29.01.2021
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

AR i VR w służbie eCommerce

Jesteś w domu, odpalasz laptopa, wpisujesz w wyszukiwarkę adres, znajdujesz pożądany produkt, zamawiasz i… gotowe! Dynamiczny rozwój branży eCommerce pozwala na to, byś w ciągu zaledwie kilku minut (a nawet sekund, jeśli wiesz dokładnie, czego szukasz) dokonał zakupu. Wygoda, oszczędność czasu, niczym nieograniczony dostęp do produktów - brzmi jak bajka? Tak, ale… Nie do końca. Brak doświadczenia fizycznego sprawia, że często nie możemy być tak zadowoleni z zakupów dokonanych online, jak w sklepie stacjonarnym. Czy rozwiązaniem tego ograniczenia staną się technologie VR oraz AR?

Gdy produkt nie spełnia Twoich oczekiwań - ograniczenia zakupów online

Oczywiste jest, że e-handel nie jest wolny od pewnych wad czy ograniczeń. Za wadę o największym znaczeniu dla konsumenta należy uznać brak bezpośredniej interakcji z produktem. Ile razy zdarzyło Ci się odsyłać ubranie, gdyż rozmiar Ci nie odpowiadał? Czy zdarzyło Ci się zamówić rolety do okna w niepasujących wymiarach? Czy kiedykolwiek zakupiony przez Ciebie materiał był całkowicie inny w dotyku niż się spodziewałeś? Czy zamówiłeś perfumy przez Internet, by od razu je odesłać z uwagi na zbyt przytłaczający zapach? Takie sytuacje zdarzają się cały czas.

Zakupy online to wygoda, oszczędność czasu i szeroka oferta z jednej strony, a pomyłki, konieczność odsyłania oraz wydłużony czas oczekiwania - z drugiej. Czy są to bariery, których nie można przełamać? Biorąc pod uwagę, jak dynamicznie rozwija się w dzisiejszych czasach technologia, nigdy nie powinniśmy udzielać kategorycznej odpowiedzi na to pytanie. Zwłaszcza gdy coraz głośniej i wyraźniej od kilku lat mówi się o VR oraz AR (których nie należy ze sobą mylić).

Ucieczka do innego świata, czyli co nam daje VR

Zupełnie nowy, komputerowo wygenerowany, trójwymiarowy świat oraz urządzenie pozwalające się do niego przenieść, doświadczyć go, wejść w interakcje? Czemu nie! Do rzeczywistości wirtualnej (Virtual Reality, VR) możemy się przenieść dzięki specjalnym, zabudowanym również po bokach okularach. To właśnie dzięki nim, zamiast oglądać pomieszczenie, w którym się znajdujemy, przenosimy się do całkowicie innych miejsc - zarówno istniejących, jak i wymyślonych. Poprzez prezentowane nam obrazy swobodnie eksplorujemy wirtualną rzeczywistość, rozglądając się w każdym kierunku (nieograniczone pole widzenia). Do odczuwania podstawowych wrażeń wystarczą nam okulary, ale technologia nieustannie idzie do przodu - obecnie można znaleźć również słuchawki czy specjalne rękawiczki, które dodatkowo stymulują zmysły w trakcie odkrywania wirtualnej rzeczywistości stworzonej dzięki specjalnemu oprogramowaniu.

Chcesz się znaleźć na boisku piłkarskim, w kosmosie, pod Wieżą Eiffla? Przenieść się do rzeczywistości ze swojej ulubionej gry komputerowej? Realnie zanurzyć się w filmie, który znasz na pamięć? Nic prostszego! Jednak rozrywka to nie wszystko. Bardzo szybko okazało się, że technologia VR znajdzie zastosowanie również w innych obszarach: od nauki na różnych szczeblach edukacji aż po branżę eCommerce. Zanim jednak do tego przejdziemy, parę słów o drugiej technologii - AR.

Słyszałeś o Pokemon Go? W takim razie wiesz, czym jest AR

Podczas gdy technologia wirtualnej rzeczywistości pozwala przenieść się do nowego, komputerowo wygenerowanego świata, rozszerzona rzeczywistość (Augmented Reality, AR) łączy świat cyfrowy z rzeczywistym. Technologia daje możliwość, by na obraz z kamery - rejestrowany w czasie rzeczywistym - nałożone zostały cyfrowe elementy wizualne, dźwięki oraz inne bodźce sensoryczne, które wzmacniają doświadczenie. Tym razem AR wzbogaca realny świat, a nie tworzy nowy.

Warto podkreślić, że do skorzystania z możliwości technologii AR wystarczy jedynie tablet lub smartfon - nie ma potrzeby wyposażania się w specjalne okulary jak w przypadku VR, co na pewno jest istotne z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Oczywiste jest, że wraz z rozwojem technologii pojawią się bardziej wyspecjalizowane urządzenia, ale na pewno ta łatwość dostępu (dzięki możliwości wykorzystania urządzeń codziennego użytku) sprawia, że AR jest obecnie bardziej atrakcyjny dla konsumentów, a przez to - chętniej wykorzystywany przez eCommercy.

Na ratunek eCommerce: VR oraz AR

VR oraz AR wydają się idealnym rozwiązaniem dla eCommerców, które chciałyby wyprzedzić swoją konkurencję pod względem oferowania klientom lepszych doświadczeń, porównywalnych z wizytą w sklepie stacjonarnym. Odkrywanie produktów, ich funkcji oraz wariantów, a także porównywanie i zestawianie ze sobą są możliwe bez wychodzenia z domu. Dzięki takiemu przełamaniu bariery fizycznych ograniczeń klientom łatwiej jest dokonać właściwego wyboru. W taki sposób nie tylko zwiększa się sprzedaż, ale (co również ma istotne znaczenie) zmniejsza się prawdopodobieństwo zwrotów czy reklamacji, co ułatwia funkcjonowanie e-sklepu.

Co więcej, technologie pozwalają na zwiększanie świadomości marki wśród konsumentów oraz tworzenie innowacyjnych kampanii marketingowych, które nie tylko przykuwają uwagę odbiorców, ale są w stanie również wpływać na zachowania i decyzje zakupowe.

Jak pokazują statystyki, klienci korzystający z technologii AR oraz VR są bardziej zainteresowani oferowanym produktem i bardziej zaangażowani w proces zakupowy. Gdy więc obserwuje się rozwój wirtualnej oraz rozszerzonej rzeczywistości, można być pewnym, że niedługo staną się standardowymi narzędziami w służbie eCommerców.

By być lepszym niż konkurencja - przykłady wykorzystania VR/AR

Wśród branż, które jako pierwsze zaczęły wykorzystywać technologie VR oraz AR należy bez wątpienia wymienić meblarską (w tym aranżacji wnętrz). Wiodący prym w tym obszarze wiedzie IKEA, która stworzyła specjalną aplikację - IKEA Place. Możliwość wirtualnego odmienienia wnętrza lub dopasowania mebli (trójwymiarowych oraz w prawdziwych rozmiarach) ze sklepu? Jak najbardziej!

Nowoczesne technologie wykorzystywane są również w innym obszarze eCommerce - branży kosmetycznej. W tym wypadku za przykład posłuży aplikacja Sephora Virtual Artist, w ramach której możemy “przymierzyć makijaż” przez zakupem. Jedyne, co trzeba zrobić, to wgrać swoje zdjęcie, a następnie rozpocząć testowanie - sprawdzić, który cień do powiek będzie najlepiej dopasowany czy który kolor szminki będzie się najlepiej prezentował na ustach.

Nie wychodząc z tematu wyglądu, możemy przymierzać nie tylko makijaż, ale również np. okulary zarówno korekcyjne, jak i przeciwsłoneczne (pozwala na to technologia wykorzystana przez Vision Express - wystarczy wybrać oprawki, a następnie zaakceptować użycie kamery przez przeglądarkę). Skoro można wypróbowywać makijaż czy okulary, to na pewno również ciuchy, obuwie czy dodatki! Możemy więc się przekonać, jak będziemy wyglądać w luksusowych okularach marki Dior czy sprawdzić, w których trampkach Converse „czujemy się” najlepiej.

VR oraz AR to przyszłość eCommerce?

Współczesne czasy, a w ich ramach niezwykle dynamiczny rozwój technologii, dostarczają internetowym sprzedawcom coraz więcej narzędzi, które pozwalają zbliżyć doświadczenia zakupowe w sklepie online do tych charakterystycznych dla wizyty w sklepie stacjonarnym. Nie da się nie zgodzić ze stwierdzeniem, że technologie immersyjne (oddziałujące na wszystkie zmysły) zmieniają eCommerce, przenosząc je na zupełnie inny poziom. Korzyści z tym związane mogą być widoczne dla firmy już na pierwszy rzut oka. Czy też chciałbyś je zobaczyć?

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość