W 2022 roku liczba zamówień wysyłanych przez sklepy internetowe wynosiła średnio 5102 przesyłek na minutę, czyli aż 441 milionów dziennie (zgodnie z raportem “Parcel Shipping Index 2023). Oznacza to, że proces logistyczny musi nadążać za dynamicznie rozwijającą się branżą eCommerce oraz zmieniającymi się potrzebami klientów. Konsumenci nie oczekują już tylko szybkiego dostarczenia przesyłki, ale także bardziej zautomatyzowanego i spersonalizowanego podejścia do procesu dostaw. Jak w takim razie kształtuje się przyszłość logistyki w eCommerce? W tym artykule przyjrzymy się kluczowym technologiom i rozwiązaniom, które kształtują przyszłość rynku dostaw.
Kompletowanie zamówień, pakowanie, a następnie dostawa do rąk klienta - tak zazwyczaj przebiega tradycyjny proces wysyłki zamówień online. Taki model pakowania i dostarczania przesyłek staje się jednak coraz mniej wydajny w obliczu wzrostu liczby zamówień i rosnących oczekiwań klientów. Kupujący cenią sobie nie tylko szybkość, ale także wygodę oraz możliwość personalizacji dostawy. W jaki sposób logistyka reaguje na te potrzeby?
W procesie doskonalenia dostaw kluczową rolę pełni automatyzacja, wspierana nowoczesnymi technologiami. Dzięki zastosowaniu narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji czy uczeniu maszynowym rewolucja logistyczna nabiera tempa, a innowacyjne rozwiązania, takie jak autonomiczne magazyny (gdzie roboty biorą udział w procesie pakowania paczek) przechodzą do porządku dziennego. Efektem tych zmian jest skrócenie czasu dostaw, zwiększenie efektywności e-sklepów oraz eliminacja błędów.
Ciekawi Cię, jak będzie wyglądała przyszłość zarządzania łańcuchem dostaw? Odkryj najnowsze rozwiązania, które kształtują przyszłość logistyki w eCommerce!
Podstawą w stworzeniu autonomicznego magazynu jest także integracja z zewnętrznymi systemami takimi jak WMS czy ERP. W jaki sposób pomagają one w usprawnieniu procesu?
WMS odpowiada za monitorowanie i optymalizację operacji w magazynie, zarządzając składowaniem produktów, śledzeniem dostępności towarów i kontrolą ruchu wewnątrz magazynu. Z kolei systemy ERP obejmują szerszy zakres funkcji, integrując różne obszary przedsiębiorstwa, takie jak finanse, produkcja, czy obszar logistyczny. Oba systemy pozwalają na bezproblemową komunikację wszystkich elementów łańcucha dostaw, zapewniając płynny przepływ informacji i towarów.
Czy roboty zastąpią pracę człowieka w procesie logistycznym? To pytanie, które coraz częściej pojawia się w branżowych dyskusjach. Choć wciąż jeszcze trudno jednoznacznie udzielić odpowiedzi na to pytanie, to jedno jest pewne - roboty stanowią kluczowy element sprawnego funkcjonowania magazynów. Odpowiedzialne są między innymi za precyzyjne pakowanie przesyłek, co skutkuje redukcją błędów i uszkodzeń. Dzięki precyzyjnemu programowaniu mogą efektywnie spakować różnorodne produkty - od ciężkich i nieporęcznych po delikatne.
To, co jeszcze do niedawna brzmiało futurystycznie, staje się rzeczywistością. Z roku na rok wzrasta wykorzystanie robotów w eCommerce przez największe firmy takie jak:
W kontekście automatyzacji dostaw, kluczowym elementem jest nie tylko efektywna obsługa magazynu, lecz również innowacyjne podejście do transportu. W ostatnich latach wiele firm i start-upów przeprowadziło zaawansowane testy autonomicznych pojazdów, otwierając tym samym nowe możliwości usprawnienia wysyłki towarów. Wśród zyskujących na popularności rozwiązań można wymienić m.in.:
Wyobraź sobie scenariusz, w którym paczki z Twojego sklepu dostarczane są prosto do ogródka Twoich klientów przy pomocy… drona. To już nie tylko futurystyczny opis przyszłości, ale coraz częściej także rzeczywistość. Wykorzystanie dronów staje się jednym z najbardziej obiecujących kierunków innowacji w obszarze dostaw. Ten sposób dostarczenia przesyłek nie tylko zapewnia szybkość, ale także umożliwia dostarczanie paczek do trudno dostępnych miejsc, minimalizując jednocześnie zakłócenia w ruchu drogowym. Na wprowadzenie tego typu usług zdecydowały się m.in. firmy takie jak:
W przestrzeni miejskiej, szczególnie w dużych aglomeracjach (np. w Nowym Yorku) na popularności zyskują także roboty kurierskie. Niewielkie pojazdy są w stanie samodzielnie dostarczyć drobne przesyłki np. dostawę jedzenia. Czy tego typu rozwiązania będą jednak wykorzystywane na szeroką skalę? Do tej pory wprowadziły je m.in. firmy:
Od autonomicznych magazynów aż po drony i roboty kurierskie - branża logistyczna stale dostosowuje się do postępujących innowacji technologicznych. Nowoczesne rozwiązania nie tylko podnoszą efektywność procesów dostaw, ale także zapewniają klientom niezapomniane doświadczenia zakupowe. Jeśli zależy Ci na skalowaniu swojego e-sklepu warto zadbać o rozwój infrastruktury związanej z obsługą zamówień. Inwestycja w integrację z zewnętrznymi systemami takimi jak ERP czy WMS to ważny krok, by zwiększyć efektywność procesów logistycznych i poradzić sobie z rosnącym wolumenem klientów. Czy Twój sklep internetowy wyposażony jest już w takie systemy, czy dopiero rozważasz ich wdrożenie?