11.03.2022
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Wsparcie dla eCommerce - cz. 6 - Twitter

Sportowe osiągnięcia, decyzje rządów, interesujące sytuacje na całym świecie - cokolwiek się wydarzy w tych tematach, na pewno najpierw wyląduje na Twitterze. Jego użytkownicy nieustannie prześcigają się w tym, kto pierwszy udostępni ciekawego newsa. Zaangażowanie przekładające się na intensywne dyskusje to podstawa funkcjonowania tego portalu społecznościowego. Nie jest więc to platforma pomagająca bezpośrednio spełnić najważniejszy cel biznesu, czyli sprzedaż. Mimo to możesz ją wykorzystać jako wsparcie dla swojego eCommerce. W jaki sposób? Przedstawiamy w ostatniej części naszego cyklu, w którym dotychczas omówiliśmy takie portale jak: Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok oraz LinkedIn.

Twitter w liczbach - bo liczą się konkrety

Ten, komu wydawało się, że Twitter to medium - mimo 16 lat funkcjonowania na rynku - powoli umierające lub wykorzystywane jedynie na terenie Stanów Zjednoczonych, nie mógł się bardziej pomylić. Na potwierdzenie tych słów pokazujemy kilka danych z rynku globalnego.

twitter w liczbach

Tak przedstawiają się dane globalne. Dla nas jednak dużo bardziej interesujące są statystyki z rynku europejskiego - a mają istotne znaczenie z uwagi na to, że liczba użytkowników Twittera na Starym Kontynencie z roku na rok się zwiększa.

Najlepszy wynik? Niemcy ze wzrostem o 30% (do 5,45 mln użytkowników) w ciągu ostatniego kwartału 2020 roku. Wielka Brytania znajduje się z kolei w gronie 5 państw najczęściej korzystających z platformy (zaraz za USA, Japonią, Indiami, Brazylią, z 19.95 miliona aktywnych użytkowników). Jakie dane jeszcze mają znaczenie? 52% tweetów pochodzących od użytkowników zaliczanych do generacji Z. Z punktu widzenia biznesu? Fakt, że 82% firm działających w modelu B2B wykorzystuje Twittera w swoich działaniach (druga najpopularniejsza platforma po LinkedIn). Są to bez wątpienia dane, których nie można ignorować, jeśli prowadzi się eCommerce.

280 znaków, by budować relacje z odbiorcami

Użytkownicy lubią krótkie formy - co do tego nie trzeba nikogo przekonywać. Nie czytamy treści na stronie internetowej, tylko scrollujemy. Coraz chętniej spoglądamy na infografiki czy krótkie wideo w ramach opozycji do dłuższego - nawet bardzo interesującego - tekstu. Czy wierzymy w zasadę, że mniej czasem znaczy lepiej? Tak właśnie należy stwierdzić w kontekście użytkowników Twittera, którzy lajkują, przekazują dalej czy komentują krótkie wiadomości. Łatwo dostępne i proste w odbiorze komunikaty, budujące pozycję marki i relacje z odbiorcami? Jak najbardziej.

Takie podejście użytkowników daje szerokie możliwości eCommercom działającym zarówno w modelu B2B, jak i B2C. Żadne inne medium nie pozwala w tak bezpośredni sposób dotrzeć do odbiorców i wejść z nimi w interakcję - zwłaszcza gdy członkowie społeczeństwa (szczególnie w przedziale wiekowym 24-35) bardzo lubią wchodzić w dyskusje na istotne tematy. Twitter to po prostu idealne miejsce, by wyrazić swoją opinię, podzielić się ciekawymi informacjami czy nawiązać kontakty społeczne. Platforma pozwala dotrzeć do milionów osób na całym świecie, a przy okazji promować wydarzenia, wywiady, raporty i inne.

Jakie korzyści dla marki? Poprzez tworzone przez siebie tweety możesz poznać zdanie użytkowników na określony temat, dowiedzieć się, czego oczekują od firmy czy przetestować różne rozważane przez siebie rozwiązania. Gdy z kolei sam zaangażujesz się w dyskusję (interakcja), na pewno możesz liczyć na pozytywny feedback ze strony użytkowników. Być może staną się oni w przyszłości Twoimi klientami.

Elementy Tweeta

Zwracamy uwagę na dodatkowe elementy, gdyż, zgodnie z badaniami Twittera, materiały wizualne zwiększają liczbę retweetów o 35%.

Postaw pierwszy krok - wyraź głos swojej marki w tweetach

Decyzja podjęta - zakładamy Twittera! Od razu pojawia się jednak pytanie: co dalej? Jak w przypadku każdej innej platformy społecznościowej, działanie na Twitterze również wymaga przemyślanej strategii - nawet jeśli nie jest to platforma, która zawsze pozwala na sztywne trzymanie się planu. Zanim zaczniesz intensywnie twittować, powinieneś przemyśleć, jaki jest Twój cel, jakimi treściami chcesz się dzielić i jaki ma być rezultat poszczególnych wiadomości. Chcesz pokazywać kulturę organizacyjną swojego eCommerce? Dostarczać najnowsze wiadomości z branży i przekazywać wiedzę? Tworzyć zabawny content, ilustrujący w idealny sposób codzienność w Twoim obszarze działania? Masz pełną dowolność - pod warunkiem, że zadbasz o to, by tweety były interesujące dla użytkowników portalu i pozwalały im wchodzić w interakcję.

Druga kwestia dotyczy tego, w jaki sposób Twoja marka ma być przestrzegana przez odbiorcę. Ekspert w swojej branży, żartowniś czy może bardzo poważny profesjonalista? Ustalenie takich kwestii przed rozpoczęciem tweetowania ułatwi Ci poruszanie się po tej platformie.

Twitter - jaki content?

To, jakie informacje będziesz umieszczał na swoim koncie na Twitterze, powinno być związane z potrzebami i celami Twojego biznesu - tym samym zgodne ze wskazanymi przez nas powyżej elementami. Możesz tę platformę wykorzystać do promowania własnych produktów i usług, ale nie może to być jej jedyny cel. Warto również wskazywać odbiorcom przydatne treści, odpowiadać na ich pytania, poddawać tematy do dyskusji. Istotne jest również angażowanie się w dyskusje innych osób - w taki sposób sprawimy, że nasza marka zostanie zauważona.

Twitter Ads - na Twoje potrzeby

Panel reklamowy Twittera pozwala na puszczenie targetowanej reklamy w ramach 3 celów, podobnych do tych, które stosowane są na Facebooku: budowanie świadomości marki (zwiększanie zasięgu), wzbudzanie zainteresowania (wyświetlenie filmu, pozyskanie followersów, polubienia tweeta) oraz konwersja (konkretne działanie: zakup, pobranie ebooka, otwarcie newslettera). Wśród rodzajów reklam dostępnych na Twitterze wymienia się m.in.:

  • Promoted Ads: reklama zwiększająca świadomość marki w formie wideo, karuzeli, grafiki, momentów czy reklam tekstowych,
  • Follower Ads: reklama nastawiona na zdobycie nowych obserwujących w swojej grupie odbiorczej,
  • Twitter Takeover: reklama umieszczona koło tego, co jest aktualnie “trendy”.

Co więcej, współpraca Twittera z Google pozwala połączyć konto na Twitterze z systemem AdWords, dzięki czemu istnieje możliwość tworzenia tzw. Promoted Tweets, które będą się wyświetlać na wskazane słowa kluczowe w określonym miejscu w wyszukiwarce Google. W taki sposób możemy sprawić, że nawet uczestnicy niekorzystający z Twittera, trafią na nasze treści dzięki wyszukiwaniu organicznemu. W Promoted Tweets możesz umieścić link do produktu lub strony docelowej.

RTM - tym się żywi Twitter

Potrafisz żyć tu i teraz? Twitter właśnie tego wymaga. Wystarczy jedynie kilka sekund, by ciekawy news poszedł w świat i trafił do społeczności gromadzącej 200 milionów aktywnych dziennie użytkowników. Żadne medium społeczne nie działa tak prosto i szybko, prawda?

Nie oznacza to, że działania planowane nie mogą spełnić swojej roli - może jednak dojść do sytuacji, w której pojawi się “ważniejszy” news, na który trzeba będzie jak najszybciej zareagować. Jeśli chcesz być w pełni aktywnym na Twitterze i wyciągać z niego korzyści dla swojej marki, pamiętaj o tym, by reagować na bieżące wydarzenia. Kreacje real-time marketingowe potrafią się sprawdzić doskonale, jeśli trafisz z przekazem. Skup się również na tym, by obserwować popularne hashtagi i używać ich w sposób dostosowany do wizji i misji Twojej marki.

Nie traktuj Twittera jako platformy, na której możesz jedynie promować oraz sprzedawać swoje produkty - oczywiście, możesz to robić, ale pod warunkiem odpowiedniego wczucia się w klimat portalu. To medium społecznościowe pozwoli Ci jednak przede wszystkim dostarczyć wartość odbiorcom przy odpowiednio zdefiniowanej grupie docelowej. Da szansę na zorganizowanie akcji (uświadamiającej, edukacyjnej, innej), pozwoli podzielić się najważniejszymi wydarzeniami z życia firmy i podkreślić sytuacje, które będą miały znaczenie dla całej branży.

Podstawą do tweetowania jest jednak odkrycie, jakie są potrzeby Twoich odbiorców, jakie tematy wzbudzają emocje w Twojej branży oraz jakie działania zostaną pozytywnie odebrane przez społeczność.

Jakie nadzieje na przyszłość?

Opracuj odpowiednią koncepcje. Dostarczaj newsy jako pierwszy. Tweetuj regularnie. W taki sposób zwiększysz ruch w swojej witrynie i zbudujesz świadomość marki zgodnie ze swoim zapotrzebowaniem - w oparciu o relacje z odbiorcami. Pozytywne relacje pozwolą Ci z kolei zwiększyć szanse na sprzedaż. W taki właśnie sposób, przy pomocy mediów społecznościowych, dążysz do budowania swojej pozycji oraz osiągnięcia najważniejszego celu każdego biznesu.

To jak - tweetujemy?

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość