23.10.2020
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Omnichannel, czyli jak zawsze dotrzeć do klienta

Omnichannel, czyli wielokanałowość, to określenie, które sukcesywnie zdobywa coraz większą popularność. Sposób sprzedaży zakładający korzystanie z wielu możliwości dostępu do klienta w ramach jednej marki została naturalnie wymuszona przez klientów.

Czym jest omnichannel?

Angielskie określenie omnichannel może brzmieć dość tajemniczo, ale każdy z nas już nieraz spotkał się z tego typu strategią. Jest to popularne rozwiązanie zarówno wśród największych, jak i mniejszych marek. Chodzi o wszechstronny sposób dotarcia do klienta. W Polsce wiele osób korzysta z internetu i chętnie robi za jego pomocą zakupy. Ogromną popularnością cieszą się przede wszystkim wszelkiego rodzaju technologie mobilne. Jednak okazuje się, że mimo tego, sklep stacjonarny nadal może być dobrym pomysłem. Firmy korzystające z wielu kanałów dotarcia do klienta – czyli korzystające ze strategii omnichannel – cieszą się zaufaniem, a także zauważają wzrost obrotów. Dotyczy to zarówno sytuacji, gdy sklep stacjonarny uruchamia sprzedaż przez internet, jak i odwrotnej. Omnichannel to nic innego jak sprzedaż realizowana na różnych poziomach. Koncepcja jest prosta, jednak jej wdrożenie wymaga odpowiednich narzędzi.

Jakie kanały sprzedaży wybrać?

Najbardziej oczywiste kanały sprzedaży to sklep stacjonarny i internetowy. Jednak omnichannel może oznaczać nawet więcej. Część marek decyduje się na dedykowane aplikacje, które cieszą się popularnością wśród franczyz gastronomicznych, supermarketów czy sklepów. Mniejsze przedsiębiorstwa – takie jak lokalne butiki odzieżowe czy rzemieślnicy wytwarzający ręcznie biżuterię – sprawnie wykorzystują do sprzedaży social media. Tego typu działania można prowadzić ręcznie, a można także do nich wykorzystać wtyczki zintegrowane z platformą eCommerce wykorzystywaną na sklepie internetowym. Także sprzedaż stacjonarną można prowadzić na różne sposoby. Własny sklep nie jest koniecznością – można chociażby nawiązać współpracę partnerską z innymi firmami. Z tego typu rozwiązań korzystają m.in. niektóre marki kosmetyczne. Jednak to, jakie kanały sprzedaży będą odpowiednie w konkretnym przypadku, zależy od indywidualnej sytuacji.

Sklep stacjonarny i sklep internetowy – jak to zgrać?

Jednocześnie prowadzony sklep stacjonarny i sklep internetowy to popularne rozwiązanie. Jednak wyzwaniem może być ich zgranie – chociażby dla łatwiejszego zarządzania stanami magazynowymi, informowania klientów o dostępności produktu czy usprawnionej analityki. Część osób zarządza obydwoma kanałami ręcznie. Jednak jest to niewygodne, nieefektywne i może prowadzić do błędów. Na szczęście istnieją narzędzia, które pozwalają spiąć ze sobą sprzedaż stacjonarną i internetową. Wymaga to zakupienia odpowiedniego oprogramowania, a także właściwie przeprowadzonej integracji z platformą eCommerce. W tym zakresie doskonale radzi sobie Magento dzięki swojej elastyczności i szerokiemu wsparciu. Dobrze działa ono z wieloma popularnymi programami, dzięki którym można w łatwy sposób zarządzać stanami magazynowymi oraz sprzedażą. Minimalizuje to ryzyko błędów oraz pozwala to zaoszczędzić czas stracony na ręczne zarządzanie.

Rozwiązania eCommerce wspierające wielokanałowość

Sposobów, by wspierać wielokanałowość w biznesie, jest wiele. Oprócz wcześniej wspomnianych wdrożeń na różnych poziomach możemy korzystać także z innych, ciekawych rozwiązań. Dużą popularnością cieszy się zakup online z odbiorem realizowanym przez sklep stacjonarny. Dobrym pomysłem jest wdrożenie jednolitej, korzystnej dla klienta polityki cenowej – co także umożliwia odpowiednie oprogramowanie zintegrowane z platformą eCommerce. Coraz częściej wybierane są także programy lojalnościowe dostępne na wielu poziomach. Ich wdrożenie umożliwiają nie tylko coraz popularniejsze dedykowane aplikacje, ale też odpowiednie integracje lub rozwiązania przeprowadzane w ramach platformy eCommerce. Prowadzenie sklepu internetowego wymaga także wdrożenia odpowiedniej polityki reklamacji i zwrotów. Ułatwienie jej poprzez rozszerzenie na sklep stacjonarny lub wsparcie zwrotów na wielu poziomach także pozwala zdobyć zaufanie klientów.

Omnichannel – czy to się opłaca?

Wiele – zwłaszcza mniejszych – biznesów może podchodzić do strategii omnichannel sceptycznie. Często poparte jest to dobrymi wynikami przy dotychczasowym sposobie sprzedaży. Jednak wielokanałowość pozwala osiągnąć więcej. Sprzedaż internetowa daje możliwość zakupu klientom z większego obszaru. Z kolei sklep stacjonarny pozwala skutecznie budować swoją markę lokalnie. Wdrożenie nowych rozwiązań to inwestycja, która najczęściej się zwraca. Jednak w takich kwestiach najlepiej jest zaufać specjalistom, którzy doradzą odpowiednie narzędzia czy platformę eCommerce dostosowaną do indywidualnych potrzeb. Wdrożenie sklepu internetowego wymaga podjęcia wielu ważnych decyzji. Mogą one zaważyć na sukcesie lub porażce działalności w sieci. Przed wejściem na rynek internetowy dobrze jest także wykonać badanie rynku i konkurencji, która może się różnić od tej obecnej na dotychczas wykorzystywanych przez nas kanałach.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość