30.03.2023
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Dobra wyszukiwarka produktów w eCommerce – co powinna uwzględniać?

Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się pójść do sklepu stacjonarnego i spędzić kilka minut na szukaniu niezbędnego Ci w danym momencie produktu? Co czułeś, nie mogąc go znaleźć w dotychczasowym miejscu lub w alejce, w której - zgodnie z oznaczeniem kategorii - powinien się znaleźć? Pojawiła się u Ciebie irytacja, frustracja, zniechęcenie, a może nawet chęć wyjścia ze sklepu bez dokonania zakupu? Takie uczucia były jak najbardziej uzasadnione – i dokładnie tak samo poczuje się klient Twojego eCommerce, gdy zbyt dużo czasu (a w przypadku zakupów online czas liczymy w sekundach) będzie musiał spędzić na szukaniu potrzebnego mu produktu. Możesz jednak zminimalizować ryzyko, że z tego powodu porzuci Twoją stronę i sprawdzi ofertę konkurencji, stawiając na dobrą wyszukiwarkę produktów w eCommerce. Poniżej przedstawiamy Ci, w jaki sposób powinieneś ją zaprojektować.

Wyszukiwarka w sklepie internetowym – dlaczego odgrywa tak ważną rolę?

Z jakiego powodu wyszukiwarka powinna mieć dla Ciebie duże znaczenie? Odpowiedź na to pytanie jest prosta: ponieważ wpływa na wyniki sprzedażowe, których zwiększanie jest priorytetem w przypadku każdego biznesu. Wyszukiwarka to jeden z pierwszych punktów styku klienta z Twoją ofertą. Jeśli nie zostanie wdrożona w odpowiedni sposób, może stać się powodem, dla którego klient zrezygnuje ze sprawdzania Twojego asortymentu, szukając lepszego doświadczenia zakupowego u konkurencji. Jeśli więc zależy Ci na tym, by ułatwić Twojemu klientowi odnajdywanie wybranych produktów, a przy okazji zapewnić sobie możliwość prowadzenia dodatkowych działań promocyjnych, musisz zadbać o zaprojektowanie wyszukiwarki we właściwy sposób.

Wyszukiwarka a wielkość sklepu internetowego

Oczywistym jest, że wyszukiwarka jest tym bardziej niezbędna, im większy jest sam sklep internetowy oraz im więcej produktów oferuje. Co jednak w przypadku niewielkiego asortymentu? Czy mógłbyś całkowicie zrezygnować z posiadania wyszukiwarki, ponieważ klient teoretycznie mógłby samodzielnie odnaleźć wszystkie wyniki? Pamiętaj, że dla potencjalnego klienta kluczowy jest czas i łatwość odnalezienia produktów, ponieważ zwykle zależy mu, by zrobić zakupy jak najszybciej. Oznacza to, że każde działanie „zmuszające” go do wysiłku i wydłużające proces zadziała na Twoją niekorzyść.

Warto też podkreślić to, że wyszukiwarkę można wykorzystać również do podpowiadania innych lub podobnych produktów (np. w ramach up-sellingu lub prezentacji alternatywnych rozwiązań), więc jej możliwości nie sprowadzają się jedynie do zaoferowania jednego wyniku. Z tego powodu posiadanie wyszukiwarki jest obecnie konieczne zarówno dla mniejszych, jak i większych sklepów internetowych.

Dobra wyszukiwarka produktów w eCommerce – czyli jaka?

Co kryje się pod słowem „dobra” w odniesieniu do funkcji wyszukiwania w sklepie internetowym? Bez wątpienia należy wskazać, że tego typu wyszukiwarka wyróżnia się tym, że:

  • zapewnia osiągnięcie oczekiwanego celu – czyli daje możliwość znalezienia w najkrótszym możliwym czasie poszukiwanej odpowiedzi, która będzie satysfakcjonująca dla użytkownika,
  • jest wolna od błędów technicznych – jakikolwiek komunikat czy przekierowanie do błędu 404 (strona nieodnaleziona) to element zachęcający klienta do rezygnacji z zakupu,
  • jest prosta i intuicyjna w obsłudze – podobieństwo do rozpoznawalnych wyszukiwarek (jak Google) w tym zakresie na pewno pomoże, a zmienianie powszechnie obowiązujących zasad nie przyniesie niczego dobrego,
  • potrafi wyszukiwać pomimo literówek i błędów - brak trafnych wyników wyszukiwania może wprowadzić użytkowników w stan frustracji i negatywnie wpłynąć na ich doświadczenie zakupowe. Wyszukiwarka, która uwzględnia błędy i literówki, eliminuje ten problem i zwiększa szanse na pozytywne doświadczenia użytkowników,
  • jest umiejscowiona w odpowiedniej części na stronie – lokalizacja ma bardzo istotne znaczenie, ponieważ instynktownie szukamy opcji wyszukiwania u góry strony, najczęściej blisko środka lub w prawnym górnym rogu. Zmiana tej sytuacji może zostać negatywnie odebrana przez użytkownika (klient może nawet nie zauważyć tej opcji na stronie i zakończyć z tego powodu swoją wizytę),
  • została wyposażona w CTA (np. „wpisz nazwę produktu”) – częstym błędem w sklepach internetowych jest umieszczenie niezbyt dobrze widocznej lupki bez żadnego CTA lub zdecydowanie się na pasek wpisywania niewielkich rozmiarów, co nie zachęca do skorzystania z tej opcji na stronie. Widoczność to obowiązkowa cecha dobrej wyszukiwarki produktów!

Wyszukiwarka w eCommerce – jakie elementy to obecnie must-be?

Chociaż wydawać by się mogło, że możliwości filtrowania oraz sortowania to już oczywistość, to wciąż wiele sklepów internetowych nie rozwiązało tej kwestii we właściwy sposób. Warto pamiętać o tym, że dzięki tym dwóm opcjom klient może znacząco skrócić proces wybierania odpowiedniego produktu podczas wyszukiwania, co staje się szczególnie istotne w przypadku sklepów o rozbudowanym asortymencie.

To, na jakie filtry oraz możliwości sortowania (np. alfabetycznie, pod względem daty dodania do sklepu, od najniższej do najwyższej ceny itd.) się zdecydujesz, zależy oczywiście od rodzaju produktów, jakie oferujesz w swoim sklepie. Zadbaj jednak o to, by były jak najbardziej rozbudowane i odpowiadały na potrzeby zarówno tych klientów, którzy dokładnie wiedzą, czego potrzebują, jak i tych którzy mają wybrane jedynie podstawowe cechy. Pamiętaj również, by filtry umieścić w kolumnie po lewej stronie, a możliwość sortowania zaraz nad wynikami wyszukiwania, w prawym rogu. To kolejny element sklepu internetowego, do którego jesteśmy – jako stali klienci eCommerce - przyzwyczajeni.

Zaawansowane możliwości filtrowania i sortowania

Decydując się na zakup konkretnego produktu w tradycyjny sposób, często decydujemy się na odwiedzenie galerii handlowej lub kilku konkurencyjnych sklepów w celu porównania ofert. Takie przygotowanie wymaga poświęcenia dużej ilości czasu oraz energii i zdecydowanie przeczy idei smart shopping. Nie ulega jednak wątpliwości, że reserch jest niezbędny, a najlepszym jego sposobem okazuje się wykorzystanie internetu - dlaczego?

Konsumenci podczas pandemii COVID-19 nauczyli się jeszcze sprawniej przeszukiwać zasoby internetu. Już nie tylko wyszukiwarka Google służy do zaczerpnięcia informacji i opinii na temat danego produktu - obecnie w ten sposób swoją ścieżkę zakupową rozpoczyna zaledwie 20% użytkowników. O wiele większą popularnością cieszą się porównywarki internetowe, których dodatkowym atutem jest to, że umożliwiają zakup z poziomu portalu bez konieczności przejścia na stronę sklepu. Doskonałe połączenie reaserchu i możliwości sprzedażowych oferuje także Allegro oraz jego zagraniczne odpowiedniki (Shopee, Aliexpress, Amazon czy eBay).

Korekta użytkowników

Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się wpisać w Google frazę z literówką lub błędem ortograficznym? Bez wątpienia tak, ale nie miało to dla Ciebie znaczenia, ponieważ dobrze wiedziałeś, że Google samodzielnie Cię skoryguje i wyświetli listę wyników zgodnie z oczekiwaną frazą. Jeśli Twoja wyszukiwarka nie będzie miała tej samej opcji, stracisz szansę na sprzedaż przez niewielki błąd językowy.

Autouzupełnianie wyszukiwanych fraz

Użytkownicy sklepów internetowych pozytywnie reagują na to, że zmniejszamy wysiłek, jaki muszą włożyć w znalezienie wybranego produktu – a taki efekt zapewnia funkcja autouzupełniania. Ta cecha wyszukiwarki sprawdzi się szczególnie w przypadku klientów, którzy nie pamiętają całej lub dokładnej nazwy produktu. Wystarczy kilka liter, by wyszukiwarka sama podpowiedziała, czego klient może szukać.

Rozpoznawanie synonimów

Szorty to też „krótkie spodenki”, T-shirt to również „bluzka z krótkim rękawem” a bejsbolówka to także „czapka baseballowa” – wyszukiwarka musi rozpoznawać tego typu synonimy, ponieważ w przeciwnym razie klient nie otrzyma w wynikach produktów, które w rzeczywistości mamy w ofercie. Jest to kolejny sposób, by stracić potencjalny zysk – a samo ryzyko można zlikwidować w bardzo łatwy sposób.

Sprawdzanie historii wyszukiwania

Klient przeglądał Twoje produkty, ale nie dodał nic do koszyka – nie jesteś więc w stanie skierować do niego działań remarketingowych na porzucony koszyk czy wysłać maila z zachętą do dokonania zakupu. Możesz jednak liczyć na to, że sam z siebie wróci na stronę, kolejny raz podejmując się szukania odpowiedniego dla siebie produktu. Zapewnij mu więc możliwość podświetlenia wcześniej wyszukiwanych fraz, co zachęci go do ponownego sprawdzenia wcześniej oglądanych towarów.

Brak pustych wyników

Często w sklepie internetowym można się spotkać z komunikatem „Przepraszamy, wpisana fraza nie została odnaleziona”. Co wówczas? Najczęściej w efekcie klient opuści stronę internetową, wierząc w informację przedstawioną mu przez sklep internetowy. Warto jednak w tym miejscu wyświetlić wyniki z przybliżonych kategorii lub zachęcić klienta do wykonania kolejnych kroków, np. sprawdzenia, czy fraza jest poprawna, wybrania mniejszej liczby filtrów czy zerknięcia do innych kategorii. Możesz również zdecydować się na to, by podpowiedzieć użytkownikowi inne produkty, które być może go zainteresują.

checklista

Jak zoptymalizować wyszukiwarkę produktów w moim eCommerce?

Jeśli nie będziesz miał w swoim sklepie internetowym powyższych opcji wyszukiwarki i na zapytanie klienta odpowiesz „Niestety, nic nie znaleźliśmy” i nie zaproponujesz mu kolejnych kroków, które może podjąć, możesz być pewny, że w taki sposób właśnie straciłeś szansę na zakup. Powinieneś więc zadbać o wdrożenie powyższych elementów w swojej wyszukiwarce, co możesz zrobić zarówno w ramach zlecenia prac deweloperskich, jak i decydując się na skorzystanie z gotowych rozwiązań.

W zakresie gotowych narzędzi szczególnej uwadze polecamy Ci open-sourcowy silnik ElasticSearch, który często wykorzystujemy, stawiając sklepy internetowe dla naszych klientów. To rozwiązanie znacząco przyspiesza otrzymywanie wyników zapytań, optymalizując ten proces. Jednocześnie poprawia błędy w pisowni, przekierowuje bezpośrednio na produkt, gdy pojawił się tylko jeden wynik wyszukiwania, znajduje produkty wg filtrowania – ma więc wszystkie funkcjonalności, których oczekuje współczesny użytkownik eCommerce.

Dobra wyszukiwarka produktów w e-sklepie – podsumowanie

Wyszukiwarka produktów to oczywiście tylko jeden element Twojego sklepu internetowego, który ma znaczenie dla użytkownika myślącego o zakupie. Jest jednak jednym z pierwszych powodów (po zbyt wolnym ładowaniu się sklepu, trudnościach w nawigacji na stronie czy nieestetycznej warstwie wizualnej), dla których potencjalny klient może zrezygnować z przeglądnięcia oferty, a co dopiero dodania produktów do koszyka i przejścia do finalizacji zamówienia. Zadbaj więc o to, by Twój klient nigdy więcej nie zagubił się w Twoim sklepie - zoptymalizuj swoją wyszukiwarkę i zapewnij użytkownikom najlepsze doświadczenia zakupowe. Takie działania bez wątpienia przełożą się na lepsze wyniki sprzedażowe Twojego sklepu internetowego.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość