03.04.2023
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Czy sprzedaż online nie ma granic? eCommerce news #no. 42

Na kartkach kalendarza widnieje już kwiecień, a to oznacza, że nadeszła najwyższa pora, by podsumować 1. kwartał nowego roku w eCommerce oraz wyciągnąć wnioski z przeszłych działań. Jak kształtuje się branża i co zrobić, by utrzymać wysoki poziom sprzedaży w kolejnych miesiącach? Wskazówki pozwalające odpowiedzieć na to pytanie można odnaleźć na stronach raportów, badań i eBook’ów, które ze wzmożoną częstotliwością zostały w ostatnim czasie opublikowane przez firmy z branży e-handlu. Dbając o Twój czas, przedstawiamy krótkie podsumowanie najważniejszych informacji. Jeśli chcesz wiedzieć, co zmieniło się w zachowaniach konsumentów oraz jakie działania podejmują obecnie właściciele eCommerce, przeczytaj najnowsze wydanie Advoxowej Prasówki!

Czy ekspansja zagraniczna to szansa na sukces w eCommerce?

Już w 2022 roku 86% polskich sprzedawców zdecydowało się rozszerzyć swoją sprzedaż na rynki zagraniczne, generując w ten sposób ponad 30% swoich obrotów. W efekcie cross border commerce stało się nie tylko jednym z ważniejszych trendów na 2023 rok, ale także dla wielu okazało się szansą na pewny i skuteczny rozwój e-biznesu, co potwierdza ¼ przedsiębiorców.

Jednym z większych wyzwań dla przedsiębiorców decydujących się na zagraniczny debiut jest z pewnością odnalezienie się wśród konkurencji działającej na nowym rynku, poznanie jego specyfiki i zrozumienie potrzeb zagranicznych klientów. Sprzedawcy mają jednak dostęp do nowoczesnych narzędzi, które pozwalają nie tylko dowolnie skalować swój krajowy biznes pod względem technicznym, ale także wspomagają analizę danego rynku. Właśnie one sprawiają, że sprzedaż zagraniczna staje się łatwiejsza niż kiedykolwiek, co w połączeniu z rosnącym przekonaniem konsumentów do składania zamówień poza krajem czyni globalny rynek jednym z atrakcyjniejszych miejsc na kontynuowanie eCommercowej ekspansji.

Klienci nie tylko zyskują zaufanie do zagranicznych zakupów, ale także cenią sobie m.in.:

  • atrakcyjne ceny i dostęp do szerokiej gamy produktów, często niedostępnych lokalnie,
  • znane im z lokalnego rynku metody płatności,
  • poszukiwanie inspiracji i tego, co jak dotąd nieznane.

Wszystkie powyższe wnioski pochodzą z raportu PayPal eCommerce Index 2022. Firma zbadała 12 europejskich rynków, a wyniki jednoznacznie wskazują, że cross border commerce będzie (a nawet już jest) ważnym elementem warunkującym przyszłość branży. Według powyższych danych co najmniej ⅕ transakcji jest obecnie dokonywana u międzynarodowych sprzedawców. Najchętniej z tej opcji zakupów korzystają Grecy, Irlandczycy i Niemcy. Natomiast Polacy plasują się na 9. miejscu pod względem udziału konsumentów korzystających z globalnych eCommerce’ów.

Pełny raport znajdziesz pod tym linkiem, a w nim przeczytasza także o innych tegorocznych trendach.

Jak eCommerce radzi sobie z wyzwaniami? eBook Spyrosoft

Ostatnie 3 lata okazały się wyjątkowo korzystny dla eCommerce. Pandemiczna rzeczywistość i stosunkowo szybki rozwój nowych narzędzi spowodowały, że rozwój branży nabrał tempa, a klienci bez zawahania składali zamówienia online. Jednak ostatnie miesiące, rosnąca inflacja i pogarszająca się sytuacja ekonomiczna spowolniły dotychczasowy boom i zmusiły e-przedsiębiorców do szukania nowych rozwiązań sprzedażowych.

Co obecnie stanowi największe wyzwania dla właścicieli eCommerce? Firma Spyrosoft postanowiła zbadać obszary, które bywają problematyczne dla sklepów internetowych.

  • Wybór odpowiedniej technologii - platforma powinna stanowić nie tylko wytrzymały i stabilny silnik dla e-sklepu, ale także być wsparciem dla zewnętrznych narzędzi usprawniających pracę (np. marketing automation).
  • Zmieniające się potrzeby biznesowe - zarówno rozwój rynku oraz konkurencji, jak i oczekiwania konsumentów zmieniają się w zawrotnym tempie. W takich sytuacjach e-przedsiębiorcy muszą nieustannie i błyskawicznie reagować, by utrzymać stabilny poziom zysków.
  • Analityka - badanie danych związanych z ruchem sklepu internetowego jest aktualnie istotnym (a wciąż często pomijanym) elementem prowadzenia sklepu internetowego. Rozwinięta i poprawnie prowadzona analiza pozyskanych informacji pozwala m.in. skalować sprzedaż i wzmocnić relacje z konsumentem.

Publikacja Spyrosoft pokazuje, jednak że właściciele eCommerce są w stanie sprostać tym wyzwaniom - 86% z nich podejmuje się różnych inwestycji, by doścignąć rynkowym potrzebom. Widoczne jest to m.in. w działaniach takich jak: rozwój narzędzi do automatyzacji, łączenie doświadczeń online i offline czy rozwój personalizacji i lokalizacji klienta.

Ponadto prognozy marki wskazują, że wartość rynku sprzedaży online w 2027 roku wyniesie 187 mld złotych (w 2023 roku wynosi 124 mld złotych). Taki wzrost również przemawia za niesłabnącą siłą eCommerce.

Więcej informacji zawartych w eBook’u znajdziesz pod tym linkiem A ty, jak postrzegasz przyszłość branży?

Nowe zwyczaje konsumentów według firmy DPD. Rapot “Delivering Change”

“Delivering Change” - taką nazwę nosi tegoroczny raport Barometr e-Shopper opublikowany przez firmę logistyczną DPD. Przeprowadzone na prawie 24 tysiącach konsumentów z 22 krajów Europy wskazują na preferencje, oczekiwania i potrzeby współczesnych kupujących. Najnowsze wydanie ukazuje, że zachowania użytkowników eCommerce są w dużej mierze podyktowane przez osłabioną sytuację gospodarczą, ale nie tylko.

Jakie dokładnie cechy można przypisać współczesnym e-konsumentom?

  • Praktyczne podejście do zakupów - w ciągu ostatnich miesięcy zmniejszył się udział zakupów dokonywanych pod wpływem impulsu, jednak klienci wciąż regularnie korzystają z platform eCommerce. Istotniejsze przy decyzji o zamówieniu stały się przede wszystkim praktyczne aspekty takie jak wygoda czy atrakcyjne ceny.
  • eCommerce C2C - zawieranie transakcji między osobami prywatnymi to według raportu jeden z wiodących trendów zaobserwowanych w 2022 roku. 57% Europejskich e-nabywców kupuje produkty na platformach second-hand średnio 12 razy w roku, czyli mniej więcej raz w miesiącu. Branża C2C to nie tylko szansa na tańsze zakupy, ale także krok w stronę rozwoju zrównoważonej gospodarki.
  • Wciąż na pierwszym miejscu wśród kategorii produktowych dominują odzież (59%) oraz obuwie (49%). Zaskakująco spadła popularność artykułów beauty (48%), a wzrosła sprzedaż produktów medycznych (34%).

eCommerce stał się integralnym elementem stylu życia europejskich konsumentów - 77% mieszkańców Starego Kontynentu robi zakupy w digitalowym świecie. Aby utrzymać zainteresowanie prawie ⅘ Europejczyków, sklepy internetowe muszą wciąż ewoluować i dopasowywać się do zmiennych wymagań. Obecnie klienci oczekują wydajnego procesu zakupowego, szybkiej i niezawodnej dostawy, możliwości śledzenia przesyłek oraz elastyczności w decydowaniu o czasie i miejscu dostarczenia paczki. Wśród najważniejszych kryteriów decydujących o zakupie online, darmowa dostawa zajmuje pierwsze miejsce z 40% wskazań, a następnie brak konieczności płacenia za zwroty (27% wskazań) oraz brak ukrytych opłat (22% odpowiedzi).

Najnowsze wydanie raportu DPD znajdziesz tutaj. Czy któryś z wyników badania okazał się dla Ciebie wyjątkowo zaskakujący?

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość