek, a klienci składają zamówienie na odrębnej platformie, np. w sklepie internetowym producenta. W minimalizowaniu tego problemu wzorowo radzi sobie Allegro - w jaki sposób? Allegro Smart!, Allegro Pay, a także Allegro Box to dodatkowy pakiet usług, które oferuje polski marketplace w celu zwiększenia wygody klienta. Poszczególne elementy pakietu pozwalają na komfortową płatność, wysyłkę czy zwroty, a to wszystko wewnątrz platformy. Efekt? 57% konsumentów decyduje się pozostać na Allegro.
Na zadowolenie klientów wpływa nie tylko pełna, ale także przejrzysta ścieżka zakupowa. Istotne są szczegóły: automatyczne wypełnianie formularzy, bezpieczne zapamiętywanie kart płatniczych, uproszczone logowanie (np. za pośrednictwem mediów społecznościowych). Równie istotna jest responsywność strony internetowej - ⅔ klientów, badanych przez Izbę Gospodarki Elektronicznej w 2022 r. postrzega negatywnie marki, które nie są mobilne. Szybkie i wygodne zakupy na każdym urządzeniu powinny więc stanowić standard, szczególnie w obecnej erze smartfonów.
O innowacyjnych rozwiązaniach w eCommerce można by mówić wiele - wciąż ich przybywa, a także są nieustannie ulepszane. Jednak o tym, co czyni daną użyteczność naprawdę “smart”, decyduje zainteresowanie oraz zadowolenie klientów. Rozsądni nabywcy są doskonale zorientowani w rynku, płynnie porównują dostępne oferty i znają bieżące ceny. Mamy więc do czynienia z zupełnie nowym, w pełni świadomym wzorcem konsumenta. Dostosowanie eCommerce do nowych standardów może okazać się kluczowe w zdobyciu przewagi konkurencyjnej na rynku. Warto jednak mieć na uwadze, że smart shopping to wciąż jedynie rozwijający się trend - ciągłe obserwowanie zmian jest konieczne, by uniknąć zagrożeń. Czy podejmiesz wyzwanie, by sprostać jego oczekiwaniom?