26.08.2022
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Okienka pop-up - relikt przeszłości czy ponadczasowe rozwiązanie?

Zdarzyło Ci się kiedyś odwiedzić stronę internetową i zamiast oczekiwanej treści ujrzeć dziesiątki wyskakujących okienek? Co gorsze, nie mogłeś ich zamknąć, ponieważ przycisk umożliwiający wyłączenie był niewidoczny? Najprawdopodobniej szybko zrezygnowałeś z przeglądania takiej strony. Choć wydawać by się mogło, że okienka pop-up jedynie zniechęcają do pozostania na stronie internetowej, to takie myślenie może być niekiedy błędne. Pop-upy mogą bowiem pełnić szereg funkcji - od przedstawienia niezbędnych informacji, poprzez zwiększanie leadów, aż po zainicjowanie dodatkowej interakcji z odbiorcą. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak skutecznie wdrożyć strategie pop-upową do swojego eCommerce, przeczytaj poniższy artykuł!

Czym właściwie jest pop-up?

Zwykło się mówić, że rola wyskakujących okienek ogranicza się jedynie do irytowania odbiorcy, co ma związek z niechlubną przeszłością pop-upów. Do niedawna funkcjonowały w świadomości internautów jako nieatrakcyjne i nachalne reklamy, w których kliknięcie grozi zawirusowaniem komputera. Obecnie dzięki możliwościom ich modyfikacji i wzbogaceniu o dodatkowe funkcje znów zyskują na popularności. Zacznijmy jednak od początku - czym właściwie jest pop-up?

Pop-up to nic innego jak okienko, które pojawia się w dowolnym momencie na stronie internetowej i zawiera określony komunikat (np. prośbę o zatwierdzenie regulaminu, informację o ekskluzywnym rabacie, zachętę do kontaktu czy zapisu do newslettera). Tworzy się je z wykorzystaniem różnych języków programowania, spośród których najpopularniejszy jest JavaScript. Istnieją także narzędzia, które oferują gotowe szablony, takie jak:

  • Layered Pop-ups,
  • OptKit,
  • PushPushGo,
  • GetResponse.

Pop-upowy przewodnik - jak nie zagubić się w gąszczu okienek?

Pop-upy przeżywają swoją drugą młodość, a wraz z ich rosnącą popularnością wzrasta również liczba ich rodzajów. Welcome pop-up, time-based pop-up, exit intent pop-up - czym się różnią i jakie mają funkcje? Poznaj najpopularniejsze warianty wyskakujących okienek, a następnie zastanów się, które z nich przyniosą najlepsze efekty w Twoim eCommerce!

Welcome pop-up

Wyobraź sobie, że tuż po przekroczeniu sklepowego progu ekspedientka przedstawia Ci całą ofertę marki oraz zasypuje informacjami o najnowszych promocjach. W takiej sytuacji zapewne poczujesz się przytłoczony, prawda? Powyższy scenariusz może spełnić się także w realiach eCommerce - szczególnie, gdy w pierwszej chwili od załadowania strony pojawi się na niej przepełniony treścią pop-up. Jak więc nie zniechęcić potencjalnych klientów? Badania wykazują, że większość użytkowników ignoruje pierwsze komunikaty, więc umieszczenie w nich angażujących treści jest bezcelowe. Najczęściej rola welcome pop-ups ogranicza się do przekazywania niezbędnych komunikatów takich jak informacja o RODO, plikach cookies czy potwierdzeniu wieku, co stanowi bezpieczny kompromis między potrzebami użytkownika a obowiązkami właściciela strony.

answear.com Źródło: answear.com

Time-based pop-up

Dobry timing to podstawa w budowaniu efektywnej kampanii pop-upowej - a zapewnia go time-based pop-up, który pojawia się zwykle między 10 a 60 sekundą od uruchomienia strony internetowej. Jak wybrać najlepszy moment na pojawienie się okienka, skoro to właśnie od niego może zależeć powodzenie całej strategii? Przydatnym narzędziem będzie Google Analytics, które pozwala sprawdzić średni czas, kiedy strona notuje największy ruch - dla osiągnięcia jak najlepszych wyników warto ustawić pop-up na 10-20 sekund przed nim i, oczywiście, monitorować statystyki.

coffeedesk Źródło: coffeedesk.pl

Scroll-based pop-up

Oferty sklepów internetowych liczą nieraz tysiące produktów - zapoznanie się ze wszystkimi wydaje się wręcz niemożliwym. Badania pokazują, że przeciętny odwiedzający przegląda jedynie 20% treści znajdujących się na stronie - a co z pozostałymi 80%? Tu z pomocą przychodzi scroll-based pop-up, czyli subtelny sposób na to, by przekonać użytkownika do pozostania na stronie chwilę dłużej. Ten typ okienka wyświetla się dopiero w momencie, w którym użytkownik dotrze do określonego punktu, który w zależności od specyfiki strony znajduje się między 20% a 70% wszystkich treści. Podobnie jak w przypadku time-based pop-ups warto jednak dokładnie przeanalizować ruch we własnym sklepie internetowym, aby uniknąć ryzyka, że klienci opuszczą stronę zbyt wcześnie.

press Źródło: press-london.com

Exit intent pop-up

Decydujesz się porzucić swój koszyk zakupowy, Twój kursor zbliża się do krawędzi monitora, by ostatecznie zamknąć przeglądarkę, ale jednak coś Cię zatrzymuje - nowe okienko pop-up kuszące atrakcyjnym rabatem. Efekt? Ponownie zastanawiasz się nad sfinalizowaniem zamówienia. To właśnie exit intent pop-up jest najczęściej wykorzystywany w walce o utrzymanie klienta. Co czyni go tak skutecznym? Odpowiada za to technologia, która dopasowuje się do działań indywidualnego odbiorcy. Exit intent oznacza nic innego jak śledzenie ruchów myszy i zachowań związanych z przewijaniem, co umożliwia wykrycie momentu, w którym odwiedzający ma zamiar ją opuścić. Powyższe rozwiązanie może “uratować” nawet do 30% koszyków zagrożonych porzuceniem, co znacząco wpływa na zyski sklepu internetowego.

jarjackets Źródło: jarjackets.com

Strategia pop-up w Twoim eCommerce - czy warto?

Wzbogacenie interfejsu strony internetowej o wyskakujące elementy nie powinno stanowić wyzwania dla developera zajmującego się projektowaniem jej frontendu - nie jest to ani trudne, ani kosztowne pod względem technicznym. Wyzwaniem może okazać się jednak wybór liczby, rodzaju oraz miejsca wyświetlania pop-upów - te kwestie wymagają bowiem poświęcenia czasu na wielokrotne testowanie skuteczności. W poniższej tabeli znajdziesz zestawienie najczęściej podnoszonych korzyści i ryzyk, które pomogą Ci ocenić, czy wprowadzenie tej użyteczności w Twoim eCommerce spełni oczekiwania.

Korzyści Ryzyka
Wzrost współczynnika konwersji Dotarcie do mniejszego grona odbiorców niż przewidywana (w związku z używaniem przez część z nich wtyczek typu adblock)
Wydłużenie średniego czasu pobytu na stronie Spowolnienie ładowania strony
Przekazanie niezbędnych informacji np. dotyczących polityki RODO Ryzyko utraty części odbiorców
Zachęcenie do wykonania dodatkowych akcji, np. wypełnienia formularza bądź zaobserwowania mediów społecznościowych

Poradnik pop-up - jak wygrać grę z czasem?

Jak wiele jesteś w stanie zdziałać w ciągu 9 sekund? Choć udzielenie odpowiedzi na powyższe pytanie stanowi duże wyzwanie, to właśnie tyle wynosi średni czas uwagi internautów. Wyskakujące okienka mogą okazać się świetnym narzędziem, by podtrzymać zainteresowanie potencjalnych odbiorców. W uzyskaniu satysfakcjonujących wyników z pewnością pomoże kilka praktycznych porad umieszczonych poniżej. Które z nich zastosujesz podczas planowania swojej kampanii?

Content is the king - nawet w przypadku pop-upów

Pop-up, tak jak inne elementy na stronie, stanowi część komunikacji marki - warto więc zadbać o to, aby wiadomość umieszczona w obszarze okienka pasowała do jej wizerunku. Wykorzystaj w pełni możliwości konfiguracyjne i upewnij się, że kolory, czcionka oraz styl wypowiedzi są zgodne z resztą witryny.

W projektowaniu pop-upów sprawdza się także zasada “im prościej, tym lepiej”. Komunikat powinien być napisany w taki sposób, by czytelnik zareagował na niego w momencie pojawienia się samego okienka. Innymi słowami wezwanie do działania powinno być bezpośrednie oraz zrozumiałe. Kluczem do sukcesu może okazać się użycie wyróżniającego się CTA (ang. call to action).

Nie tylko wnętrze - wygląd okienka także jest istotny

Trudno zignorować pop-up, który przykrywa cały ekran - takie rozwiązanie jest jednak zbyt nachalne. Optymalne wyskakujące okienko powinno zajmować ok. 15-25% ekranu. Choć znacznie ogranicza to możliwości kreacyjne, to ma jedną niepodważalną zaletę - pozwala na spójną z całą stroną personalizację. Warto zadbać także o możliwość łatwego zamknięcia. Zapewne zgodzisz się z przekonaniem, że nic nie irytuje tak jak niewidoczna ikona “X”, gdy w pośpiechu decydujesz się na zamknięcie okna.

Pop-up z podejściem mobile first

Współcześnie za ponad połowę ruchu w internecie odpowiadają urządzenia mobilne - responsywność okazuje się niezwykle istotna w zapewnianiu użytkownikowi komfortu korzystania ze strony internetowej. Oprócz optymalizacji podstawowych modułów strony pod kątem urządzeń mobilnych warto także zadbać o odpowiednie wyświetlanie się pop-upów. Niedopasowanie do ekranów telefonów może skutecznie zniechęcić potencjalnych odwiedzających.

Czas w służbie wyskakującym oknom

Czas w internecie upływa w sekundach - wyświetlenie pop-upu w nieodpowiednim momencie może wzbudzić w odbiorcy poczucie dezorientacji i skutkować błyskawicznym zamknięciem okna. Klient nie zapisze się do newslettera, jeśli nie zdążył jeszcze poznać oferty marki. Nie będzie także zainteresowany pobraniem branżowego ebooka, jeśli zależy mu jedynie na szybkim sfinalizowaniu zamówienia. Nie skorzysta z kuponu rabatowego, jeśli w ogóle nie planuje zakupów.

Jak możesz uniknąć powyższych sytuacji? Dokładnie przeanalizuj ścieżkę zakupową Twoich odbiorców (przydatne okaże się zapewne Google Analytics). O wiele lepiej sprawdzi się pop-up zachęcający do przeczytania ebooka, gdy klient przegląda firmowego bloga, a chętniej zapisze się do newslettera tuż po zapoznaniu się z zawartością strony. Już teraz jasne powinno wydawać się także to, że kupon rabatowy będzie stanowił zachętę dopiero, gdy konsument będzie miał pełen koszyk.

Pop-up to transakcja

Tworzysz pop-up, by zachęcić odbiorcę do zapisania się do newslettera? Chcesz mieć pewność, że klient sfinalizuje swoje zamówienie? A może zależy Ci na wypełnieniu przez niego ankiety? Bez względu na cel, w każdym z tych przypadków to właśnie Ty zyskujesz. Warto pomyśleć także o formie wynagrodzenia drugiej strony, w końcu wszyscy lubimy niespodziewane nagrody. Dodatkowy kod rabatowy, dostęp do ekskluzywnych treści, prezent za subskrypcję - to wszystko może przyczynić się do tego, że Twój pop-up przyniesie lepsze wyniki.

Wyskakujące okienka pod kontrolą

Bez względu na to czy jesteś zadowolony z wyników generowanych przez Twój pop-up, musisz uzbroić się w cierpliwość i przygotować się na nieustanne jego monitorowanie. Analizowanie rezultatów strategii marketingowych jest często bagatelizowane, a okazuje się niezbędne, by utrzymać zadowalające wyniki w dynamicznie zmieniającym się świecie eCommerce. Najlepszym rozwiązaniem jest ciągłe testowanie kilku wariantów i wypracowanie najlepszego modelu działania.

Pop-up - wsparcie w drodze do sukcesu

Czy teraz już rozumiesz, dlaczego pop-upy mogą przynieść korzyści Twojemu eCommerce? Jeśli przekonałeś się do opracowania kreatywnej kampanii wyskakujących okienek, to nie zwlekaj dłużej - w tym przypadku czas ma bardzo istotne znaczenie. Nie zapomnij także o regularnym śledzeniu Google Analytics oraz obserwowaniu wyników generowanych przez Twoje pop-upy!

To jak - budujesz strategię przy wykorzystaniu wyskakujących okienek?

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość