Jesteś w domu, odpalasz laptopa, wpisujesz w wyszukiwarkę adres, znajdujesz pożądany produkt, zamawiasz i… gotowe! Dynamiczny rozwój branży eCommerce pozwala na to, byś w ciągu zaledwie kilku minut (a nawet sekund, jeśli wiesz dokładnie, czego szukasz) dokonał zakupu. Wygoda, oszczędność czasu, niczym nieograniczony dostęp do produktów - brzmi jak bajka? Tak, ale… Nie do końca. Brak doświadczenia fizycznego sprawia, że często nie możemy być tak zadowoleni z zakupów dokonanych online, jak w sklepie stacjonarnym. Czy rozwiązaniem tego ograniczenia staną się technologie VR oraz AR?
Oczywiste jest, że e-handel nie jest wolny od pewnych wad czy ograniczeń. Za wadę o największym znaczeniu dla konsumenta należy uznać brak bezpośredniej interakcji z produktem. Ile razy zdarzyło Ci się odsyłać ubranie, gdyż rozmiar Ci nie odpowiadał? Czy zdarzyło Ci się zamówić rolety do okna w niepasujących wymiarach? Czy kiedykolwiek zakupiony przez Ciebie materiał był całkowicie inny w dotyku niż się spodziewałeś? Czy zamówiłeś perfumy przez Internet, by od razu je odesłać z uwagi na zbyt przytłaczający zapach? Takie sytuacje zdarzają się cały czas.
Zakupy online to wygoda, oszczędność czasu i szeroka oferta z jednej strony, a pomyłki, konieczność odsyłania oraz wydłużony czas oczekiwania - z drugiej. Czy są to bariery, których nie można przełamać? Biorąc pod uwagę, jak dynamicznie rozwija się w dzisiejszych czasach technologia, nigdy nie powinniśmy udzielać kategorycznej odpowiedzi na to pytanie. Zwłaszcza gdy coraz głośniej i wyraźniej od kilku lat mówi się o VR oraz AR (których nie należy ze sobą mylić).
Zupełnie nowy, komputerowo wygenerowany, trójwymiarowy świat oraz urządzenie pozwalające się do niego przenieść, doświadczyć go, wejść w interakcje? Czemu nie! Do rzeczywistości wirtualnej (Virtual Reality, VR) możemy się przenieść dzięki specjalnym, zabudowanym również po bokach okularach. To właśnie dzięki nim, zamiast oglądać pomieszczenie, w którym się znajdujemy, przenosimy się do całkowicie innych miejsc - zarówno istniejących, jak i wymyślonych. Poprzez prezentowane nam obrazy swobodnie eksplorujemy wirtualną rzeczywistość, rozglądając się w każdym kierunku (nieograniczone pole widzenia). Do odczuwania podstawowych wrażeń wystarczą nam okulary, ale technologia nieustannie idzie do przodu - obecnie można znaleźć również słuchawki czy specjalne rękawiczki, które dodatkowo stymulują zmysły w trakcie odkrywania wirtualnej rzeczywistości stworzonej dzięki specjalnemu oprogramowaniu.
Chcesz się znaleźć na boisku piłkarskim, w kosmosie, pod Wieżą Eiffla? Przenieść się do rzeczywistości ze swojej ulubionej gry komputerowej? Realnie zanurzyć się w filmie, który znasz na pamięć? Nic prostszego! Jednak rozrywka to nie wszystko. Bardzo szybko okazało się, że technologia VR znajdzie zastosowanie również w innych obszarach: od nauki na różnych szczeblach edukacji aż po branżę eCommerce. Zanim jednak do tego przejdziemy, parę słów o drugiej technologii - AR.
Podczas gdy technologia wirtualnej rzeczywistości pozwala przenieść się do nowego, komputerowo wygenerowanego świata, rozszerzona rzeczywistość (Augmented Reality, AR) łączy świat cyfrowy z rzeczywistym. Technologia daje możliwość, by na obraz z kamery - rejestrowany w czasie rzeczywistym - nałożone zostały cyfrowe elementy wizualne, dźwięki oraz inne bodźce sensoryczne, które wzmacniają doświadczenie. Tym razem AR wzbogaca realny świat, a nie tworzy nowy.
Warto podkreślić, że do skorzystania z możliwości technologii AR wystarczy jedynie tablet lub smartfon - nie ma potrzeby wyposażania się w specjalne okulary jak w przypadku VR, co na pewno jest istotne z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Oczywiste jest, że wraz z rozwojem technologii pojawią się bardziej wyspecjalizowane urządzenia, ale na pewno ta łatwość dostępu (dzięki możliwości wykorzystania urządzeń codziennego użytku) sprawia, że AR jest obecnie bardziej atrakcyjny dla konsumentów, a przez to - chętniej wykorzystywany przez eCommercy.
VR oraz AR wydają się idealnym rozwiązaniem dla eCommerców, które chciałyby wyprzedzić swoją konkurencję pod względem oferowania klientom lepszych doświadczeń, porównywalnych z wizytą w sklepie stacjonarnym. Odkrywanie produktów, ich funkcji oraz wariantów, a także porównywanie i zestawianie ze sobą są możliwe bez wychodzenia z domu. Dzięki takiemu przełamaniu bariery fizycznych ograniczeń klientom łatwiej jest dokonać właściwego wyboru. W taki sposób nie tylko zwiększa się sprzedaż, ale (co również ma istotne znaczenie) zmniejsza się prawdopodobieństwo zwrotów czy reklamacji, co ułatwia funkcjonowanie e-sklepu.
Co więcej, technologie pozwalają na zwiększanie świadomości marki wśród konsumentów oraz tworzenie innowacyjnych kampanii marketingowych, które nie tylko przykuwają uwagę odbiorców, ale są w stanie również wpływać na zachowania i decyzje zakupowe.
Jak pokazują statystyki, klienci korzystający z technologii AR oraz VR są bardziej zainteresowani oferowanym produktem i bardziej zaangażowani w proces zakupowy. Gdy więc obserwuje się rozwój wirtualnej oraz rozszerzonej rzeczywistości, można być pewnym, że niedługo staną się standardowymi narzędziami w służbie eCommerców.
Wśród branż, które jako pierwsze zaczęły wykorzystywać technologie VR oraz AR należy bez wątpienia wymienić meblarską (w tym aranżacji wnętrz). Wiodący prym w tym obszarze wiedzie IKEA, która stworzyła specjalną aplikację - IKEA Place. Możliwość wirtualnego odmienienia wnętrza lub dopasowania mebli (trójwymiarowych oraz w prawdziwych rozmiarach) ze sklepu? Jak najbardziej!
Nowoczesne technologie wykorzystywane są również w innym obszarze eCommerce - branży kosmetycznej. W tym wypadku za przykład posłuży aplikacja Sephora Virtual Artist, w ramach której możemy “przymierzyć makijaż” przez zakupem. Jedyne, co trzeba zrobić, to wgrać swoje zdjęcie, a następnie rozpocząć testowanie - sprawdzić, który cień do powiek będzie najlepiej dopasowany czy który kolor szminki będzie się najlepiej prezentował na ustach.
Nie wychodząc z tematu wyglądu, możemy przymierzać nie tylko makijaż, ale również np. okulary zarówno korekcyjne, jak i przeciwsłoneczne (pozwala na to technologia wykorzystana przez Vision Express - wystarczy wybrać oprawki, a następnie zaakceptować użycie kamery przez przeglądarkę). Skoro można wypróbowywać makijaż czy okulary, to na pewno również ciuchy, obuwie czy dodatki! Możemy więc się przekonać, jak będziemy wyglądać w luksusowych okularach marki Dior czy sprawdzić, w których trampkach Converse „czujemy się” najlepiej.
Współczesne czasy, a w ich ramach niezwykle dynamiczny rozwój technologii, dostarczają internetowym sprzedawcom coraz więcej narzędzi, które pozwalają zbliżyć doświadczenia zakupowe w sklepie online do tych charakterystycznych dla wizyty w sklepie stacjonarnym. Nie da się nie zgodzić ze stwierdzeniem, że technologie immersyjne (oddziałujące na wszystkie zmysły) zmieniają eCommerce, przenosząc je na zupełnie inny poziom. Korzyści z tym związane mogą być widoczne dla firmy już na pierwszy rzut oka. Czy też chciałbyś je zobaczyć?