09.10.2020
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Polski rynek eCommerce po pandemii

Gdy kolejnym tarczom antykryzysowym zwiększano numerację, zarówno samozwańczy, jak i bardziej profesjonalni dziennikarze prześcigali się w przewidywaniach, wróżbach oraz proroctwach. Które z tych informacji należy uznać za wielce prawdopodobne, a jakie już się sprawdziły? Odpowiedzią na te pytania z punktu widzenia przyszłości eCommerce zajmiemy się w dzisiejszym wpisie.

Co o sytuacji polskiego e-handlu sądzą liderzy opinii?

Jedną z bardziej trafnych i dokładnych metod scenariuszowych w zarządzaniu strategicznym jest metoda delficka, która polega na wsłuchiwaniu się w głosy ekspertów z danej dziedziny. Nasz kolejny artykuł z serii pandemicznych przewidywań powstał głównie na bazie wypowiedzi, jakie zawarto w raporcie “E-commerce w Polsce 2020”, stworzonym przez firmę Gemius. To cykliczna publikacja, która od lat jest wskaźnikiem tendencji na polskim rynku handlu elektronicznego. Jej stałym punktem są właśnie opinie ekspertów, podsumowujące ubiegły rok i wskazujące przyszłe kierunki rozwoju.

Wprawdzie badanie przeprowadzono pod koniec marca 2020 roku, kiedy Polska wraz z całym światem wchodziła w pierwszą, najgroźniejszą fazę pandemii COVID-19, to już wtedy wiadomo było, że zmiany są nieuniknione, poważne, a w wielu przypadkach dramatycznie bolesne. Jednak nie dla rynku eCommerce. Na nim panował ruch, jak nigdy dotąd. Potwierdzają to słowa Rafała Brzoski, prezesa zarządu inPostu:

W okresie pandemii wzrosło zainteresowanie zakupami spożywczymi online. Prognozujemy, że ten trend utrzyma tendencję wzrostową także po unormowaniu się sytuacji. Konsumenci się ośmielili i otworzyli na nowe, wygodniejsze kanały dostaw.

Okazało się również, że kryzysowa sytuacja aktywowała grupę nabywców jak do tej pory najbardziej opornych nowym technologiom. Wcześniej trwali w pieczołowicie utrzymywanych okopach analogowego stylu życia, lecz w końcu pękła bariera. To zdanie podziela marketing manager Przelewy24 Magda Grablewska:

Proste i przejrzyste rozwiązania nabrały jeszcze większego znaczenia. (...) Dla e-commerce jest to szansa na pozyskanie nowej, szerokiej grupy klientów. Łatwość i wygoda zakupów oraz procesu płatności stanowią tu kluczowe czynniki.

Bez względu na pandemię, rynek eCommerce i tak mógł liczyć na wzrost udziału w sektorze handlu oraz liczby kupujących (o aż o 11 p.p. w porównaniu do 2019 r.). Według innego raportu, tym razem sporządzonego przez Colliers International, przez cztery miesiące 2020 roku powstało 1,7 tys. nowych sklepów internetowych. Trudno powiedzieć, ile z nich ma szansę utrzymać się przynajmniej przez kolejny rok, więc lepiej skupić się trendach dotyczących konkretnych działań.

Najważniejsze tendencje i przewidywania na drugą połowę roku

Głównym założeniem machine learning jest wykorzystanie wiedzy pozyskanej w stosunkowo krótkim czasie od tysięcy użytkowników. Suma informacji pozwala lepiej podejmować decyzje na podstawie dostępnych danych. W ten sposób odpowiednią opieką może być otoczona każda grupa docelowa wyselekcjonowana przez wdrożony system. To jasna odpowiedź na potrzeby rynku eCommerce, bazującego na ruchu pozyskanym z wyników wyszukiwania.

Uczenie maszynowe pozwala m.in. poprawiać frazy wpisywane przez użytkowników, którzy dysponują niepełną wiedzą o produkcie. Inteligentne wyszukiwanie może także zawierać opcję podpowiedzi kierującej na dany typ asortymentu lub w stronę konkretnych produktów. To forma ułatwienia podobna do pomocy oferowanej przez pracownika sklepu stacjonarnego, który daje wskazówki klientowi zorientowanymi na towar z konkretnej kategorii, ale już nie na wybrany model czy produkt określonej marki.

Zastosowanie podpowiedzi ma też jeszcze jedną zaletę. Na podstawie wpisywanych słów można ustalić, które frazy są najpopularniejsze i powinny być głównym bohaterem pozycjonowania. Lub odwrotnie - które z nich wymagają lepszego SEO, aby nazwa kategorii lub produktu mocno utkwiła w pamięci członków docelowej grupy odbiorców komunikatów marketingowych firmy.

Ku zaawansowanym technologiom

Bardziej skomplikowane algorytmy odpowiadają również za m.in. tworzenie rekomendacji na podstawie wybieranych produktów, co wspomaga kierowanie uwagi na konkretną grupę asortymentu. Projektowanie ścieżki zakupowej jest dla branży eCommerce już nie melodią przyszłością, lecz wymogiem teraźniejszości, więc pieniędzy zainwestowanych w technologie oparte na uczeniu maszynowym z pewnością nie należy żałować.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość