05.08.2022
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Od przesyłki pocztowej do qCommerce, czyli jak kształtują się trendy w dostawach

Wyobraź sobie, że całe popołudnie spędziłeś na zakupach online. Masz już pełny koszyk, wybierasz sposób płatności i nagle pojawia się problem w postaci dostawy. Brak możliwości dostarczenia zamówienia do automatu paczkowego, doręczenie możliwe dopiero za tydzień, płatne zwroty - to wszystko może przyczynić się do tego, że zrezygnujesz z zakupów na danej stronie. Mimo że decyzję o sposobie dostawy podejmujemy dopiero na finiszu procesu zakupowego, często okazuje się kluczowa dla realizacji zamówienia. Czasami warto zacząć od końca i uwzględnić odpowiednie możliwości logistyczne w sklepie internetowym. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jakie rozwiązania najlepiej sprawdzą się w Twoim eCommerce, przeczytaj ten artykuł!

Kiedyś vs dziś - jak obecnie kształtuje się rynek dostaw?

Podobno obserwowanie branży logistycznej pozwala z wyprzedzeniem dostrzec pewne procesy zachodzące w całej gospodarce. Tę tezę potwierdził okres pandemii - intensywny wzrost zamówień online to nie tylko chwilowy trend, a przyszłość rynku. Mimo to przed branżą logistyczną stoi wiele wyzwań takich jak: rosnąca inflacja, problemy z dostępnością surowców oraz potrzeba dbania o środowisko. Z jakimi jeszcze trudnościami będzie mierzyć się ta gałąź biznesu? Czy da się połączyć nowe technologie z ideą zrównoważonego rozwoju? Czy szybkie dostawy staną się standardem?

Dominacja paczkomatów

Żółty kolor i charakterystyczny motyw słońca - Ty też pomyślałeś o InPost? Nic dziwnego, bo właśnie ta firma na przestrzeni ostatnich lat zyskała pozycję lidera w branży KEP. W 2021 roku to dostawa do paczkomatu była najchętniej wybieraną przez Polaków opcją dostarczania zakupów, a liczba samych automatów wzrosła do ponad 18 tysięcy. Skąd wynika ten fenomen? Doświadczenia ostatnich lat sprawiły, że paczkomat zyskał miano najbezpieczniejszego sposobu odbioru. Nie jest także tajemnicą to, że cechuje go po prostu wygoda - zamówienie możemy odebrać w dowolnej chwili, bez względu na porę dnia. Nic więc dziwnego, że podobne usługi wprowadzają także inne firmy - urządzenia sygnowane marką Allegro czy AliExpress powoli zapełniają dostawczą mapę Polski.

Co wybierają Polacy? Najpopularniejsze sposoby dostawy

Jeszcze do niedawna wybór sposobu dostawy w sklepach internetowych był ograniczony - klienci wybierali zazwyczaj między 2 bądź 3 opcjami. Wejście w nową dekadę okazało się rewolucyjne dla rynku - lista sposobów zaczęła dynamicznie się rozszerzać. W 2021 r. bezkonkurencyjnie królował InPost, którego usługami zainteresowanych było aż 81% robiących zakupy online. Miejsca na podium przypadły także dostawie kurierem bezpośrednio do domu lub pracy (68%) oraz dostawie pocztą (39%).

Z pełnymi wynikami raportu „E-commerce w Polsce 2021” przygotowanego przez firmę Gemius możesz zapoznać się poniżej:

Forma dostawy Procent ankietowanych, których dana forma zachęca do robienia zakupów przez Internet
Dostawa do Paczkomatu InPost 81%
Dostawa kurierem bezpośrednio do domu/pracy 68%
Dostawa pocztą bezpośrednio do domu/pracy 39%
Dostawa do punktu partnerskiego (np. Żabka, Orlen, Ruch) 35%
Dostawa do placówki pocztowej 16%
Dostawa do oddziału sklepu (click & collect) 14%
Dostawa do innej maszyny paczkowej (Locker, automat SwipBox) 6%

Szybciej znaczy lepiej? W obszarze dostawy - zdecydowanie tak!

Zdarzyło Ci się kiedyś z niecierpliwością spoglądać w okno i oczekiwać kuriera? Jeszcze do niedawna taka sytuacja mogła zniechęcić do zakupów online - teraz klienci otrzymują zamówione produkty (w zależności od branży) nawet w przeciągu 15 minut. Imponujące, prawda? Przewidywania wskazują, że do 2025 roku ¼ korzystających ze sklepów internetowych będzie wymagała dostarczenia towaru jeszcze tego samego dnia. Jak nadążyć (i to dosłownie) za rosnącymi oczekiwaniami konsumentów? Rynek eCommerce przyczynił się do wypracowania kilku rozwiązań - poznaj je!

Kup online, odbierz offline - Click and Collect

Jest spokojny wieczór, a Ty w domowym zaciszu kompletujesz swoje wirtualne zamówienie, żeby zaraz następnego dnia, jeszcze przed rozpoczęciem pracy odebrać je w sklepie stacjonarnym. Nie musisz martwić się, że popełnisz błąd (np. w rozmiarze ubrania), bo wybrany produkt możesz natychmiast zwrócić lub wymienić na miejscu. Brzmi jak rozwiązanie idealne - a gwarantuje je opcja Click and Collect.

Wszystko wskazuje na to, że powyższy scenariusz przypadł do gustu Polakom - aż 25% kupujących deklaruje, że wybiera możliwość dostawy z odbiorem osobistym. To bez wątpienia sposób na odnalezienie się w nowej, popandemicznej rzeczywistości i powrót do tradycyjnej formy sprzedaży bez rezygnacji z technologicznych udogodnień. Dlaczego warto wdrożyć go do swojego eCommerce? W taki sposób urozmaicisz swoją ofertę, a przy tym zredukujesz koszty wysyłki oraz zmniejszysz odsetek reklamacji.

Na wprowadzenie tej formy zdecydował się m.in. Empik, który jednocześnie w ten sposób wzmocnił swoje działania nastawione na ekologię. Klienci sieci mogą wybrać opcję dostawy do sklepu i odbioru bez zbędnych opakowań i wypełniaczy, co w skali roku ma pozwolić na zmniejszenie zużycia kartonów nawet o 50%.

Wystarczy jedynie 15 minut - qcommerce

Zróbmy krok dalej - swoje zamówienie w dalszym ciągu składasz wieczorową porą, ale marzy Ci się, by wypróbować produkt jeszcze tego samego dnia. W tym przypadku z pomocą przychodzi q-commerce. Litera “q” kryje w sobie słowo “quick” - to właśnie szybkość jest fundamentem tego rozwiązania. Dzięki tej opcji właściciele sklepów są w stanie sprostać wymaganiom nowego pokolenia konsumentów - bez kompromisów między czasem oczekiwania a ceną. Wielu ekspertów twierdzi, że quick commerce to naturalne przejście w stronę handlu elektronicznego trzeciej generacji.

Jak jednak zapewnić ekspresową dostawę tuż pod drzwi? Możliwe jest to dzięki funkcjonowaniu dark stores, czyli specjalnych, stosunkowo niewielkich powierzchni magazynowych, w których dostawcy mogą prędko skompletować otrzymane zamówienie. Szybkie dostawy wspierają także pojazdy jednośladowe oraz rozbudowana sieć kurierów, które pozwalają uniknąć miejskich korków.

Q-commerce zyskało dotychczas największą popularność w przypadku produktów pierwszej potrzeby takich jak artykuły spożywcze. Wszystko wskazuje jednak na to, że w niedalekiej przyszłości obejmie swoim zakresem więcej branż. Według brytyjskich badaczy ekspresowa wysyłka wkrótce zdominuje sektor fashion&beauty, przejmując aż 60% tamtejszych dostaw.

porównanie qCommerce i click&collect

3 filary zrównoważonej logistyki - jak zagwarantować ekologiczne dostawy?

Zrównoważony rozwój, zrównoważone budownictwo, a nawet zrównoważone podróżowanie - tego typu określenia słyszymy codziennie. Dlaczego idea zrównoważonego życia jest aż tak istotna? Z uwagi na fakt, że obejmuje nie tylko dbałość o samo środowisko, ale także przyszłość, a przez to zapewnienie odpowiednich warunków rozwoju następnym pokoleniom. Nie ulega wątpliwości, że właściwie wszystkie formy dostawy wymagają ingerencji w ekosystem. Jak jednak sprawić, aby to oddziaływanie było możliwie jak najmniejsze?

  • Zeroemisyjne pojazdy

Zatłoczone ulice bezapelacyjne stały się symbolem XXI w. - wraz z nimi niepostrzeżenie znakiem współczesnych czasów stał się również obraz szarej chmury unoszącej się nad miastem. Firmy, których działania bezapelacyjnie przyczyniły się do wzmożenia transportu i emisji spalin, znajdują coraz to nowsze rozwiązania, by zmniejszyć swoją szkodliwość.

Doskonałym tego przykładem jest Amazon - gigant eCommerce obiecał, że do 2030 r. będzie neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Pomocne w tym mogą okazać się planowane zmiany w sposobach transportu. Brytyjski oddział korporacji dąży do stworzenia centrum mikromobilności w Londynie, z którego wszystkie paczki mają być dostarczane przez pracowników przy użyciu rowerów elektrycznych lub pieszo. Co więcej, szacuje się, że nowy ośrodek będzie obsługiwał ponad milion zamówień więcej niż dotychczas.

Czy takie działania mają szansę stać się nowym trendem? Wszystko wskazuje, że na to pytanie można udzielić odpowiedzi twierdzącej. Świadczy o tym m.in. fakt, że pod koniec marca 2022 r. liczba elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarówek w Polsce wzrosła aż do 1877 sztuk - to ponad o 360% więcej niż w 2019 r., kiedy do tej kategorii można było zaliczyć zaledwie 519 sztuk.

Liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych w Polsce (osobowe i użytkowe)
2022 r. (stan na marzec) 43 365
2021 r. 39 658
2020 r. 19 714
2019 r. 9 156

  • Pooling

„Okrężny łańcuch dostaw” to obecnie hot topic w branży logistycznej. Istotą tej idei jest to, by towary i związane z nimi opakowania móc wykorzystać ponownie - poddać recyklingowi lub odsprzedać. Właściciel sklepu, inwestując w opakowania na własność, nie tylko przyczynia się do zwiększenia ilości odpadów, ale także ponosi dodatkowe koszty. Uniknięcie takiej sytuacji możliwe jest dzięki poolingowi, czyli, mówiąc prościej - możliwości wypożyczenia elementów niezbędnych do transportu takich jak np. palety czy różnego rodzaju skrzynie przydatne w działalności B2B.

W transakcjach B2C z kolei coraz bardziej popularne stają się opakowanie wielokrotnego użytku. Już od ponad miesiąca możemy skorzystać z tzw. Ekobox’ów, zamawiając ubrania lub dodatki ze sklepu MODIVO. Taki projekt stanowi efekt współpracy platformy z wcześniej wspomnianym InPostem i został bardzo pozytywnie odebrany przez konsumentów. Możliwe, że korzystanie z bioopakowań wkrótce stanie standardem w eCommerce - zarówno ze względu na preferencje zamawiających, jak i przepisy prawne. Zmniejszanie negatywnego wpływu niektórych wyrobów z tworzyw sztucznych na środowisko to wymóg Unii Europejskiej. Zgodnie z założeniami dyrektywa dotycząca tych aspektów miała zostać wdrożona do porządków krajowych przez państwa członkowskie do 2021 r. - wówczas znaczna część z produktów jednorazowego użytku została objęta zakazem wprowadzenia do obrotu. Kluczową zmianą było także rozszerzenie zakresu opłaty produktowej.

  • Magazyny micro-fulfilment

Wiemy już, jak istotna - z punktu widzenia konsumentów - jest szybka dostawa. Ekspresowe dotarcie pod drzwi klienta nie jest jednak możliwe, gdy magazyn znajduje się np. na drugim końcu kraju. Perspektywa tak długiej podróży oznacza proporcjonalnie wysokie zanieczyszczenie środowiska. Jak uniknąć tych dwóch problemów za jednym razem? Odpowiedź jest prosta - micro-fulfilment! Koncepcja przewiduje tworzenie wielu niewielkich centr logistycznych zlokalizowanych w pobliżu obszarów miejskich. Dzięki temu możliwe jest przyśpieszenie dostawy oraz redukcja spalin. Mikrocentra powstają w zawrotnym tempie - często tworzy się je poprzez przekształcenie przestrzeni w lokalach handlowych (np. na zapleczach w sklepach detalicznych).

Ze wzrostem popularności micro-fulfilment skorelowany jest rozwój q-commerce. Jak widać, nowe trendy logistyczne uzupełniają się nawzajem!

IT first - dlaczego nowe technologie w logistyce są tak ważne?

Przenieśmy się do alternatywnego świata, w którym nie dominuje technologia informatyczna - jak wyglądałby wtedy rynek dostaw? Z pewnością nie korzystałby z tak wielu rozwiązań wypracowanych przez sklepy internetowe. Na szczęście to jedynie rozważania, a usługi IT znacząco wspierają rozwój rynku logistycznego. W jaki sposób?

Big data, czyli najcenniejsza jest informacja

Nawet najdrobniejszy szczegół może kompletnie zmienić podejście do danego problemu. Firmy logistyczne z powodzeniem zbierają setki danych i przetwarzają je tak, aby ulepszać procesy operacyjne, zmniejszać koszty oraz prognozować przyszłe działania. Pionierem w obsłudze Big Data wydaje się być UPS, który każdego dnia odczytuje dane z 80 tysięcy pojazdów przy pomocy ponad 200 czujników. Specyfikacja, prędkość pojazdów, lokalizacja, czas pracy - celem jest maksymalna optymalizacja trasy, zmniejszanie zużycia paliwa i oczywiście szybsze doręczenie przesyłek do klienta.

Sztuczna inteligencja, czyli robotyczna dostawa

Całkowita automatyzacja procesów logistycznych? Wizje magazynów obsługiwanych przez roboty są coraz bliższe rzeczywistości - wszystko dzięki specjalnemu oprogramowaniu oraz algorytmom, które umożliwiają przetwarzanie ogromnej ilości danych i tym samym usprawnienie łańcucha dostaw. Choć inteligentna automatyzacja znajduje się dopiero w fazie początkowej, rozwija się niezwykle intensywnie.

Dlaczego warto zainwestować w AI w swoim eCommerce? Sztuczna inteligencja pozwoli na m.in.:

  • redukcję kosztów,
  • minimalizowanie marginesu błędów,
  • oszczędność czasu,
  • usprawnienie zarządzania organizacją,
  • większą kontrolę nad przepływem informacji,
  • wsparcie licznych procesów poprzez integrację z pozostałymi systemami w oparciu o API.

Najważniejszy cel logistyczny - komfort Twoich klientów

W dzisiejszych czasach logistyka w sklepie internetowym sprowadza się już nie tylko do wysyłki zamówienia - obejmuje także m.in. dbałość o komfort klienta oraz wypracowanie zaufania do marki. Rosnące oczekiwania klientów oraz wzrost świadomości ekologicznej przyczyniają się do tego, że firmy działające w handlu elektronicznym nieustannie tworzą innowacyjne rozwiązania logistyczne - czy któreś z nich wprowadzisz do swojego eCommerce?

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość