09.01.2023
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Początek nowego roku pod znakiem dyrektywy Omnibus - eCommerce news #no. 36

Czy e-konsumenci są bezpieczni, dokonując transakcji online? W jaki sposób decyzje Prezesa UOKiK wpływają na kształtowanie się konkurencji w branży? A wreszcie - jakie zmiany dla e-handlu przyniosły nowo wdrożone przepisy implementujące dyrektywę Omnibus do polskiego prawa? Odpowiedzi na te pytania czekają na Ciebie w pierwszym w tym roku wydaniu Advoxowej Prasówki. Pozostań na bieżąco z wiadomościami już od samego początku, gdyż wiele wskazuje na to, że 2023 r. będzie bogaty w zaskakujące wieści ze świata eCommerce! Gotowy na nowe wyzwania?

Jak przepisy dyrektywy Omnibus wpływają na funkcjonowanie eCommerce?

Początek 2023 roku okazał się pełen wyzwań dla branży eCommerce. Od 1 stycznia w życie weszły ustawy wdrażające przepisy dyrektywy Omnibus do polskiego porządku prawnego. Z tego względu właściciele platform sprzedażowych musieli wprowadzić zmiany w swoich e-sklepach zarówno pod względem dostosowania ich interfejsu do nowo obowiązujących wymagań, jak i przeformułowania regulaminów swojej działalności.

Jakich obszarów w szczególności dotyczą przepisy?

  • Informowanie o zmianach cen produktów objętych promocją - w przypadku ogłoszenia promocji właściciele eCommerce są zobowiązani oprócz aktualnej ceny przedstawić także najniższą cenę produktu z okresu 30 dni od wprowadzenia obniżki.
  • Pozycjonowanie produktów - od teraz przedsiębiorcy powinni poinformować o głównych parametrach, na których podstawie ustalona została kolejność wyświetlania wyników wyszukiwania.
  • Profilowanie cen - podobna regulacja dotyczy także ustalania cen w oparciu o indywidualne cechy klienta (np. lokalizacja, wiek czy historia przeglądania). Użytkownik musi być jasno poinformowany o stosowaniu wobec niego działań mających na celu perssonalizowane dostosowanie oferty.
  • Weryfikowanie opinii - opublikowaniu opinii powinna towarzyszyć informacja o tym, czy wystawiona ocena została poddana sprawdzeniu oraz czy podchodzi od osoby, która faktycznie nabyła produkt. Jeśli opinia spełnia te przesłanki - na stronie powinny pojawić się także dokładne wytyczne związane ze sposobem jej weryfikacji. Zaniechanie powyższych kroków będzie uznawane za nieuczciwą praktykę wprowadzającą konsumentów w błąd.

Celem dyrektywy Omnibus jest dostosowanie środków ochrony konsumenta do dynamicznie zmieniających się realiów gospodarczych, w tym postępu technicznego. Początek roku w branży z pewnością upłynie pod znakiem przystosowania się do nowych przepisów i poznania ich zastosowania w praktyce. Możemy zapewnić, że będziemy obserwować, jak rynek reaguje na zmiany, by o wszystkim poinformować w kolejnych wydaniach Prasówki!

Więcej o wpływie unijnych regulacji na funkcjonowanie eCommerce przeczytasz tutaj. Czy Twój sklep internetowy spełnia wymogi podyktowane nowymi przepisami?

Prezes UOKIK kontra nieuczciwe praktyki w e-handlu

Ochrona konkurencji oraz praw konsumentów jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania gospodarki, a tym samym eCommerce - z końcem 2022 roku Prezes UOKiK nałożył 2 kary o łącznej sumie wynoszącej 210 mln złotych w związku z naruszeniem konkurencyjności oraz osłabieniem pozycji kupujących. Decyzje zostały skierowane w stronę marketplace’u Allegro. Czego dokładnie dotyczą?

Po przyjęciu skarg sprzedawców prowadzących działalność wewnątrz platformy oraz w wyniku własnych obserwacji zakończonych postępowaniem antymonopolowym urząd potwierdził, że spółka w niedozwolony sposób wykorzystywała swoją pozycję na rynku. Firma Allegro w celu lepszego pozycjonowania produktów z oferty oficjalnego sklepu marki posługiwała się niedostępnymi dla innych informacjami dotyczącymi funkcjonowania strony oraz jej algorytmów. Niezależni sprzedawcy nie mieli możliwości korzystania z tej wiedzy, co negatywnie wpływało na efektywność ich sprzedaży.

Z kolei druga decyzja dotyczy sytuacji konsumentów korzystających z rozwiązania Allegro Smart!, które pozwala m.in. na bezpłatną dostawę zamówień. Zdaniem Prezesa UOKiK postanowienia zawarte w regulaminie usługi ograniczają prawa kupujących. Spółka zastrzegła sobie bowiem możliwość modyfikacji warunków umowy w zależności od zmian technologicznych oraz uwarunkowań ekonomicznych i rynkowych. W przypadku zaistnienia powyższych sytuacji istniałoby ryzyko wprowadzenia jednostronnych zmian w postanowieniach bez dokładnego sprecyzowania ich przesłanek - przewidzenie takiej sytuacji byłoby niemożliwe dla klienta w momencie przystąpienia do umowy.

Wydane decyzje są przykładem tego, jaki wpływ na rynek może mieć nadużywanie pozycji dominującej. Analizując powyższą sytuację, warto jednak zaznaczyć, że samo posiadanie większego udziału w rynku nie jest zabronione. Dopiero wykorzystanie tej przewagi w celu osiągnięcia korzyści stanowi przedmiot zakazu.

Więcej o rozstrzygnięciach Prezesa UOKIK przeczytasz tutaj. Jak oceniasz aktualny poziom konkurencji w branży eCommerce?

Bezpieczeństwo Polaków podczas e-zakupów - raport Santander

W 2022 roku na listę ostrzeżeń zawierających adresy niebezpiecznych stron CERT Polska trafiło aż 33 tysiące domen internetowych, co stanowi wzrost o 250% w porównaniu do roku poprzedniego. Wyniki badania Santander pt.: „Polaków Portfel Własny”: Bezpieczni na e-zakupach 2022” pokazują, że podczas zawierania transakcji w internecie 9% respondentów padło ofiarą oszustwa. Najczęściej fałszywe e-sklepy oferowały towary z kategorii: ubrania i obuwie (52%), leki i suplementy diety (15%) oraz elektronika (15%).

Jakie są najczęstsze metody działania cyberprzestępców?

  • Phishing, czyli podszywanie się pod osoby lub instytucje (np. banki czy firmy kurierskie) w celu wyłudzenia poufnych danych
  • Tworzenie fałszywych kampanii sprzedażowych na portalach typu marketplace, aby uzyskać numery telefonów lub kody kart płatniczych
  • Prośby o zapłatę za zamówienie poza witryną sklepu lub serwisu aukcyjnego
  • Wysyłanie wiadomości (np. w ramach newslettera) zawierających podejrzane linki

Klienci podejmują szereg działań, aby samodzielnie unikać oszustw. W tym celu najczęściej analizują opinie innych kupujących oraz porównują ceny produktów. Dodatkowo ponad 30% z nich zwraca uwagę na warunki zwrotów i reklamacji towarów. Mimo to konsumenci w eCommerce wciąż stanowią grupę szczególnie narażoną na próby wyłudzeń, będąc jednocześnie jednym z najważniejszych ogniw bezpieczeństwa w e-handlu. Zapewnienie im poczucia pewności jest więc kluczowe dla stabilnego funkcjonowania pojedynczych sklepów internetowych oraz całej branży. Osiągnięciu tego stanu z pewnością sprzyja podejmowanie działań edukacyjnych w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz bieżące śledzenie niebezpiecznych sytuacji na rynku.

Czy Twój sklep internetowy odpowiada na potrzeby klientów związane z bezpieczeństwem? W udzieleniu odpowiedzi na to pytanie pomocna może okazać się lektura pełnej wersji raportu.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość