180 ciekawostek ze świata eCommerce oraz najnowszych branżowych wiadomości - właśnie taką ilość treści udało nam się dla Ciebie do tej pory opublikować w ramach stałej serii na naszym blogu - Advoxowej Prasówki. Co dwa tygodnie, zawsze we wtorek, prezentujemy subiektywne zestawienie najbardziej intrygujących wiadomości ze świata biznesu online. Co czeka na Ciebie w 60. jubileuszowym wydaniu publikacji? Przekonaj się sam! Zapraszamy do lektury!
Sztuczna inteligencja staje się coraz większym wsparciem dla tworzenia treści w eCommerce. Pomaga już nie tylko w redagowaniu opisów, ale również w procesie przygotowywania fotografii produktów. Jakiś czas temu Google udostępniło swoje narzędzie do generatywnego tworzenia obrazów reklamowanej oferty. Photo Studio pozwala m.in. na wprowadzenie prostych modyfikacji (np. poprawę jakości zdjęcia), zmianę tła czy kolorów bez konieczności angażowania profesjonalnego grafika czy fotografa. To rozwiązanie, skierowane głównie do małych i średnich przedsiębiorców z ograniczonym budżetem na profesjonalne sesje fotograficzne, co otwiera nowe możliwości w zakresie prezentacji produktów online.
Warto jednak zauważyć, że Google nie jest jedyną firmą wykorzystującą potencjał sztucznej inteligencji w tym obszarze. Amazon, lider sprzedaży online, również niedawno zaprezentował własne narzędzie tego typu, czyli Titan Image Generator. Co charakteryzuje to rozwiązanie? Narzędzie Amazona wyróżnia się możliwością generowania obrazów na podstawie opisu tekstowego oraz dostosowywania istniejących zdjęć zgodnie z zadanymi poleceniami (tzw. promptami).
Titian Image Generator to jednak niejedyne rozwiązanie w ofercie Amazona wykorzystujące AI (z ang. Artificial Intelligence). Do tej pory firma wprowadziła m.in. narzędzie, które tworzy podsumowania setek opinii na stronie produktu. O nim mogłeś przeczytać w 52. wydaniu Prasówki. Obecnie Titan Image Generator udostępniony jest jedynie w wersji demonstracyjnej dla użytkowników AWS (Amazon Web Services), jednak z pewnością warto śledzić jego rozwój i być na bieżąco z wszelkimi zmianami.
Szczegółowe możliwości narzędzia Amazona odkryjesz, klikając w ten link. Co sądzisz o takim rozwiązaniu?
Przedmiotem branżowych raportów jest z reguły badanie preferencji i potrzeb konsumentów. Niezależna organizacja Forum Konsumentów postanowiła podejść do tego tematu inaczej, badając czynniki, jakie zniechęcają Polaków do zakupów w internecie. Co można do nich zaliczyć?
Do zakupów online klientów zniechęca m.in.:
Oprócz wypunktowania tych elementów Forum Konsumentów sformułowało w raporcie także rekomendacje, które mogą pomóc w przekonaniu części konsumentów do zakupów online. Wśród nich można wymienić m.in.: doskonalenie prezentacji produktów, priorytetyzowanie ochrony i bezpieczeństwa danych osobowych, rzetelne edukowanie konsumentów.
Z pełną wersją raportu zapoznasz się tutaj. Czy wyciągniesz z niego wnioski?
Mimo że Wielka Brytania, Niemcy i Hiszpania zajmują czołowe miejsca w rankingu największych rynków handlu elektronicznego w Europie, to nie oznacza, że to właśnie tam eCommerce rozwija się najbardziej intensywnie. Po okresie pandemicznego boom’u sytuacja w tych krajach ustabilizowała się, a wzrost wartości branży w 2023 roku wydaje się być znacznie mniej dynamiczny niż wcześniej. Takie wnioski wynikają z raportu CBRE pt.: “E-Commerce in the Post-Pandemic Era”. Warto jednak zauważyć, że ta prawidłowość nie dotyczy wszystkich krajów.
Okazuje się, że kraje Europy Środkowej, zwłaszcza Polska, wciąż utrzymują wysoki współczynnik wzrostu. To właśnie Polska stała się kluczowym rynkiem w regionie CEE i SEE (z ang. Central, Eastern and South-Eastern Europe), reprezentując aż 46% wszystkich zakupów online w tym obszarze. Tym samym wyprzedza prognozowany przed pandemią trend rozwoju zakupów online o 3 lata. W podobnie wysokim tempie (choć wciąż mniej intensywnym) rozwija się także e-handel w Czechach i Rumunii.
Jak sądzisz, czy Polska ma szansę stać się liderem eCommerce pośród państw w całej Europie? Więcej o sytuacji europejskiego e-handlu przeczytasz tutaj.