Szablon (lub z ang. template) sklepu internetowego to wcześniej przygotowana baza, na podstawie której można zbudować własną platformę eCommerce. Takie podejście znacznie skraca proces projektowania sklepu internetowego oraz umożliwia szybsze wejście na rynek. Niemniej jednak często pojawia się przekonanie, że gotowy szablon ze względu na ustandaryzowany kształt może stanowić ograniczenie dla przedsiębiorców działających online - czy słusznie? Choć szablon sklepu internetowego może sprawdzić się wielu przedsiębiorcom, to istnieją jednak przypadki, w których może ograniczać rozwój biznesu lub błędnie odzwierciedlać jego założenia. Sprawdź, do jakiej grupy należysz - czy szablon to rozwiązanie dla Ciebie, czy może powinieneś zdecydować się na alternatywne rozwiązanie? W tym artykule pomożemy Ci podjąć ten wybór.
Gotowy szablon sklepu internetowego to rozwiązanie, po które sięga wiele przedsiębiorców zwłaszcza tych rozpoczynających działalność w sieci. Dlaczego decydują się właśnie na takie rozwiązanie? Szablon dostarcza gotowe elementy (np. layout, układ stron i podstron, menu nawigacyjne), które są zaprojektowane z myślą o potrzebach eCommerce. Dzięki temu możliwe jest znaczne uproszczenie procesu wdrożenia platformy, co skutkuje oszczędnością czasu i budżetu (w porównaniu z zasobami potrzebnymi do wdrożenia strony “od zera”). W rezultacie wybór gotowego szablonu eCommerce może być strategią biznesową, która umożliwi szybki start, minimalizując koszty i ryzyko związane z uruchomieniem i prowadzeniem biznesu online.
Szablony dla sklepów internetowych są opracowywane według ustandaryzowanych oczekiwań użytkowników tak, aby jak najwięcej przedsiębiorców mogło z nich skorzystać. Z tego względu, jeśli rozważasz niestandardowe rozwiązania, zaawansowane funkcjonalności lub rozszerzenie swojego modelu biznesowego (np. wejście na nowe rynki), może się okazać, że Twoje potrzeby przekroczą możliwości oferowane w ramach szablonu. Poznaj 3 najczęstsze przypadki, w których taki scenariusz może wystąpić.
Decyzja o wdrożeniu szablonu platformy sprzedażowej nie musi oznaczać, że zostajesz “skazany” na jeden z góry narzucony wygląd strony. Istnieje możliwość modyfikacji szablonów, choć jedynie w pewnym, ograniczonym zakresie. Większość szablonów pozwala m.in.: na dostosowywanie kolorów, rodzajów fontów oraz układu poszczególnych sekcji na stronie. W przypadku niektórych biznesów online takie zmiany mogą okazać się w zupełności wystarczające. Niemniej, jednak jeśli rozważasz stworzenie unikalnego wizerunku marki (bo np. działasz na silnie konkurencyjnym rynku lub wyróżnikiem Twojej firmy są wartości), to szablon może okazać się niewystarczający.
Z góry ustalony wzór strony może utrudniać lub nawet uniemożliwiać wprowadzenie niestandardowych rozwiązań. Ograniczenia mogą występować np. w przypadku chęci wdrożenia niestandardowych animacji, przyciągających uwagę elementów wizualnych czy potrzebę dostosowania wyglądu koszyka zakupowego, procesu realizacji zamówienia lub filtrowania produktów. Właśnie w takich sytuacjach, szablon może ograniczać możliwości projektowania bardziej spersonalizowanych interakcji i prezentacji treści w sposób, który w pełni oddaje unikalny charakter marki.
Większość szablonów, zarówno płatnych, jak i darmowych, została zaprojektowana z myślą o zachowaniu responsywności, czyli odpowiednim wyświetleniu się strony na różnych urządzeniach. Jednak warto pamiętać, że sama responsywność nie gwarantuje, że wersja mobilna platformy spełni standardy użyteczności i wydajności dla korzystających z urządzeń przenośnych. Jeśli ważna jest dla Ciebie obecność w wielu kanałach (co staje się branżowym standardem), konieczne może okazać się bardziej szczegółowe dostosowanie interfejsu użytkownika, a w tym zoptymalizowanie nawigacji czy układu strony pod kątem dotykowych urządzeń.
Pamiętaj, że nawet jeśli podstawowa wersja strony na szablonie jest wystarczająca, to przejście o krok dalej, czyli stworzenie mobilnej wersji sklepu może wymagać skorzystania z niestandardowych rozwiązań projektowych. Te z kolei pozwolą na pełną kontrolę nad procesem tworzenia layoutu i zagwarantują zadowalające doświadczenie dla użytkowników urządzeń mobilnych oraz smartfonów, z których korzysta prawie 80% kupujących online (według raportu Gemius pt.: “e-Commerce w Polsce 2023”)
Jeśli planujesz skalowanie biznesu np. w postaci ekspansji na zagraniczne rynki lub poszerzania oferty produktowej, musisz wziąć pod uwagę, że możliwości szablonu mogą się w pewnym momencie wyczerpać. Wraz z rozwojem biznesu online, potrzebne będą bardziej złożone funkcjonalności. Konieczne mogą okazać się takie elementy jak m.in.: dodatkowe strony i podstrony czy bardziej elastyczne zarządzanie treścią. W przypadku ekspansji na rynki zagraniczne, konieczne może być także dostosowanie witryny do różnych języków i kultur.
Ponadto, rosnąca liczba klientów z reguły generuje większe obciążenia na stronie, dlatego ważne jest, aby platforma była wydajna i zachowała płynność działania nawet przy wzroście ruchu na stronie. Z biegiem czasu, rozwój firmy online może również wymagać integracji z systemami zewnętrznymi (takimi jak np. WMS, PIM czy ERP), co może być trudne do zrealizowania na gotowym szablonie. Często może się okazać, że gotowy szablon nie jest zaprojektowany z myślą o dodatkowych integracjach, co będzie wymagało przeprowadzenia dodatkowych prac i dostosowania go do nowego środowiska.
W związku z tym, aby móc efektywnie rozwijać swój biznes online i sprostać rosnącym wymaganiom rynku oraz klientów, konieczne może być przejście na niestandardowe rozwiązania, które zapewnią pełną kontrolę i elastyczność w dostosowaniu platformy do potrzeb biznesowych oraz zmieniających się warunków rynkowych.
Podstawową alternatywą dla szablonu jest customowy projekt sklepu internetowego. Decyzja o zaprojektowaniu platformy od podstaw wymaga jednak przygotowania się na zupełnie inne wyzwania. Taki proces jest przede wszystkim bardziej czasochłonny i wymaga zaangażowania różnorodnych specjalistów - od UX designerów, przez programistów, po testerów - co wiąże się także z wyższymi kosztami. Jednakże korzyścią za zwiększony wysiłek jest pełna personalizacja zarówno wyglądu, jak i funkcjonalności platformy.
Warto jednak mieć na uwadze, że customowy projekt to nie jedyne rozwiązanie pozwalające na wyjście poza schemat - istnieją też rozwiązania pośrednie. Jedną z takich metod jest Strapi CMS, czyli system do zarządzania treścią (Content Management System), którego możliwości przekraczają standardowe funkcjonalności tego typu platform. Pozwala on np. na szybkie tworzenie stron internetowych (zarówno bardziej złożonych sklepów internetowych, jak i prostych witryn np. stron wizerunkowych). Dzięki temu, że system jest oparty na otwartym kodzie źródłowym, to pozwala na dowolne dostosowanie projektu do własnych potrzeb. Strapi CMS może być, więc atrakcyjną opcją dla przedsiębiorców, którzy chcą wyjść poza schemat szablonów sklepów internetowych, nie planując jednak inwestycji w customowy projekt.
Odradzono Ci wdrożenie sklepu internetowego na gotowym szablonie, a może wręcz przeciwnie - słyszałeś, że to najlepsze rozwiązanie? Decyzja dotycząca sposobu wdrożenia platformy powinna być dostosowana do specyfiki Twojego biznesu oraz jego celów. W przypadku bardziej zaawansowanych potrzeb, takich jak większa personalizacja, ekspansja na nowe rynki czy integracja z zewnętrznymi systemami, gotowe szablony mogą okazać się niewystarczające. W takich sytuacjach warto rozważyć bardziej zaawansowane rozwiązania, takie jak customowe projekty. Jeśli nie jesteś pewien, które rozwiązanie będzie najlepsze dla Ciebie, chętnie Ci doradzimy!