12.12.2022
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Jak kupowali e-konsumenci w 2022 roku? eCommerce news #no. 34

Do końca 2022 r. zostało zaledwie paręnaście dni - jest to idealny moment, by podsumować mijający czas oraz jednocześnie przeanalizować przyszłoroczne wyzwania. Jakie zachowania cechowały konsumentów w przeciągu ostatnich miesięcy? Jakie wyniki osiągnęły platformy sprzedażowe podczas Black Friday? Czy właściciele eCommerce poradzą sobie z zapowiadanymi zmianami dotyczącymi ograniczenia plików cookie w przeglądarkach? Odpowiedzi na te pytania przybliży Ci nasza Advoxowa Prasówka. Przeczytasz?

Black Friday wciąż na fali popularności - opracowanie Admitad

Za nami już prawie połowa grudnia, okres świąteczny zbliża się coraz większymi krokami, a konsumenci skupiają swoje wydatki wokół zakupu prezentów świątecznych. Czwarty kwartał roku cechuje się jednak wzmożonym wzrostem sprzedaży nie tylko podczas ostatniego miesiąca - świadczą o tym chociażby wyniki osiągane rokrocznie przez eCommerce w ostatni piątek listopada, czyli w Black Friday. Jak kształtowały się one w tym roku? Podsumowanie kampanii promocyjnych z tego okresu opracowała firma Admitad.

Pomimo niezatrzymującej się inflacji kwota transakcji dokonanych podczas Black Week wzrosła w porównaniu do zwykłego okresu sprzedażowego o 55%. Natomiast tylko podczas Czarnego Piątku złożono 37% zamówień więcej. Dostrzegane efekty stanowią potwierdzenie tego, że inwestycja we wzmożone i dobrze zaplanowane działania promocyjne w ten dzień jest dobrym rozwiązaniem. Właściciele e-sklepów coraz częściej decydują się na przedłużenie obowiązywania akcji rabatowych nawet o tydzień. Co z kolei zmieniło się w zachowaniu konsumentów?

W tym roku najczęściej kupowanymi produktami nie były już artykuły elektroniczne - 2022 r. przyniósł największą popularność kategoriom takim jak moda czy wyposażenie wnętrz. Oznacza to, że Polacy podążają za globalnymi trendami. Co jeszcze wpisuje się w tegoroczny model zakupowy kupujących podczas Czarnego Piątku?

  • Wyraźny wzrost wpływu treści na zainteresowanie ofertą,
  • Zwiększenie znaczenia serwisów typu cashback we wsparciu promocji,
  • Używanie mediów społecznościowych podczas zakupów, które przyniosło 8% przychodów w eCommerce w tym czasie.

Tegoroczny Black Friday pomimo kryzysu gospodarczego, okazał się w dużej mierze sukcesem dla biznesu. Jakie wyniki osiągną platformy sprzedażowe w świątecznym i noworocznym okresie? Z pewnością bacznie będziemy się im przyglądać, aby o wszystkim Cię poinformować!

Z pełnymi wynikami opracowania zapoznasz się na blogu firmy. A ty - jak oceniasz tegoroczne Black Friday we własnym eCommerce?

Jak kształtował się Polski eCommerce w 2022 roku? Analiza merchants.glopal.com

Wraz z końcem roku przyszedł czas na podsumowania - co zmienił mijający okres w eCommerce? Firma merchants.glopal.com przygotawała przegląd danych na podstawie, których możliwe jest skategoryzowanie i przeanalizowanie rynku. Jak rozwijał się segment e-handlu w Polsce?

Konsumenci wciąż postępują według wypracowanych na przestrzeni lat standardów. Nadal najpopularniejszą platformą sprzedażową w kraju pozostaje Allegro.pl. Natomiast liderem wśród sposobów płatności online pozostaje przelew - ten sposób wybrało aż 36% kupujących. Okazuje się także, że są oni coraz bardziej skłonni do całkowitej rezygnacji z zakupów, kiedy nie mogą znaleźć zaufanych i sprawdzonych metod płatności. Na co jeszcze zwracali uwagę klienci w tym roku?

  • Najważniejszym czynnikiem zachęcającym klientów do zakupów online w Polsce była dostępność przez cały dzień (76%) oraz brak konieczności dojazdu do sklepu w celu nabycia produktów (73%).
  • Ponad 60% konsumentów wskazało, że najbardziej istotna jest dla nich atrakcyjna cena.
  • Znaczną popularność zyskały internetowe porównywarki cen. Serwis Ceneo.pl był drugą najczęściej odwiedzaną witryną w eCommerce.
  • Najchętniej kupowanymi produktami były artykuły z kategorii, takich jak: elektronika, bilety, kultura, odzież i sport.

Ze szczegółami opracowania możesz zapoznać się tutaj. Czy jakieś wyniki szczególnie zwróciły Twoją uwagę?

Jak przygotować się na erę post-cookie? Raport IAB Polska

59% badanych wyraziła gotowość na zmiany, 73% osób testuje autorskie rozwiązania, a jedynie 25% z nich deklaruje chęć skorzystania z gotowych rozwiązań oferowanych przez przeglądarki - takie nastroje wśród przedstawicieli komunikacji cyfrowej wynikają z badania dotyczącego zakończenia obsługi plików cookie przygotowanego przez IAB Polska.

Raport jest drugą edycją opracowania koncentrującego się na tej kwestii. Od czasu opracowania pierwszego powstało wiele rozwiązań, które mają na celu ułatwić funkcjonowanie rynku po wycofaniu third party cookies. Obecnie narzędzia reklamowe oraz badawcze bazują na możliwości identyfikacji użytkowników - wprowadzone zmiany, które wejdą w życie w 2023 r., ograniczą możliwości śledzenia historii przeglądania, remarketingu czy ograniczenia częstotliwości wyświetlania reklam.

Choć wydawać, by się mogło, że ekosystem jest wystarczająco przygotowany na zbliżające się zmiany to niepokój ekspertów wzbudza niski poziom współpracy między firmami. Właściciele przedsiębiorstw skupiają się głównie na projektowaniu własnych rozwiązań opartych o kontekst treści. Kluczowe podmioty powinny skupić się także na współpracy w celu opracowania uniwersalnego identyfikatora dla zapewnienia stabilnego funkcjonowania branży w długim okresie.

Zdaniem Elżbiety Kondzioły, szefowej Grupy Roboczej Programmatic przy IAB Polska prawidłowa identyfikacja grup użytkowników o określonych cechach, w zgodzie z obowiązującym prawem dotyczącym zachowania ich prywatności, jest kluczowa dla funkcjonowania oraz dalszego rozwoju precyzyjnie targetowanej i skutecznej reklamy online.

Jesteś gotowy na funkcjonowanie w erze post-cookie? Zapoznaj się z pełnym raportem tutaj.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość