Content is king, nie tylko na informacyjnej czy blogowej stronie internetowej, ale również w sklepie internetowym - o tym w dzisiejszych czasach wie każdy, nawet jeśli jedynie od krótkiego czasu obraca się w tematach eCommercowych. A skoro content jest king, to nie można się obejść bez odpowiedniego systemu zarządzania treścią - w skrócie CMS (ang. Content Management System). Gdy zaczniesz się zagłębiać w ten temat, chcąc skorzystać z oferowanych rozwiązań, szybko odkryjesz, że możesz się zdecydować na Wordpressa, Joomla! czy Drupala, a w przypadku sklepu internetowego - na rozwiązania dostępne w ramach korzystania z wybranej platformy sprzedażowej (np. Magento, Shoper czy PrestaShop). Ale czy od razu zrozumiesz, dlaczego właściwie powinieneś mieć CMS w swoim sklepie internetowym?
CMS stanowi oprogramowanie, który ma Ci pomóc w publikowaniu (dodawaniu, modyfikowaniu, usuwaniu) treści oraz innych materiałów na Twojej stronie internetowej czy w serwisie internetowym (np. na portalu informacyjnym). Jest to jego główna, ale nie jedyna funkcja - wyposażony w odpowiednie rozwiązania system może również zbierać dane, prowadzić kalendarz, pozwolić prowadzić bloga, wysyłać newslettery czy nawet odpowiadać za konfiguracje produktów (np. w ramach dodania do odpowiednich kategorii). Właśnie z tego powodu może się sprawdzić doskonale również w sklepie internetowym.
Wszystkie wspomniane działania odbywają się przy pomocy łatwych w obsłudze narzędzi (zwłaszcza edytora treści) dostępnych z poziomu panelu administracyjnego platformy. Wykorzystane, rozbudowane w podstawowym stopniu rozwiązania pozwalają konfigurować zróżnicowane elementy widoczne na stronie internetowej. Co więcej, CMS zapewnia możliwość obsługi systemu wybranym osobom z zespołu (nie pojedynczym jednostkom), a przez to szybkie i efektywne prowadzenie działań z zakresu content marketingu.
Oferowane na rynku CMSy są zróżnicowane pod względem swojego stopnia skomplikowania i rozbudowania, ale wszystkie pozwalają wprowadzać zmiany na stronie nawet bez znajomości języka HTML czy PHP. Z ich pomocą stworzysz zarówno prostszą stronę internetową o informacyjnym charakterze, jak i zaawansowaną platformę o celach sprzedażowych.
Tym samym intuicyjny wydaje się podział CMS na dwie grupy: przeznaczone dla stron internetowych i blogów oraz stworzone dla celów sprzedażowych. W przypadku stron internetowych system pozwala przede wszystkim na skuteczne zarządzanie treścią poprzez publikowanie artykułów i różnego rodzaju treści multimedialnych (dodawanie i usuwanie zdjęć oraz grafik). Platformy sprzedażowe pozwalają z kolei - jak sama nazwa wskazuje - prowadzić działalność eCommerce dzięki wyposażeniu w niezbędne funkcjonalności służące do zarządzania produktami oraz przychodzącymi zamówieniami: możliwość publikacji oferty, wyposażenie w koszyk zakupowy i formularz zamówienia, a także opcję generacji listy klientów i zamówień. Niekiedy zdarzają się również bardziej zaawansowane CMSy, które pozwalają sprawdzać stany magazynowe czy zarządzać promocjami i rabatami.
Powody, dla których warto się zdecydować na wdrożenie CMS do swojego sklepu internetowego, związane są z podstawowymi funkcjonalnościami, jakie ten system zapewnia i jego cechami charakterystycznymi. Posiadanie CMS wydaje się obowiązkiem, gdy planujemy regularnie rozszerzać treści na naszej stronie, chcąc w ten sposób budować pozycję witryny w wyszukiwarce, zwiększać zaufanie do marki czy lojalność grupy odbiorczej. CMS pozwoli Ci również budować storytelling, który przyniesie świetne rezultaty w zakresie rozpoznawalności marki. Co więcej, zapewni, że cyfrowa podróż klienta (customer journey) będzie jeszcze pełniejsza.
CMS może się okazać przydatny również wtedy, gdy planujemy ekspansję zagraniczną i udostępnienie naszego sklepu internetowego w różnych wersjach językowych, czy kiedy posiadamy bardzo dużą liczbę podstron. System zarządzania treścią wyróżnia się bowiem przede wszystkim bardzo dużą elastycznością oraz dynamiką w pracy nad poszczególnymi podstronami, dzięki czemu znacząco ułatwia zarządzanie.
Można oczywiście wspomnieć również o wsparciu w działaniach z zakresu SEO oraz SEM - CMS umożliwia przeprowadzenie zróżnicowanych zmian od strony technicznej, które pozytywnie wpłyną na pozycję sklepu internetowego w wyszukiwarce Google (np. poprzez wtyczki pozwalające np. na hierarchiczną organizację treści, obsługę błędów 404 czy optymalizację grafik).
Podstawy podział CMS obejmuje dwa rodzaje: o otwartym kodzie źródłowym (na bezpłatnej licencji open source) i zamkniętym kodzie źródłowym (autorskie). Pierwszy rodzaj obejmuje systemy udostępnione bezpłatnie, wyposażone w szereg darmowych szablonów graficznych, gotowych modułów czy wtyczek, które można dostosować do swoich potrzeb. Autorski CMS przygotowywany jest z kolei pod specjalne zamówienie i odznacza się pełnym dopasowaniem do potrzeb indywidualnego klienta. Wybierając to rozwiązanie, należy się jednak liczyć z tym, że modyfikacje w CMS będą wymagać zaangażowania programisty, a koszty będą znacząco wyższe niż w przypadku skorzystania z gotowych rozwiązań. Z drugiej strony w taki sposób zyskujesz stały support, który może się okazać ratunkiem w niektórych sytuacjach.
Porównanie pomiędzy tymi dwoma możliwościami przedstawiamy w poniższej tabelce.
Open source | Autorskie |
---|---|
bezpłatny | wysokie koszty stworzenia i utrzymania |
możliwość zarządzania bez umiejętności programistycznych | konieczność korzystania ze wsparcia programisty |
możliwość dostosowania do własnych oczekiwań w ograniczonym stopniu | idealne dopasowanie do zdiagnozowanych potrzeb Twojej organizacji |
szybkie wychwytywanie i naprawa błędów | stały support ze strony software house |
możliwość korzystania z gotowych motywów i wtyczek, a także aktualizacji | brak możliwości korzystania z pomocy innej agencji |
Niekiedy wymienia się również trzecie rozwiązanie - system abonamentowy udostępniany jako usługa (SaaS, jak np. Shoper). W takim przypadku nie masz dostępny do kodu witryny, a system dzielisz z innymi klientami. SaaS pozwala Ci ingerować w kwestie graficzne oraz zarządzać stroną w naprawdę ograniczonym stopniu - nie daje możliwości większego dostosowania do indywidualnych potrzeb (brak możliwości dowolnej modyfikacji plików).
Użytkownicy chcą, by strona - zarówno w wersji desktopowej, jak i mobilnej - ładowała się z najkrótszym możliwym czasie, oznaczała się przyjaznym interfejsem, zapewniała ograniczenie w contencie do najważniejszych informacji i form, a także odpowiadała na inne najlepsze praktyki z zakresu User Experience. Niestety, w dalszym ciągu spora część firm zapomina o tym, by strona WWW została dostosowana do wyświetlania na telefonie komórkowym. I widzą tego konsekwencje - badania wyraźnie wskazują, że 70% osób rezygnuje z interakcji ze stroną, jeśli jej wersja na telefony odznacza się słabym UX. W czasach, których smartfony mają największe znaczenie w trakcie zakupów - zwłaszcza u młodych konsumentów - trzeba obowiązkowo pomyśleć nad rozwiązaniem tego problemu.
“Dlaczego mam wdrażać CMS, jak już korzystam z PIM?”. Ta kwestia często budzi wątpliwości właścicieli sklepów internetowych czy specjalistów ds. eCommerce. Chociaż pytanie nie jest nieuzasadnione, to jednak różnica między tymi dwoma systemami jest znacząca. PIM, czyli Product Information System, pozwala na zarządzanie - jak sama nazwa wskazuje - informacją o produkcie, co oznacza dbanie o to, by taka sama informacja o produkcie (np. dane rozmiarowe, cenowe) pojawiła się jednocześnie we wszystkich kanałach, na których prowadzona jest sprzedaż. Co więcej, PIM bez problemu łączy nową informację z dotychczasowymi obrazami oraz treściami, dzięki czemu okazuje się niezwykle przydatny w każdym sklepie internetowym.
Niestety, PIM nie sprawdzi się tam, gdzie treści nie dotyczą produktu - z tego powodu jak najbardziej warto się zdecydować na oba, zintegrowane ze sobą rozwiązania. W końcu czymś innym jest wprowadzanie danych technicznych dot. konkretnego produktu i przesyłanie ich do innych kanałów, a czym innym tworzenie artykułu na blogu mającego na celu budowanie odpowiedniego wizerunku firmy.
Gdy zastanawiasz się nad wyborem odpowiedniego CMS dla swojego sklepu internetowego, musisz przede wszystkim przeanalizować, który rodzaj będzie dla Ciebie odpowiedni - o otwartym kodzie źródłowym czy autorski. Żeby to zrobić, warto zacząć od zdiagnozowania swoich potrzeb biznesowych, a następnie dokładnego zbadania dostępnych bezpłatnych rozwiązań. Należy przede wszystkim zwrócić uwagę na funkcje, jakie każdy z systemów zapewnia - czy po prostu da Ci dokładnie to, czego potrzebujesz.
Powinieneś także sprawdzić, czy jego panel administracyjny jest dla Ciebie czytelny, łatwy oraz intuicyjny w obsłudze, a także poziom bezpieczeństwa czy wsparcia technicznego. Co jeszcze należy wziąć pod uwagę? Koniecznie trzeba sprawdzić, czy wybrany przez nas CMS odznacza się możliwością rozbudowy w przyszłości. Warto o to zadbać już na początku, ponieważ późniejsza migracja CMS na inny może się wiązać ze zwiększonymi kosztami. Istotne jest również to, czy system bez problemu zintegruje się z innymi rozszerzeniami wybranej przez nas platformy, na której prowadzimy działalność eCommerce.
Jeśli zdiagnozujesz obszary pod kątem których dostępne propozycje są niewystarczające, być może powinieneś zlecić stworzenie dedykowanego CMS dla Twojej firmy.
Posiadasz już CMS, którym zarządzałeś przez ostatni czas, a teraz chciałbyś go zintegrować ze swoim sklepem internetowym postawionym na Magento 2? Żaden problem - przeprowadzimy dla Ciebie integrację systemu z platformą eCommerce przez API, by zapewnić, że nie stracisz żadnych dotychczasowych danych. Dobrze wiemy bowiem, jak duże wsparcie dla prowadzonej działalności eCommerce stanowi dostosowany do potrzeb system zarządzania treścią.