Ten, kto jeszcze parę lat temu myślał, że bycie eko to tylko tymczasowa moda, która bardzo szybko przeminie, nie mógł być bardziej w błędzie. Coraz wyraźniejsze głosy specjalistów bijących na alarm, rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów, pojawienie się nowych trendów (zielona konsumpcja, zielony marketing) – te zjawiska nie pozostały bez wpływu na podejmowane przez klientów decyzje zakupowe, odbijając się tym samym na biznesie. Ekologia to już nie tylko trend – to wymaganie i obowiązek stawiany przez przedsiębiorstwami działającymi w różnych branżach.
Skąd wynika taki nacisk na proekologiczne rozwiązania? Ochrona środowiska nie stała się palącym tematem “od tak”. Do obecnego stanu rzeczy doprowadzili świadomi konsumenci, którzy czują się odpowiedzialni lub współodpowiedzialni za problemy środowiskowe. Ich liczba nieustannie rośnie. Dlatego rozwija się zielona konsumpcja, czyli sięganie po produkty i usługi powstałe w sposób bezpieczny dla środowiska. Z zieloną konsumpcją łączy się zielony marketing, który należy odnieść do całokształtu podejmowanych przez firmę działań: od zrównoważonego procesu produkcji, przez zmiany wewnętrzne (np. rezygnację z papierowych faktur na rzecz e-dokumentów) aż po promowanie ekologicznych postaw.
Wśród najpopularniejszych działań w ramach zielonej polityki firmy wymienimy przede wszystkim:
Lista się nie kończy, nawet wręcz przeciwnie – możliwości jest tylko coraz więcej.
Początkowo bycie eko oznaczało oferowanie klientom produktów, które nie powodują szkody dla środowiska. Wśród wiodących przykładów takich towarów wymienimy bez wątpienia kosmetyki naturalne, torby bawełniane, drewniane zabawki czy certyfikowaną żywność. Obecnie można znaleźć również świece sojowe (bez szkodliwej w trakcie spalania parafiny), chemię (płyny do naczyń czy proszki do prania) oraz różnego rodzaju akcesoria domowe (drewniane myjki, kompostowalne worki na śmieci, papierowe słomki, bambusowe naczynia i kubki itd.).
Niektóre firmy od tego zaczynały, podczas gdy inne dokonywały zmian w zachodzących procesach (produkcji, logistycznych i innych), by odpowiedzieć na potrzeby współczesnych klientów, a przez to – środowiska. Takie zmiany są niemożliwe do przeprowadzenia w krótkim czasie, ale już samo postawienie pierwszego kroku może zostać dobrze odebrane.
Jednak na eco-friendy produktach nic się nie musi kończyć. Jakie rozwiązania jeszcze warto wdrożyć?
Opakowania oraz transport – właśnie te dwa elementy spędzają sen z powiek przedsiębiorcom zastanawiającym się nad tym, jak w swojej codziennej działalności minimalizować szkody dla środowiska. Redukcja opakowań do absolutnego minimum, wtórny obieg, korzystanie z materiałów przyjaznych środowisku (papier, plastik przeznaczony do recyklingu czy biodegradowalne tworzywa sztuczne)? Stosowanie ekologicznych zamienników folii bąbelkowej, np. tektury falistej, kartonowych kątowników czy makulaturowego papieru do pakowania? Dostawa do paczkomatu czy punktów odbioru, zmniejszająca ślad węglowy? To wszystko jest możliwe – i wykorzystywane przez coraz większą liczbę firm.
Najlepsze, bo lokalne – czy takie słowa obiły Ci się kiedyś o uszy? Na pewno masz znajomych lub znasz firmy, które podkreślają współprace z rodzimymi dostawcami, uważając to za atut prowadzonej działalności. Jest to nie tylko dobry sposób na wspieranie lokalnej gospodarki, ale też na pomniejszanie śladu węglowego z uwagi na skrócenie łańcucha dostaw. Taki sposób postępowania na pewno zostanie dobrze odebrany przez Twoich klientów. Co więcej, pozwoli na własne oczy przekonać się o jakości otrzymywanych produktów.
Ekologiczne korzyści to jednak nie wszystko – warto wspomnieć również o oszczędnościach dla firmy (w zakresie kosztów wysyłki, magazynowania czy środków konserwujących), co jest kuszące dla każdego (mniejszego i większego) przedsiębiorcy.
Starasz się być eko? Mów o tym głośno – jeśli przyjmujesz zachowania przyjazne środowisku jako istotny element opisujący Twoją markę, musisz nieustannie zwracać uwagę na ten element przy budowaniu rozpoznawalności firmy. Możesz to robić w komunikacji z klientami czy w swoich kanałach społecznościowych, a także poprzez wspieranie i angażowanie się w różne akcje związane z ochroną środowiska. Na pewno zostanie to dobrze odebrane przez Twoich stałych oraz potencjalnych odbiorców – zwłaszcza tych w młodszym wieku.
Na pewno martwisz się o to, że bycie eko spowoduje niedowład finansów Twojej firmy. Musisz jednak pamiętać, że da się zorganizować (lub włączyć się w) nieskomplikowane i niewymagające dużych nakładów środków akcje. Przekazanie 1 euro na sadzenie drzew dla fundacji OneTreePlanet za każde złożone zamówienie? Kampania w Facebook Ads na temat recyklingu ukierunkowana na przekazanie rad dotyczących utylizacji opakowań po Twoich produktach? Wprowadzenie wtórnego obiegu opakowań? Możliwości są nieograniczone!
Millenialsi oraz generacja Z stanowią obecnie grupy, które przejmują rynki. Badania wskazują, że jedną z najważniejszych dla nich wartości jest troska o środowisko – deklarują nawet gotowość do płacenia więcej za produkty pochodzące z recyklingu, naturalne, biodegradowalne itp. Biznes nie może przechodzić obojętnie koło tego, jak intensywnie ten trend się rozwija. Wręcz przeciwnie – powinien wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientom, by szybciej do nich dotrzeć i tym samym zbudować ich zaufanie oraz lojalność.