Jak zainteresować potencjalnego klienta ofertą sklepu internetowego i przeprowadzić go przez całą ścieżkę zakupową aż do momentu złożenia zamówienia? W wyznaczeniu najskuteczniejszej drogi może pomóc dobrze zaprojektowany lejek sprzedażowy. To strategiczne narzędzie, które stanowi wizualne odzwierciedlenie rzeczywistego procesu sprzedażowego. Jego odpowiednie dostosowanie do specyfiki branży oraz ciągłe monitorowanie i optymalizacja poszczególnych etapów pozwalają na maksymalizowanie wyników sprzedażowych. Dowiedz się, jak skonstruować swój własny lejek sprzedażowy i zwiększać zyski w swoim sklepie internetowym. Praktyczne porady znajdziesz w tym artykule!
Lejek sprzedażowy (inaczej lejek konwersji lub z ang. sales funnel) to pojęcie, które wywodzi się z branży sprzedaży i marketingu. Jego podstawowe założenie opiera się na powstałym w XX w. wieku modelu AIDA. Ten model p przedstawia etapy, jakie musi wykonać klient od momentu zetknięcia się z przekazem reklamy (w ówczesnych czasach wyłącznie prasowej) do dokonania działania i zakupu. Rozwijając skrót AIDA, kroki te obejmują:
Zwizualizowanie procesu sprzedażowego w taki sposób pomaga precyzyjna dostosować strategię marketingową do potrzeb konkretnego odbiorcy, co przekłada się nie tylko na skuteczną konwersję (dokonanie akcji), ale także budowanie lojalności klienta. Jednak warto mieć na uwadze, że z biegiem lat tradycyjny model AIDA uległ ewolucji. Wraz z pojawieniem się nowych kanałów sprzedaży (zarówno online, jak i offline) oraz zmianą podejścia firm do klientów (gdzie równie ważne stało się nie tylko dokonanie jednorazowego zakupu, lecz także budowanie długofalowych relacji), tworzenie lejka sprzedażowego wymaga większej elastyczności i rozbudowania poszczególnych etapów.
Nie istnieje jedna uniwersalna metoda konstrukcji lejka sprzedażowego – jego formowanie zależy od indywidualnych cech Twojego biznesu, charakterystyki branży oraz grupy docelowej, do której kierujesz swoje działania. Niemniej jednak istnieją fundamentalne zasady, które warto uwzględnić przy tworzeniu własnego lejka. Jedną z kluczowych zasad jest podział lejka konwersji na trzy główne części, a mianowicie:
Jak wygląda tworzenie lejka sprzedażowego w praktyce? Aby ułatwić Ci wdrożenie tej metody w życie we własnym sklepie internetowym, przygotowaliśmy dla Ciebie wskazówki, dzięki którym łatwiej dotrzesz do docelowej grupy klientów.
Jeśli rozpoczynasz tworzenie lejka sprzedażowego od tworzenia konkretnych ofert sprzedażowych, to popełniasz podstawowy błąd. Na początku warto skupić się przede wszystkim na budowaniu świadomości o istnieniu marki i innych działaniach, które wzbudzą zainteresowanie potencjalnych klientów. Możesz to osiągnąć poprzez:
Udało Ci się sprawić, że odbiorcy kojarzą Twoją markę? W takim razie kolejnym etapem budowania lejka jest zainteresowanie samym produktem lub usługą. W tym celu istotne jest, aby przedstawić ofertę w sposób skoncentrowany na konkretnej wartości, jaką możesz dostarczyć klientom (lub rozwiązaniu ich problemów) oraz dostosowanie komunikacji do ich indywidualnych potrzeb. W razie potrzeby istotne może okazać się udzielenie odpowiedzi na ewentualne wątpliwości (np. poprzez sekcję FAQ na stronie internetowej lub adekwatne reagowanie na wiadomości użytkowników w mediach społecznościowych). Ponadto, na tym etapie warto również skupić się na działaniach, takich jak:
Kombinacja tych działań pozwala na skuteczne prowadzenie potencjalnych klientów przez ten etap ścieżki, zwiększając szanse na ich przejście do kolejnego etapu lejka sprzedażowego.
Użytkownik poznał Twój produkt i jest nim zainteresowany - nie oznacza to jednak, że możesz mieć pewność, że dokona on zakupów. Z tego względu warto wykorzystać ten moment, aby przekonać potencjalnego kupującego do sfinalizowania transakcji. Możesz to osiągnąć poprzez:
Ponadto moment finalizacji transakcji (inaczej: generowania leadów sprzedażowych) pozwala także na zebranie dodatkowych informacji o klientach, które w przyszłości można wykorzystać do lepszej personalizacji oferty oraz utrzymania kontaktu z kupującym. W takim wypadku na tym etapie warto także zaprosić użytkowników do zapisania się do newslettera czy zaobserwowania profili firmowych w social media.
Mogłoby się wydawać, że wraz z dokonaniem zakupu ścieżka na lejku sprzedażowym dobiega końca. Tak faktycznie jest w przypadku klasycznego ujęcia tej metody. Jednak w czasach rosnącej konkurencji warto rozszerzyć ją o kolejny etap, czyli budowanie lojalności klientów. W tym ujęciu niezwykle ważne są działania posprzedażowe, czyli najprościej mówiąc - wszystko to, co sprawi, że klient będzie odwiedzał twoją platformę regularnie. Jakie działania warto podjąć w tym celu?
Choć lejek sprzedażowy pozwala wyraźnie podzielić plan działań na etapy, musisz mieć świadomość, że pewne działania powinny być ciągłe i wymierzone w klientów na każdym etapie lejka sprzedażowego. Doskonałym przykładem takiego obszaru jest content marketing, czyli tworzenie wartościowych treści. Odpowiednio stworzony content może zainteresować zarówno osoby znajdujące się w górnej części lejka, jak i na jego końcu.
Przy tworzeniu lejka warto także pamiętać o tym, by w procesie przyjąć perspektywę sklepu internetowego. Choć lejek sprzedażowy odzwierciedla kroki kupującego, to obejmuje działania i dążenia pracowników firmy, którzy dbają o to, by budować grono potencjalnych klientów. To podejście odróżnia tę metodę od szerszego pojęcia, czyli podróży kupującego (z ang. buyer’s journey), które dotyczy ogólnej potrzeby zakupowej i uwzględnia wyłącznie perspektywę kupującego.
Wizualizacja lejka sprzedażowego powinna być jednym z podstawowych narzędzi, dzięki któremu Twoja sprzedaż online okaże się bardziej skuteczna. Monitorowanie każdego etapu pozwola na bieżące wprowadzanie usprawnień, dzięki którym większa liczba osób przejdzie do ostatnich etapów lejka, nie tylko finalizując zakupy, ale także regularnie powracając do e-sklepu w przyszłości. Choć nie ma jednej skutecznej drogi na budowanie lejka, dzięki lekturze artykułu jesteś wyposażony w praktyczne wskazówki, które pozwolą Ci stworzyć spersonalizowaną wersję tej metody. Nie czekaj i już teraz podejmij działania, które pozwolą Ci zmaksymalizować sprzedaż!