23.11.2023
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Nowa era logistyki - automatyzacja dostaw w eCommerce

W 2022 roku liczba zamówień wysyłanych przez sklepy internetowe wynosiła średnio 5102 przesyłek na minutę, czyli aż 441 milionów dziennie (zgodnie z raportem “Parcel Shipping Index 2023). Oznacza to, że proces logistyczny musi nadążać za dynamicznie rozwijającą się branżą eCommerce oraz zmieniającymi się potrzebami klientów. Konsumenci nie oczekują już tylko szybkiego dostarczenia przesyłki, ale także bardziej zautomatyzowanego i spersonalizowanego podejścia do procesu dostaw. Jak w takim razie kształtuje się przyszłość logistyki w eCommerce? W tym artykule przyjrzymy się kluczowym technologiom i rozwiązaniom, które kształtują przyszłość rynku dostaw.

Jak będzie wyglądała przyszłość logistyki w eCommerce?

Kompletowanie zamówień, pakowanie, a następnie dostawa do rąk klienta - tak zazwyczaj przebiega tradycyjny proces wysyłki zamówień online. Taki model pakowania i dostarczania przesyłek staje się jednak coraz mniej wydajny w obliczu wzrostu liczby zamówień i rosnących oczekiwań klientów. Kupujący cenią sobie nie tylko szybkość, ale także wygodę oraz możliwość personalizacji dostawy. W jaki sposób logistyka reaguje na te potrzeby?

W procesie doskonalenia dostaw kluczową rolę pełni automatyzacja, wspierana nowoczesnymi technologiami. Dzięki zastosowaniu narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji czy uczeniu maszynowym rewolucja logistyczna nabiera tempa, a innowacyjne rozwiązania, takie jak autonomiczne magazyny (gdzie roboty biorą udział w procesie pakowania paczek) przechodzą do porządku dziennego. Efektem tych zmian jest skrócenie czasu dostaw, zwiększenie efektywności e-sklepów oraz eliminacja błędów.

Ciekawi Cię, jak będzie wyglądała przyszłość zarządzania łańcuchem dostaw? Odkryj najnowsze rozwiązania, które kształtują przyszłość logistyki w eCommerce!

Po pierwsze - integracja z zewnętrznymi systemami

Podstawą w stworzeniu autonomicznego magazynu jest także integracja z zewnętrznymi systemami takimi jak WMS czy ERP. W jaki sposób pomagają one w usprawnieniu procesu?

WMS odpowiada za monitorowanie i optymalizację operacji w magazynie, zarządzając składowaniem produktów, śledzeniem dostępności towarów i kontrolą ruchu wewnątrz magazynu. Z kolei systemy ERP obejmują szerszy zakres funkcji, integrując różne obszary przedsiębiorstwa, takie jak finanse, produkcja, czy obszar logistyczny. Oba systemy pozwalają na bezproblemową komunikację wszystkich elementów łańcucha dostaw, zapewniając płynny przepływ informacji i towarów.

Po drugie - roboty pakujące przesyłki

Czy roboty zastąpią pracę człowieka w procesie logistycznym? To pytanie, które coraz częściej pojawia się w branżowych dyskusjach. Choć wciąż jeszcze trudno jednoznacznie udzielić odpowiedzi na to pytanie, to jedno jest pewne - roboty stanowią kluczowy element sprawnego funkcjonowania magazynów. Odpowiedzialne są między innymi za precyzyjne pakowanie przesyłek, co skutkuje redukcją błędów i uszkodzeń. Dzięki precyzyjnemu programowaniu mogą efektywnie spakować różnorodne produkty - od ciężkich i nieporęcznych po delikatne.

To, co jeszcze do niedawna brzmiało futurystycznie, staje się rzeczywistością. Z roku na rok wzrasta wykorzystanie robotów w eCommerce przez największe firmy takie jak:

  • Amazon - zdecydowany lider w wykorzystaniu robotów w eCommerce posiada ponad 750,000 mobilnych jednostek napędowych obsługujących wielkopowierzchniowe magazyny.
  • Alibaba - chiński gigant eCommerce także inwestuje w automatyzację magazynów, używając robotów do zadań takich jak pakowanie i sortowanie paczek.
  • Walmart - Walmart inwestuje w automatyzację magazynów w celu poprawy wydajności i obniżenia kosztów. Firma ta wykorzystuje roboty typu AMR do sortowania przedmiotów i rozmieszczania ich w odpowiednich miejscach magazynu.
  • DHL - jedna z największych firm logistycznych na świecie wykorzystuje automatyzację magazynów w celu poprawy efektywności i dokładności swoich operacji.

Krok dalej - autonomiczne pojazdy

W kontekście automatyzacji dostaw, kluczowym elementem jest nie tylko efektywna obsługa magazynu, lecz również innowacyjne podejście do transportu. W ostatnich latach wiele firm i start-upów przeprowadziło zaawansowane testy autonomicznych pojazdów, otwierając tym samym nowe możliwości usprawnienia wysyłki towarów. Wśród zyskujących na popularności rozwiązań można wymienić m.in.:

  • Waymo - to firma, która stała się jednym z czołowych graczy w dziedzinie autonomicznych pojazdów. Spółka niedawno zaprezentowała innowacyjny projekt ciężarówek “bez kierowcy”, który przeszedł pomyślnie szereg testów drogowych. Ciężarówki Waymo zostały wyposażone w zaawansowane systemy sztucznej inteligencji i technologii radarowej, dzięki czemu są zdolne do samodzielnego manewrowania w różnorodnych warunkach drogowych, także na długich trasach.
  • Tesla Semi – Tesla, znana ze swoich innowacji w dziedzinie pojazdów elektrycznych, również zaprezentowała swoją propozycję pojazdu usprawniającego logistykę. Tesla Semi to model, który jest nie tylko w pełni elektryczny, ale także posiada funkcję autopilota, umożliwiającą bezpieczne (potwierdzone badaniami) poruszanie się po autostradach.
  • TuSimple – kolejna czołowa firma w branży, skoncentrowała swoje wysiłki na autonomicznych ciężarówkach do transportu długodystansowego. Ich testy obejmowały przewóz ładunków na setki mil bez interwencji kierowcy. TuSimple używa unikalnych algorytmów do analizy danych, co pozwala ciężarówkom na efektywne i bezpieczne pokonywanie długich dystansów

Drony i roboty kurierskie, czyli gdy wizja przyszłości staje się rzeczywistością

Wyobraź sobie scenariusz, w którym paczki z Twojego sklepu dostarczane są prosto do ogródka Twoich klientów przy pomocy… drona. To już nie tylko futurystyczny opis przyszłości, ale coraz częściej także rzeczywistość. Wykorzystanie dronów staje się jednym z najbardziej obiecujących kierunków innowacji w obszarze dostaw. Ten sposób dostarczenia przesyłek nie tylko zapewnia szybkość, ale także umożliwia dostarczanie paczek do trudno dostępnych miejsc, minimalizując jednocześnie zakłócenia w ruchu drogowym. Na wprowadzenie tego typu usług zdecydowały się m.in. firmy takie jak:

  • Amazon - projekt Prime Air ma na celu dostarczanie paczek do klientów w ciągu 30 minut od złożenia zamówienia. Amazon do tej pory przeprowadził testy rozwiązania w Stanach Zjednoczonych, ale planuje także wprowadzenie usługi na terenie Europy.
  • Wing - firma powiązana organizacyjnie z Google prowadzi zaawansowane testy dostaw dronami w Stanach Zjednoczonych, Australii i Finlandii. Drony Wing są zaprojektowane do szybkiego i wydajnego dostarczania małych przedmiotów, takich jak lekarstwa, żywność czy gospodarstwa domowego.

W przestrzeni miejskiej, szczególnie w dużych aglomeracjach (np. w Nowym Yorku) na popularności zyskują także roboty kurierskie. Niewielkie pojazdy są w stanie samodzielnie dostarczyć drobne przesyłki np. dostawę jedzenia. Czy tego typu rozwiązania będą jednak wykorzystywane na szeroką skalę? Do tej pory wprowadziły je m.in. firmy:

  • Starship Technologies - firma założona przez współtwórców popularnego niegdyś komunikatora Skype, testuje swoje roboty kurierskie w wielu miastach na całym świecie. Małe, autonomiczne pojazdy poruszają się po chodnikach, dostarczając żywność, paczki i inne towary bezpośrednio do drzwi klientów.
  • FedEx – FedEx również włączył się do wyścigu technologicznego, wprowadzając Roxo, autonomicznego robota kurierskiego. Roxo jest zaprojektowany do dostaw tego samego dnia w obrębie miast.

Czy nadchodzi nowa era logistyki w eCommerce?

Od autonomicznych magazynów aż po drony i roboty kurierskie - branża logistyczna stale dostosowuje się do postępujących innowacji technologicznych. Nowoczesne rozwiązania nie tylko podnoszą efektywność procesów dostaw, ale także zapewniają klientom niezapomniane doświadczenia zakupowe. Jeśli zależy Ci na skalowaniu swojego e-sklepu warto zadbać o rozwój infrastruktury związanej z obsługą zamówień. Inwestycja w integrację z zewnętrznymi systemami takimi jak ERP czy WMS to ważny krok, by zwiększyć efektywność procesów logistycznych i poradzić sobie z rosnącym wolumenem klientów. Czy Twój sklep internetowy wyposażony jest już w takie systemy, czy dopiero rozważasz ich wdrożenie?

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość