07.06.2022
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

eCommerce news #no. 21

Zara likwiduje darmowe zwroty dla klientów z Wielkiej Brytanii, Irlandii, Holandii i Belgii, sieć sklepów meblarskich Agata stawia kolejne Megaskrytki, a BLIK chwali się rewelacyjnymi wynikami i zdobyciem większej popularności niż płatności za pomocą kart. To tylko niektóre z newsów, o których w ostatnim czasie można było usłyszeć w świecie eCommerce. Zapraszamy do lektury najnowszej odsłony naszej prasówki - kolejna już za 2 tygodnie! Warto być zawsze na bieżąco, prawda?

Darmowe zwroty? Nie dla klientów Zary

Wydawać by się mogło, że darmowe zwroty to jeden z największych plusów zakupów w sklepach internetowych, z którego marki działające w świecie online w żadnym wypadku nigdy nie zrezygnują. Z tego powodu z wielkim zaskoczeniem przyjęto informację o tym, że jedna z najbardziej rozpoznawalnym marek modowych Zara zdecydowała się zrezygnować z opcji bezpłatnych zwrotów, wprowadzając niewielkie opłaty na terenie Wielkiej Brytanii, Irlandii, Holandii i Belgii.

Firma motywuje swoją decyzję chęcią zwrócenia uwagi na dokonywanie bardziej przemyślanych zakupów. Szczególnie w przypadku branży fast fashion konsumenci i konsumentki bardzo często kupują na raz dużą liczbę produktów po stosunkowo niskich cenach, a później decydują się na zwrot, których ich nic nie kosztuje. Kosztuje za to markę, która nie tylko musi zwrócić pieniądze, ale również opłacić koszty przesyłki. Zara zwraca również uwagę na kwestie ekologiczne związane z produkcją śladu węglowego - zwrócone towary muszą trafić z powrotem do magazynu.

Nie oznacza to jednak, że możliwość zwrotu jest już jedynie płatna. Nie - wprowadzając zmiany, Zara zachęca do odwiedzin w swoich placówkach stacjonarnych, w których w dalszym ciągu można bezpłatnie oddać niepasujące czy jednak nieodpowiadające naszemu gustowi ubrania oraz akcesoria. Haczyk jest jednak jeden - zwrot musi zostać dokonany w regionie, w którym pierwotnie zakup został dokonany, czyli np. w najbliższej adresowi dostawy galerii handlowej. Zara już twierdzi, że zobaczyła pozytywne efekty w tym zakresie - wskazuje, że klienci chętnie dokonują zwrotów w placówkach stacjonarnych.

Czy Zara zyska, czy może straci na tym, że zrezygnowała z darmowych zwrotów? Przekonamy się zapewne już niedługo - podobnie jak o tym, czy firma podejmie taką samą decyzję co do zwrotów w Polsce. Skoro jednak wiele osób, jak wynika z badania Furgonetki, o którym pisaliśmy w poprzedniej Prasówce, uskarża się na niejasną politykę zwrotów w sklepach internetowych, może w niektórych przypadkach jest to dobre rozwiązanie - gwarantujące najprostszy sposób dokonania zwrotu?

Więcej szczegółów na temat decyzji Zary znajduje się w tym artykule.

Megaskrytki AgataMeble sprawdzonym pomysłem

Pilotaż w Katowicach zakończył się sukcesem - AgataMeble wprowadza możliwość odbioru zamówionych w sklepie internetowym towarów w tzw. Megaskrytce także na terenie Krakowa, Poznania, Łodzi i Gdańska. Skrytki umieszczane są przy salonach marki (najczęściej przy miejscach parkingowych o ponadstandardowych rozmiarach) i pozwalają na bezkontaktowy odbiór zróżnicowanych produktów: mebli (fotel, łóżko, komoda itd.), materacy, akcesoriów, oświetlenia czy dekoracji. Tak szeroki wachlarz zamówionych do domu rzeczy jest możliwy, gdyż Megaskrytka została wyposażona w aż 27 skrytek, z których każda odznacza się innym rozmiarem. Co więcej, w przypadku w którym jasne jest, że wybrany przez nas towar nie zmieści się w żadnej z tych skrytek, system informatyczny automatycznie zablokuje możliwość dokonania zakupu online z dostawą do Megaskrytki.

Jak widać na przykładzie, klienci bardzo chętnie korzystają z możliwości bezkontaktowego odbioru. Zastanów się, czy takiego rozwiązania nie brakuje właśnie w Twoim sklepie internetowym, a w międzyczasie poczytaj więcej o rozwiązaniu wdrożonym przez Agata Meble.

Płatności w sklepach online - na co najlepiej postawić?

Na pewno zauważyłeś, że w coraz większej liczbie sklepów internetowych (ale także w placówkach stacjonarnych) od pewnego czasu istnieje możliwość zapłacenia w najszybszy możliwy sposób (a przy tym bardzo bezpieczny), czyli przy pomocy kodu BLIK. Najnowsze dane pokazują, że to rozwiązanie cieszy się bardzo dużą popularnością - od stycznia do marca 2022 roku zapłaciliśmy BLIKiem za towary o wartości 32,6 miliardów złotych (przy 247 milionach transakcji), co oznacza wzrost o 62% w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej. Co ciekawe, wzrasta liczba płatności BLIKiem realizowanych nie tylko w eCommerce, ale również w sklepach stacjonarnych, chociaż w tym pierwszym obszarze wzrost jest - oczywiście - bardziej widoczny. Najnowsze dane wskazują, że ponad 62% transakcji w sklepach realizujemy przy pomocy jednorazowego kodu, preferując to rozwiązanie zamiast tradycyjnych kart płatniczych - pod koniec 2021 roku liczba transakcji BLIKiem biła karty płatnicze o głowę (wyższa o aż 230%).

Jak widać, konsumenci coraz chętniej wybierają możliwość zapłaty za towary przy pomocą kodu BLIK. Może warto się nad tą kwestią pochylić, analizując dostępne w swoim eCommerce opcje płatności?

Więcej o wynikach BLIK można poczytać tutaj.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość