14.04.2022
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Audyt UX sklepu internetowego - na ratunek porzuconym koszykom

Kiedy wybierasz się na zakupy do galerii handlowej, zależy Ci na tym, żeby w każdym sklepie jak najszybciej znaleźć potrzebne sobie produkty. Czy zdarzyło Ci się, że kobiece ubrania znajdowały się na dwóch różnych piętrach sklepu? Czy miałeś okazję szukać niezbędnych produktów nabiałowych w kilku miejscach w supermarkecie? Czy rozglądając się za ofertą świeczek, musiałeś przechodzić z miejsca na miejsce, by móc kompleksowo porównać dostępne w ofercie produkty?

Takie sytuacje na pewno wzbudziły w Tobie negatywne odczucia - możesz więc zrozumieć, że jeśli użytkownik Twojego sklepu internetowego, aplikacji mobilnej czy platformy handlowej natrafi na tego typu problemy, poczuje się podobnie zniechęcony. A dużo łatwiej jest porzucić koszyk w trakcie nawet dużych zakupów niż wyjść ze sklepu stacjonarnego, do którego musieliśmy przyjechać. Jak zminimalizować pojawianie się takich sytuacji? Pomoże Ci w tym audyt UX! Czytaj dalej, a odkryjesz, dlaczego jest Ci potrzebny.

Jeden z najważniejszych celów - użyteczność strony internetowej

Ponownie - kiedy szukasz potrzebnego produktu w jednym z galeryjnych sklepów stacjonarnych, na pewno bardzo dużą wagę przywiązujesz do jakości. Wysoka jakość ma znaczenie także w przypadku witryn internetowych, które zostaną uznane za użyteczne dla klienta, kiedy będą się charakteryzować świetną ergonomią, przydatnymi funkcjonalnościami oraz contentem przemawiającym do użytkownika. Znaczenie dla klienta eCommerce mają także m.in. krótki czas ładowania strony, intuicyjna nawigacja czy niski stopień trudności wyszukiwania niezbędnych informacji. Synergia tych wszystkich elementów prowadzi do odczuwania przez klienta satysfakcji z uwagi na fakt, że pozwala szybko znaleźć idealny produkt, a następnie przejść do zakupu czy dokonać innej konwersji.

Jak sprawdzić, czy wszystko działa “jak należy”? Przeprowadzić audyt UX, a następnie wyeliminować błędy i patrzeć na to, jak się zmienia sytuacja w Twoim eCommerce!

Audyt UX - na pomoc właścicielom eCommerce

Kto powinien zadbać o jak najlepsze doświadczenia użytkownika sklepu? Ty - jako właściciel eCommerce we współpracy z programistami oraz specjalistami z zakresu UX oraz UI Design. W tym zadaniu pomoże Ci audyt UX sklepu internetowego zlecony firmie zewnętrznej. W ramach audytu przeprowadza się analizę oraz ocenę witryny lub aplikacji mobilnej pod kątem dostosowania do oczekiwań, wymagań i potrzeb użytkowników. Celem takiego postępowania jest podniesienie użyteczności poprzez wyeliminowanie elementów zniechęcających do korzystania z witryny.

Audyt UX pozwoli Ci poznać mocne oraz słabe strony Twojej witryny internetowej, a także wskaże potencjalne ścieżki rozwoju, w ramach których możliwe będzie podniesienie poziomu doświadczeń użytkowników eCommercu. Wdrożenie proponowanych zmian w e-sklepie pomoże Ci zwiększyć osiągane wyniki biznesowe.

Kiedy przeprowadzić audyt UX eCommerce?

Może Ci się wydawać, że takie badanie jest przydatne jedynie w momencie zakładania sklepu internetowego, by sprawdzić użyteczność w ramach każdego kroku procesu zakupowego, jednak nie jest to prawdą. W każdym momencie może zdarzyć się (zwłaszcza, jeśli wprowadzasz zmiany czy przeprowadzasz aktualizacje), że któryś z elementów strony straci na poprawności działania, przestanie być atrakcyjny dla odbiorcy albo przyniesie negatywne efekty pod względem użyteczności. Stała kontrola wyników eCommercu pozwoli Ci szybko zareagować na potencjalne problemy.

Wśród sytuacji, które powinny wzbudzić Twoją czujność i spowodować podjęcie konkretnych kroków (takich jak zlecenie audytu sklepu), wymienimy m.in.:

  • nagły spadek konwersji,
  • niską sprzedaż przy dużym ruchu na stronie,
  • wzrastającą liczbę porzucanych koszyków,
  • niewielką liczbę wyświetleń i odwiedzin strony,
  • krótki czas pobytu na stronie.

Audyt UX warto zlecić także w momencie, w którym ma się w planie przebudowę strony internetowej. Przebudowa serwisu każdorazowo ma na celu poprawienie odczuć w trakcie korzystania z niej, dlatego warto przeanalizować wyniki, by do przodu wyeliminować błędy obniżające użyteczność.

Audyt UX - jak wygląda?

Odpowiednio przeprowadzony audyt UX eCommerce wykorzystuje zarówno analizę heurystyczną (ang. heuristic evaluation), jak i listę kontrolną (ang. usability checklist), a także wędrówkę poznawczą (ang. cognitive walkthrough). Może również obejmować testy przeprowadzane przez użytkowników, w ramach których wskazuje się końcowe elementy do poprawy. Przeprowadzany jest przez doświadczonego UX Designera, który potrafi się wcielić w rolę potencjalnego klienta i wskazać elementy wywołujące negatywne odczucia zniechęcające do dokonania zakupów.

Jakie elementy UX Twojego sklepu internetowego zostaną wzięte pod uwagę w trakcie audytu? Od struktury strony głównej, przez położenie elementów na stronie, system nawigacji, kompozycję, aż po zrozumiałość i użyteczność umieszczonych na stronie treści i grafik - a także wszystkie inne, które wpływają na konwersję. Przy analizie bierze się pod uwagę stopień dopasowania do najlepszych wzorów projektowania stosowanych przez eCommercy (zarówno B2B, jak i B2C).

Po audycie UX powinieneś otrzymać raport, w którym otrzymasz listę punktową zawierającą wykaz elementów do poprawy (najlepiej wg hierarchii błędów o większym i mniejszym znaczeniu) wraz z rekomendacjami, w jaki sposób je wyeliminować w Twoim eCommerce.

UX-owe błędy, których powinieneś się wystrzegać

Poniżej przedstawiamy listę typowych błędów w zakresie UX, które w trakcie audytów można zauważyć w sklepach i które znacząco obniżają chęć korzystania z dostępnej oferty eCommerców:

Nieintuicyjny one-step-checkout

Im dłuższy proces zakupowy, tym bardziej zniechęcony klient - taka jest oczywista zależność, którą powinieneś w każdym momencie brać pod uwagę. W momencie, w którym klient będzie musiał podać zbyt dużo danych, założyć konto, obowiązkowo zaznaczyć zgody marketingowe, może dojść do sytuacji, że porzuci pełny koszyk i przejdźcie do innego sklepu internetowego, który nie będzie od niego wymagał aż tak dużego zaangażowania. Podobne produkty spełniające dokładnie te same funkcje znajdzie bardzo szybko, a sam zakup zajmie mu zaledwie kilka sekund - i już nie wróci do Twojej oferty.

Brak prostoty i szybkości działania

Znasz powiedzenie “przerost formy nad treścią”? Bardzo często znajduje odzwierciedlenie w strukturze strony internetowej. Wymyślne animacje nie zawsze są pozytywnie odbierane przez użytkowników - dużo bardziej ceni się prostotę, minimalizm oraz szybkość odnajdywania potrzebnych informacji. Podobne odczucia zapewniają zbyt rozbudowana struktura sklepu (wynikająca z wdrożenia dużej liczby podstron), która znacząco utrudnia nawigację.

Nieprzyjazny interfejs

Źle dobrane kolory, nieczytelność treści, złe rozmieszczenie poszczególnych elementów, kiepska jakość grafik, błędy językowe, brak wartościowej treści - te wszystkie elementy interfejsu mają negatywny wpływ na doświadczenia użytkowników korzystających ze sklepu internetowego. Ale nie tylko kwestie graficzno-tekstowe spełniają taką rolę.

Brak responsywnej wersji mobilnej

Nieustannie zwiększa się odsetek osób dokonujących zakupów z poziomu mobilnej wersji sklepu. Gdy nie zadbasz o jej responsywność, możesz stracić więcej klientów niż w przypadku źle zaprojektowanej wersji deskopowej. Nie wystarczy przekopiować kafelek po kafelku - z uwagi na dużo mniejszy format konieczne może być dokładne przemyślenie designu wersji mobilnej, by zapewnić jak najwyższy stopień czytelności oraz intuicyjności procesu zakupowego.

Zbyt duża ilość treści

Zdarza się, że chcąc zadbać o jak najlepsze pozycjonowanie strony internetowej, w czym pomocne są zróżnicowane treści, bombardujemy odbiorców zbyt dużą ilością tekstu. Nawet jeśli content jest w pełni merytoryczny i dostarcza informacji, które mogą się okazać przydatne, może dojść do sytuacji, w której czytelnik stwierdzi, że bloków tekstu jest za dużo i to go zniechęci do pozostania na stronie. Wszystkie informacje udostępnione w krótkim fragmencie, przystępnym językiem - do tego należy dążyć. Przydatne w tym mogą się okazać wypunktowania, wyboldowania, wyróżnienia, piktogramy i liczne inne dostępne rozwiązania.

Audyt UX - dla dobrego sklepu internetowego

Twój cel - przyjazny użytkownikowi sklep internetowy, prawda? Jeśli zależy Ci na osiągnięciu jak najlepszego rezultatu, skorzystaj z możliwości, jakie zapewnia Ci ekspercka analiza użyteczności witryny. Wymierne korzyści z wprowadzenia proponowanych przez specjalistów od audytu zmian w zakresie użyteczności zobaczysz w naprawdę krótkim czasie, a klienci Twojego eCommerce na pewno docenią wdrożone modyfikacje.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość