Stoisz przed decyzją o stworzeniu sklepu internetowego a może chcesz uczestniczyć w tworzeniu takich projektów w software house’ie? W każdym przypadku w Twojej głowie może pojawić się wiele wątpliwości.Jak będzie wyglądał podział pracy między poszczególnymi zespołami? W jaki sposób najefektywniej zarządzać czasem? Co zrobić, jeśli na jakimś etapie zdarzy się niepowodzenie? Zarządzanie projektem w sektorze IT to zadanie wymagające i złożone, a kluczowe miejsce w tym procesie zajmuje Project Manager. Jaką funkcję pełni, jak przyczynia się do sukcesu projektu i dlaczego jest tak istotny w całym procesie wdrożenia? O tym wszystkim (i nie tylko dowiesz) się w tym artykule!
Zarządzanie złożonymi projektami ma długą historię, ale w ostatnich latach ich liczba, stopień skomplikowania i powszechność znacząco wzrasta. Po raz pierwszy dostrzegła to firma Microsoft w latach 80. Podczas realizacji jednego ze swoich projektów rynkowy gigant zauważył, że zaangażowani w jego tworzenie byli specjaliści z różnych dziedzin biznesu. Koordynacja ich różnorodnych obowiązków stała się wyzwaniem, dlatego też firma zdecydowała się na proste rozwiązanie. Wybrano jedną osobę, która miała przejąć odpowiedzialność za organizację nowego projektu. W ten właśnie sposób wykształciła się rola Project Manager’a (PM). Za co dokładnie odpowiada PM w organizacji?
PM jest liderem, który koordynuje i zarządza wszystkimi aspektami projektu - od etapu zrozumienia potrzeb biznesowych poprzez planowanie, realizację, kontrolę, aż po jego zakończenie. Project Manager w trakcie całego procesu dba o stały kontakt z klientem oraz zrozumienie jego potrzeb i dostarczanie jak najwyższej jakości usług końcowych. Osoby na tym stanowisku są pewnego rodzaju pomostem między oczekiwaniami klienta a możliwościami technicznymi zespołu. Jednym słowem - dbają o to, aby pomysły zostały w odpowiedni sposób przekształcone w kod.
Projektowanie sklepów internetowych, redesign platform czy wdrażanie dodatkowych funkcjonalności oraz innowacyjnych narzędzi wymaga holistycznego podejścia. Na co dzień nad sukcesem takich projektów pracują m.in.: zespoły developerów, grafików i testerów. Wieloetapowość tych przedsięwzięć wymaga od Project Managera płynnego poruszania się w wielu obszarach biznesu. Zadania PM’a, można podzielić na kilka obszarów:
Dynamicznie zmieniające się realia świata IT, innowacyjne rozwiązania oraz konieczność współpracy z zespołami technicznymi to codzienność Project Managera podczas pracy w software house’ie. Skuteczne zarządzanie skomplikowanymi i zaawansowanymi projektami wymaga wyboru odpowiedniej metodyki pracy. Agile, Waterfall czy Scrum to najpopularniejsze z wykorzystywanych w praktyce metod tworzenia projektów. Poznaj różnice między nimi i przekonaj się, dlaczego to właśnie one są najczęściej wybierane przez Project Managerów.
Metodologia Agile wykorzystuje programowanie zwinne. Oznacza to, że praca zespołów podzielona jest na tzw. "sprinty", czyli krótkie i powtarzalne cykle, podczas których poszczególne osoby pracują nad konkretnym etapem projektu (plan, design, develop, test, release, feedback). Po każdym sprincie zespół ocenia postęp i dostosowuje plan na następnego cyklu. Elastyczne podejście pozwala na bieżąco modyfikować projekt, dopasowując go jak najlepiej do potrzeb klienta i oczekiwań odbiorców końcowych.
Waterfall to klasyczna metoda zarządzania projektem. Jej największą zaletą jest przejrzysta struktura. W ramach tej metody projekt podzielony jest kaskadowo na fazy realizacji. Każdy etap powinien być wykonywany po sobie według określonego schematu - zaczynając od analizy wymagań, przez projektowanie i testowanie, aż po wdrożenie i utrzymanie. Ze względu na ograniczoną elastyczność idee Waterfall łączy się często z innymi metodykami, zapewniając większą przestrzeń na modyfikację i udoskonalanie projektu.
Scrum jest jednym ze sposobów realizacji metodyki Agile. Jego podstawową cechą jest podział pracy na 1-4 tygodniowe sprinty. Każdy z krótkich etapów rozpoczyna się spotkaniem planistycznym, podczas którego zespół decyduje o dalszych pracach. Ważną rolę w procesie pełni PM pełniący rolę Scrum Mastera, czyli mentora rozumiejącego indywidualne kompetencje i umiejętności członków zespołu.
Co stoi za skuteczną współpracą zespołu projektowego? Za sukces odpowiada wiele czynników - doświadczenie, znajomość branży czy umiejętności interpersonalne Project Managera. Istotny okazuje się także wybór odpowiednich narzędzi wspierających pracę - badanie przeprowadzone przez firmę PWC wskazało, że wykorzystanie dobrego oprogramowania do zarządzania projektem znacznie podnosi efektywność zespołu (77%). Z jakich narzędzi korzystają najczęściej Project Managerowie?
To narzędzie, które pomaga zespołom organizować, śledzić i zarządzać pracą. Umożliwia przypisanie zadań indywidualnym członkom zespołu, określenie terminów i priorytetów oraz monitorowanie postępów w czasie rzeczywistym. Asana jest bardzo elastyczna - można ją wykorzystać w ramach wielu metodyk (np. Agile czy Waterfall). Co więcej, oferuje możliwości integracji z zewnętrznymi narzędziami (np. Trello, Gmail, Slack), co pozwala na jeszcze większe dostosowanie środowiska do indywidualnych potrzeb zespołu.
Jira to platforma stworzona przez firmę Atlassian. Początkowo była skierowana do zespołów programistycznych pracujących na podstawie Agile (choć obecnie wykorzystuje się ją także w innych metodykach). Podobnie jak Asana, to narzędzie umożliwia tworzenie zadań, które można przypisać poszczególnym członkom zespołu, a następnie monitorować ich status i śledzić postęp. Jira jest szczególnie popularna ze względu na dodatkowe funkcje związane z raportowaniem błędów, śledzeniem problemów oraz planowaniem sprintów w ramach metodyki Scrum.
Confluence to kolejna propozycja stworzona przez Atlassian - umożliwia zarządzanie dokumentacją w ramach współpracy zespołowej. Pozwala na tworzenie, organizację i udostępnianie dokumentów, takich jak plany projektów, specyfikacje produktów czy notatki ze spotkań. Warto wspomnieć, że Confluence jest zintegrowany z Jirą, co umożliwia łatwe łączenie informacji o projekcie z powiązaną dokumentacją.
W odróżnieniu od poprzednich narzędzi Figma służy do projektowania interfejsu platformy oraz doświadczeń i interakcji użytkownika (UX&UI design). Jest wykorzystywana głównie przez designerów do tworzenia prototypów stron internetowych czy aplikacji. Figma stanowi płaszczyznę komunikacji pomiędzy software housem i klientem, która pozwala na zapoznanie się z graficznymi propozycjami dla poszczególnych punktów projektu i wymianę feedbacku pomiędzy stronami. Dzięki możliwości udostępniania projektów do przeglądania Project Managerowie często wykorzystują te narzędzie do zaprezentowania efektów pracy klientom.
Rola oraz zakres zadań Project Managera może różnić się zarówno w zależności od specyfiki projektu, jak i kultury zarządzania w firmie. Co wyróżnia nasze podejście? W Advox stawiamy przede wszystkim na komfort i najwyższą jakość obsługi klienta. Podczas realizowania naszych projektów zapewniamy:
Trudno obecnie wyobrazić sobie udane zakończenie złożonego projektu bez udziału osoby, która czuwa nad każdym jego etapem. Od rozpoznania potrzeb klienta, poprzez zrozumienia indywidualnych kompetencji zespołu po przełożenie oczekiwań wszystkich stron na rzeczywiste efekty - osiągniecie powyższych celów to w dużej mierze zasługa Project Managera. PM to zorganizowana i zorientowana na cele osoba, która wykorzystuje pasję, kreatywność i umiejętności zespołów do tworzenia projektów skoncentrowanych na sukces.
Rola Project Managera w software house wymaga zrozumienia specyfiki branży IT, poznania najnowszych trendów rynkowych i preferencji konsumentów. Do zarządzania technologicznymi przedsięwzięciami niezbędne jest także poznanie narzędzi wykorzystywanych do ich tworzenia i specjalizacja w konkretnych technologiach. Dzisiejsze platformy eCommerce oprócz podstawowego oprogramowania coraz częściej obejmują także integrację z wieloma zewnętrznymi systemami, a ich znajomość staje się nieoceniona w portfolio Project Managera. W ten sposób jest on w stanie odpowiadać na zmieniające potrzeby klientów i zadbać o najwyższą jakość współpracy w trakcie prac nad projektem.