14.05.2021
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Rynek eCommerce - branże z największymi wzrostami online w 2020 i 2021 roku

Nie pozwól, aby dobry kryzys się zmarnował - miał powiedzieć Winston Churchill w czasie negocjacji kończących II wojnę światową. Dziś słowa brytyjskiego męża stanu możemy odnieść nie tylko do polityki, ale też biznesu. W obliczu kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa, gdy jedni gracze tracili rezon i podejmowali błędne, nieprzemyślane decyzje, inni - nie pozwolili zmarnować się okazji. Poznaj branże eCommerce, które w 2020 i 2021 odnotowały największe wzrosty.

2020 rok w eCommerce - podsumowanie

Przełomowy, weryfikujący, historyczny - w ten sposób opisuje się miniony rok w kontekście eCommerce. To, co niegdyś wydawało się pożądanym, ale jednak dla wielu dodatkiem - w 2020 roku określiło tych, którzy przetrwali i rozwinęli się w czasie kryzysu. Sklepy eCommerce po krótkiej adaptacji wyparły stacjonarne odpowiedniki. Przyjrzyjmy się bliżej branżom z największymi wzrostami online.

Już w kwietniu 2020 roku powstawały pierwsze raporty na temat eCommerce w Polsce i na świecie. Te jeszcze ostrożne podsumowania zawierały informacje o ogólnym wzroście dla całego e-commerce (około 25%) oraz wymieniały branże, które w pierwszym okresie pandemii najlepiej sobie radziły. Wśród nich sklepy e-commerce z materiałami medycznymi, a także te z artykułami dla najmłodszych oraz spożywcze sklepy internetowe [raport firmy Stackline, ShopBob, ShipHero]. Z kolei platforma AfterPay Insight zajmująca się rynkiem e-commerce w czasie pandemii w kontekście zmian zachowań konsumenckich, wśród branż notujących wzrosty, oprócz wymienionych powyżej, dodaje także sklepy eCommerce oferujące sprzedaż karmy dla zwierząt czy szeroką grupę z asortymentu hobby oraz media i rozrywka.

Pod koniec roku 2020 zyskaliśmy szersze spojrzenie na wyniki sprzedaży eCommerce w tym szczególnym czasie. Na przód wyszły przede wszystkim branża spożywcza i delikatesy. W kwietniu 2020 roku w porównaniu do kwietnia 2019 roku liczba transakcji w internetowych sklepach eCommerce wzrosła o 374% [raport Shoper]. Ciągłe wzrosty notowały także sklepy kosmetyczne, drogerie i apteki. Podobne wyniki przedstawia raport agencji Widoczni, który analizuje branżę e-commerce działającą na Allegro. Porównując sprzedaż wyłącznie na tej platformie w okresie 15.03-16.04.2020 do analogicznego okresu sprzed roku, wymienia 14 branż e-commerce najlepiej radzących sobie w czasie pandemii. Są to: zdrowie (mydło z 24-krotnym wzrostem!), dom i ogród (na pierwszym miejscu pianka montażowa), konsole i automaty (Nintendo Switch z 5-krotnym wzrostem), branża dziecięca (zwłaszcza sprzęt do gry w Badmintona), sprzęt komputerowy (duża popularność kamer internetowych oraz laptopów), uroda (największe wzrosty odnotowały skarpetki i rękawiczki kosmetyczne), produkty pierwszej potrzeby - supermarket (rękawiczki domowe z rekordowym, 20-krotnym wzrostem), sprzęt turystyczny i sportowy (przede wszystkim odzież rowerowa), rękodzieło (24-krotny wzrost sprzedaży wełny do filcowania), RTV i AGD (na pierwszym miejscu chemia do elektroniki), przemysł (osłony twarzy z 40-krotnym wzrostem), odzież i obuwie (kapcie damskie, męskie oraz spodenki ciążowe dwukrotnie częściej kupowane w porównaniu do 2019 roku), motoryzacja (ochrony głowy), książki i komiksy (zwłaszcza fantasy, horrory i science fiction w języku angielskim). 

Chociaż w ostatnich latach liczba sklepów internetowych eCommerce na polskim rynku rosła, to w 2020 roku zaobserwowaliśmy ogromny skok ilościowy. W zeszłym roku powstało aż 9 tysięcy takich platform. Wcześniej taka liczba powstawała na przestrzeni około 6 lat. Czy wszystkie z nich przetrwają? Z pewnością wiele z nich nie przetrwa próby czasu i nie dostosuje się do kolejnych zmian, tym razem - luzowania obostrzeń lub ciągłych fluktuacji z zaostrzaniem i wycofywaniem kolejnych zakazów i nakazów dla kolejnych sektorów.

Rynek eCommerce - początek 2021 i prognozy

Szacuje się, że polski rynek eCommerce w 2020 roku był wart aż 70 mld PLN i urósł o około 40% (co ciekawe, prognozy zakładały 15% wzrost). Niemal trzykrotne przyspieszenie dynamiki wzrostu w porównaniu do ubiegłych lat pokazuje, jak gwałtowne zmiany obserwowaliśmy w tym roku. Eksperci Mazars, którzy przygotowali raport E-commerce w Polsce: strategie rozwoju firm przewidują, że nawet po wygaśnięciu pandemii, tendencja wzrostowa się utrzyma. Warunkiem, aby tak się stało, są rozwój takich obszarów jak technologia, logistyka i e-commerce’owe kompetencje pracowników. 

Badanie przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Everli pokazuje, że nawet po złagodzeniu reżimu sanitarnego, 90% klientów spożywczych sklepów eCommerce nie zamierza rezygnować z możliwości zakupów przez internet. Klienci nauczeni korzystania ze sklepów online przez ponad rok życia w warunkach pandemicznych nie zmienią szybko swoich nawyków - zwłaszcza, że szybkość i łatwość zakupów działa na korzyść eCommerce.

W 2021 roku do najważniejszych trendów e-commerce należą z pewnością nowe narzędzia planistyczne, które uwzględnią zmiany na rynku oraz te do obsługi procesów zwrotów i wymian w sposób prosty i przyjazny dla klienta. Równie ważna jest bieżąca obserwacja zmian przyzwyczajeń konsumentów, w tym sposobów płatności typu “buy now, pay later”. Wyzwaniem dla przedsiębiorców jest także zbieranie danych o klientach z wielu źródeł, po to, by uzyskać możliwie dokładny obraz preferencji i zachowań konsumenckich.

2021 rok otwiera przed polskimi przedsiębiorcami dużo większe możliwości niż 2020, chociażby ze względu wejścia na rynek eCommerce giganta sprzedaży Amazon. Kolejny kanał sprzedaży to szansa zwłaszcza dla młodych i mniejszych firm. Z drugiej strony - obecność tak dużych graczy oraz ogólny wzrost liczby sklepów eCommerce oznacza wzrost konkurencji. W 2021 roku mniejsze firmy będą musiały wyróżnić się więc nie tylko jakością produktów i usług, ale także zaawansowaniem technologicznym i przemyślaną strategią marketingową.

Magento - wejdź pewnie do świata eCommerce

Nadzwyczaj wysokie tempo wzrostu w wielu branżach eCommerce jest faktem, a wpływ pandemii, a więc sytuacji kryzysowej, na ten stan jest dla wszystkich oczywisty. W całym 2020 roku w USA wartość sprzedaży w internecie wzrosła o 18%. Dane Google’a pokazują, że globalnie liczba kupujących zwiększyła się o 26%. Oczywiście analizując stan światowej gospodarki, nie możemy myśleć wyłącznie o sklepach online - światowe rynki odniosły straty. Mimo tego branża jest na fali wznoszącej. Wykorzystaj ten trend w swoim biznesie i postaw na sklep internetowy eCommerce. W Advox Studio korzystamy z rozwiązań, które daje platforma Magento. Dzięki nim stworzymy dla Ciebie sklep zmieniający się wraz z Twoim biznesem. Magento eCommerce to gwarancja skalowalności, wielu funkcjonalności niezbędnych do prowadzenia biznesu w szybko zmieniających się warunkach oraz bezpieczeństwa. Napisz do nas - pomożemy Ci wdrożyć sklep, który sprzedaje i jest atrakcyjny oraz intuicyjny dla Twoich klientów.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość