27.02.2024
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Najciekawsze wiadomości z branży e-handlu - eCommerce news no. 65

Jeśli interesuje Cię, co nowego dzieje się w branży eCommerce i na jakie informacje warto zwrócić uwagę, to trafiłeś we właściwe miejsce! W najnowszym wydaniu Prasówki dokładnie analizujemy, jakie zmiany zaszły w świecie e-handlu w ciągu ostatnich tygodni. Przeczytasz między innymi o preferencjach zakupowych młodych klientów oraz o postępie branży e-grocery w Polsce. Przyjrzysz się także regulacjom dotyczącym wykorzystania sztucznej inteligencji w Europie i USA. Chcesz wiedzieć więcej? Wystarczy poświęcić zaledwie 5 minut na przeczytanie tej edycji Advoxowej Prasówki!

Kto wprowadzi lepsze regulacje w sprawie AI?

Wraz z nieustannym rozwojem sztucznej inteligencji (z ang. Artificial Intelligence, AI) trwają dyskusje nad koniecznością kompleksowego uregulowania tej technologii przez prawo. Stworzenie wyczerpujących, a jednocześnie nieograniczających nadmiernie pola do innowacji przepisów jest istotne, aby zredukować ryzyka związane z negatywnym wykorzystaniem AI (np. w celu oszustw czy manipulacji społeczeństwa). Z ustanowieniem standardów bezpieczeństwa w tym aspekcie mierzą się obecnie Stany Zjednoczone i Unia Europejska, prezentując odmiennie podejście do tworzenia regulacji. Czym charakteryzuje się każde z nich?

AI & Stany Zjednoczone

Władze USA podejmują różnorodne działania w celu stworzenia bezpiecznego i sprzyjającego rozwojowi środowiska dla sztucznej inteligencji. Obecnie istnieją już standardy dotyczące wykorzystania AI przez duże firmy technologiczne (tzw. BigTechy). Dodatkowo amerykański Senat pracuje nad ustawą mającą na celu zapobieganie rozprzestrzenianiu się fałszywych materiałów, takich jak np. obrazy i wideo tworzone przy użyciu technologii deep fake.

To jednak nie koniec działań - USA zaangażowało w proces tworzenia regulacji także naukowców, programistów i praktyków (firmy fintechowe, banki czy korporacje). W ten sposón powstało US AI Safety Institute Consortium, czyli konsorcjum, które będzie kierowało rozwojem produktów i usług AI. Takie podejście pozwoli na wypracowanie stanowiska, które uwzględni potrzeby i oczekiwania wszystkich zainteresowanych stron, od rządu po sektor prywatny.

Więcej o działaniach konsorcjum przeczytasz tutaj.

AI & Unia Europejska

Intensywne prace nad kompleksowym uregulowaniem sztucznej inteligencji prowadzi równolegle Unia Europejska. Priorytetem jest opracowanie i zatwierdzenie przez państwa członkowskie ostatecznej wersji AI Act, który ma ustalić standardy wykorzystania sztucznej inteligencji w Europie. Przepisy te opierają się na klasyfikacji narzędzi AI według poziomów ryzyka, począwszy od niskiego aż po niedopuszczalny (np. kategoryzowanie społeczeństwa za pomocą algorytmów AI).

Jak wynika z doniesień, AI Act ma zostać zatwierdzony przez Parlament Europejski już pod koniec lutego 2024 roku. Kolejnym krokiem będzie zatwierdzenie przepisów przez Radę UE. Choć upłynie jeszcze kilka miesięcy przed wejściem prawa w życie, firmy wykorzystujące sztuczną inteligencję powinny już teraz rozpocząć przygotowania do przestrzegania wytycznych.

O AI Act przeczytasz tutaj. Jak oceniasz kształt regulacji zaproponowanych przez obie gospodarki?

Biedronka rywalizuje z konkurencją - tym razem w przestrzeni online

Polacy coraz częściej wybierają zakupy spożywcze online (z ang. e-grocery), korzystając głównie z platform do szybkich dostaw takich jak Frisco czy Lisek.app. Rosnące znaczenie tego trendu zauważają także popularne dyskonty, takie jak Biedronka. Już od pewnego czasu sieć oferuje możliwość złożenia zamówienia na własne produkty przy pomocy aplikacji Glovo. W połowie lutego 2024 roku sklep postanowił pójść o krok dalej w kierunku digitalizacji, wprowadzając własną platformę z produktami spożywczymi (wcześniej istniała jedynie możliwość zamówienia artykułów przemysłowych i dekoracyjnych).

Mimo że oferta sklepu oraz dostępne promocje nie różnią się znacząco od tych dostępnych w sklepach stacjonarnych, platforma zakupy.biedronka.pl napotyka pewne ograniczenia. Jakie? Obecnie możliwość składania zamówień jest dostępna jedynie w Warszawie, a najkrótszy czas dostawy wynosi 2 godziny. Dodatkowo obowiązuje minimalna wartość koszyka zakupowego (249 zł), która musi być osiągnięta, aby zamówienie mogło zostać zrealizowane. W związku z tym można stwierdzić, że platforma Biedronki jest obecnie w fazie testów. Niemniej jednak warto śledzić jej rozwój, gdyż może ona wyznaczyć nowe standardy dla zakupów spożywczych online.

Czy uważasz, że tego rodzaju zakupy stanowią przyszłość? Więcej informacji na temat rozwoju e-grocery w Polsce znajdziesz pod tym linkiem.

Młodzi wyznaczają standardy dla firm działających online

Coraz odważniej można stwierdzić, że młode pokolenie nie pamięta już czasów przed erą internetu. Dla nich rzeczywistość online nie jest jedynie dodatkiem, lecz stałym elementem życia. Nic więc dziwnego, że oczekują oni odmiennego podejścia do kreowania digitalowych doświadczeń, w tym także podczas zakupów online.

Przedstawiciele pokolenia Gen Z stanowią aż 40% populacji światowej - to obszerna grupa klientów, o których potrzeby należy zadbać. Firma Future Mind przeprowadziła analizę zachowań i oczekiwań młodych Polaków (w wieku od 15 do 35 lat) związanych z wykorzystaniem technologii w codziennym życiu. Z raportu "Młodzi vs Mobile" wynika, że większość młodych osób korzysta z telefonu przez około 2-5 godzin dziennie, a ponad jedna trzecia deklaruje, że nie wytrzymałaby bez smartfona dłużej niż pół dnia.

Na co zatem zwracają uwagę młodzi podczas przeglądania internetu?

  • Doświadczenia phygital - młodzi Polacy chętnie łączą zakupy online z wizytami w sklepach stacjonarnych. Aż 78% z nich używa telefonu podczas zakupów w sklepie fizycznym (np. by sprawdzić dostępność produktów w innych rozmiarach za pomocą aplikacji sklepu lub zapoznać się z opiniami i recenzjami).
  • Idee i wartości - bez względu na ich dochody i status społeczny, młodzi zwracają szczególną uwagę na wartości przekazywane przez markę.
  • Ochrona danych - co ciekawe, młodzi są mniej skłonni do udostępniania swoich danych osobowych w zamian za korzyści (np. zniżki na zakupy). Prawie 30% z nich nie zgodziłoby się na udostępnienie swoich danych (np. numeru telefonu, adresu e-mail) w zamian za zniżkę.
  • Użyteczność - młodzi oczekują przede wszystkim, że sklepy i aplikacje będą wolne od problemów technicznych. Ważne jest także, aby umożliwiały porównywanie produktów, zapamiętywały preferencje użytkowników i dostosowywały się do ich potrzeb.
  • Aplikacje mobilne - ponad połowa młodych osób korzysta z aplikacji na smartfonie jedynie wtedy, gdy jest to konieczne lub w reakcji na impuls (np. w odpowiedzi na otrzymane powiadomienie o promocji).

Czy jesteś pewien, że Twoja marka jest w stanie sprostać oczekiwaniom młodych klientów? Pełny raport Future Mind znajdziesz tutaj.

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość